Gå till innehåll

4 SnG å en kopp te - Lilla Fisken i Stora, Stora Havet

Recommended Posts

Postad

Ordnade upp sig hyggligt till slut... Fick lite kompensation för de senaste dagarnas pokerlidanden och motrigg på ett av de två kvarvarande borden. Plockade först upp KK på bubblan, betade och fick omslag av TT som INTE träffade sin triss denna gång som TT gjort flera gånger mot mig senaste dagarna. Adios bubbla och i nästa hand kommer QQ. Ny push och otroligt nog har en annan spelare plockat upp TT igen. Det går inte bättre för honom och på två händer har jag gått från en halvskakig bubbla till att sitta med 2/3 av markerna i heads-up. Sen skakade det lite och jag var nere på dryga 1000 i marker innan jag lyckades vända igen och till slut miniklonka hem 50 välbehövliga dollar.

Av bara farten gick sen kvällens frirulle hem med $12,50 och nånstans runt 40:e plats av de dryga 2500 deltagarna. Tight spel och inte mycket i kortväg, men hade lite tur i ett par avgörande händer.

Summa summarum för dagen:

10 maj $38(6 SnG - 2 ITM, 1 MTT (freeroll)- ITM, total insats inkl rake $49,50)

Månadsresultat: $39,08

Handbetyg på dagen: Ace of Hearts10 of Diamonds

(i huvudsak timing som räddade mig idag - både starthänder och floppträffar fortfarande sämre än snittet vilket gjort det svårt att SPELA sig till marker - jag har fått lita till slantsinglingarna längre fram i spelen)

Postad

Ett pass med tung början där eg. alla kort och all timing koncentrerades till ett enda bord. Resten var nästan bara mörker. Efterhand gick det lite bättre utan att på något sätt vara en rush. Jag har haft rätt ont om premiumhänder ett tag och denna kväll med nånstans runt kanske 400 händer bjöd vad gäller JJ+ bara på ett enda kungapar. Är också inne i en period där mina AK går dåligt, vilket är problematiskt för mig som spelar dem ganska hårt. Kanske är det en liten läcka i spelet.

En enda riktigt skön underdog som bet tillbaks på hela kvällen: 88 mot QQ i ett kritiskt läge på bubblan. Jag suckade när tanterna vändes upp och kikade bara halvt uppgivet bakom ögonlocken när floppen radades upp. Sista kortet var en åtta - klang och jubel! Denna SnG vann jag sen, precis som igår efter att ha varit rejält tillbakapressad heads up. Dessa $50 vände en trög dag till ett hyggligt plus.

Lirade en MTT för $11 också. Det gick lite upp och ner, men låg åtminstone 80:e med 160 kvar (60 priser) när AK i klöver kom i tidig position. Bet 3x pot, syn allin av liten stack och re-raise till 1500 av spelaren bakom. Efter en del funderande bestämmer jag mig för att bara syna och invänta vad som kommer på floppen. Trots detta beslut tar jag ändå en rövare och trycker in återstående deg (ca 1700) när floppen kommer QJ7. Kvällens i särklass dåligaste spel och det är helt välförtjänt att spelaren med stora stacken vänder upp tanterna som den här gången håller upp - de får t.o.m. sällskap av den sista på turn och spolierar därmed definitivt min lilla chans att fylla hålstegen.

11 maj $17,50 (6 SnG - 3 ITM, 1 MTT - bust, total insats inkl rake $61,50)

Månadsresultat: $21,58

Starthandsbetyg på dagen 4 of Spades4 of Hearts

Postad

12 maj $12,50 (5 SnG - 2 ITM, total insats inkl rake $38,50)

Månadsresultat: $9,08

Fullt godkänd dag, även om det återigen började dåligt med ganska snabb bust i två turneringar. I den ena var jag uppe på nästa 2000 och vände ett par gånger, känns som jag spelade ovanligt löst för att vara mig själv. Det gäller att vakta på såna tendenser. Jag är med ett VPIP på ca 23 absolut inte ultratight ändå, så det finns ingen egentlig anledning att spela fler händer i marginella situationer, kanske snarare tvärtom?

Anyway, det ordnade upp sig och jag vann en artonmanna-SnG. Jag har hela tiden spelat fullring (10-manna på Everest) fram tills rätt nyligen. Kände mig lite främmande på 6-mannaborden, men verkar snabbt ha funnit mig till rätta. Ligger klart på plus på dem. Spelar eg. bara obetydligt fler händer än på de fulla borden och försöker utnyttja att många är väldigt lösa och stänker bort sina marker. Då är det ingen brådska med att samla ihop en stor stack själv - det är helt okej att ligga kvar runt startstack när man är nere på 2 bord. Dagens vinst kom efter en enormt svängig match på finalbordet där jag verkligen pendlade enormt fram och tillbaks. Förlorade en allin trots storfavorit men vann sen en annan där jag var rejäl underdog.

