Gå till innehåll

4 SnG å en kopp te - Lilla Fisken i Stora, Stora Havet


henjon

Recommended Posts

Det är inte lätt att plussa på poker öht när man råkar ut för sånt här på bubblor ($33 Shorthanded)

 

***** History for hand T5-108591150-164 (TOURNAMENT: "$3,500 NL Holdem SH", R-463-554, buy-in: $33) *****

Start hand: Wed Dec 29 22:48:46 GMT+0100 2010

Table: Table #3 [108591150] (NO_LIMIT TEXAS_HOLDEM 200/400, ante: 40, TC)

User: HERO

Button: seat 7

Players in round: 5

Seat 10: HERO (4620)

Seat 3: mustikkashot (2723)

Seat 5: robinDL (8620)

Seat 6: _XANDE (17593)

Seat 7: lacarolo2007 (9642)

HERO posts ante 40

mustikkashot posts ante 40

robinDL posts ante 40

_XANDE posts ante 40

lacarolo2007 posts ante 40

HERO posts small blind (200)

mustikkashot posts big blind (400)

---

Dealing pocket cards

Dealing to HERO: [King of DiamondsKing of Spades]

robinDL raises 1000 to 1000

_XANDE calls 1000

lacarolo2007 folds

HERO raises 4380 to 4580 [all in]

mustikkashot folds

robinDL folds

_XANDE calls 3580

---

--- Dealing flop [2 of HeartsKing of Hearts3 of Hearts]

--- Dealing turn [Jack of Spades]

--- Dealing river [10 of Clubs]

---

Summary:

Main pot: 10760 won by _XANDE (10760)

Rake taken: $0

Seat 10: HERO (0), net: -4620, [Kd, Ks] (THREE_OF_A_KIND KING)

Seat 3: mustikkashot (2283), net: -440

Seat 5: robinDL (7580), net: -1040

Seat 6: _XANDE (23733), net: +6140, [Ace of DiamondsQueen of Hearts] (STRAIGHT ACE)

Seat 7: lacarolo2007 (9602), net: -40

***** End of hand T5-108591150-164 *****

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo jag gnetar på, men funderar på att ändra kurs. Har köpt några CG-böcker nu (föredrar det framför videos) och tänker i så fall ge 6-max en satsning på allvar. Jag har ju pokern som hobby och inte födkrok, men visst måste man ändå ifrågasätta om det är rimligt att snitta kanske 40 timmars spel i månaden (lite drygt förmodligen) när det ekonomiska resultatet av det hela ser ut att stanna på lite dryga $3K upp för året. Det hade säkert kunnat vara lite bättre om jag haft lite mer tur i MTT-spelet, som ser ut att stanna på en tredjeplats för $440 som bästa resultat (spelar mellan $11 och $33 även om det inte blivit mer än ett drygt 100-tal under året. Har också återigen haft en seg höst resultatmässigt med återkommande downswings. Men huvudskälet är nog att värdet i SnG är så litet och att det kräver en bättre satsning än vad jag orkat med på att verkligen finslipa sina push- och callingranger ICM-mässigt och utifrån olika motståndares spelstil och optimera resteals m.m. Som jag skrivit i andra poster så sitter det i varje fall på Ongame på $22 som regel kanske 7 eller 8 regs eller semiregs på varje bord. Det är ont om limpfiskar och dårar numer och alldeles för enkelt att lära sig spela något så när okej.

 

I MTT:er är värdet fortfarande mycket bättre, men med heltidsjobb och familj är det svårt att avsätta den tiden som krävs. Sen ska man förstås också ha psyket att tåla och orka grejer som i handen ovan.

