Janheden Postad 22 April , 2009 Rapport Postad 22 April , 2009 Vi är ett gäng i en mindre kommun i Skåne som inom kort ska arrangera en turnering på 8-10st 6-personers bord. Nu undrar jag en sak, efterhand som folk slås ut blir det ju färre och färre kring borden. När och hur slår man samman borden? Gör man en ny lottning då 6 pers är utslagna eller flyttar man en spelare via lottdragning då det exempelvis är 4 kring ett bord och 6 kring ett annat. Eller finns det fler parametrar man skall väga in? Tack på förhand. Citera
Bluwajt Postad 22 April , 2009 Rapport Postad 22 April , 2009 Inte helt hundra så nån får rätta mig om jag har fel. Säg att det är 36 spelare på fyra bord. Så länge man inte kan göra fördelningen jämnare är det ju inget att göra. Om det ex är 8,8,8,9 eller så spelare vid borden. Skulle det däremot bli 7,8,8,9 flyttar man spelaren som ska få bb nästan hand från 9-bordet till 7. Dcok vet jag inte vilket bord man väljer denna spelaren ifrån om det är ex. 7,9,9,9. Så fort spelarna kan slås ihop på ett mindre antal bord (ex. 7,7,7,6) så lottas spelarna från bordet som ska brytas ut på dom andra. Vilket bord man väljer att bryta är nog olika, men oftast tror jag man väljer det med högst nummer (om man numrerar dom 1,2,3,4 eller så) och FT kommer ju då bli bord nr 1. Möjligt att man även kan ta det med minst spelare. Citera
fredde80 Postad 22 April , 2009 Rapport Postad 22 April , 2009 Det lättaste är väl kanske att skaffa ett bra datorprogram som fixar allt åt dig, men om det känns lite overkill så gäller väl i stort sett detta: Vi ponerar att du har 10 fulla 6personersbord. De första 6 spelarna slås ut från olika bord (vilket gör att du har 6 bord med 5 spelare på), du väljer då ett bord att bryta (antingen genom att ha en förutbestämd ordning, eller att bryta ett av de 6 borden som bara är 5) lättast första gången man arrangerar är kanske att ha ett förutbestämt bord som bryts först, och sedan plocka bort dem i förutbestämd ordning vartefter folk åker ut. På bordet som bryts lottar du ut vilka som ska till vilket bord, antingen genom att t.ex ha laminerade papperslappar(eller liknande) eller bara genom att använda en kortlek. Om 2 spelare åker ut på samma bord så du har 1 bord med 4 spelare, något med 5 och resten med 6, måste du flytta någon från borden med 6 spelare, du får välja vilket bord på valfritt kreativt sätt (av de borden med 6 spelare) och sedan flyttar du den spelare som skulle haft big blind nästa hand på det bordet. När du kommer ner till 2 bord så är borden obalanserade om något av borden har 2st fler än det andra (3 och 5 eller 4 och 6). Ett råd för att göra det jämt är att börja finalbordet på 7 personer (annars är det en väldigt stor fördel att vara 4 istället för 3 med 7 spelare kvar, framför allt för shortstacks). Citera
Recommended Posts