AK-händerna fortsätter bråka med mig, torskade 3 eller 4 till idag utan en enda träff på brädan. Men nu åkte naturligtvis mina damer i en tiocentare på Stars mot en annan lirares AK som träffade på river :twisted: Dessutom två allin med AA och KK som blev utdragna, så det känns rätt skönt att ändå kunna plussa.

Starthandsbetyg på dagen Queen of HeartsJack of Hearts

Postad

Nice början på kvällen... ut på tre bord av fyra JJx2 och TTx2 alla torskat sina potter, två av dem med bust som resultat. I ett fall hjälpte inte ens setet på floppen. Dessutom en av de tuffa syner som jag weaktighte inte så ofta gör - med mellanpar på floppen en all-in när spelaren kändes tom. Det var hon också... men satte en av sina tre outs på rivern. Underbart 8-)

edit: Åkte dit igen mot en färg (AQ uppe mot AT) igen. Inte vunnit en enda allin-konfrontation so far trots att jag varit favorit i samtliga utom en.

edit 2: AA torsk också mot shortstack med Q3 som träffar trissen. Förlorat ett par flips till som inte träffade någonting. En enda liten up: Mina besvärliga AK har vunnit ett par potter - naturligtvis dock utan att träffa något på brädan :)

edit 3 my-oh-my får ny upplaga av JJ och TT som båda får syn och hör-och-häpna vinner sina konfrontationer, i det ena fallet med god hjälp av snäll fisk som lägger in degen med Q9

edit 4 - tja vad hjälpte det. 5 kvar på bordet bb 200 och jag stöter från button med KK. Fisk i BB som spelat löst som fan synar med A7 off och träffar naturligtvis sitt jävla ess direkt på floppen.

Postad

Så kan kvällen summeras...

13 maj $31 (8 SnG - 2 ITM, total insats inkl rake $66)

Månadsresultat: $40,08

Lite marginaler på min sida mot slutet av passet ändå, dock inte alls när jag väl lyckades komma ITM. De lösa synarna kan ju trots allt inte träffa varje gång de synar från sin mörk med sin K7off mot ens par i nior.

Har ju haft problem ett tag med att få höga par. När man så ikväll summerar ett långt bättre inflöde än på länge så ser man:

1 AA - torsk mot synare med Q3 som träffar 33 på brädan.

2 KK - en torsk, en autofold pga nya laggproblem

1 QQ - rundfold

3 JJ - två torsk, en vinst

3 TT - två torsk, en vinst

Svårt att få någon profit när man dessutom får set utdraget av färg och lite annat smått och gott. Men that's life in SnG. Tråkigt när man närmade sig break-even för månaden, men får vara glad att inte hela plusset från de tre föregående dagarna gick iväg.

Handbetyg på dagen: 7 of Hearts5 of Diamonds

Postad

Jag följde rådet ovan och höjde upp alla potter med 75off. Det gick skitbra... bust på alla bord, t.o.m. när jag skottade på en 100 dollars. Nu är rullen lägre än den var vid årsskiftet :cry: :cry: :cry:

... njaee, inte riktigt sant som tur är 8-) Den här dagen började upp, sen gick det ner men till slut gick det som tur var upp igen. Litet + på turkontot men också mycket försöka vänta in rätt lägen och låta andra göra misstag som vanligt i de senare skedena. Och spela de händer där instinkten säger att jag har motståndaren slagen hårt. Lite mer nedan...

14 maj $29 (7 SnG - 4 ITM, total insats inkl rake: $55)

Månadsresultat: $11,08 (snälla låt mig få komma upp på grönt i morgon!:mrgreen: )

Handbetyg på dagens spel: 6 of Hearts6 of Spades (varför framgår nedan)

Postad

Lite händer:

----

Hand 1- inte för analys utan för att visa hur märkligt folk spelar ibland. Vi har spelat ITM några varv runt bordet och den här killen har varit ganska solid tills han plötsligt tar denna förbryllande syn:

Everest Poker — Giv - info

Giv-ID: 4625645072

Bords ID: -126777274

Spelsätt: Spel om pengar

Turneringsbord: 33865472-0

Speltyp: Hold'em

Ante: 75

Blindar: 300/600

Insatser: 600/600

Valuta: USD

Startdatum: 2009-05-14 GMT

Starttid: 20:59:53 GMT

Bordsplacering:

boulette10 sitter på stol 3 med 2080.

basstos54 sitter på stol 4 med 3935.

