Gasimoe2 Postad 28 April , 2009 Rapport Share Postad 28 April , 2009 :Jag är en riktig nyburgare när det gäller poker och just nu går det inte så bra! Jag kör en del 5$+0,5$ SNG på pokerstars.com Ett tag gick det riktigt bra! Låg på ungefär 50% ITM men nu har det helt rasat! Mycket 7-5 plaseringar och det funkar ju bara inte! Kan någon barmhärtig själ vara vänlig och snabbt kolla lite på hur jag spelar och ge mig någon lite hint om hur jag skulle kunna spela bättre. Kanske borde jag helt slänga mitt tänk? Fast 1 (Blinds på 10/20, 15/30 och 25/50 Här spelar jag i princip bara 22-JJ (limp) samt QQ-AA, AK, AQ och i hyffsad position AJs ATs KQs KJs QJs JTs och då höger jag 3BB. Träffar jag korten så får jag en liten bonus med mig till nästa nivå Fast 2 (Blinds på 50/100 -> Bubblan) Öppnings höjer med AK AKs AQ AQs AJs ATs KQs KJs KTs QJs QTs JTs 77 88 99 TT JJ QQ KK AA 3 BB. Ev. Limpa något lägre par ibland. Om bordets medel M-värde (heter det T på svenska?) kryper under 10 brukar jag föröska spela lite fler händer. Det är framför allt i denna fas det går dålig, borde jag spela fler händer? Markerna rinner ju iväg då man missar flopparna och det börjar sattsas. Fas 3 (Bubblan och 3-kvar) Öppnings höjer med 1) Ett ess 2) Ett par 3) Två kort T eller högre 4) Kung med färgkort Ca 3 BB här med. Fas 4 (Heads up) Inte fått mycket träning här på länge men försöker hitta motståndarens spelstil och utnyttja den. Är det hela för tight? Är det stor skillnad på spelarnas skicklighet i 3$+0,40$, 5$+0,5$ och 10$+1$? Kan tyvärr inte lämna referens på starthänderna men allt är ett hoppplock av vad jag försökt hitta på forum och dyligt. Jätte tacksam för svar! /Poker newbie Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
heltok Postad 28 April , 2009 Rapport Share Postad 28 April , 2009 tror tiden när det räckte med enkla former för att göra månadslöner tyvärr är över. började skumma igenom din strategi och såg att du bara limpar med låga pp. tips är att sluta med det, höj dem istället i sen pos och vik dem i tidig. sedan sluta tänk i faser och tänk i effektivt stackdjup och ICM-effekter istället. HU sluta försök lista ut motståndaren, man hinner inte göra det så shortstackat, dega top 50% varje hand så går det säkert bättre än nuvarande strategi iaf. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
mitmy Postad 28 April , 2009 Rapport Share Postad 28 April , 2009 Finns det äns några SNG lirare på det här forumet? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gasimoe2 Postad 28 April , 2009 Författare Rapport Share Postad 28 April , 2009 Tack ska du ha! Får kolla lite på det du skrev! Göra månads löner? Jag är glad om jag kan,lira lite rolig poker och gå lite + i alla fall... =0/ Just nu är jag vansinnig, åkte ur två SNG till... Folk spelar på så mycket dåliga kort men slår ut mig i alla fall... Tror inte jag har vunnit en show down på 10 SNG turneringar =0( Nu åkte jag på AK mot Q9, han (hon?) fick triss... Nåja, god natt! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Bluwajt Postad 28 April , 2009 Rapport Share Postad 28 April , 2009 Finns det äns några SNG lirare på det här forumet? Jag har över 10k games, men är inte speciellt bra för det Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
padrinosftw Postad 28 April , 2009 Rapport Share Postad 28 April , 2009 Finns det äns några SNG lirare på det här forumet? Ja jo jag var bra när alla andra var urusla. Nu är det tvärtom Sng är ju rätt simpelt och många spelar ju hyffsat likadant av den anledningen. Kan leda till rätt långa BE-perioder (vilket i mitt fall oftast leder till semitilt vilket i sin tur leder till att jag spelar sämre vilket självklart betyder att jag backar). Som sagt finns det väl ingen exakt formel, du verkar ju ha hyffsat bra upplägg på pf-strategin men jag är mer nyfiken på hur du spelar post-flop? Eller med <12bb från olika positioner tex (iofs pf men en del som jag inte såg något av när jag skummade igenom). GL i alla fall (= Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
