henjon Postad 1 Maj , 2011 Författare Rapport Postad 1 Maj , 2011 Varför glädjas över de få goodrundagarna när Ongame som vanligt omedelbart rånar mig på allting jag vunnit? Har nött tålmodigt hela helgen och fått in det genomgående ganska bra: Expected wins i chips på de 50 turneringar jag spelat ligger på ca 10 000. Det verkliga utfallet: -50 000. Idag har jag exempelvis förlorat över 80% av alla de dominerande esshöga händer jag fått in degen med preflopp. Motståndarna har klonkat sin kicker med sinnessjuk precision. Det är så vansinnigt symptomatiskt att sista bordet där jag ändå hamnar HU i en 10-manna så får jag på bb800 in det med jämna stackar med AQo mot QTo. Resultatet? Två tior redan på flopp. 72-27% i odds, räcker inte... Tio inköp back för dagen. Naturligtvis inget konstigt eller avvikande som enskilt resultat i ett SnG-perspektiv. Men liksom va faan? Är det inte nog snart med denna sjuka motrigg? Utan de små framgångarna i MTT:erna är faktiskt den bistra sanningen att jag trots god bankrullehantering hade varit i princip pank eller tvingats gå ner på $5. Aja, nu skiter vi i det här. Ledsen att det nästan bara blir wajn i dagboken, men dessvärre gör ju spelresultaten det svårt att låta bli Citera
Aeis Postad 2 Maj , 2011 Rapport Postad 2 Maj , 2011 Inte funderat på att byta nätverk? Med tanke på hur mycket otur det låter som att du har och som har förföljt dig så länge... Vet att slumpen inte påverkas av sidbyte men om jag vore du skulle jag fundera om det inte var riggat. Även om det troligen inte är riggat så skulle jag byta sida bara för att göra något för att bryta trenden. Citera
henjon Postad 7 Maj , 2011 Författare Rapport Postad 7 Maj , 2011 Inte funderat på att byta nätverk?Med tanke på hur mycket otur det låter som att du har och som har förföljt dig så länge... Vet att slumpen inte påverkas av sidbyte men om jag vore du skulle jag fundera om det inte var riggat. Även om det troligen inte är riggat så skulle jag byta sida bara för att göra något för att bryta trenden. Ja kanske vore det nåt. Jag bytte ju visserligen sajt inom nätverket i februari, men ända resultatet av det har blivit att jag sprungit sämre än jag någonsin gjort. Idag återigen ett pass under ev (fjärde raka nu), där jag dessutom som dagarna innan sprungit in i ett antal ovanligt stort antal premiumhänder. Plus nån härlig fisk som synade mitt omslag med 44 med handen och lyckades rivra en stege. Hur tänkte han (jag hade honom täckt)? Är samtidigt väldigt envis och blir på nåt vis en prestigesak. Ska inte låta det här jävelskapet knäcka mig tänker jag, ska visa att jag kan rida igenom även en sån här seg downswing även om det känns rätt absurt att nu ha lirat över 1K games med ROI på -13% efter att ha legat på +2% över 5K. Och då har jag ändå gått ner i nivå sen april. Utan resultat - det enda som hände var att Ongame flyttade ner riggen från $22 till $11 där jag sprang hyggligt tidigare. Citera
henjon Postad 7 Maj , 2011 Författare Rapport Postad 7 Maj , 2011 Finns mycket att jobba på med själva spelet förstås också. Jag tror inte på allvar att det är bättre på nån annan sida. Motståndet på SH $11 på Ongame känns absolut slagbart, till skillnad från hur det såg ut mot slutet på FR $22. Sen tror jag också att det egentligen är rätt små skillnader på totalen som gör en down- eller upswing i SnG-grinden. Varje enskilt pass är ju liksom helt inom det normala. Det hör till att lira 15 bord och tappa 11 inköp när man kör SnG. Det hör också till att ibland plocka 10 eller mer. Mitt problem det senaste halvåret är väl att goodrundagarna kanske kommit med max 50-60% av det normala frekvens de haft under tidigare två års lirande, samtidigt som de riktiga apdagarna har varit fler än normalt. Däremellan finns en gröt som väl i princip är som den brukar. Bland det mest knäckande som jag också skrivit om flera gånger är att i stort sett varje goodrundag omedelbart har följts av en riktig smäll på nosen av variansen redan passet efter. Svårt att undvika då att corpus paranoidicum nånstans djupt i hjärnbarken börjar se mystiska riggar som svaret på frågan om varför... Citera