HERO sitter på stol 5 med 3985.

Lägga blindar:

Knappen är vid stol 5.

boulette10 lägger den lilla blinden på 300.

basstos54 lägger den stora blinden på 600.

Ge hålkorten:

HERO: 6 of Hearts6 of Spades <- Någon som INTE skulle pusha här? Varför i så fall?

Före floppen:

HERO höjer 1800.

boulette10 höjer 1705.

basstos54 synar 1405.

HERO synar 205. <- Med denna utveckling vill jag få möjligheten att vika preflop och ändå ha kvar ca 2000 i stacken om jag hamnar HU mot basstos. Vinner boulette är jag också fortfarande långt ifån körd.

Floppen (Jh 5c Js):

basstos54 checkar.

HERO checkar. <- Svårt läge, jag sätter ju honom på en ganska bra hand när han synar i detta läge. Vågar INTE stöta utan vill försöka checka ner handen om möjligt. För vekt???

Turnkortet (Jh 5c Js Qs):

basstos54 checkar.

HERO checkar.

Riverkortet (Jh 5c Js Qs 4s):

basstos54 checkar.

HERO checkar. <- Jag räknar INTE med att vara bäst här och det är ju ingen idé att försöka få basstos att folda eftersom det inte finns någon sidopott.

Kortvisning:

basstos54 visar 8c Kc. <- Ska han överhuvudtaget göra något med denna hand så är det väl att ställa och försöka trycka ut mig ur potten? Obegriplig linje genom handen.basstos54 har 8c Jh Js Qs Kc: Par

HERO visar 6h 6s.

HERO har 6h 6s Jh Js Qs: Två par

boulette10 visar 10d As.

boulette10 har 10d Jh Js Qs As: Par

boulette10 är utslagen.

Pott - sammandrag:

Hela potten: 6240

HERO vinner 6240. <-- Man tackar :mrgreen:

Ingen husprovision tas för denna giv.

----

Hand 2. Den direkt efterföljande. Jag har normalt stor skillnade mellan push- och synrangen; kanske att båda går lite för långt åt var sitt håll - det är nog en sak som skulle behöva analyseras i mitt spel. Någon enstaka gång ibland händer det dock att jag lättar på bromsen. Det här är ren psykologi: Jag räknar med att han är lite tilltufsad eller rentav tiltad efter föregående hand och känner sig pressad till snabb action pga det stora markerunderläge han hamnat i. Det talar för att han kan pusha med nästan vilken hand som helst utom möjligen det värsta skräpet. Jag tror det är en riktig bedömning även om just denna hand är bra mycket bättre än random. Räddas dock av turen och miniklonkar hem $25 i kvällens sista hand :-)

Giv-ID: 4625650156

Starttid: 21:01:07 GMT

Bordsplacering:

basstos54 sitter på stol 4 med 1855.

HERO sitter på stol 5 med 8145.

Lägga blindar:

Knappen är vid stol 4.

basstos54 lägger den lilla blinden på 300.

HERO lägger den stora blinden på 600.

Ge hålkorten:

basstos54: -- --

HERO: Jh 8h

Före floppen:

basstos54 höjer 1480.

HERO synar 1180.

Floppen (8s 10h As 9h 10s):

Kortvisning:

basstos54 visar Qd Kc.

basstos54 har 10h 10s Qd Kc As: Par

HERO visar Jh 8h.

HERO har 8h 8s 10h 10s As: Två par

basstos54 är utslagen.

Pott - sammandrag:

Hela potten: 3710

HERO vinner 3710.

-----------------

Så slutligen en hand som visar dessa donkbet man inte så sällan ser redan på floppen. Min minhöjning preflop kanske är löjlig med raketerna. Det jag är ute efter är att signalera liiite styrka, men bara lite och samtidigt få in lite mer deg i potten. Mest var det dock att jag sprungit iväg från datorn och var tvungen att trycka in minhöjningknappen i absolut sista sekunden för att undvika autofold :lol:

Hand 3:

Giv-ID: 4625278346

Bords ID: -126774584

Turneringsbord: 33864298-0

Blindar: 5/10

Insatser: 10/10

Starttid: 19:38:59 GMT

Bordsplacering:

PINEY sitter på stol 1 med 965.

Chaankonto sitter på stol 2 med 1000.

biatch45 sitter på stol 3 med 1000.

