Benny_81 Postad 2 Maj , 2009 Rapport Postad 2 Maj , 2009 Jag spelar 5 bord på SvS och innan året är slut kommer jag förmodligen att ha omkring 1 miljon givar i databasen. Om pokern rullar på som nu dvs. Jag skulle vilja ha en dator som orkar med den databasen samtidigt som jag använder Pokertracker och HUD. Nu har jag typ 1 Ghz processor och 400 mb ram. Jag skulle också vilja ha video-ut så att jag kan titta på filmer från datorn på tv:n. Stationär ska den också vara. Någon som har tips på en billig dator som orkar med mina krav? Vet alltså inte riktigt själv hur mkt ram osv man måste ha för att orka med en så stor databas. Citera
Benny_81 Postad 2 Maj , 2009 Författare Rapport Postad 2 Maj , 2009 Ok, jag omformulerar frågan. Ni som har ett par hundra tusen givar(tom en miljon eller mer) i databasen. Vad har ni för dator som orkar med den databasen? Citera
brainslicer Postad 2 Maj , 2009 Rapport Postad 2 Maj , 2009 Just nu, men i ständig ändring , ett enda hopkok av delar från flera håll. System Summary: Mainboard : Gigabyte GA-MA770-DS3 Chipset : AMD RD770 Processor : AMD Phenom X4 9550 @ 2200 MHz Physical Memory : 4096 MB (4 x 1024 DDR2-SDRAM ) GPU #1 : ASUS EAH2400 Series (512 MB) GPU #2 : ATI Radeon HD 2400 Series (512 MB) Hard Disk : SAMSUNG (200 GB) Hard Disk : WDC (320 GB) Hard Disk : WDC (320 GB) DVD-Rom Drive : _NEC DVD_RW ND-3550A Monitor #1 : SyncMaster 204T/204Ts/204B(1600x1200) Monitor #2 : SyncMaster 204T/204Ts/204B(1600x1200) Monitor #3 : SyncMaster 204T/204Ts/204B(1600x1200) Monitor #4 : SyncMaster 204T/204Ts/204B(1600x1200) Network Card : Realtek Semiconductor RTL8168/8111 PCI-E Gigabit Ethernet NIC Operating System : Microsoft Windows XP Professional 5.01.2600 Service Pack 3 DirectX : Version 9.0c (May 2008) Info made with PC Wizard: http://www.cpuid.com/pcwizard.php Citera
Benny_81 Postad 2 Maj , 2009 Författare Rapport Postad 2 Maj , 2009 Det var då själva f*n! Det tycks verka som man måste vara en material-lirare för att datorn ska klara av ngt statistik-program! Jag tror jag fortsätter spela enligt Alpine style! Citera
brainslicer Postad 2 Maj , 2009 Rapport Postad 2 Maj , 2009 Det var då själva f*n! Det tycks verka som man måste vara en material-lirare för att datorn ska klara av ngt statistik-program! Jag tror jag fortsätter spela enligt Alpine style! nedå, men de vad jag kör med just nu och vissa delar är ju från förra millenniet nästan känns de ju. Minnet och hastigheten på disken är det viktigaste med stora databaser, ska du bara spela 5 bord så duger nog vilken cpu som helst. Det går att trimma PT3 databasen för optimerad minneshantering samt dela belastning på flera diskar...så kanske även din gamla burk klarar av det om du har 2 fysiska diskar + säg 2-4GB minne.... om du nu bara ska lira 5 SvS bord, tror inte det är så CPU krävande. eller nåt billigt paket med dom kraven....tex den där duger säkert(4k): http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=323200 lägg till en till disk(eller använd din gamla om den är 7200rpm) lägg till 1-2GB RAM senare om de skulle behövas eller om du inte känner för att montera nåt själva, tex den där just nu: http://www.komplett.se/k/ci.asp?sku=10399 (5k) tryck på konfigurera själv och mixa till det Citera
Benny_81 Postad 2 Maj , 2009 Författare Rapport Postad 2 Maj , 2009 nedå, men de vad jag kör med just nu och vissa delar är ju från förra millenniet nästan känns de ju. Minnet och hastigheten på disken är det viktigaste med stora databaser, ska du bara spela 5 bord så duger nog vilken cpu som helst. Det går att trimma PT3 databasen för optimerad minneshantering samt dela belastning på flera diskar...så kanske även din gamla burk klarar av det om du har 2 fysiska diskar + säg 2-4GB minne.... om du nu bara ska lira 5 SvS bord, tror inte det är så CPU krävande. eller nåt billigt paket med dom kraven....tex den där duger säkert(4k): http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=323200 lägg till en till disk(eller använd din gamla om den är 7200rpm) lägg till 1-2GB RAM senare om de skulle behövas Mkt minne och en snabb disk(eller flera) borde alltså göra susen. Tack för hjälpen! Funderar faktiskt på att köpa en sådan där datorn du tipsar om. En man får sätta ihop själv. Mest för skojs skull och inte för att det är billigare. Men det är klart, lite sparsam är man ju. Citera
brainslicer Postad 2 Maj , 2009 Rapport Postad 2 Maj , 2009 Mkt minne och en snabb disk(eller flera) borde alltså göra susen. Tack för hjälpen! Funderar faktiskt på att köpa en sådan där datorn du tipsar om. En man får sätta ihop själv. Mest för skojs skull och inte för att det är billigare. Men det är klart, lite sparsam är man ju. finns även dyrare och billigare, och färdigt monterade(la till en länk)....och uppgraderings paket.. Citera