 

Vi får se vad det bär iväg pokermässigt alltså för 2011... Just nu är jag i varje fall taggad att försöka greppa cashgame bättre (ligger i princip B/E på det ganska begränsade antal på 11-12 K händer jag lirat på NL50 och lite plus på micronivåerna under) Har redan på den läsning jag hunnit med konstaterat hur jävla mycket jag har att lära där och hur mycket det finns att göra på analysfronten för att bli bättre. Men än sitter jag fast i SNG-träsket :twisted:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tufft när man blandar inköpsnivåer och motriggen klumpar ihop sig på de högsta inköpen (även om det naturligtvis är det tuffaste motståndet där). Förutom MTT-bubblan ovan har jag åkt på 3 raka bubblor till i SNG:er på $33 där jag 2 av gångerna kom in som favorit och tredje gången fick AA i nosen vid push från CO med AK. Under en lyckligare stjärna hade jag kanske legat plus denna månad. Nu är det i stället runt 9 snitt-BI minus

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 cashar på slutet räddar dagsresultat till 3 snitt-BI back. Känns rätt hopplöst dock när jag återigen är nere under isen med 5 backpass senaste 7 dagarna. Det skulle vara skönt oavsett svar att få veta om trenden det senaste halvåret att gå från ca 55-60% pluspass till ner mot 40% bara är ett uttryck för tuffare motstånd eller bara varians. För jag har svårt att tro att jag själv spelar sämre än jag gjort tidigare. Har ändå jobbat en hygglig del på förbättring av mitt spel och blivit betydligt aggressivare i spots jag kan se i efterhand så gott som alltid är ICM-mässigt korrekta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 cashar på slutet räddar dagsresultat till 3 snitt-BI back. Känns rätt hopplöst dock när jag återigen är nere under isen med 5 backpass senaste 7 dagarna. Det skulle vara skönt oavsett svar att få veta om trenden det senaste halvåret att gå från ca 55-60% pluspass till ner mot 40% bara är ett uttryck för tuffare motstånd eller bara varians. För jag har svårt att tro att jag själv spelar sämre än jag gjort tidigare. Har ändå jobbat en hygglig del på förbättring av mitt spel och blivit betydligt aggressivare i spots jag kan se i efterhand så gott som alltid är ICM-mässigt korrekta.

 

Utan att veta hur bra du är så skulle jag ändå tippa på att det till störst del beror på varians. Det kan vara så mycket mer varians än man tror i poker, bara att kötta på så ordnar det nog upp sig ska du se.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

haha 3 pushar i rad från co/knapp med decent pushhänder och får se syner från blindsen med QQ/QQ/TT. Däribland på bubblan i en $54 DoN som annars skulle ha gett mig ett BE-resultat för dagen åtminstone. Senaste dagarna har Ongame milt uttryckt skitit premiumhänder i mörkarna vid mina pushar. Som regel har jag av nån anledning haft esshöga händer för åtminstone outs på överkort, men inte en enda gång har det gått vägen. Däremot har jag redan torskat en allin till idag med KK mot en esshög hand precis som igår på MTT-bubblan.

 

Vann iaf en flipp nu i en 30-manna med AQ mot 55. Försöker skita i resultatorienteringen och det förmodade månadsbacket som det ser ut att bli och försöka avsluta pokeråret med så felfritt spel som det går. Blir jag sen ändå rövknullad av variansen så är det ju inte mycket jAG kan göra åt den saken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur många SNGs har du spela över året?

Har för mig att Boku87 gick breakeven över 10k SNGs...

Det måste väll vara ett mycket ovanligt exempel för en vinnande spelare men det är möjligt iaf.

Har själv lyckats med att gå breakeven (RB borträknat) över 3k SNGs.

 

Eftersom det är svårare att vinna nuförtiden och en ROI på 5% på 16$ och uppåt anses som bra så blir svängningarna också större idag än de var förut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

bubbla 2 - push från SB med A6s. Knullbert von Knorring i BB synar för 40% av sin stack med 76o. Bordet kommer 3456x och jag är knullad igen. På ett annat bord kom jag trots allt in i pengarna och fick in det med A9 mot A8 och KT (KT storstack med klassisk monsterfisk bakom). Träffar ess på flopp men en kung kommer också och på rivern kommer kung 2 och skickar ut mig. Strax därefter allin med JJ mot K6o och Ongame bajsar ut nästa kung.

 

Är väl iaf ett halvdussin händer med 70-30 och bättre odds jag torskat idag och har inte själv förmått något bättre än att vinna nån 40-60.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nästa king of joy: Buttonpush 6bb djup med A8. SB gör en iofs helt legitim call då han är hyfsat storstackad med KJ. Två kungar redan på floppen.