--timou-- sitter på stol 4 med 905.

FSB69 sitter på stol 5 med 1000.

jbb666 sitter på stol 6 med 1000.

Tom0780 sitter på stol 7 med 1370.

calamar31 sitter på stol 8 med 795.

HERO sitter på stol 9 med 960.

Hitman1919 sitter på stol 10 med 1005.

Lägga blindar:

Knappen är vid stol 9.

Hitman1919 lägger den lilla blinden på 5.

PINEY lägger den stora blinden på 10.

Ge hålkorten:

henjon67: Ace of HeartsAce of Spades

Före floppen:

Chaankonto lägger sig.

biatch45 lägger sig.

--timou-- lägger sig.

FSB69 lägger sig.

jbb666 lägger sig.

Tom0780 höjer 35.

calamar31 synar 35.

HERO höjer 60.

Hitman1919 lägger sig.

PINEY lägger sig.

Tom0780 synar 25.

calamar31 synar 25.

Floppen (7s 5c Jd):

Tom0780 checkar.

calamar31 höjer 735. <-- potten är 195... På de här nivåerna betyder den här sortens bet i princip nästan alltid svagt par eller ingenting enligt min erfarenhet.

HERO höjer 900. <-- Finns väl inte att folda ett sånt här läge ens tidigt i en SnG??

Tom0780 lägger sig.

Turnkortet (7s 5c Jd 3h 5s):

Kortvisning:

calamar31 visar 7c Ad.

calamar31 har 5c 5s 7c 7s Ad: Två par

HERO visar Ah As.

HERO har 5c 5s Jd Ah As: Två par

calamar31 är utslagen.

Pott - sammandrag:

165 går tillbaka till HERO (ingen syn).

Hela potten: 1665

HERO vinner 1665.

Postad

Så slutligen en hand som jag bara presenterar i sammandrag. Jag sitter i BB precis i starten av en SnG med blindar 10/20. 5 personer med början på UTG limpar in. Jag tittar på AK och höjer naturligtvis - till 90. Då ställer UTG! Vad göra? Slowspel av AA och KK preflop är ju rätt vanligt på de här nivåerna, inte minst från tidig pos. förstås. Trots allt bestämmer jag mig för att syna - allt enligt min princip att inte vika AK-händer preflop annat än i sällsynta undantagsfall. Men det är väl en för lös syn, eller hur??? Jag tror inte att min equity jag får av att dubbla stacken de gånger jag vinner kompenserar att jag bustar - ens om det är 50/50. Vilket det också visade sig vara... UTG vände upp par i knektar! Ett minst sagt egendomligt spel. Eftersom han uppenbarligen är beredd att flippa så kan det ju inte ha varit defensivitet, utan snarare en idé om att slowspela dem som låg bakom. Kul idé när det kommer ett överkort på floppen typ 75% av gångerna om jag minns rätt...

Nåväl - AK-händerna har ju som nämnts varit oerhört envisa i sin föresats att inte träffa brädan och denna gång blev tyvärr inget undantag. Om jag träffat EN bräda på de senaste dussinet AK så är det också allt... Men jag ska nog låta bli att ta synen här nästa gång en motsvarande situation uppstår

Postad

Inga handkommentarer??? :-(

Så var man uppe på grönt igen då för månaden! Visserligen ett äkta lillplus, men ändå. :-) Nu hoppas jag på en bättre andra halva.

Ganska skojig heads-up idag på ett av $10-borden. Efter lite hugg hit och dit med jämna stackar hamnade vi all-in, jag blev utdragen och åkte ner på 150. Tvångs allin flera händer i rad, men hade nu plötsligt marginalerna med mig. När jag kommit upp en bit över 1000 började fi bli lite rädd och släppte det mesta. Sen tog han ändå en syn, förlorade och nu hade jag över 7000. Vi nötte ett tag, sen hamnade jag återigen i nån badbeatsituation och var nere på nästan 0 igen. Återigen flera vunna händer och jag började tro att jag skulle lyckas klättra en gång till. Men sen tog det roliga slut.

Spelade en $11-MTT för lite hopgrindade summitpoints, helt utan framgång. Åkte ner där också på nästan 0 pga ett dåligt försök till slowspel från stora mörken med T5 som träffade tvåpar. De andra tre passade dock också och på turn kom en dam. Jag betar ut, blir höjd och ställer då naturligtvis i tron att fi träffat damen. Det hade hon... och en tvåa på bordet! Jag lyckades sen få upp min lilla 25-stack på över 600 och glida med en bra bit innan jag till slut trots träff tvåpar med KJ förlorade mot en straight... Kvällens sista lilla pokerlina är satelliten till $2500-frirullen. Varit kortkall mest hela tiden, men lyckats flyta med någotsånär och ligger nu med ett M på strax under 6 på 148 plats av 173 kvarvarande aspiranter på de 50 platserna. Svårt men inte omöjligt...