fl0w Postad 28 April , 2009 Rapport Share Postad 28 April , 2009 Var länge sen jag spelade SNG seriöst, men tycker din fas två ser lite för lös ut. Eftersom SNG hamnar om att överleva till stor del så höjer jag bara översta rangen av de kort du nämner i tidig position, limpar eller foldar resten och de lägre i rangen höjer jag enbart i sen position (i princip knappen) eller kastar. Men vad vet jag, mycket kan ha ändrats på 1,5 år. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
ickash Postad 29 April , 2009 Rapport Share Postad 29 April , 2009 Eury och Consp var ju sitngokungarna förr, antar eury är bannad och consp spelar väl mest mtts nuförtiden. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
SNGPRO Postad 29 April , 2009 Rapport Share Postad 29 April , 2009 :Fast 1 (Blinds på 10/20, 15/30 och 25/50 Här spelar jag i princip bara 22-JJ (limp) samt QQ-AA, AK, AQ och i hyffsad position AJs ATs KQs KJs QJs JTs och då höger jag 3BB. Träffar jag korten så får jag en liten bonus med mig till nästa nivå I oöppnad höjer jag nog 2.5-3xbb med AQs,AQo,AJs,ATs,KQs,QJs från typ knappen. Så långt sträcker jag mig. Annars är det limp med paren från de flesta pos för att försöka se floppen billig. Dock kastar jag 22-77 ganska ofta iaf. Mot 3xbb höjning kan jag syna ibland med par från sen pos om många är med. Annar lirar jag mest bara AA-QQ med 3-4xbb fi oöppnad från vilken poss som helst. f :Fast 2 (Blinds på 50/100 -> Bubblan) Öppnings höjer med AK AKs AQ AQs AJs ATs KQs KJs KTs QJs QTs JTs 77 88 99 TT JJ QQ KK AA 3 BB. Ev. Limpa något lägre par ibland. Om bordets medel M-värde (heter det T på svenska?) kryper under 10 brukar jag föröska spela lite fler händer. Det är framför allt i denna fas det går dålig, borde jag spela fler händer? Markerna rinner ju iväg då man missar flopparna och det börjar sattsas. Enligt mig spelar du på tok för löst. Spelar själv sngs med startstack på 1500. oftast har jag 11-1400 i stack då blinden är 50/100. Öppningshöjer här oftast mycket tightare än dig. Att höja upp med aj/at här är att kastya bort dina chips. Alldeles för ofta kommer du få en push eller reraise eller en Axx flop där du måste lägga dig för att de troligen sitter med bättre kicker. Tighta dig här.. börja redan nu tänka stackar mer än kort. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
SNGPRO Postad 29 April , 2009 Rapport Share Postad 29 April , 2009 Eury och Consp var ju sitngokungarna förr, antar eury är bannad och consp spelar väl mest mtts nuförtiden. Lite överskatta att kalla dem kungar skulle jag vilja säga. Eur framför allt har bra koll på tekniken. Och båda har bra resultat. ´Även om consp gav upp. Men kungar är man väl bara om man verkligen tjänat en massa pengar på spelet? Dem är icm kunninga men ingen av dem har ju vunnit några större belopp på sngs. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Mr.Lajban Postad 29 April , 2009 Rapport Share Postad 29 April , 2009 Tight is right är tyvärr sant Själv har jag vid flera tillfällen gått tillbaka till att lira endast ett bord i taget. Detta för att verkligen koncentrera mig och hitta spelare som jag kan utnyttja. Alla (nästan) vet vilka starthänder de ska spela. Bättre att hitta lite marker genom några "moves". Det räcker ibland med ett bra spel i en tiomanna sit & go för att man ska komma itm. Man bör t ex kunna ta hem en pott även utan träff (antar jag att du redan gör). Vilka spelare c-bettar hela tiden? Bluffa med en checkraise på lämplig flopp. Hamnade precis framför en kille igår som tokhöjde/gick all in varje gång han var i sen position och en eller flera bara limpat. En bra taktik att göra en gång kanske. Jag väntade på läget, fick till sist D,D, limpade och höll tummarna. Han gick all in . Perfekt och jag dubblade upp. Att lägga på minnet. Bra spelare kan lägga sig. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
