Gå till innehåll

STUDIEGRP: Hold'em Brain - Avsnitt 2


toppace

Recommended Posts

1. Vad ni spelar FL/NL/SNG och vilken limit?

 

NL 0,25/0,5 & 0,5/1 samt några MTT's.

 

2. varför ni vill studera i denna grupp?

 

Blir arbetslös i övermorgon så jag har inget att göra sedan tycker jag det är roligt och intressant att diskutera poker (vilken som helst) över huvud taget.

 

 

Aiiight! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Spelar FL 0.5/1 och NL SH microlimit (.05/0.1 och 0.1/0.2), och MTT med 3-30 i insats... även prövat på att spela SNG's (10+1). Allt hold'em givetvis.

 

2. Är en plugghäst och gillar att nöta teori. Spelade schack innan så jag vet vikten av att kunna teorin.

 

Ser fram emot många uppgifterna, tyckte EV-avsnittet i boken var relativt kort med få exempel....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. FL. mest 8st 10mannabord 1/2, börjat med 6mannabord 1/2 och kör ibland 4st 2/4 på party. lärde mig reglerna i slutet av februari så jag är nybörjare, men spelat väldigt mycket sedan dess och plussat långt över förväntan.

 

2. för att bli bättre snabbare. studerar redan mycket. har en som lär mig och läst det mesta inom FL. har aldrig orkat svara på frågor etc innan, så det är kul att plugga mer som man är van i skolan. normalt brukar jag annars bara läsa rakt igenom utan att anteckna etc. repetera för mig brukar vara att läsa om boken någon vecka senare. gammal schackspelare jag med. och teknolog.

 

Pokerforum är en stor kunskapkälla som jag gärna dricker ur. ni mer erfarna får gärna pumpa ur alla små tips och trix ni har lärt er genom åren!

 

jag håller gärna ett högre tempo. men 1kapitel per vecka är lagom. mer diskussion, kritik, synpunkter ideer så blir mitt leende bredare :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Uppgifterna kommer i natt om inte skifsgänget bråkar för mycket.

 

Vi har ett par i studiegänget som svarat här. :x

Sorry for the delay!

 

/Toppace

 

***edit uppgifterna kommer i kväll/natt fredag***

 

Detta kan ni dock fundera på under dagen allihopa läsare.

 

1. Vi kastar tärning. Om 1 till 5 kommer betalar du mig 1 kr, om sexan kommer slår du igen, och om då sexan kommer får du 30 kronor av mig, om inte sexan kommer andra gången betalar du mig en krona.

 

Bör du spela? Någon(öppet för alla) som vill beräkna ev?

 

/Robban

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta kan ni dock fundera på under dagen allihopa läsare.

 

1. Vi kastar tärning. Om 1 till 5 kommer betalar du mig 1 kr, om sexan kommer slår du igen, och om då sexan kommer får du 30 kronor av mig, om inte sexan kommer andra gången betalar du mig en krona.

 

Bör du spela? Någon(öppet för alla) som vill beräkna ev?

 

/Robban

 

EDIT:

man kanske inte skulle spoila lösningen såhär tidigt, skickade den via pm till toppace istället....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här följer ett tips till lösningen.

 

fall 1-5 // första kastet är en femma.

fall 6,(1-5) // första kastet är en sexa och det andra från ett till dem.

fall 6.6 // första kastet är sexa och de andra också en sexa.

 

King skriver:

 

The way to calculate the EV of an event is to take all possible events and assign a probability and a result to them.

 

Även om du inte kan kan lösa evfrågan, kanske du kan lösa detta. Vad är sannoilkheten för du slår två sexor i rad?

 

Hörs i natt!

 

PS heltoks lösning ser bra ut, glömde och publicera hihi :D:D DS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

**Uppgifter till studiegruppen**

 

Jag väntar ett par dagar med att publicera svaret på den tidigare frågan.

 

1. Vad är sannolikheten för att i slantsinglingen få klave tre gånger i rad?

 

2. i en vanlig kortlek(52 kort) drar du två kort. Vad är sannolikheten att bägge är röda?

 

3. Du spelar limit holdem 10/20 SEK. Potten innehåller 9 sb innan floppen som ses av tre personer och du sitter på knappen med ett öppet stegdrag (OESD). Gunnar Gurka betar och John Doe höjer. Skall du syna? Om du synar går du allin med dina sista 20 SEK.