henjon Postad 8 Maj , 2011 Författare Rapport Postad 8 Maj , 2011 Nä fy fan nu funderar jag på allvar efter 2,5 år på att lägga ner det här jävla eländet. I princip hela "vinsten" (=minskad förlust från jan-mar) från april är nu försvunnen efter ännu en sån där tröstlös rad av dagar då jag bara blivit fullständigt uppkäkad av variansen. Lirade t ex lite DoN och dubblade stackarna på båda borden. Lyckas torska AA mot AK på den ena efter en runnerrunnerflush och på den andra är det förstås jag som efter att ha åkt ner i stacksize efter ett klassiskt streak med 82off,94off-händer drar nitlotten på bubblan och blir förste man att pusha in i en bra hand som synar och håller upp sitt 60-40-favoritskap. 14 lirade varav över hälften 5-max, 1 cash. Great. På snart 1000 spelade SnG:s på nya kontot är jag nu nere på -15% i ROI och har förlorat mer än $2 i snitt på varje spel jag satt upp. Det känns helt, totalt, fullständigt overkligt. Merparten av de händer jag vinner rinner till ingen nytta eftersom jag åker dit efteråt. Typexempel: En enda utdragning idag: får in det på BB200 i en 30-manna med JJ mot QQ och floppar fyrtal. Några händer senare tappar jag först 1/3 av stacken i BB med AK som synar microstacks push med AT. Ytterligare några händer senare med 10bb kvar pushar jag från CO med AJ. Nu sitter SB med AQ och håller upp. Sen flödar det ju över av såna här också: ***** History for hand T5-141972055-38 (TOURNAMENT: "NL Hold'em Turbo", S-2930-138194, buy-in: $11) ***** Start hand: Sun May 8 13:39:39 GMT+0200 2011 Table: Table #1 [141972055] (NO_LIMIT TEXAS_HOLDEM 75/150, TC) User: HERO Button: seat 7 Players in round: 3 Seat 3: _Peter_Pan_ (3895) Seat 5: HERO (2155) Seat 7: masouris (1450) _Peter_Pan_ posts small blind (75) HERO posts big blind (150) --- Dealing pocket cards Dealing to HERO: [7h, 7s] masouris folds _Peter_Pan_ raises 3820 to 3895 [all in] HERO calls 2005 [all in] --- --- Dealing flop [6c, 8d, 2c] --- Dealing turn [Qs] --- Dealing river [4s] --- Summary: Main pot: 4310 won by _Peter_Pan_ (4310) Rake taken: $0 Seat 3: _Peter_Pan_ (6050), net: +2155, [8h, 5h] (PAIR EIGHT) Seat 5: HERO (0), net: -2155, [7h, 7s] (PAIR SEVEN) Seat 7: masouris (1450) ***** End of hand T5-141972055-38 ***** Korrekt push visserligen (han hade dock suttit och minraisat mig ett antal händer innan) och vet att det ofta är en flipp vid syn här (som dock är ICM-mässigt korrekt med såna här händer i rangen), men det känns ändå jobbigt att förlora dessa 70-30-händer så ofta i kritiska lägen. Citera
henjon Postad 14 Maj , 2011 Författare Rapport Postad 14 Maj , 2011 5 pass sen jag skrev sist tror jag. Ett par som landade runt break-even. Övriga 3 standardvåldtäktspass. Över 20 snittinköp ner och allinev-kurvan för maj ser precis lika sinnessjuk ut som det känns. Jag tror inte att jag spelar sämre än vad jag gjort tidigare, idag har jag t ex tåligt burit Ongames fortsatta buskis och stöld av min bankrulle. Men visst fortsätter jag att undra både varför jag fortsätter att spela och hur i helvete det kan vara möjligt att det här bara fortsätter och fortsätter och fortsätter och fortsätter utan slut som det verkar. I big blinds för maj så borde jag ha plussat cirka 150. Erfarenhetsmässigt skulle jag säga att det på de händer jag spelat motsvarar åtminstone ett svagt plusresultat. Istället har jag backat 50 bb och haft en tajming på bubblor och liknande så sanslöst dålig att resultatet istället är nånstans runt dryga 30 inköp back. Kan det vara fel på den där jävla kortgeneratorn? Kan det vara nånting i slumpgeneratorn som använder sig av IP-nummer eller nåtsåntdär som på något vis vrider till det så att jag hela tiden springer på det här sinnessjuka sättet? Ett halvår har det pågått nu... Jag kan inte på allvar tro det, men det är svårt att på allvar tro på det som hänt mig i år vid pokerborden heller :-( Citera