 

Var plus för månaden så sent som på annanadagen. Har backat dryga 15 snittinköp därefter. Gott nytt år från Fjollgame förmodar jag. Dock inte till mig verkar det :twisted:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Till slut ändå en vinst i en 30-manna, tyvärr inte i någon av 22orna utan i en $11. Var uppe mot 2 riktigt dåliga fiskar på slutet, passiva och lättlästa som bara den. Det räddar dagsresultatet till ett drygt snittinköp back tillsammans med några dollar plus i cashgamet.

 

Troligen inget spel imorgon nyårsafton. Med förmodad rakeback lär det betyda ett lillback för december på kanske 40-50 dollar eller nåt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller på att titta lite på min statistik för året för att försöka avgöra om jag bara whinar och inte är ett dugg bättre än mina resultat tyder på. Det är lite knepigt, men jag har åtminstone lyckats plocka ut alla händer ur Pokertracker som hade ett allin-ev, dvs jag eller motspelaren har hamnat allin och handen har gått till showdown.

 

Resultatet visar att jag tycks ha sprungit 5% under förväntat resultat i allinsituationerna på de dryga 6K händer jag hamnat allin på någon gata. Har fått in det i snitt på nästan 50-50 (49,8%)

 

Ett annat intressant mått är förväntad profit i termer av bb per allinsituation utifrån ev. Flera av de situationer där man kommer in med ganska dålig allin-ev inträffar ju i situationer där man är short och måste göra syner på rena pottodds eller pusha väldigt light från tidig pos. I dessa är det dock som regel färre bb på spel än när man på går in mer kontrollerat.

Det visar sig då att jag detta dåliga sista kvartal (lillback som slutresultat) har haft en förväntad snittvinst i AI-situationerna som bara uppgår till hälften av snittet för hela året. Jag har alltså fått in det betydligt sämre i de viktigare situationerna. När jag tittar på utfallet i de största potterna så är resultatet ännu sämre. Självklart kan dåligt spel vara inblandat här, men det tycks ändå som att min känsla att jag haft jävligt mycket missflyt i de avgörande lägena denna höst ändå inte är helt uppåt väggarna.

 

Inget av detta är säkert enormt anmärkningsvärt ur varianssynpunkt. Med mina runt 200 games per månad inser jag att jag är väldigt exponerad för svängningar. Däremot tycks det ändå positivt på det viset att jag kanske inte ska förtvivla om framtida vinster. Jag har med all sannolikhet sprungit dåligt under det senaste kvartal och lyckas ändå på de premisserna gå nästan BE med RB. Det tyder ändå på att det fortfarande finns värde för mig att hoppas på i spelet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Månadssummering december:

---------------------------------------------------------------

 

Antal spelade SnG 185 st (varav 27 DoN)

Antal spelade MTT: 16(varav satelliter 5)

Antal cashade SnG: 62 st (varav 14 DoN)

ITM: Standard-SnG: 30,3% - DoN: 51,8%

Antal MTT-casher: 2

Antal biljetter i satelliter: 0

Totalt omsatt: $3810

Vinster: $3640

CG: $24(411händer på NL50)

 

Spelresultat: $194

 

Valueback Betsafe: $63

Race Betsafe: 0

Affiliate: $110

 

Resultat inkl bonusar mm: $21

-------

Antal speldagar: 19

Därav gröna: 7

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Omsatte lite drygt $55K på SnG och MTT-inköp under året och får alltså tillbaka nånstans 5,5% på det. På cashgamet gick jag i princip breakeven. Inte mycket att skryta om och det gör jag inte heller.

 

Försöker jag se lite kritiskt på mig själv och mitt spelande så har jag inte utvecklats så mycket under 2010 som jag hade kunnat. Jag har inte stått stilla, men jag har prioriterat spel lite för mycket framför analys och gått lite för mycket på autopilot. Jag gör nu en satsning på att lära mig att bli en bättre CG-spelare och skifta till Shorthandedspel. Håller på med Miller&CO:s Small Stakes NLHE. Det finns stora luckor i mitt spel att täppa till och kan jag gå en hygglig bit på vägen från att teoretiskt förstå hur jag borde spela till att tillämpa det praktiskt i enskilda situationer så borde jag kunna hitta ett + på NL50 SH åtminstone till att börja med.