Dagen i sammandrag:

15 maj $11,50 (5 SnG - 2 ITM, total insats inkl rake: $38,50)

Månadsresultat: $0,42 8-)

Nu väntar en helg vikt åt mitt andra spel; Scrabble. Tävling från morgon till kväll. Morgondagen blir med all säkerhet månadens första pokerfria (eller pokerlösa - allt beroende på hur man ser det)

Postad

I det långa loppet... bla bla bla! Torskade ytterligare ett par AK idag utan träff på brädan och bluffade hem nån. Sen har det dock vänt och nu dubblade jag stacken i frirullen även om tävlingens minsta stack tog huvudpotten med tvåpar 54. 105:a av 129 nu och ställer med AT

.... nix, uppe mot AJ och min träffade tia hjälper inte när även K och Q kommer på brädan och jag därmed är utslagen av mitt nemesisdrag numero 1 - esshöga stegen. Jag vet inte hur många såna som har slagit - och ofta även dragit - ut mig senaste månaden. Men jag gottar mig vidare åt mitt lillplus. Godnatt för ikväll pokern! :-)

Postad
Lite händer:

----

Hand 1- inte för analys utan för att visa hur märkligt folk spelar ibland. Vi har spelat ITM några varv runt bordet och den här killen har varit ganska solid tills han plötsligt tar denna förbryllande syn:

Giv-ID: 4625645072

Starttid: 20:59:53 GMT

Bordsplacering:

boulette10 sitter på stol 3 med 2080.

basstos54 sitter på stol 4 med 3935.

HERO sitter på stol 5 med 3985.

Lägga blindar:

Knappen är vid stol 5.

boulette10 lägger den lilla blinden på 300.

basstos54 lägger den stora blinden på 600.

Ge hålkorten:

HERO: 6 of Hearts6 of Spades <- Någon som INTE skulle pusha här? Varför i så fall?

Nej, push känns standard.

Före floppen:

HERO höjer 1800.

Men du pushar inte??? Eller missar jag något?

Postad

16 maj - inget spel

17 maj $15 (7 SnG - 2 ITM, total insats inkl rake $55)

månadsresultat: $14,58

Kanske var hjärnan fortfarande inne i Scrabblemode lite för mycket när jag kom hem och satte mig vid datorn vid kvart i sex. Gjorde i varje fall nån riktigt dum donksyn på ett bord som innebar bust. Å andra sidan ett par lyckade tuffa syner också där jag verkligen kände att spelaren var tom. Men annars var det trista kort där TT+ endast manifesterade sig med ett enda AA som iofs hade turen att vara uppe mot pocketkungar och därför dubblade min stack. AK förlorade igen de potter där de fick mothugg och på det bordet där jag två gånger hade turen att få handen i BB och pushade tillbaka mot en ganska försiktig spelare som då la sig så blev det ändå bust till slut efter en väldigt lång och seg bubbla där de andras konfrontationer hela tiden gick fel väg och jag själv till slut blev synad och utslagen av stora mörken.

Nere på röda siffror igen alltså. Tråkigt att månaden går så segt, men det är väl bara att fortsätta nöta på. Det som saknas är en hygglig rush, jag tycker att min bankrulle har haft en tendens att skutta uppåt i etapper just tack vare du rusher jag haft. Annars pendlar den ofta runt något läge, just nu runt $400-strecket som det verkar.

I gengäld hygglig framgång i helgens tävlande: 6/36 med en stor del av eliten i vår lilla sport på plats. Scrabble har kommit i bakvattnet lite för mig senaste halvåret (efter att ha dominerat helt på spelfronten i nästan sex år) pga pokern, men lite motivation finns fortfarande kvar. Psykologiskt är poker ett intressantare spel, men ser man till innehållet i själva spelet så är fortfarande Scrabble outstanding.

