Gå till innehåll

Resultatorienteringens effekter samt tips på hur du undviker dessa


Underthefelt

Recommended Posts

Många av oss som spelar mycket poker hamnar periodvis i så kallade downswings och många upplever då någon form av tilt. Detta går ofta ut över humöret och kan även påverka vår tillvaro utanför pokern. Mitt eget humör påverkas något enormt av pokern. Har jag haft en bra plusdag kan jag uppleva en otrolig kick och allt är på topp men har jag en lika stor backdag så är allt rent ut sagt åt helvete ibland och så tror jag fler än jag upplever det, att backdagarna påverkar mer än plusdagarna. Detta är på grund av att vi är resultatorienterade. Självklart spelar vi för att vinna och självklart kan vi inte vara helt oberörda när potterna hela tiden går till motståndaren, men det vi kan göra för minska denna effekt är att försöka lura oss själva på något sätt.

 

För att kunna vara resultatorienterad så måste man veta om resultatet, eller hur?

Följande tips kommer säkert inte falla alla i smaken men det skadar ju aldrig att prova! Det hela började med att jag bestämde mig för strunta i att kolla resultatet efter en session. Detta gjorde att jag kunde börja nästa session på ruta ett mer eller mindre. Ofta känner man på sig om man är plus eller minus men många gånger kan man inte veta säkert.

 

Exempel 1: Du vet om att du är back 100bb för dagen. Du spelar igen lite senare och efter ett tag så är du ganska säker på att du backat ännu ett inköp. Om du istället låtit bli att kolla ditt resultat efter första sessionen så hade du inte haft någon direkt siffra att fästa tanken vid, kanske inte ens vetat om ifall du var plus eller minus för dagen. Ofta har man en känsla för om man är plus eller minus men många gånger vet man inte säkert.

 

Men dom dagar då du vet om att du haft en riktigt dålig session då?

Du är säker på att du är mycket back men även nu är det ofta siffran du hakar upp dig på. Siffran finns ofta i ditt huvud när du påbörjar nästa session och börjar du med att förlora så har du nu en ganska bra uppfattning om hur mycket du förlorat totalt vilket kan påverka ditt spel hela sessionen.

 

Exempel 2: Du vet om att du är plus 100bb för dagen. Borde inte det medföra en positiv känsla i kroppen och bättre spel under nästa session? Det kan det göra men om du vet med dig att du ingår i kategorin spelare som påverkas mer av förluster än av vinster så kan den positiva känslan ersättas av en större negativ.

 

Om vi jämför två olika scenarion där du i det ena vet att du är plus 100 bb och sedan fortsätter plussa nästa session så kan det påverka dig positivt och leda till större förtjänst. Samma förutsättningar i det andra scenariot men där börjar du med att snabbt backa vad du uppfattar som drygt 100bb vilket i många fall ger en större negativ känsla än den positiva i första scenariot och kan därmed leda till större förlust.

 

 

Fler nackdelar med att veta hur mycket man är upp:

Detta är säkert något som många upplever olika men jag har själv känt att om jag vet att jag är upp några inköp så kan det leda till att jag blir något disträ i mitt spel och slaskar lite extra. Ibland är det tvärtom och jag drar mig för att göra vissa spel, detta för att “skydda” mina vinster och undvika varians när jag t ex tänkt sluta spela snart.

 

 

Jakten på nollan:

Även det här är ett personligt exempel men jag tror att många kan känna igen sig. Några av mina största backdagar har kommit när jag hela tiden haft koll på hur mycket jag varit back och sedan försökt hämta igen det och inte velat sluta spela förrän jag gjort så. Oftast har jag inte hämtat igen det utan den negativa känslan i kroppen har resulterat i dåliga spel och jag har grävt min egen grav. Sessionerna blir då onödigt långa och ofta infinner sig känslor av hunger och trötthet.

 

 

Tillvägagångssätt:

Jag började med att dom dagar jag spelade två sessioner så gick jag igenom mitt resultat och utvärderade mitt spel först efter andra sessionen, men idag så gör jag detta först efter tredje speldagen. Förhoppningsvis kommer jag då att kunna spela så icke resultatorienterat som möjligt och när jag väl ser resultatet se en positiv siffra så ofta som möjlig. Det är större chans att jag är plus efter tre dagars spel än efter en dags spel ifall jag är en vinnande spelare. Dessutom har jag ett större underlag när jag ska gå igenom min statistik i Holdem manager.

 

Varför inte kolla på resultatet först efter en vecka eller till och med månad?

För mig personligen passar det bättre att kolla på resultatet var tredje dag eftersom det blir många speltimmar på en vecka och jag vill hålla mitt eget spel uppdaterat oftare än så. Detta för att kolla igenom händer och statistik och försäkra mig om att jag spelar bra.

 

 

Fler sätt att undvika tilt:

 

För mig hjälper “stoploss” väldigt bra. Det betyder att jag slutar spela för dagen om jag är back en viss summa för att undvika katastrofdagar. Då kan jag strunta i att inte vara resultatorienterad och ta en titt på hur jag ligger till. Egentligen ska det inte behövas utan tror du att du är mycket back och framför allt känner att du inte längre spelar bra poker så ska du sluta, om inte för dagen så i alla fall för ett tag.

 

Men detta är säkert ingen nyhet för dom flesta men något som kanske inte alla känner till är “winstop”. Vet du om att du gått riktigt bra så kan det ibland vara en fördel att avsluta sessionen och kanske även spelet för dagen. Anledningen är att du ska bära med dig en positiv känsla i kroppen till nästa session eller nästa dag. Bästa tillfället att använda sig utav winstops tycker jag är när jag är inne i en downswing. Om du är osäker i ditt spel och vet om att du tiltar lätt kan du köra winstops i vältajmade lägen och bära med dig en positiv känsla i kroppen till nästa speltillfälle. Man hör ofta att man ska fortsätta spela när man är plus och sitter vid bra bord. Men är man inne i en period då man är känslig för förluster och framför allt då man inte spelar på toppen av sin förmåga så kan detta vara ett bra tips för att gradvis hitta tillbaka till sitt spel igen.

 

Spela inte maratonsessioner:

Sätt gärna upp bestämda tider då du spelar. För mig är två timmar lagom, efter det behöver jag sträcka på benen och tänka på något annat en stund för att kunna spela på toppen av min förmåga igen. Även om du inte hela tiden ser dina resultat så kan du veta med dig att du är back och då vill man ofta vinna en stor pott innan man slutar. Detta kan vara negativt av flera anledningar som jag tidigare tagit upp. Har du istället en bestämd tid då du ska sluta spela undviker du det här problemet så länge du följer de krav du själv satt. Naturligtvis finns det tillfällen då du ändå vill spela långa sessioner, tex när du har position på gammelgäddan! :-)

 

Slutligen:

Dessa tips är något som fungerar för mig personligen och är inga absoluta sanningar, alla påståenden är subjektiva. Hoppas det kommer någon till nytta!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...