Gå till innehåll

Att springa ifrån sin All in Ev-kurva


Drunken_Penguin

Recommended Posts

Jag har för inte så länge sedan laddat ner trialversionen av Holdem Manager Omaha, och har på 3150 händer lyckats springa ifrån mitt All in Ev med ca $200 på nivåerna PLO10 (25%), PLO15 (50%) och PLO25 (25%) vilket jag tycker låter galet mycket på ett så litet sample.

 

Jag ligger på dessa händer ca $125 plus, men borde alltså enligt mitt All in Ev ligga $75 minus, vilket stör mig något enormt. Det känns som att om jag fortsätter med samma spelstil som jag har idag så kommer jag förr eller senare springa ikapp mitt Ev och vara en backande spelare istället för en plussande.

 

Ser man bara till mina All in-händer så har jag fått in pengarna i bra form. All in Ev-kurvan för bara mina All in-händer ligger på +$150 medans mina Actual winnings på mina All in-händer ligger på +$350.

 

Mina undringar är då som följer:

 

Hur überdåligt är det i långa loppet att springa ifrån sin All in Ev-kurva? Går det ens att spela plussande poker om man är beroende av att springa bättre än sitt All in Ev? Är chansen att springa bättre än sitt All in Ev större ju bättre man får in pengarna, eller är det bara jag som bedrar mig själv för att jag vill hitta en anledning till att jag plussar?

 

Om nån smart person kan rädda mig från mina föraningar om att jag egentligen suger så skulle jag vara oerhört tacksam. Jag har alltid trott att jag kan spela Omaha, och det hade varit trist att få veta att jag bara turar till mig pengar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att du ska vara en vinnande spelare bör din förväntade all-in ev kurva vara stadigt uppåtgående i det långa loppet. 3150 händer är dock på tok för litet för att säga någonting alls. Skulle inte börja oroa mig förrens vid 50k händer och en negativ kurva utan tydliga lokala maximum.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

om du plockar hem 99% av potterna utan showdown, och sista 1% av händerna är all in och du är underdog med, i snitt 49% vs 51%, så går du ändå bra mycket plus.

 

du skulle således vara en utmärkt spelare:-)

 

Du har en poäng, men vid detta scenario skulle op antagligen tjäna ännu mer pengar om han foldade lite oftare i stora potter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

om du plockar hem 99% av potterna utan showdown, och sista 1% av händerna är all in och du är underdog med, i snitt 49% vs 51%, så går du ändå bra mycket plus.

 

du skulle således vara en utmärkt spelare:-)

 

Mitt problem är att jag inte plockar hem några 99% potter utan showdown. :-D Jag ligger back både på mina händer som går till showdown (utan all in) och de händer som inte når showdown.

 

Alltså, det ENDA jag verkar plussa på är mina All in-händer, och enligt mitt All in Ev borde jag inte plussa tillräckligt på dem för att täcka förlusterna på resten av händerna. Det är det som oroar skiten ur mig och får mig att tro att jag suger.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att du ska vara en vinnande spelare bör din förväntade all-in ev kurva vara stadigt uppåtgående i det långa loppet. 3150 händer är dock på tok för litet för att säga någonting alls. Skulle inte börja oroa mig förrens vid 50k händer och en negativ kurva utan tydliga lokala maximum.

 

Nej, jag vet att det är ett sjukt litet sample, men det är ändå tillräckligt för att göra mig orolig pga att jag har tagit ett sånt stort språng ifrån kurvan och borde ligga back på händer jag tycker jag har spelat bra över lag. Hade jag efter 50K händer varit 8 inköp över Ev hade jag inte sett det som något konstigt.

 

Min tanke med tråden är mest att försöka få råd från er som spelat mycket mer och har större samples. Om min trend är kass så vill jag gärna stoppa den så tidigt som möjligt istället för att vänta tiotusentals händer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mina undringar är då som följer:

 

Hur überdåligt är det i långa loppet att springa ifrån sin All in Ev-kurva? Går det ens att spela plussande poker om man är beroende av att springa bättre än sitt All in Ev? Är chansen att springa bättre än sitt All in Ev större ju bättre man får in pengarna, eller är det bara jag som bedrar mig själv för att jag vill hitta en anledning till att jag plussar?

 

Om nån smart person kan rädda mig från mina föraningar om att jag egentligen suger så skulle jag vara oerhört tacksam. Jag har alltid trott att jag kan spela Omaha, och det hade varit trist att få veta att jag bara turar till mig pengar.

 

Du kommer inte kunna plussa på poker/omaha om ditt all-in EV är negativt.

Men du kan vara lugn, 3150 händer är absolut ingenting, det är helt på tok för liten sample för att kunna säga nåt om ditt spel, det är ju ungefär en dags sessioner vilket alla plussande personer kan ha ett negativt resultat på.

Kolla EV:et igen när du lirat kanske 30-50K händer, då kommer du få ett mycket bättre intryck över hur bra ditt spel är.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kommer inte kunna plussa på poker/omaha om ditt all-in EV är negativt.

Men du kan vara lugn, 3150 händer är absolut ingenting, det är helt på tok för liten sample för att kunna säga nåt om ditt spel, det är ju ungefär en dags sessioner vilket alla plussande personer kan ha ett negativt resultat på.

Kolla EV:et igen när du lirat kanske 30-50K händer, då kommer du få ett mycket bättre intryck över hur bra ditt spel är.

 

Att vara lugn är inte min starkaste sida. :-D

 

Ska obv försöka lira mycket fler händer innan jag blir helt galen på mig själv, men jag tycker liksom att jag hittar trender även om jag spelat så lite. Man får väl se hur det går i fortsättningen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

gör som så att du kliver ner en eller till och med två nivåer, och spelar 35000 händer. gör ditt allra bästa att nå ditt mål, t.ex 4bb/100. visar det sig då att du suger så blir det typ 75% rabatt på förlusterna :) fast du har ingen anledning att vara orolig överhuvudtaget. jag har själv tvivlat starkt på mig själv, lixom så många andra som spelar poker. man funderar på varför man spelar o såna negativa saker:P då hade jag sample på 25k, men jag har bättrat mig i psyket, så nu plussas det igen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...