henjon Postad 15 Maj , 2011 Författare Rapport Postad 15 Maj , 2011 Hade tänkt mig att köra lite söndagsgrind med några turrar och så denna eftermiddag och kväll. Men nu vet jag inte... 2 bord kvar på första setet. Det började ganska ordinärt på eller under ev och utan något större flyt. Sen har buskisen, våldtäkten eller vad fan det nu är dragit igång igen och just nu är jag 400% under expected EV för passet. Inte för att det är nåt konstigt - jag har ju radat upp oräkneliga såna pass detta år. Det är bara det att det ju bara igen ger ett bevis för det meningslösa att spela för mig personligen eftersom ingenting jag gör verkar hjälpa och inga normala sannolikhetslagar verkar vara applicerbara på mitt pokerspel. Man kan ju iofs drömma om vad en motsvarande upswing skulle ge i plånboken. Eftersom detta uppenbarligen kan hända neråt så MÅSTE ju samma sak vara möjligt att få åt andra hållet. Drömma... Citera
RunningAlone Postad 19 Maj , 2011 Rapport Postad 19 Maj , 2011 Antar att du spelar tight i början av en sit and go? Har du kollat igenom vad du pushar med? Kanske är dags att göra ett all in chart samt ett call chart med hjälp av sngwizard? Citera
henjon Postad 19 Maj , 2011 Författare Rapport Postad 19 Maj , 2011 Jag har charts för både fullring och 5-max, tro mig, och jag har även laborerat en del med att försöka bedöma troliga avvikelser från Nash EQ i motståndares push/synranger och anpassa mig efter det. Därmed inte sagt att jag spelar optimalt, jag vet att det finns luckor och i mitt spel och är fullt på det klara med att mina tidigare +2% i ROI på 5K games kan vara varians till en viss del som tillsammans med tuffare motstånd kanske gör att jag med nuvarande spel/motstånd kanske inte har ett bättre ROI än säg -2%. Men fan inte -14% som jag ligger på nu efter nästan exakt 1K lirade med nya kontot. Inte ens i närheten därav. Har just avslutat ännu ett pass under allin-ev där jag bl.a. lyckades få in det 3 ggr med AK mot KK och en fjärde mot QQ (förlorade alla). Alla pre och max 12-13bb effektiva stackar, så självklara standardspel. Har haft några besvärliga downswingperioder tidigare under min 2,5 år långa "karriär", men det här som pågått hela 2011 slår allt. Jag kunde inte i min vildaste fantasi ana att det var möjligt, även om jag iofs begriper att 1K games är ett sample där variansen kan spöka en hel del. Jag har sprungit under ev nånstans mellan 75 och 80% av passen jag lirat; många av dem helt brutalt. Varje bra pass har utan undantag följts av ett katastrofpass där merparten eller allt av vinsten från passet innan tappats. Egentligen vet jag inte varför jag fortsätter med dessa variansutsatta SnG:er. Har lirat 5K CG-händer (löjligt lite förstås) under samma period på NL30/50 och hittat ett bb/100 på 3,37. Även om jag bara hade landat på hälften av det på ett större sample eller rentav gått BE så hade det ju varit långt mycket mer lukrativt än att sitta och få stryk på SnG-borden. Jag är väl bara dum (och råkar dessutom tycka att det är roligt att lira SnG) och vansinnigt envis. Jag vill liksom visa för mig själv att det här jävla skiten nån gång ska gå över och att jag då kan åtminstone gå BE på själva spelet. Citera
