Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad
Jo absolut du har rätt, för att spela balanserat så bör man ju polarisera sin trebetsrange för att inte själv bli exploaterad. Jag gjorde helt enkelt antagandet att eftersom det handlar om NL2 så kommer inte motståndet att märka att vi spelar med en opolariserad 3-bets-range för att undvika extra jobbiga beslut :D Men du har helt rätt och det är kanske bättre att man redan på denna nivå börjar polarisera sina ranges så att man vänjer sig vid de jobbiga besluten :)

Om du orkar Cobb så får du gärna utveckla mera vad du egentligen menade, det vore kanon att få höra då jag inte har riktig koll känner jag!

Bra dagbok det här by the way. Den har redan givit upphov till en del intressant diskussion imo :) Keep it up och GL vid borden _Fibonacci!

Desto fler skithänder du får syn av desto fler flop/turn/rivers kommer du kunna bluffa iväg folk på. Det gäller bara att veta vilka sorters brädor samt turn/river kort man ska bluffa och inte.

Angående polarisering och exploatering hit o dit så tror jag personligen att de är ganska onödigt iaf upp till 1/2 dollar. Har inte så mycket erfarenhet av det dock eftersom jag bara spelar på svs.

• Svars 317
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Postad

Färdigspelat för dagen, ingen bra dag men iaf ett plus igen. Får hoppas på en ordentligt rush under helgen då jag också kommer att spela ordentligt mycket.

Soooo faaar

NL 2

Antal händer: 3915

Resultat: +$7.05 (9bb/100händer)

Bankrulle: $67.05

Har så långt spelat med statsen 19/15/1.67 aggf

3betsprocent på 5.38 vilket nog är lite högt. Tycker även att VPIP och PFR är något för högt också så ska tighta till mig ytterligare imorgon.

Så långt vunnit mest från CO och förlorat mest från BB.

Sov gott! Tack för alla kommentarer! Betyder mycket för mitt spel!

Postad
Desto fler skithänder du får syn av desto fler flop/turn/rivers kommer du kunna bluffa iväg folk på. Det gäller bara att veta vilka sorters brädor samt turn/river kort man ska bluffa och inte.

Angående polarisering och exploatering hit o dit så tror jag personligen att de är ganska onödigt iaf upp till 1/2 dollar. Har inte så mycket erfarenhet av det dock eftersom jag bara spelar på svs.

Jo jag tror nog eg. att det inte är direkt viktigt att spela oexploaterat på nivån jag är nu, men kan vara bra att vänja sig med en spelstil som kommer fungera bra på högre nivåer också. För jag har ju inte tänkt harva NL2 i all evighet.

Däremot har jag nog lite svårt att ibland veta när jag ska bluffa osv så bör kanske endast 3betta Suited Onegappers i position.

Postad
Jag synar ganska lite i position, föredrar att höja eller folda, men om jag gör det så är det med små par och suited connectors. Jag vill att fi ska ha i alla fall 15 ggr så mycket som synen kostar med små par och typ 20 ggr med SCs så att det finns pengar att hämta om jag träffar.

Synar även med KJ, QT, QJ type of hands ibland, beroende på hur borde känns (jag vet, det är en jättedålig förklaring men jag har kört på magkänslan hittills). Du får prova dig fram lite. Har du dessutom något program som för statistik så kan du ju analysera om några 10000 händer hur det ser ut.

Jag har ju PT så kan absolut analysera mitt spel. Men då ni själva analyserar erat spel, vad tittar ni på? Hur utvärderar ni det? Ge gärna förslag på vad man bör kika på i PT tex.

Postad
Jo absolut du har rätt, för att spela balanserat så bör man ju polarisera sin trebetsrange för att inte själv bli exploaterad. Jag gjorde helt enkelt antagandet att eftersom det handlar om NL2 så kommer inte motståndet att märka att vi spelar med en opolariserad 3-bets-range för att undvika extra jobbiga beslut :D Men du har helt rätt och det är kanske bättre att man redan på denna nivå börjar polarisera sina ranges så att man vänjer sig vid de jobbiga besluten :)

Om du orkar Cobb så får du gärna utveckla mera vad du egentligen menade, det vore kanon att få höra då jag inte har riktig koll känner jag!

Bra dagbok det här by the way. Den har redan givit upphov till en del intressant diskussion imo :) Keep it up och GL vid borden _Fibonacci!

