Gå till innehåll

Affiliatesajt i Sverige?


Recommended Posts

Att driva en sån sida, med reklam för utländska spelbolag, från Sverige och från svensk server innebär brott mot det så kallade främjandeförbudet (förbud att främja "utländskt lotteri"). Vidare ska i ett sådant fall alla intäkter redovisas och beskattas i Sverige.

 

Finns en del som kör sin affiliateverksamhet i utländskt bolag, men sitter ändå kvar i Sverige och sköter det, och tror att allt är grönt. Så är det tyvärr inte. Skatteverket jagar just nu sådana nissar med ljus och lykta och det pågår flera utredningar mot just affiliates som skickat sina intäkter utomlands. Skatteverket kör "genomsyn" på detta och upptaxerar personerna för allt de tjänat i Sverige i alla fall, under påstående att bolagen drivits från Sverige och därför ska skatta i Sverige.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att driva en sån sida, med reklam för utländska spelbolag, från Sverige och från svensk server innebär brott mot det så kallade främjandeförbudet (förbud att främja "utländskt lotteri"). Vidare ska i ett sådant fall alla intäkter redovisas och beskattas i Sverige.

 

Finns en del som kör sin affiliateverksamhet i utländskt bolag, men sitter ändå kvar i Sverige och sköter det, och tror att allt är grönt. Så är det tyvärr inte. Skatteverket jagar just nu sådana nissar med ljus och lykta och det pågår flera utredningar mot just affiliates som skickat sina intäkter utomlands. Skatteverket kör "genomsyn" på detta och upptaxerar personerna för allt de tjänat i Sverige i alla fall, under påstående att bolagen drivits från Sverige och därför ska skatta i Sverige.

 

alright, men hur går man runt det då? Jag har även hört att det ska vara okej om sidan inte rikttar sig till svenskar. Alltså att man har en affiliate-site, i sverige, på en svensk server, men sidan är på engelska och riktar sig inte specifikt till svenskar, samt att man skattar i Sverige. Är det okej? Det måste ju finnas något sätt att driva en affiliatesajt från Sverige. hur gör t.ex poker.se?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan väl säga så här, det är mer "OK" att bryta mot lotterilagen än att bryta mot skattelagarna i Sverige. I vart fall så är skatteverket mycket mer aggressiva i sin jakt efter skattesmitare, än vad lotteriinspektionen är mot såna som marknadsför spel på ett otillåtet sätt. Det är just av denna anledning som flera kör sin affiliateverksamhet i Sverige, genom svenska bolag och skattar intäkterna i Sverige.

 

Kör du ännu mer "safe" och dessutom har sidan på engelska så blir det ännu svårare att påstå brott mot främjandeförbudet i Sverige. Men som sagt, även om du kör med svensk sida och sköter dina skatter korrekt i Sverige, så borde du kunna sköta din business i lugn och ro. Det skadar dock aldrig att oavsett hur "safe" man känner sig ändå hålla en låg profil. Man behöver ju inte berätta för halva stan att man driver en affiliatesajt ;-)

 

Poker.se har hela verksamheten med kontor och personal på Cypern. Vill minnas att de till och med annonserade efter folk som ville jobba utomlands här på forumet för inte så länge sen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan väl säga så här, det är mer "OK" att bryta mot lotterilagen än att bryta mot skattelagarna i Sverige. I vart fall så är skatteverket mycket mer aggressiva i sin jakt efter skattesmitare, än vad lotteriinspektionen är mot såna som marknadsför spel på ett otillåtet sätt. Det är just av denna anledning som flera kör sin affiliateverksamhet i Sverige, genom svenska bolag och skattar intäkterna i Sverige.

 

Kör du ännu mer "safe" och dessutom har sidan på engelska så blir det ännu svårare att påstå brott mot främjandeförbudet i Sverige. Men som sagt, även om du kör med svensk sida och sköter dina skatter korrekt i Sverige, så borde du kunna sköta din business i lugn och ro. Det skadar dock aldrig att oavsett hur "safe" man känner sig ändå hålla en låg profil. Man behöver ju inte berätta för halva stan att man driver en affiliatesajt ;-)

 

Poker.se har hela verksamheten med kontor och personal på Cypern. Vill minnas att de till och med annonserade efter folk som ville jobba utomlands här på forumet för inte så länge sen.

 

jag är relativt ung och aldrig t.ex deklarerat på riktigt tidigare så hur går det egentligen till då jag betalar skatt på mina affiliatepengar? Är det jag som hör av mig till skatteverket varje månad och säger "den här månaden tjänade jag si och så mycket" och sedan säger de hur mycket jag ska betala in eller hur går det till?:P säkert en asdum fråga men jag vet faktiskt inte.

 

ps. redan gjort siten på engelska så det var ju bra :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller man låg profil o sköter bokföring osv så har jag aldrig hört talas om ngn affe i Sverige som åkt dit. Ngn har fått varning om att om de inte lägger ner verksamheten så får de vite från lotterikommissionen, men tar man ner då verkar det vara lugnt vad jag sett.