 

Hur mycket SnG-spel det blir beror nog på humör och om jag bestämmer mig för ett sajtbyte och bonusgrind. Tycker fortfarande att det är roligt också.

 

Målen för 2011 blir ökad kunskap och ökad förmåga att tillämpa den, samt bättre tiltkontroll och minskat resultatfokus. I linje med det avstår jag från att rapportera ur "fint" pokeråret började 8-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur många SNGs har du spela över året?

Har för mig att Boku87 gick breakeven över 10k SNGs...

Det måste väll vara ett mycket ovanligt exempel för en vinnande spelare men det är möjligt iaf.

Har själv lyckats med att gå breakeven (RB borträknat) över 3k SNGs.

 

Eftersom det är svårare att vinna nuförtiden och en ROI på 5% på 16$ och uppåt anses som bra så blir svängningarna också större idag än de var förut.

 

Jag har väl fått in ca 2500 SnG under året. Jag är väl medveten om variansen och att jag borde sluta bry mig om resultatet enskilda speldagar med så löjligt små samples som det är fråga om för mig (typ 10-12 SnG:s oftast). Som jag skrev i en post igår så har jag gjort lite analyser för året som tyder på att jag i vart fall inte sprungit särskilt bra, särskilt inte under hösten/vintern. Men förmodligen finns också större läckor i mitt spel än vad jag begriper.

 

Årets andra pokerpass slutar 1,5 snitt-BI ner. Cash i hälften av de spelade, men tyvärr riktigt tråkig doomswitch på de högre inköpen där jag återigen sprang in i premiumhänder på bubblan med fullt legitima pushhänder (esshögt) från knapp/CO. Har också ett streak nu med andraplatser HU som ju tyvärr drar ner resultatet avsevärt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ligger på övre tredjedelen av Ongames Night rehab efter första timmen. Vunnit en $22a

 

That's about it. I övrigt fortsätter motriggen. I stil med att setta med kungar, få in det bara för att bli utdragen av en runnerrunner stege. Och alldeles när jag skrev detta fick jag KK igen och nån idiot på UTG synar min 3x höjning med AJo, pushar flopp utan träff men hittar runnerrunnerfärg. Låg riktigt bra till i den 30-manna SnG:n. Nu har jag 300 kvar.

 

Att säga att jag springer som en påse hästskit är en understatement. :roll:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ute i en MTT. I MTT2 höjer en fisk med VPIP på 70 från UTG. Med 8bb och JJ från MP är min push självklar. Fisken snappar med A6 - the rest is obviously obvious.

 

Trött på att agera fiskmat och åka i över hälften av de potter där man får in det 70-30 eller bättre. :-(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

haha vilken jävla triumf. Fisken som snodde nästan hela min stack i 30-mannan hamnar till slut HU med mig (jag gjorde en enorm comeback från 300 chips efter att äntligen lite medrigg börjat trilla in) och åker till slut dit på en klassisk setup när han synar min limp med Q6 och sen utan misstankar betalar av hela sin stack till mig genom att beta alla tre gator med K3 på floppen QQKAx.

 

Tack vare denna nere på "bara" (inte bortskämd nu efter allt elände) knappa 3 inköp back. Har också tripplat stacken i rebuyen timme 3 efter att ha först träffat fyrtal i ess och sen triss i damer och mött raiseglada motspelare. Så lite bättre nu för stunden iaf :-P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kämpat mig upp på miniplus nu men där tog turen slut när jag plockar AKs i rebuyen med dryga 15bb kvar och en plats ungefär i mitten av fältet vilket också är ungefär så många som måste slås ut innan vi är i pengarna. Random snubbe höjer 2,5x från UTG1, jag ställer och får syn av knappen som plockat upp JJ. Floppen producerar ett färgdrag för mig + de två överkorten men tyvärr tyvärr så har jag varit doomswitchad nu ett tag i turrarna och det verkar inte ha några planer på att ge med sig.