Bra att dagboken så långt varit intressant. Vill gärna ha intressanta diskussioner kring strategi, statistik, money management etc etc. Så ska försöka fortsätta ställa frågor till er hela tiden som kan vara hjälp att utveckla mitt spel samt ge en intressant dagbok!

Postad
Du verkar otroligt seriös. Jag tror dock inte du ska lägga alltför mkt energi på att finkalibrera dina opening ranges på NL2.

Jag har bestämt att jag ska vara riktigt seriös nu och lära mig poker på allvar och bli riktigt bra eller åtminstone ge det ett allvarligt försök.

Kan vara att man inte behöver göra det för NL2 men känner att jag vill försöka lära in goda vanor direkt istället för att behöva ändra alltför mycket då man kommer upp i nivåer.

Postad
+1

Lägg mer energi på postflop-spelet istället imo.

Kommer att lägga mycket tid på det med så fort jag får ordning på en preflop stil som jag trivs med så ska allt krut läggas på postflop spelet.

Postad
Jag har bestämt att jag ska vara riktigt seriös nu och lära mig poker på allvar och bli riktigt bra eller åtminstone ge det ett allvarligt försök.

Kan vara att man inte behöver göra det för NL2 men känner att jag vill försöka lära in goda vanor direkt istället för att behöva ändra alltför mycket då man kommer upp i nivåer.

Men det är ju inte så lyckat att ha en helt statisk preflop-strategi. Dina prefloptendenser bör ju variera en del beroende på motstånd, spelhistorik vid bordet etc.
Postad
Men det är ju inte så lyckat att ha en helt statisk preflop-strategi. Dina prefloptendenser bör ju variera en del beroende på motstånd, spelhistorik vid bordet etc.

Nej jag håller med om detta också att tex öppningshänder bör variera om bordet är tight, om man blir trebettad hela tiden etc etc. Men jag är för osäker hur jag ska gå tillväga mot specifika spelare och deras tendenser just nu så vill hitta en solid startgrund och sen bygga vidare från den.

Alltid enkelt att säga om du spelar mot en spelare som 3bettar dig mycket ska du spela tight eller 4betta light mot honom, men vid vilka situationer? Vilka händer? Vilken position mm mm. Sånt är jag inte nog duktig för att kunna analysera på egen hand just nu.

Postad
Använder du HM? Om inte så skaffa det och dra upp många bord så borde du kunna krossa genom att bara vara nit.

Nej inte Holdem Manager men använder Pokertracker. Jag kör 4 bord samtidigt oftast och tror man vinner mest på dessa nivåer genom att vara Nit. Men vad betyder nit för dig??

Postad

Har justerat ytterligare på mina ranges, bland annat tagit bort 3bets med suited onegappers ur position.

UTG

22+,

A2s+,KQs,QJs,JTs,T9s,

A9o+

UTG+1

22+,

A2s+,KQs,QJs,JTs,T9s,

A9o+,KQo

3BET

KK+, AK, Suited Onegappers

CO

22+,

A2s+,KQs,QJs,JTs,T9s,98s,

A9o+,KQo

3BET

QQ+, AQ, Suited onegappers

BUTTON

22+,

A2s+,KQs,QJs,JTs,T9s,98s,

A3o+,KQo,QJo

3BET

88+,AQ+, Suited onegappers

SB (öppningsraise eller limp in)

22+,

A2s+,KQs,QJs,JTs,

A8o+,K8o+,Q8o+

3BET

TT+, A9+,

BB (öppningsraise endast mot limpande SB,

annars endast öppna TT+,A9o+ vid flera limpare)

Alla händer om endast SB limpat!!

3BET

TT+,A9+, (Suited onegappers om endast small blind raisat)

I alla positioner syna med

Pockets om fi har 15ggr ursprungsraisen bakom sig

SC om fi har 20ggr ursprungsraisen bakom sig

Axsuited om fi har 20ggr ursprungsraisen bakom sig

Postad

Tycker inte dina ranger är spec nittiga iaf. Vet inte vilka stats det blir men att 3beta 88+ och suited onegapers som standard är en bra bit från nit.

Under 18 i vpip och 16 i pfr 4 3bet är typ nit imo. 6handed obv

Postad

Alltså säg inte åt honom att inte anstränga sig på sitt preflop spel, de är bland de viktigaste att börja med imo.