Nu mat och senare - om vi hinner och orkar - lite söndagsbio. Grinda på ni andra! :-)

Postad

Satt jag i en dasstunna och spelade kvällens pass, eller var jag möjligen trots allt på Everest? Genomgående usel smörja med egentligen en enda hand som räddar kvällen: TT träffar en flopp med 89T. Jag betar pott (hade höjt 3bb pre) och får syn av en spelare. På turn kommer en 9:a till. Jag betar igen, den andre ställer och jag synar. Det visar sig att jag haft sån tur att han floppat en stege 8-Q. På detta bord hamnade jag så småningom heads-up efter den segaste bubbla jag nånsin spelat tror jag. Hela denna långa spelsekvens med säkert 40-50 händer hade jag som bäst ett par i åttor och AT en gång. När jag sen åker ut så är det efter att min motspelare på tre händer har dragit först AA och sen AJ (mot min A7s). Suck...

Bästa starthand på kvällens ca 250 händer: 1 JJ. En AK också som - vem trodde annat - missade floppen och så småningom vek sig mot en spelare som visade upp en triss (efter att ha spelat tillbaka mot min höjning 60->180 preflop med J6off. Dubbelsuck...

Jag fortsätter att ligga på skuggsidan denna månad. Mycket kortkallhet men väldigt, väldigt lite av rush och annat än enstaka, enstaka bordträffar. Men, bara att nöta på och vänta på att marginalerna nån gång hamnar mer än tillfälligtvis på min sida. Vet ju att det kommer förr eller senare.

En spelare med högre medelstakes idag på ITM-bordet. Intressant att se hur aggressivt han spelade efter att ha byggt en bra grundstack. Han stötte konstant mot min BB från sin SB och utnyttjade att vi var tre på bubblan på nästan identiska stackar. Jag måste ha skänkt ett dussin blindar eller mer till honom. Borde jag ha stött tillbaka (han la hela tiden 2 eller 3 BB så jag kan nog ha haft en viss fold equity)? Hade dock aldrig nån bättre hand än A5s.

18 maj $8,50 (5 SnG - 1 ITM, total insats inkl rake $38,50)

Månadsresultat: $23,08

Handbetyg på dagen: 9 of Hearts7 of Diamonds

Postad

Nej... månadens motrigg ger sig inte. Starthänderna fortsätter att ligga under förväntat snitt, flopparna träffar uselt och allin-situationerna går inte min väg heller. Mina motspelares förmåga att plocka upp premiumhänder när jag stöter är också närmast formidabel. Ut nu t ex på bubblan med A9 när motståndaren plockat AK.

Frågan är om jag nu börjar svikta i disciplin också... Ska jag vara ärlig så har jag gjort några alldeles för lösa syner och farliga bets. Det handlar inte om stora avvikelser. Men jag får nog ändå fundera över mitt spel en del och kolla lite i PT hur jag lirade en del händer. Samtidigt har jag ju också delvis hållt mig vid liv med aggressivt spel när jag inte träffat eller bara träffat marginellt. Så svår avvägning att göra... Ett riktigt donkspel idag dock med Q9 från stora mörken efter träff på damen... Jag går hela vägen med handen i känslan av att motspelaren inte har parat esset på bordet utifrån hur han betat. Det har han inte heller, men han limpade med QJ och vinner helt rimligt och rättvist potten mot Mr Donk

Mitt resultat dras också ner av att jag haft otur med korten nästan varje gång jag hamnat heads-up på sistone. Det är svårt att spela med händer som 96 och 45 mot motståndare som höjer eller re-raisar mest hela tiden. När man dessutom tar synen med det bästa man sett på ett tag (typ JT off) och motspelaren verkligen har en AQ eller nåt sånt så är det inte lätt precis.

Nåja, enought with whine. Jobba på och vänta på att vinden vänder. Nya tag i morgon :roll:

19 maj $25 (7 SnG - 2 ITM, total insats inkl rake $55)

Månadsresultat: $48,08

Handbetyg: folded preflop

Postad

Började skriva på en whine-post efter en dålig början även på dagens pass (med undantag för en tidig stackdubbling på ett bord). Men så tänkte jag att "va fan, vad är du för en trist gnällspik" 8-) Spela med de kort du får och går det inte så är det ju ingen ko på isen egentligen. Därute är det nästan sommar och livet är ganska skönt på det stora hela taget egentligen. Så jag gnor vidare och återkommer med en rapport senare. Lika glad oavsett om siffrorna är röda eller gröna! :-) (nåja, nästan)

Postad

Vinst på kvällens sista bord och välbehövliga $50 vänder dagen till ett stabilt plus. Det var bara andra vinsten på en vecka och första gången jag hade marginalerna på min sida ITM på åtskilliga bord. På de andra tre ikväll åkte jag ut så fort att det nästan var fånigt, däribland med AA som jag oförsiktigt nog synade ett ställ med. Fi:s hand visade sig vara 55 som - jojomän - träffade stege 3-7. Tjusigt! :-)