henjon Postad 19 Maj , 2011 Författare Rapport Postad 19 Maj , 2011 Annars så var jag på CC igår för första gången på ett drygt kvartal och lirade 600kronors freezeouten. Hade lite drygt dubbel startstack efter första två timmarna, men sen gick det utför. Tappade ett par mindre potter och sen synade jag med dryga 10bb vad jag misstänkte kunde vara en squeeze mot två limpare med AK. Det VAR en squeeze - liraren som jag knappt täckte vände upp 96 i rutor. Tyvärr två sexor på floppen och bye bye. Lyckades dubbla microstacken jag fick kvar en gång med en ny AK, men sen var det kört och jag åkte ut med runt 30 spelare kvar. Bättre det iofs än att finalbordsbubbla som jag gjort de två senaste gångarna. Många dåliga spelare är det i varje fall och mycket slaskande som kombineras med brist på aggressivitet när aggressivitet är av nöden. Borde kunna hitta en ny cash snart igen tycker man. Citera
henjon Postad 22 Maj , 2011 Författare Rapport Postad 22 Maj , 2011 Klar med bonus #2 på RedKings åtminstone. Fick in en hygglig volym (för att vara mig) under lördagen och slutade svagt plus efter att ev-kurvorna i princip slutat på samma ställe. Det får väl närmast betraktas som goodrun för undertecknad Slutade också med ett ganska skojigt game a'la "chip and a chair"; en fullring $22 där jag åkte ner på 30 chips efter att ha gjort en dålig allin på turn med AA mot två synande spelare flopp varav en, den siste, var en solid grinder som mycket riktigt hade settat. Här lyckade jag först kvadruppla upp till 120, tripplade sen upp till knappa 400 inkl blindarna och efter ytterligare två dubblingar var jag plötsligt uppe på startstack. Sen tog jag två stackar till av bara farten, kom in i pengarna, blev HU och manövrerade till sist ut den andre, f ö grindern som nästan hela min stack i början. Sällan sånt händer... Citera
henjon Postad 26 Maj , 2011 Författare Rapport Postad 26 Maj , 2011 Varför får man för sig att börja lira en $11 MTT Freezeout kl 21.30? 3h15m senare sitter jag som 10/20 med ung 20bb och är garanterad furstliga $29. Hade hellre velat gå och lägga mig... Annars är det sig likt på pokerfronten. Några BE-pass på rad med ganska normalt spring följdes av ett par dåliga med sedvanligt tapp. Idag lär det bli ganska precis BE igen efter att ha sprungit en bit över EV faktiskt i slutet av turneringen. Citera
henjon Postad 26 Maj , 2011 Författare Rapport Postad 26 Maj , 2011 Ute... Får först vika en AK på missade floppen efter omslag från en svårbedömd spelare och ställer sen in sista 10bb från UTG2 med ATs ett par händer senare. Blixtsyn från QQ som håller upp. Nåja... lika bra, skönt att krypa ner i sängen Citera
henjon Postad 28 Maj , 2011 Författare Rapport Postad 28 Maj , 2011 Fullständigt våldtagen och mördad igen av Ongames sinnessjuka kortgenerator. Fy fan för det här... Citera
henjon Postad 28 Maj , 2011 Författare Rapport Postad 28 Maj , 2011 liksom vad ska jag göra? en monsterfisk som först limpar och sen går allin på två reraises och visar upp AK? I nästa hand limpar samma fisk igen, jag och flera till limpar bakom (jag med AT) och brädan kommer T-hög regnbåge. En annan fisk donkar ur BB och fisken går allin i en pott på 400 med 2900. Tycker inte jag kan göra mycket annat med min 1300-stack än att syna idioten som redan visat i flera spel att han kan ha vad som helst. Det har han också: QQ! Uppenbarligen tillhörde han den där sällsynta sorten som limpar med ALLT och synar med 65-70% av det. Inte hjälper mitt ICM-pluggande heller så vidare värst när jag springer in i toppen av motspelarnas range när jag synar med en frekvens som är häpnadsväckande. Typiskt scenario nu på nästsista bordet, bubbla: Fisk har 4500, jag 1400 och spelare 3 1700. BB är 200. Fisk foldar på knapp, spelare 3 går allin. Jag synar med A2o. Helt standardspel. Spelaren har 99 och håller upp. En standardhand förstås, men jag sitter och käkar dessa jävla händer vecka efter vecka och månad efter månad. Har återigen gått igenom gammal statistik för