 

Får ändå vara nöjd med att ha vänt ett hotande storback till BE. Ett bord kvar nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dagens spel ungefär som igår. Mycket motigt i början med bl.a. torsk med flera premiumhänder. Sen när allt såg rätt jobbigt ut kom plötsligt ett stim av bra händer där jag bl.a. vann två 30-70-lägen i kritiska situationer. Slutresultatet för dagen blir BE på SnG-spelet och ett drygt halvt inköp på CG:t där jag för tillfället gått ner på NL30. Inte av bankrulleskäl utan för att försöka få kläm på SH-spelet och mina försök att äntligen på allvar börja digestera lite riktig CG-teori på en nivå där det känns mindre allvarligt att kasta bort ett inköp eller två. Är bara i början, men känns redan som att jag fått lite mer bredd i mitt spel och insett hur stereotypt jag spelat vissa situationer. Har börjat våga värdebeta fler rivers och variera spelet mer både för värde, bluff och undvika att betala av i fel situationer. Ska nu snart åka på 1 veckas solsemester och då kommer både Miller&CO:s Small Stakes NLHE och Harringtons senaste åka med som reselektyr.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Åter igen tänker jag på min salig fars klassiska kortspelskommentar: Det är inte svårt att skita när aschlet är fullt.

 

Hur sant! Det är inte svårt för mina motspelare att dubbla stackarna när försynen gång på gång tilldelar dom JJ+ på knappen eller i blindarna och mig händer i stil med ATo eller A7s från cut-off eller knapp eller small blind. Rundfold till mig, push och sen r*vkn*ll. Värst av allt är att det hänt varenda gång denna månad (jag skojar inte) utom 2 på de högre borden. Kan inte minnas att jag dragit ut en enda av dessa gånger.

 

Jag skulle gärna vilja se siffror på hur mycket aggressivare SnG-spelet blivit sen jag klev upp på de här inköpsnivåerna för 1,5 år sen. Då spelades det fortfarande ganska mycket push/fold-spel. Numer räknar jag kallt med att bli synad minst var tredje gång jag pushar. Jag skojar inte. Det är ju möjligt att det är varians till en del och att jag helt enkelt haft en osedvanligt stor andel bra händer emot mig över de senaste 70-80 K händer jag lirat. På Ongame kan man ibland misstänka en forceringsrigg så jävla mycket bra händer som ofta delas ut.

 

Förmodligen skulle det krävas en mycket mer ingående analys av callingrangerna. Nu pushade jag t ex 66 från MP med 6bb. Hijack som inte är extremlös i varje fall blixtsynar för nånstans 67% av stacken. Med KJo... Lika blixtsnabb är CO, bordets storstack, att lägga in sin stack med AQo.

 

När folk spelar på det viset så tvingas man nog täta till sina pushranger eller i varje fall göra om dom eftersom det är förödande att pusha mellanpar och få 2 synare och ha som i detta fall 4 överkort emot sig. Dilemmat blir då bara att man till slut ändå tvingas in i mer marginella spots och att slutresultatet blir ett spel med ännu mindre marginaler och ännu mer varians.

 

Är ändå ganska säker på att det måste vara en allmän förändring av spelet. När man läser några år gamla SnG-böcker så känner jag inte igen den verklighet som beskrivs där längre. "Push! Force them to surrender!" Här ger sig inte folk längre kan jag meddela Mr Shaw och Mr Moshmann. Här finns många regs som synar hela vägen enligt ICM-rangerna. Räkna inte med att få många gratis potter när du pushar från knapp och SB. Här finns dessutom som sagt gott om folk som synar för löst, framför allt från mellanpositioner. Dåligt för dom, men också ganska dåligt för dig om du tänkte dig att använda hela pushrangen enligt Nash när du sitter på tidiga pos.

 

Nu åker jag på semester med pokerböcker i bagaget. Det är nog ändå CG som är framtiden för mig, även om jag kanske kommer att nöta SnG för att få ihop bonusar. Sajtbyte är på gång här i februari. Jag hade tänkt att det kanske skulle delas ut någon bonus före eller efter jul här från Betsafe. Men inte. Inget som helst skäl att vara lojal då när man grinda in startbonusar på annat håll.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...