Gå till innehåll

Upptaxeras efter pokervinst


Cyntax

Recommended Posts

Nej, jag vet faktiskt inte svaret på den frågan.

 

Jag skulle dock aldrig svara, men är det skattebrott? Försök till skattebrott? Skattetillägg? Är det skillnad om man bara skriver en summa och ingen förklaring?

 

Henjon verkar kunna saker, kanske h*n vet?

 

Nope jag vet inte och är ingen expert inom området heller. Det känns dock konstigt att ett i sig underkänt avdrag skulle kunna leda till påföljd.

 

Nu ska väl iofs inte pokerspelare behöva betungas av så långa arbetsresor så saken är väl hyfsat OT här :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 55
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Live proffs åker väl över hela jorden ?

 

Sant, men eftersom pokervinster inte beskattas som tjänst så kan det omöjligt ge avdrag för resor i tjänsten. Jag vet inte om det vore möjligt för ex.vis Rifat Palevic att yrka avdrag för kostnaderna i Vegas som någon slags förvaltningskostnader, men jag tvivlar på det.

 

Personligen tycker jag nog eg. att pokervinster varken passar särskilt bra under tjänst eller kapital. Kan tycka att det mest rimliga vore en lägre skattesats på säg 15% för uttag på faktiska nettovinster från sajter resp. liveturneringar, men ingen motsvarande rätt att få något avdrag för förluster. Ett eget inkomstslag helt enkelt, det vore väl nåt Cyntax? 8-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Haha, nu kom kreativiteten igång här i väntan på att den andra deltagaren i utflykten ska göra sig i ordning (Hur många timmar i livet spenderar random man på att vänta på att kvinnan i hans liv ska "göra sig i ordning??)

 

Det rimliga sättet att beskatta pokervinster (rent ego tycker jag förstås att mitt hobbyspelande ska få förbli skattefritt, men OM man ska skatta så tycker jag att skatten ska vara lika oavsett på vilken sajt/live man spelar) vore att titta på faktisk värdetillväxt vid uttag. Det är ju helt orimligt att betala skatt på enskilda vinster i CG eller ens turneringar på en sajt. Istället bör man jämställa det med värdepapper/fonder av olika slag. Anta att man sätter in 2000 kronor på en pokersajt och spelar upp den summan till 10000 kr. Sen tar man ut hälften. Uttaget om 5000 kr motsvarar en värdetillväxt på 4000 kr och det är dessa 4000 du ska skatta på. Enligt mitt förslag då 15%

 

För pokerspelare som verkligen vill och kan leva på sin poker men samtidigt vill vara inne i trygghetssystemen så skulle man förstås kunna tänka sig att de helt enkelt frivilligt kan ta upp pokern som inkomst av egen näringsverksamhet som då ger både pensionsrätt, sjukpenning och kanske t.o.m. A-kassa. Frågan är väl bara hur många spelare som verkligen tjänar så mycket att de skulle ha råd att göra de här avsättningarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...