Har inte läst några handanalyser ännu men om du nu vill försöka bli bättre så hjälper jag gärna till med nån analys då och då iaf. Kör gärna teman isf så att du kör en viss sorts händer osså lägger du upp 1-2 st.

Spelar 2,5/5 - 5/10 svs btw, du frågade förut :-)

Postad
Har justerat ytterligare på mina ranges, bland annat tagit bort 3bets med suited onegappers ur position.

Du spelar på tok för löst, de enda positionerna som det ser bra ut är på CO och BUTTON.

Det är bättre att du är för tight från början, sen när du känner att du hanterar det så kan du öppna upp din range något.

Det viktigaste av allt är just pos, så 3betta inte skit utan pos, folk har inte vett att lägga så de ser en flopp sen sitter de med pos och du blir utspelad alldeles för ofta för att det ska vara lönt (undantaget är folk med en hög fold to 3bet%, dom kan du 3betta ofta).

Raisa 100% på BB om SB completat och ingen annan är med.

Setmina inte mot endast en spelare om du inte har position (undantag om det är fler spelare med eller om du är helt säker på att få betalt om du träffar). Mao 3betta eller folda dina låga pockets från blindsen om BUTTON stjäl ofta.

Postad

Det går segt för mig just nu, står väldigt still resultatmässigt iaf. Lirade till 05.30 i morse och ska nu dra igång en till session hade jag tänkt. Så långt set det ut som följer på NL2

Antal händer: 5706

Resultat: +$5.45 (4bb/100händer)

Bankrulle: $65.45

Lägger in några händer här också...Vad tycker ni är intressant att ha för info för att kunna göra vettiga handanalyser? Vilka stats på fi och så??

Full Tilt Poker Game #12196164830: Table Spear (6 max) - $0.01/$0.02 - No Limit Hold'em - 12:50:02 ET - 2009/05/13

Seat 1: _Fibonacci ($2.06)

Seat 2: FishyzNchipsyZ ($2), is sitting out

Seat 3: SonkeySlayer8 ($1.36)

Seat 4: poRAVko ($0.42)

Seat 5: megosu ($2.76)

Seat 6: glefor123 ($2)

_Fibonacc posts the small blind of $0.01

SonkeySlayer8 posts the big blind of $0.02

The button is in seat #6

*** HOLE CARDS ***

Dealt to _Fibonacci King of Diamonds3 of Hearts

poRAVko folds

megosu folds

glefor123 folds

_Fibonacci raises to $0.06

FishyzNchipsyZ has reconnected

SonkeySlayer8 calls $0.04

*** FLOP *** Ace of Hearts3 of Diamonds3 of Clubs

_Fibonacci bets $0.08

SonkeySlayer8 calls $0.08

*** TURN *** Ace of Hearts3 of Diamonds3 of Clubs2 of Spades

FishyzNchipsyZ has returned

_Fibonacci bets $0.18

SonkeySlayer8 calls $0.18

*** RIVER *** Ace of Hearts3 of Diamonds3 of Clubs2 of SpadesJack of Diamonds

_Fibonacci has 15 seconds left to act

_Fibonacci bets $0.40

SonkeySlayer8 raises to $1.04, and is all in

_Fibonacci calls $0.64

*** SHOW DOWN ***

SonkeySlayer8 shows Ace of Clubs5 of Diamonds two pair, Aces and Threes

_Fibonacci shows King of Diamonds3 of Hearts three of a kind, Threes

_Fibonacci wins the pot ($2.54) with three of a kind, Threes

SonkeySlayer8 adds $2

*** SUMMARY ***

Total pot $2.72 | Rake $0.18

Board: Ace of Hearts3 of Diamonds3 of Clubs2 of SpadesJack of Diamonds

Seat 1: _Fibonacci (small blind) showed King of Diamonds3 of Hearts and won ($2.54) with three of a kind, Threes

Seat 2: FishyzNchipsyZ is sitting out

Seat 3: SonkeySlayer8 (big blind) showed Ace of Clubs5 of Diamonds and lost with two pair, Aces and Threes

Seat 4: poRAVko didn't bet (folded)

Seat 5: megosu didn't bet (folded)

Seat 6: glefor123 (button) didn't bet (folded)