20 maj $34 (8 SnG - 4 ITM, Total insats inkl rake: $66)

Månadsresultat: $14,08

Handbetyg: King of ClubsQueen of Hearts (just precis den handen som med ett par i kungar vann $50 åt mig)

Postad

Här är en hand som jag funderade mycket över. Är jag helt orimligt vek som viker här? Det känns som att det är en situation som drar mer åt vik i en SnG än i en MTT eller ett cashgame i varje fall. Värdet av att dubbla stacken kompenserar inte för alla de gånger vi faktiskt tittar in i färgen på showdown och är bust. När jag viker river har jag ändå fortfarande halva stacken kvar och det är har visat sig flera gånger i de här 18-mannaturneringarna att det inte alls behöver betyda att det är kört.

Blindar: 10/20

Bordsplacering:

Chokdee9 sitter på stol 1 med 1680.

SCHUGLA sitter på stol 2 med 980.

premy sitter på stol 3 med 1120.

sdy sitter på stol 4 med 930.

HERO sitter på stol 5 med 980.

mrp8 sitter på stol 6 med 310.

Lägga blindar:

Knappen är vid stol 4.

HERO lägger den lilla blinden på 10.

mrp8 lägger den stora blinden på 20.

Ge hålkorten:

HERO: 10c Js

Före floppen:

Chokdee9 lägger sig.

SCHUGLA lägger sig.

premy synar 20.

sdy lägger sig.

HERO synar 10.

mrp8 checkar.

Floppen (9d 8d 4c):

HERO checkar. <-- funderar naturligtvis på att semibluffbeta, men väljer ändå checklinjen. Rätt, fel eller betydelselöst här?mrp8 checkar.

premy höjer 60.

HERO synar 60. <-- Inte pottodds, men de djupa stackarna och implicita odds gör att det känns motiverat att syna.

mrp8 lägger sig.

Turnkortet (9d 8d 4c Qd):

HERO höjer 90. <-- Ett ogenomtänkt bet så här i efterhand. Jag vill representera en "lagom stark" hand här med ett träffat dampar i hopp om att få åtminstone en syn. Men det kanske är bättre med en check här och sen höja själv istället?premy höjer 180.

HERO synar 90. <-- Här börjar jag fundera över om färgen är en möjlighet, bör jag ändå re-raisa för att få ett klart besked om vad jag har att vänta (vilket ju typ är fold eller spel om hela stacken)

Riverkortet (9d 8d 4c Qd 7h):

HERO höjer 200. <-- Det känns som om jag checkar så får jag ett stort bet som jag fortfarande inte skaffat mig riktigt bra information för att värdera. Eller har jag det egentligen?

premy höjer 860. <-- Inga speciella reads får mig att tro att killen limpat in med två ruter. Ska vi utan reads tro att en spelare på den här nivån vågar spela ett floppat set eller ett tvåpar så hårt på den här brädan?

HERO lägger sig. <-- Man or mice??

Kortvisning:

premy döljer .

Pott - sammandrag:

660 går tillbaka till premy (ingen syn).

Hela potten: 940

premy vinner 940.

Postad

Ah... sprang på ganska fint idag. Inget extremt, det kom några badbeats och några trista ställ där jag var uppe mot överpar. Men när dagen summeras så lyser det nu ändå grönt på båda ställena :-) Dåligt gick det bara på sexmannaborden där jag kommit in i en riktigt dålig trend. Det mesta är nog kortkallhet, men idag gick jag hela vägen och bustade i ett par händer rätt tidigt med alldeles för svaga händer. I ena fallet mot två spelare och det är inte likt mig, för rätt eller fel så viker jag normalt när jag inte har stål eller nästan-stål när det blir stora insatser i flervägspotter.

21 maj $34,50 (8 SnG - 4 ITM, total insats inkl rake: $60,50)

Månadsresultat: $20,42

Handbetyg: 7 of Diamonds7 of Hearts

Postad

lite eftermiddagslir för en gångs skull, ledig som man är. Fick efter lite strul in $200 på Bet24 - det känns som att det är läge att bredda sig lite och dessutom få chansen att grinda ihop lite nya bonuspengar. Premiärspel med 3 DoN som jag aldrig lirat tidigare pga att Everest inte har infört det av någon för mig okänd anlednin. So far so good - $16,50 omvandlade till $30. Förhoppningsvis ska min vana vid vanliga SnG och spelstil (där tålamod och aggression i rätt avvägning är målsättningen) passa formen hyfsat.