miata91 Postad 29 April , 2009 Rapport Share Postad 29 April , 2009 Visst har vi lite snglirare på forumet, Eury och Consp. har ju nämnts men vi har ju även Vrakman och Söderkrippa som är vassa, kanske Krac oxå. I övrigt håller jag med de andra att du bör tighta till ditt spel i de första faserna. I slutskedet av spelet kanske du skall ställa mer än att höja 3BB. Har man grunda stackar och BB är hög är man kanske i princip pottcommitted, bättre att ställa direkt då än att få nån som kan tro att de kan beta dig ur potten. När blindsen börjar bli lite högre brukar jäg även gå ner till att höja 2,5BB för att spara lite marker. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
SNGPRO Postad 29 April , 2009 Rapport Share Postad 29 April , 2009 Visst har vi lite snglirare på forumet, Eury och Consp. har ju nämnts men vi har ju även Vrakman och Söderkrippa som är vassa, kanske Krac oxå. Men den vi absolut inte får glömma är Skankman, den störste av oss alla. FYP Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
sulla Postad 29 April , 2009 Rapport Share Postad 29 April , 2009 :Fast 2 (Blinds på 50/100 -> Bubblan) Öppnings höjer med AK AKs AQ AQs AJs ATs KQs KJs KTs QJs QTs JTs 77 88 99 TT JJ QQ KK AA 3 BB. Ev. Limpa något lägre par ibland. Om bordets medel M-värde (heter det T på svenska?) kryper under 10 brukar jag föröska spela lite fler händer. Det är framför allt i denna fas det går dålig, borde jag spela fler händer? Markerna rinner ju iväg då man missar flopparna och det börjar sattsas. /Poker newbie Rangen är för lös, JTs har inget värde 10-15BB djup, och klarar du inte spela postflopp utan träff gör du bättre i att ställa pre då vi ofta pratar 10-20BB på denna nivån. Folk är duktiga på att öppna potter men flera har för stor öppningsrange kontra synrange om det kommer ett ställ där man inte givet är autocommited. Tajta till och spela mer aggro de händer du lirar är mitt tips. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
SouthEast Postad 29 April , 2009 Rapport Share Postad 29 April , 2009 FYP Skanke är ju bonushora! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
MJ Postad 29 April , 2009 Rapport Share Postad 29 April , 2009 Många sng spelare är otroligt förutsägbara pga just sådana här strategier. Har man inte spelat mycket tror jag iofs det kan vara bra. Sng spelare är ganska dåliga på postfloppspel. Nu blev det visst allmänt om vad jag anser om sng spel. Kan då eftersom jag spelat på ganska många buy-in nivåer tillägga att jag inte anser Eury vara någon sng-kung (men på låga nivåer såklart). Krippa definitivt. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Skanke Postad 29 April , 2009 Rapport Share Postad 29 April , 2009 zlarver och Legato skulle jag väl kunna klassa som ok sng lirare.... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gasimoe2 Postad 29 April , 2009 Författare Rapport Share Postad 29 April , 2009 Tack för många givande svar! Även om många om den handlar om vilka som är kungar på SNG och ej, men vad gör väl det? =0) Först och främst har ni säkert rätt i att jag blir grymt förutsägbar med en sådan här taktik och det känns redan nu som ett problem, får jag QQ när vi kommit till 100/50 och raisar så kommer folk att lägga sig =0/ Men jag gissar att de händer jag skall spela kommer bli på ett ungefär de samma när jag lärt mig mer om ICM och effektivt stackdjup(?). Tight is right har jag ju förstått men kanske inte exakt hur tight, jag plockar bort några händer i så väl fas 1 som 2 så jag slipper de utgifterna. Samt minskar mina lite på mina höjningar när jag väl träffar något. I min fas 3 höjer jag 3 BB eller om det är 50% av mina marker går jag all in. Mitt spel på och efter floppen är förmodligen bedrövligt... Jag har någon (dum?) princip att om ingen annan har höjt en pot jag öppningshöjde så lägger jag en höjning för att få lite information om vad folk e.v träffade. Annars har jag inte så mycket till genomtänkt spel men jag har nog en tendens att föröska bluffa/semi bluff utan att riktigt känna till min motståndares spelstil... Lägga sig ska man ju göra, klart en brist jag har men folk spelar ju så löst (på 5$) att man känner att de kan ha riktigt dåliga kort och då är det trist att lägga ett två par när han mycket väl kan höja med A högt, men det är väl bara att bita i