att försöka hålla den känsla av total allienering från verkligheten som drabbar mig vid pokerborden stången. Jag ser samma sak som jag sett flera tidigare gånger: Min resultatkurva pendlar rätt kraftigt upp och ner som för alla SnG-spelare, även över samples om några hundra games är det hela tiden detta mönster. I långa loppet rör sig kurvan - om än svagt - hela tiden en bit över BE-strecket och ger mig tillsammans med racepengar och bonusar ett semihyggligt resultat. Eller vill säga, den rörde sig. För vid årsskiftet händer något och på 1500 games nu så har jag STÖRTDYKT, jag menar verkligen STÖRTDYKT. Kurvan går inte längre upp och ner - den störtdyker rakt ner i pokerhelvetet utan någon lindring annat än mycket små, små hack uppåt som omedelbart förloras. Ibland planar den en aning några dar, sen dyker den vidare. Och jag sitter bara och undrar vad i helvete det är som händer. Har nu tappat nånstans runt 150 inköp på 5 månader. Har pluggat ICM, har table selectat stenhårt, har gått ner i inköpsnivå. Resultat: Ingenting. $11-nivån där jag har solida vinststats från 2 tidigare års spelande är jag nu också mer än 10% back på och blir så gott som dagligen pulvriserad och avrättad. Det känns fullständigt hopplöst. Citera
henjon Postad 28 Maj , 2011 Författare Rapport Postad 28 Maj , 2011 1 cash på 10... På sista bordet träffar jag toppar allin men motspelaren sätter en runnerrunnerstege och jag kan skita ner mig igen. Sprang faktiskt över ev i början av passet och byggde upp bra stackar på flera bordet. Sen trillade jag ner i det sedvanliga helveteshålet igen och slutar 250% under expected. 15 inköp och 2/3 av bonusen som trillade ut förra lördagen är redan borta. Har träffat ganska bra i början av turneringarna och settat en hel del. Men vad hjälper det när det går som sämst när det gäller som mest. Varför kan jag inte ta fler av vinsthänderna på bubblor och semibubblor och åka ut tidigt i fler turneringar? Det känns som att en stor aspekt av variansen helt klart är just detta. Annars märker man ju hur bra lördagskvällarna är. Det är färre grinders och mycket fler dåliga fiskar. Riktigt dåliga. Men som vanligt gäller det att ha marginalerna med sig och det verkar jag knappt kunna ha längre. Citera
henjon Postad 29 Maj , 2011 Författare Rapport Postad 29 Maj , 2011 Så där... då har dagboken namnändrat igen, nu till en mer passande titel :twisted: Efter en hyggligt aktiv lördag tänkte jag mest uggla framför datorn idag. Har lirat en V5a och en V75a ihop med sambon som jobbar idag, så det måste ju bevakas. Pga tekniska problem med ATG hade vi fått en gratis livesändningsperiod på hennes ATG_konto som jag förstås har passat på att utnyttja. Få se om jag lägger in nåt vinnarspel eller två också... Det ska sägas att jag milt uttryckt är en glad travamatör, så här är det sömmerskespel som gäller. Blir väl några pokerturrar här också. Söndagar brukar oftast gå åt h-e, men eftersom lördagen blev så usel kanske lite gudomlig variansrättvisa kunde beskäras mig, right? Citera
henjon Postad 29 Maj , 2011 Författare Rapport Postad 29 Maj , 2011 hittills en upprepning av gårdagen... får upp stackar på flera bord, träffar set. men all denna positiva eq rinner ut i sanden när Ongame slår på jävulsriggen i allinsituationerna och låter motspelare dra guldhänder när jag drar silver eller låter folk som synar för 6bb med 54o i big blind träffa stege och dra ut mig. Sooo fakin lovely Citera
henjon Postad 29 Maj , 2011 Författare Rapport Postad 29 Maj , 2011 expected wins hittills för helgen i chips är -2000 på 800 lirade händer vilket inte är så dåligt, i standard-SnGutfall brukar det betyda åtminstone lite plus. Tyvärr är det verkliga utfallet över -20000. Det är så totalt jävla tröstlöst... :-( Citera