 

har du en omsättning på mindre än 3 miljoner tror jag så deklarerar du bara en gång per år vad du tjänat. Dock så ska du när du startar företaget göra en uppskattning på hur mycket du kommer tjänar under året och får sen betala ett belopp månadsvis. Många rekommenderar dock nya företag att sätta 0 här och motivera det med att man inte vet alls hur mycket omsättning man kommer ha (så klart ska man inte ha bolaget registrerat som affiliatebolag, men SNI-kod 73111 (reklamyråverksamhet) fungerar ganska bra tror jag.

 

Kom dock ihåg då att lägga undan ungefär hälften av det du får in så att du kan betala skatten när du deklarerar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle inte köra en affiliateverksamhet i form av enskild firma, utan som AB om du sitter i Sverige.

Kom dock ihåg då att lägga undan ungefär hälften av det du får in så att du kan betala skatten när du deklarerar.
Ja, totala skatten är 50% ungefär.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tack för svar. måste man verkligen starta ett företag? På alla de siter jag kikat hittils så går betalningarna till mitt pokerkonto på respektive site. Kan jag inte bara betala den skatt jag skulle betalat om jag vunnit de pengarna på poker istället på de siter där man måste betala skatt? Eller blir jag ett lätt offer för skatteverket då? för hur vet dom att pengarna egentligen kommer för att jag genererat spelare till de olika siterna via min sida?

 

Hur komplicerat är det att starta ett bolag btw?:P n00b jag vet

 

blir skatten så hög p g a att det inte är någon arbetsgivare som betalar skatt för mig utan jag får göra det själv istället?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

blir skatten så hög p g a att det inte är någon arbetsgivare som betalar skatt för mig utan jag får göra det själv istället?

Nej, skatten blir så hög för att vi har typ 50% skatt i Sverige. Dels är det den 30-procentiga skatten som du "ser" som anställd, men sedan är det även egenavgifterna (enskild firma) eller arbetsgivaravgifterna (aktiebolag) som ska betalas av företaget, som är en "dold skatt" för den anställde.

 

tack för svar. måste man verkligen starta ett företag?
Din fråga var hur man drev en affesajt som ett bolag i Sverige.

 

Ska du vara laglig så ska du ha ett företag (eller så kommer det stå dig väldigt dyrt i det fall du blir påkommen, med skattetillägg).

 

Ska du inte vara laglig så är diskussionen akademisk...

 

Det är väldigt liten chans (men inte försumbar) att bli påkommen om:

 

a) Domänen inte är skriven på dig

b) Com-domän

c) Icke-svensk språk

d) Utbetalning av pengarna direkt på pokersajter

e) Endast jobba med för spelare skattefria EU-sajter

 

Om allt detta var uppfyllt så skulle jag "glömma" att tala om för skatteverket, i alla fall så länge som det inte var extrema inkomster. Och blev det extrema inkomster så skulle jag flytat utomlands.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, skatten blir så hög för att vi har typ 50% skatt i Sverige. Dels är det den 30-procentiga skatten som du "ser" som anställd, men sedan är det även egenavgifterna (enskild firma) eller arbetsgivaravgifterna (aktiebolag) som ska betalas av företaget, som är en "dold skatt" för den anställde.

 

Din fråga var hur man drev en affesajt som ett bolag i Sverige.

 

Ska du vara laglig så ska du ha ett företag (eller så kommer det stå dig väldigt dyrt i det fall du blir påkommen, med skattetillägg).

 

Ska du inte vara laglig så är diskussionen akademisk...

 

Det är väldigt liten chans (men inte försumbar) att bli påkommen om:

 

a) Domänen inte är skriven på dig

b) Com-domän

c) Icke-svensk språk

d) Utbetalning av pengarna direkt på pokersajter

e) Endast jobba med för spelare skattefria EU-sajter

 

Om allt detta var uppfyllt så skulle jag "glömma" att tala om för skatteverket, i alla fall så länge som det inte var extrema inkomster. Och blev det extrema inkomster så skulle jag flytat utomlands.

 

okej, tack för utförligt svar!

kan bli svårt för mig att skriva den på någon annan, men det kommer vara en .com domän på engelska och alla utbetalningar sker till pokerkonton. Har redan fixat avtal med everest och stars så tror inte jag kan skippa dom. Dock betalar jag gärna skatt hos de utom eu-sajterna. Då borde jag ju ses som en skattebetalande pokerspelare och att inkomsterna på de andra kontona är inspelade på poker.

 

Inget som kopplar pengarna på pokerkontot till min sida egentligen, förutom det som pokersajterna vet. Men för att jag ska åka fast måste dom undersöka alla sidor med reklam för att se om ägaren tjänar några pengar på det, alt. undersöka alla pokerspelares konton för att se så pengarna verkligen kommit dit p g a pokerspel. känns långsökt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Verkar ju som att de släpper namnen "To comply with any applicable laws, government rules or requirements, subpoenas, court orders or requests of law enforcement;"
Javisst, men då måste Skv på något sätt komma på att den där hemsidan som vänder sig till jänkare i själva verket ägs av en svensk. Sedan ska de få till ett domstolsbeslut som DBP bryr sig om... lär vara extremt liten chans.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...