den sura och lägga sig.... Några frågor som skulle vara intressant att få svar (nu kanske det inte riktigt finns raka svar)på: •Hur vet man vad man ska ha träffat för att faktiskt sattsa vidare, man kan ju inte bara spela på nötterna... Och om jag träffar trissen från tex 88 på floppen hur kan man tänka? Ska man lägga handen vid minsta möjlighet till stege/färg? •Ni som spelar många SNG och spelar tight, blir det inte rätt ofta så att man betalat blinds efter blinds och bara fått ”dåliga” start händer? Känns som jag kan folda varje hand i 30 min utan att få en träff inom de ramar jag har nu... Hur tacklar ni sådant? Sänker ni nivån på start händerna eller sitter ni kvar och foldar snält tills blindsen tar den sista marken? •När man är nere på fem spelare går ju blindsen runt rätt snabbt är min ”fas 2” för lös även där? Eller borde jag spela mer enligt resonemanget på bubblan? •Till sist frågar jag igen om ni tror det är stor skillnad på spelarnas skicklighet på 3$, 5$ och 10$ nivåerna eller om det är kanske snar lika varandra? Ursäkta att jag blev lite lång randig =0) och än en gång tack för alla svar! /SNG-Newbie Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
mitmy Postad 29 April , 2009 Rapport Share Postad 29 April , 2009 Ingen som har SNG dagbok....lite tråkigt Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Skanke Postad 29 April , 2009 Rapport Share Postad 29 April , 2009 Ingen som har SNG dagbok....lite tråkigt I vår dagbok körs det bara sng och lite MTT men vi är rätt kassa Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
mitmy Postad 29 April , 2009 Rapport Share Postad 29 April , 2009 Måste ha missat den, vad heter den? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
padrinosftw Postad 29 April , 2009 Rapport Share Postad 29 April , 2009 Tack för många givande svar! Även om många om den handlar om vilka som är kungar på SNG och ej, men vad gör väl det? =0) Först och främst har ni säkert rätt i att jag blir grymt förutsägbar med en sådan här taktik och det känns redan nu som ett problem, får jag QQ när vi kommit till 100/50 och raisar så kommer folk att lägga sig =0/ Men jag gissar att de händer jag skall spela kommer bli på ett ungefär de samma när jag lärt mig mer om ICM och effektivt stackdjup(?). Tight is right har jag ju förstått men kanske inte exakt hur tight, jag plockar bort några händer i så väl fas 1 som 2 så jag slipper de utgifterna. Samt minskar mina lite på mina höjningar när jag väl träffar något. I min fas 3 höjer jag 3 BB eller om det är 50% av mina marker går jag all in. Mitt spel på och efter floppen är förmodligen bedrövligt... Jag har någon (dum?) princip att om ingen annan har höjt en pot jag öppningshöjde så lägger jag en höjning för att få lite information om vad folk e.v träffade. Annars har jag inte så mycket till genomtänkt spel men jag har nog en tendens att föröska bluffa/semi bluff utan att riktigt känna till min motståndares spelstil... Lägga sig ska man ju göra, klart en brist jag har men folk spelar ju så löst (på 5$) att man känner att de kan ha riktigt dåliga kort och då är det trist att lägga ett två par när han mycket väl kan höja med A högt, men det är väl bara att bita i den sura och lägga sig.... Några frågor som skulle vara intressant att få svar (nu kanske det inte riktigt finns raka svar)på: •Hur vet man vad man ska ha träffat för att faktiskt sattsa vidare, man kan ju inte bara spela på nötterna... Och om jag träffar trissen från tex 88 på floppen hur kan man tänka? Ska man lägga handen vid minsta möjlighet till stege/färg? •Ni som spelar många SNG och spelar tight, blir det inte rätt ofta så att man betalat blinds efter blinds och bara fått ”dåliga” start händer? Känns som jag kan folda varje hand i 30 min utan att få en träff inom de ramar jag har nu... Hur tacklar ni sådant? Sänker ni nivån på start händerna eller sitter ni kvar och foldar snält tills blindsen tar den sista marken? •När man är nere på fem spelare går ju blindsen runt rätt snabbt är min ”fas 2” för lös även där? Eller borde jag spela mer enligt