Benny_81 Postad 2 Maj , 2009 Författare Rapport Postad 2 Maj , 2009 Blev lite sugen på den du la till. Har fått tipset komplett.se tidigare och det verkar vara billigt och bra där. Citera
Benny_81 Postad 2 Juli , 2009 Författare Rapport Postad 2 Juli , 2009 Win xp, 2 gig ram 80 gig hd, p2400. 1700:- beg. Duger den till PT+HUD+SvS+400 givar i databasen? Eller är mer ram att rekomendera om man vill att det ska gå hyfsat snabb? Citera
devalanteriel Postad 2 Juli , 2009 Rapport Postad 2 Juli , 2009 Tycker nog att det borde räcka fint. Kolla vad det är för moderkort, se om den stöder 4 gb ram? Minne är billigt. Citera
Plala Postad 3 Juli , 2009 Rapport Postad 3 Juli , 2009 Bygg en själv. Snåla inte på minnet och hårddisken. 500 GB HDD och 4 GB RAM kostar typ 500 kr st. En stor hårddisk kan vara skönt om du ska ha film på den. Sedan köper du något hyfsat moderkort med hdmi-utgång så kan du koppla till tv:n via den så blir det smidigt och du behöver bara en kabel. (Om du har hdmi på tv:n) Då behöver du inte köpa ett separat grafikkort utan kan köra med det integrerade. Processorn behöver nog inte vara så märkvärdig, Du kan ta något av det billigaste som säljs idag. Se bara till att det passar med moderkortet. Då behöver du bara chassit och ett nätagg så är det klart. Där kan du också ta något billigt. Då har du typ 800 för moderkort, 800 för processorn, 600 för chassi med nätagg, 500 hårddisk, 500 minne och 200 för DVD-brännare. Alltså kanske 3400-3600 för hela datorn. Tänk på att en ny dator troligtvis låter mer än den du har nu men om det inte spelar någon roll så är det bara att köra på. Annars lär du iaf köpa ett schysst chassi + en annan processorfläkt. Då får du räkna på en tusenlapp till. Citera
brainslicer Postad 3 Juli , 2009 Rapport Postad 3 Juli , 2009 Win xp, 2 gig ram 80 gig hd, p2400. 1700:- beg. Duger den till PT+HUD+SvS+400 givar i databasen? Eller är mer ram att rekomendera om man vill att det ska gå hyfsat snabb? 400 givar i databasen? du tänker inte ta och tömma den typ varje timme? Det som kanske ställer till det är disken, det övriga borde som sägs vara ok... Även om 80Gb hdd storlek räcker om man absolut inte gör nåt annat på datorn så kan hastigheten på disken vara ett problem. Den är av sådan storlek(ålder) att den med största sannolikhet är max 5400rpm. För att PT3 ska fungera så behöver man PostgreSQL-databas installerad vilket man rekommenderar minst 7200rpm disk till. Kanske funkar, kanske funkar segt, kanske inte alls...gissningsvis nån av dom 2 första alternativen. Som de sägs så får du ny med garanti för några tusen(och även färdigt byggda om du inte vill skruva ihop nåt). Tänk på att en ny dator troligtvis låter mer än den du har nu men om det inte spelar någon roll så är det bara att köra på. Annars lär du iaf köpa ett schysst chassi + en annan processorfläkt. Då får du räkna på en tusenlapp till.Tyst blir den nog om man ser till att man inte har små högvarvande fläktar på moderkort/grafikort(35mm fläktar är nej nej i en tyst dator). Cpu fläkten är normalt inget problem i en ny dator i normal användning. Behöver man cirkulation och tysthet är viktigt, om man tex kör grafikort med passiv kylning(silent/fläktlösa): lägg lite pengar på två tysta 120mm lågvarvande Noctua chassifläktar, underlättar även processorfläktens arbete så den inte behöver varva(och låta) lika mycket. +även en power med 120mm fläkt nertill jämfört med 80mm fläkt baktill är att föredra Citera
Benny_81 Postad 3 Juli , 2009 Författare Rapport Postad 3 Juli , 2009 Tack för era tankar. 400k givar har jag förstås i databasen Tror jag testar att köra på den begade och duger den inte så gör den inte. Me jag ska kolla upp hårddisken först. Citera
brainslicer Postad 3 Juli , 2009 Rapport Postad 3 Juli , 2009 Tack för era tankar. 400k givar har jag förstås i databasen Tror jag testar att köra på den begade och duger den inte så gör den inte. Me jag ska kolla upp hårddisken först. jo gissa de Om de laggar får du säkert nån gammal disk gratis av nån, även om den också är långsam lär det underlätta tillräckligt om PT/postgresql är på en och operativsystemet på annan disk. Citera
Benny_81 Postad 3 Juli , 2009 Författare Rapport Postad 3 Juli , 2009 Tack för alla tips. Det blev: (beg) Win XP. 7200 rpm, 80 gig hd. 2,4ghz pentium. 3,3 gig ram. Pris: 2.200:- Funkar det så funkar det. Annars har jag torskat 2,2k men det är en chansning jag tar! Citera
Recommended Posts