henjon Postad 29 Maj , 2011 Författare Rapport Postad 29 Maj , 2011 expected wins hittills för helgen i chips är -2000 på 800 lirade händer vilket inte är så dåligt, i standard-SnGutfall brukar det betyda åtminstone lite plus. Tyvärr är det verkliga utfallet över -20000. Det är så totalt jävla tröstlöst... :-( edit... sista bubblan mot den andra minsta stacken (här var jag chiplead länge innan det började jävlas och jag bl.a. torskade AQs mot KQo allin). Push A3, syn av K2 som naturligtvis träffar och drar ut mig. Återigen en standardhand, inget som helst anmärkningsvärt. Det anmärkningsvärda är hur jag i ett halvår nu lyckats att springa så bisarrt under ev i dessa situationer och varför det aldrig, aldrig, aldrig verkar vända. Citera
henjon Postad 29 Maj , 2011 Författare Rapport Postad 29 Maj , 2011 och så ett set över set också. Ja varför inte - Citera
henjon Postad 29 Maj , 2011 Författare Rapport Postad 29 Maj , 2011 Då är vi under $1K i bankrulle igen då... Citera
henjon Postad 29 Maj , 2011 Författare Rapport Postad 29 Maj , 2011 så har hästarna spruckit direkt också... min spelvarians har verkligen varit helt gudabenådad ett bra tag nu. Man får väl hoppas att karman håller på att samla ihop till något riktigt stort, för det är larvigt hur jag lyckats undvika att träffa nånting i nåt enda spel. Citera
henjon Postad 4 Juni , 2011 Författare Rapport Postad 4 Juni , 2011 En pissig maj slutade iaf med ett pass på några inköp upp. Annars 200bb (vilket ju är tämligen mycket i SnG-lir) eller 200% under EV under ganska precis 12K händer och 300 lirade turrar. Året i övrigt har varit två ytterligare månader kraftigt under (varav en - startmånaden på RedKings - utan konkurrens det vidrigaste jag nånsin sprungit på 2,5 års pokerlirande) och två ganska exakt på ev, varav en dock hade en sällsamt usel timing i de viktiga potterna och därför ändå gick åt skogen helt. CG-liret sen starten på RedKings (i huvudsak NL50) är inte mycket att skryta med det heller, men åtminstone grönt med 1,3 bb/100 efter 6K händer. Ungefär 1,5 inköp över EV där. 3-bet 6,8% och Fold to 3bet 83% vilket känns för högt. Juni är lite upp så här långt efter dryga 40 lirade SnG och några hundra CG-händer. Har börjat slaska Omaha lite ockå (PL10) utan att ha några djupare insikter i strategin. Säkerligen inte +ev Tråkigast idag: HU/bubbla i en satellit till ChampionChip idag mot en riktigt dålig spelare där jag gått om och leder. När han höjer igen (hans VPIP låg över 40) så går jag allin för drygt 20 effektiva BB med AQ. Stollen synar med .... K8! Tyvärr kommer en kung och några händer senare fullbordas misären när jag återigen försöker resteala med A8s men nu springer in i AK som står. Antalet satelliter i följd utan cash närmar sig osannolika 50 st... Jag spelar säkert suboptimalt i flera spots, men det är nåt grymt vilket jävla oflyt jag haft i dem. Särskilt grymt blir det när man tänker att man kanske normalt sett borde ha hittat iaf 3 eller 4 CC-biljetter. Cash i en enda av dem hade kunnat ta bort mycket eller hela minusresultatet. Men så roligt ska vi tydligen inte få ha det i Ongame bonanza! Citera
henjon Postad 4 Juni , 2011 Författare Rapport Postad 4 Juni , 2011 Var förresten en snubbe häromdan som sharkscopade mig när vi kom HU i en 30-manna och började fråga ut mig om hur jag eg. kunde ha -14% i ROI. Uppenbarligen var han efter att lirat ett antal händer mot mig lika förbryllad som jag själv över dessa stats. Noterar också att fler gamla bekanta grinders från BI $22 verkar ha klivit ner helt eller delvis på $11-nivån. Förmodligen av samma skäl som jag själv: Avsaknaden av värde på högre nivåer med 7-8 grinders på varje bord. Tyvärr gör ju detta att det börjar bli lika jävligt på $11 nu. Känns rätt hopplöst egentligen att fortsätta grinda på dessa premisser Citera
Recommended Posts