resonemanget på bubblan? •Till sist frågar jag igen om ni tror det är stor skillnad på spelarnas skicklighet på 3$, 5$ och 10$ nivåerna eller om det är kanske snar lika varandra? Ursäkta att jag blev lite lång randig =0) och än en gång tack för alla svar! /SNG-Newbie Brukar skriva rätt rörigt nuförtiden så vet inte om jag är den bästa att svara men ändå. Skulle gärna skriva något om cont-betting men överlåter det till någon annan, blir alldeles för rörigt när jag ska förklara. De första varven spelar blindsen ingen större roll, känn dig inte tvingad att försvara med mot en tidig höjning tex. Vänta på ett bra läge och spela helst i position och var aggressorn. Om du floppar set ska det generellt sett vara väldigt svårsläppt, speciellt mot dåliga spelare på $3 och $5 nivåerna imo. Spela inte set likadant varje gång, på torra brädor kan du checka bakom om du bara möter en motståndare tex, du kan köra check/raise ofta om du sitter ur position men även beta rakt in för att förvirra motståndaren. När det blir shorthanded är standardmallen mer utvärderat efter chipstackar osv. Tex: När du spelar shorthanded och med <8bbs så ska du ofta pusha väldigt light. Vid bubblan som shortstack ska du spela aggressivast främst mot andra korta stackar. När du är stor CL på bubblan mot jämna stackar ska du spela väldigt aggressivt. Vet inte vilken sajt du spelar på men på de jag har vanor ifrån så är standarden under €10 genomusel samt att på just €10 är ojämn. Vilken nivå spelar du på, vad har du för bankrulle? Iaf, du verkar väldigt villig att lära dig vilket är väldigt positivt. För mkt stolthet och övertro på det egna spelet brukar vara den största stopklossen för utveckling hos många pokerspelare, håller du kvar den attityden/inställnigen samt snappar upp saker snabbt kommer det att gå bra för dig ska du se Än så länge verkar du dock lite grön och lite för självlärd så att säga, verkar ha missat några fundamentala saker som handstyrka postflop och continuation bets, men förhoppningsvis lär du dig det snart eller så har jag bara missuppfattat det hela. (btw, jag spelar mest 6-manna och är väldigt trött så du kan lätt få bättre tips av andra, men om du får en iaf lite bättre förståelse av den här texten blir jag nöjd) Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Skanke Postad 29 April , 2009 Rapport Share Postad 29 April , 2009 Måste ha missat den, vad heter den? http://pokerforum.nu/forum/dagboecker/53346-tre-losers-feat-blattanfejan.html Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gasimoe2 Postad 29 April , 2009 Författare Rapport Share Postad 29 April , 2009 Ah tack! Jag är också riktigt trött så jag ska kolla närmare senare på vad du menar =0) Fortsätter att vara så arg! Känns som jag spelar rätt okey men vid minsta hand jag är med i så kommer det fel kort... Nu låg jag illa till på bubblan och gick all in med A9 (kan vara tveksamt men jag var väldigt låg) och fick syn av KJ, naturligtvis kommer det en kung på floppen... Sen jag började skriva upp har jag spelat 27 turneringar var av de senaste 11 utanför pengarna! Ständigt missar jag på slantsinglingar och bad beats... (Detta stycke var barnsligt jag vet) Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
padrinosftw Postad 29 April , 2009 Rapport Share Postad 29 April , 2009 Ah tack! Jag är också riktigt trött så jag ska kolla närmare senare på vad du menar =0) Fortsätter att vara så arg! Känns som jag spelar rätt okey men vid minsta hand jag är med i så kommer det fel kort... Nu låg jag illa till på bubblan och gick all in med A9 (kan vara tveksamt men jag var väldigt låg) och fick syn av KJ, naturligtvis kommer det en kung på floppen... Sen jag började skriva upp har jag spelat 27 turneringar var av de senaste 11 utanför pengarna! Ständigt missar jag på slantsinglingar och bad beats... (Detta stycke var barnsligt jag vet) Haha, A9 är kanske mitten på min push-range som short på bubblan. Skulle vara intressant att hjälpa dig att komma igång lite, PM:a vid intresse. GL! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Recommended Posts