Full Tilt Poker Game #12196703082: Table Bruin (6 max) - $0.01/$0.02 - No Limit Hold'em - 13:30:50 ET - 2009/05/13

Seat 1: glefor123 ($4.44)

Seat 2: ejs462 ($2.79)

Seat 3: MutulicaPF ($7.58)

Seat 5: xxxMUGxxx ($2)

Seat 6: _Fibonacci ($2.23)

ejs462 posts the small blind of $0.01

MutulicaPF posts the big blind of $0.02

The button is in seat #1

*** HOLE CARDS ***

Dealt to _Fibonacci 3 of Diamonds3 of Hearts

xxxMUGxxx folds

_Fibonacci raises to $0.07

glefor123 folds

ejs462 has 15 seconds left to act

ejs462 raises to $0.28

MutulicaPF has 15 seconds left to act

MutulicaPF folds

Topp_Dawg_8 sits down

_Fibonacci calls $0.21

*** FLOP *** Jack of Clubs8 of ClubsKing of Hearts

Topp_Dawg_8 stands up

ejs462 checks

_Fibonacci checks

*** TURN *** Jack of Clubs8 of ClubsKing of HeartsAce of Spades

ejs462 checks

_Fibonacci bets $0.54

ejs462 calls $0.54

*** RIVER *** Jack of Clubs8 of ClubsKing of HeartsAce of Spades2 of Clubs

ejs462 checks

_Fibonacci checks

*** SHOW DOWN ***

_Fibonacci shows 3 of Diamonds3 of Hearts a pair of Threes

ejs462 shows Ace of ClubsQueen of Spades a pair of Aces

ejs462 wins the pot ($1.55) with a pair of Aces

_Fibonacci adds $0.59

*** SUMMARY ***

Total pot $1.66 | Rake $0.11

Board: Jack of Clubs8 of ClubsKing of HeartsAce of Spades2 of Clubs

Seat 1: glefor123 (button) didn't bet (folded)

Seat 2: ejs462 (small blind) showed Ace of ClubsQueen of Spades and won ($1.55) with a pair of Aces

Seat 3: MutulicaPF (big blind) folded before the Flop

Seat 5: xxxMUGxxx didn't bet (folded)

Seat 6: _Fibonacci showed 3 of Diamonds3 of Hearts and lost with a pair of Threes

Cobb du skrev att jag skulle köra teman. Du kan gärna ge något förslag på ett tema för handhistoriken som jag kan börja med, eller någon annan får gärna ge förslag också så ska jag lägga upp lite händer för analys.

Nu blir det mer lir, och ska mot era önskningar faktikst spela lite lösare igen från tidig position men tightare i blindsen, ungefär som jag startade upp och se om det går bättre. Måste ju kunna ha bättre winrate än 4bb/100händer på NL2.

Postad

Båda händerna är gräsliga. Folda K3o pre med glädje på SB och försök att bara checka ner 33, pre kan du nog folda 33an också, även om det nog är ganska marginellt.

Teman skulle kunna vara typ värdebets, bluffar, pottkontroll osv.

Postad
Båda händerna är gräsliga. Folda K3o pre med glädje på SB och försök att bara checka ner 33, pre kan du nog folda 33an också, även om det nog är ganska marginellt.

Teman skulle kunna vara typ värdebets, bluffar, pottkontroll osv.

Dom händer är lite gamla. Skulle samma situationer uppkomma nu så foldar jag faktiskt i båda fallen.

Däremot med 33handen tycker jag att han verkar så extremt svag då han checkar till mig två ggr så försöker köpa hem potten. Men ger upp potten då han synar mitt turnbet men man kanske inte ska försöka sig på detta.

Postad
Dom händer är lite gamla. Skulle samma situationer uppkomma nu så foldar jag faktiskt i båda fallen.

Däremot med 33handen tycker jag att han verkar så extremt svag då han checkar till mig två ggr så försöker köpa hem potten. Men ger upp potten då han synar mitt turnbet men man kanske inte ska försöka sig på detta.

Jag foldar båda pre. Men som spelat på hand 2 kan du stabba potten om du vet att hans range är stor, annars är nog c/f tror jag. Fast kanske bättre att stabba på flopp än på turn.

Postad

Alltså, om han är svag så leder du. Därav vill du bara checka ner potten.