Ingen tur på Everest däremot där två upplagor av pocketdamer i kritiska lägen med allin preflop båda mötte lägre par som lyckades träffa set. Tycker ni förresten att spelaren i SB gör rätt som synar min re-push med sina pocketfyror? Villkoren är att vi befinner oss på finalbord med 4 platser ITM som (insats $5) ger $9-18-27-36. Jag kom in på finalbordet som lägsta stack men har med aggressivt spel (utnyttjat att de andra var ganska jämnstora och verkade rädda för att tappa position i chipracet) spelat upp mig till en fjärdeplats. Det gör ju iofs att han kan se min handdistribution som ganska vid, men det mest sannolika är ju ändå att han som bäst coinflippar om merparten av sin stack.

Bordsplacering:

stickninet sitter på stol 1 med 3405.

HERO sitter på stol 2 med 2785.

oltriche sitter på stol 3 med 2270.

jozso87 sitter på stol 4 med 3460.

greenwood44 sitter på stol 5 med 1885.

LeoLhermite sitter på stol 6 med 4195.

Lägga blindar:

Knappen är vid stol 6.

stickninet lägger den lilla blinden på 150.

HERO lägger den stora blinden på 300.

Ge hålkorten:

stickninet: -- --

henjon67: Queen of SpadesQueen of Hearts

stickninet höjer 900.

HERO höjer 2485.

stickninet höjer 2355.

Floppen (4c 9h 10h Ad Kc):

stickninet visar 4 of Diamonds4 of Spades:cry: :cry: :cry:

Postad

Sisådär... trevlig pokerdag, även om jag fått problem med min nya sajt nästan omedelbart efter att jag börjat spela. Det är det vanliga om att skicka in fotostatkopior av fram- och baksidor på kontokort och id. Ingen människa med ett uns av säkerhetstänkande tänker naturligtvis ens tanken att göra något sådant på annat vis än via ett säkert, krypterat protokoll, att skicka via e-mail är fullständigt uteslutet - det är det svar jag har gett till Bet24. Nu får vi se om de tar reson...

Har väl förmodligen nån nyspelarrigg på Ongame, för den enda riktiga tjongen idag var ett par i ess som sprang in i två damer som settade på floppen. Enligt uppgift ska det dock ge en turneringsbiljett a' $10 i helgen - så det kanske blir ett plus ändå! Hursomhelst 7 DoN:s idag och ITM på 5 av dem. Dessutom en seger i en vanlig 10-manna, så premiären slutar med ett stabilt plus. Plus också på Everest, så vi höjer handbetyget från igår ett snäpp :-)

8 of Clubs8 of Hearts

22 maj $45 (16 SnG varav 7 DoN - 10 ITM, total insats inkl rake $110)

Månadsresultat: $65,42

Postad

okey... då börjar man se lite mer av fiskspelet i DoN antar jag... Bust 2ggr idag från lilla mörken när obetydligt större stackar callade mina pusher med K5s och A4o. Blir en utmaning att få kläm på hur man ska justera sin egen pushrange mot dessa spel.

Allmän otur med idiotsynare idag också. Bust igen nu i lilla mörken med QJs där bordledaren (5 kvar)riskerar 60% av sin stack för att syna med A6off och jag missar naturligtvis för fjärde gången i rad bordet fullständigt

Postad

Blev inget mer spel idag än det lilla passet mellan två besök i tvättstugan. Tur till stan, matlagning, middag, promenad, titta på Fantastiska fyran med ungar+flickvän och så lite engelsk deckare (grindar minimalt med TV annars, men ikväll ett undantag). Typisk highlife-lördagskväll i en 42-årings liv. Men lugn ni pojkar, ni kommer dit också fortare än ni anar, livet känns ibland t.o.m. snabbare än internetpoker :-)

Inget att hetsa upp sig för idag. Lillplus på den numer delade rullen dock.

23 maj $2,50 (4 SnG varav 2 DoN - 1 ITM, total insats inkl rake $27,50)

Månadsresultat: $67,92

Handbetyg: 7 of Clubs8 of Clubs

Postad

7 DoN idag - 5 ITM. Ungarna är sjuka båda två, så vi har inte uträttat ett skapandes grand. Borde göra en årsredovisning i en förening där jag är kassör, men orken för riktigt arbete är sisådär

Flickvännen har åkt hem och imorgon blir det väl troligen VAB - känns således som läge för en eller par MTT:er ikväll. Det är sällan jag känner att jag har möjlighet att committa mig själv för kanske 3-4 timmar poker i sträck om det skulle gå bra, så det gäller att passa på! :-)