Gå till innehåll

Räkna ut outs: 9s, As på hand


trexter

Recommended Posts

...håller på att lära mig outs men får inte riktigt rätt på det. Jag tittade snabbt på en hemsida och där adderade de inte endast outs utan drog även ifrån outs, vilket gjorde mig lite konfunderad.

 

Men om någon kunde hjälpa mig med ett ex kanske det klarnar.

 

På handen: 9d, Ad

På floppen: 5d, 4h, 2h

 

Som jag ser det vill jag antingen ha en flush i diamonds eller par/triss/fyrtal i ess (?). Detta skulle ge mig (13-3) + 3 = 13 outs.

Detta verkar ju bra (efter floppen grovt uppskattat 50/50 chans/risk).

Men å andra sidan kan ju någon annan få färg i hearts, vilket skulle slå mitt par eller triss i ess (men ej fyrtal). Skall detta också tas med i beräkningarna?

 

Tack för hjälpten!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På handen: 9d, Ad

På floppen: 5d, 4h, 2h

 

Tja, beror väl på hur många motståndare du har men har du fler än 3 skulle jag nog dra bort alla hjärterkort som hjälp. Det finns nog rätt mycket att räkna bort beroende på hur många motståndare, men ska vi börja med backdoor-ruterflushen så är den ekvivalent med ca 2 outs. Par är enkelt, du har 6 outs som ger dig ett överpar, men ska vi räkna bort alla hjärter så har du bara 4 outs att få par på turn. Fyrtal kan du inte få eftersom du inte har par i floppen. Sedan har vi stegen vilket ger dig 4 outs till alla 3:or, men det förutsätter att ingen har en 6:a, och ingen hjäterflush, så återigen kan vi räkna bort 1 out, vilket ger dig 3 outs för stegen.

 

13 outs är nog lite mycket i överkant men

2 för flushen

6 (alt 4) för överpar

4 (alt inget om din moståndare har en 6) för hålstegen

Så jag skulle nog räkna handen som ungefär 8 outs, kanske lite mycket det med. Det här är absolut ingen flopp du vill ha sålänge du inte spelar heads-up.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror det såg ut någonting såhär:

För räknar man ut hur stor sannolikheten för att få in en tvåoutare är, ex av få in trissen med 77 på hand och AK5 på brädet. Nu har du två outs till förbättring, dvs de två sjuorna. Sannolikheten att du ska få triss på turn är alltså 4 % vilket är detsamma som två outs.

 

Sedan räknar man ut sannolikheten för att få in ett flushdrag med två kort kvar: (10/47) * (9/46) = 0.04 = 4 %.

 

4 % = 2 outs

 

 

Vill du veta mer så läs Complete book of hold'em av Gary Carson, står rätt så mycket om just detta i boken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På handen: 9d, Ad

På floppen: 5d, 4h, 2h

En out är ett kort som antagligen gör din hand till den bästa handen, på den här floppen så är det väldigt ont om sådana kort. Vi har alltså 9:or och Ess som ger dig par samt en 3:a som ger dig stege, vilket är 10 kort och chansen är runt 22% att du får in något av de korten till turn och 40% att du träffat något tills river. Men det är en jäkla massa problematik här eftersom inget av de korten gör din hand till den troligtvis bästa, såvida du inte bara har en motståndare som inte visat någon som helst styrka.

 

Angående essen så kommer Ah ge färg till alla som drog till det och ge stege till alla som har en trea på hand, dessutom så kommer alla som har ett annat ess med ett sidokort som är tio eller högre fortfarande slå dig grovt. Så inget av essen är en "ren" out (alltså ett kort som antagligen inte ger en motståndare en ännu bättre hand än din). Beroende på hur många motståndare du har så skulle jag räkna essen som 0 till 2 outs.

 

Tre av niorna har ju åtminstone fördelen att de ger ett högre par än par i femmor och ger inte en fyrakortsstege, en av dem kommer dock göra att färgdrag går in. Niorna kanske kan räknas som 2-3 outs i bästa fall.

 

Angående trean så kommer du visserligen ha stege, men alla med en sexa kommer att ha en högre stege och hjärtertrean gör återigen att eventuella färgdrag går in. Jag skulle nog aldrig räkna trean som bättre än en halv out här.

 

Summa: du har någonstans i trakterna 0-4 outs i snitt och alla är väldigt osäkra och ingen låter dig beta med den minsta säkerhet.

 

Slutligen så finns det en hyffsad chans att någon redan sitter på en stege och då drar du näst intill dött (det är bara två ruter i rad som hjälper dig, alternativt kan du få en splitt om du är uppe mot A3). Blir det den minsta action på den här floppen så är det bara fold som gäller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...