 

------------------------------------------------------------------------------

 

4. överkurs Du sitter med med 22 i BB i en tiomanna ring, alla synar innan dig. Skall du checka eller höja?

 

 

Lycka till !

 

/Toppace

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är imponerad, det är valborgsmässoafton och jag har fått många svar.

Riktigt bra svar dessutom. Fråga fyra är skitsvår så var inte ledsen om du inte grejar den.

 

Nästa avsnit kommer bli Position. Vi kör i gång det stycket med att börja läsa det på tisdag. Jag har en ide om att kunna skriva lite längre kommentarer i framtiden efter varje kursslut. Typ en miniartikel och tips för vidare läsning. Vi får se om Ola vill dela med sig i sin hörna.

 

 

 

Lev väl vänner!

 

/Toppace

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här kommer svaret på "tärningsspelet"

 

Matte formel: 1/6 x 1/6 x 30 + (1-(1/6x1/6))*-1 = -0.13889

 

lite enklare och följa är kanske..

 

1-5 på första kastet = 5/6 eller 83.33%

6 på första kastet = 1/6 = 16.67%

 

två sexor efter varandra = 1/36 = 16.67% x 16.67% = 2.778%

först 6:a sedan 1-5 = 1/6 x 5/6 = 5/36 = 16.67% x 83.33% = 13.89%

 

De tre resultaten blir :

1-5 på första kastet = 83.33%

6 och sedan 1-5 = 13.89%

6 och 6 igen = 2.78%

 

Addera så får du 100%

 

Multiplicera sannolikheten med resultatet. Iditt fall

 

83.33% x -1

13.89% x -1

2.78% x 30

 

korta ner till 2.78% x 30 - (100% - 2.78%) * -1

så blir svaret -0.1382.

 

Det blir avrunderningsfel för jag trunkerade %satserna men hoppas ni kan leva med det.

 

 

/Toppace

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag saknar svar eller annat livstecken från:

 

- Jessica

- Avlon

- jawbreaker <-- har fortfarande pluspoäng för boktipset!

- Gillo

- Playboy

- gapeno

 

Jag har fått ett par pm om intresseanmälningar från andra medlemmar så jag vore tacksam för framtiden och få veta vilka som är verkligt intresserade av att ha den stora äran att få studera i denna grupp med två proffs samt King Yao som mentorer och mig lärare naturligtvis :P .

 

Please hör av er.

 

Ps David skanskly, howard lederer och hjort sluta upp och pma mig ni platsar inte! .DS

 

/Toppace

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Vad ni spelar FL/NL/SNG och vilken limit?

 

2. varför ni vill studera i denna grupp?

 

Har legat inne i lumpen ett par veckor utan permis så det har tagit ett tag innan jag kunnat ge några kommentarer.

 

1. Kör FL 3/6 och 5/10 samt lite tourneys och sngs i 50-100$ klassen

2. Det var länge sen jag ägnade mig åt pokerteori och det här såg lovande ut med tanke på att jag inte har så mkt fritid. Inser iofs att boken inte ger mig så mkt nya kunskaper men jag är ändå gärna kvar i studiegruppen för att hålla pokertänkandet igång :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inser iofs att boken inte ger mig så mkt nya kunskaper

 

Det var konstigt, pesonligen hoppas jag att kunna utvecklas genom att studera tillsammans med er.

 

/Toppace

 

Jag hoppas absolut på att kunna utvecklas :) Jag har däremot inte stött på något nytt i de avsnitt jag lästn men jag tror ändå att den här boken och studiegruppen är en bra stimuli och läyyåykomlig när jag ligger i lumpen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här följer allas svar!

 

Roligt att vi börjar få lite mer fart på gruppen nu. Författaren King Yao låter hälsa till alla och han önskar er alla lycka till med studierna. Om han har tid kommer han skriva kort om varför stycket om position är viktigt.

 

Bra jobbat allihop, fråga 1 till 3 finns korrekt besvarade. Fråga tre rör om man skall syna eller inte och det skall man. Vill ni ha exakt ev så kan vi lösa det beroende på vad gurkan gör.

 

På fråga fyra skall du höja då du får 9 mot en på din häjning och du har 7.2 mot 1 på att träffa trissen. Detta finns beskrivet både i Poker essays 2 och Holdem for advanced players. Mycket debatt har doch förts om detta. Det matematiskt "rätta" är dock alltid att höja.

 

 

1. Vad är sannolikheten för att i slantsinglingen få klave tre gånger i rad?

 

(1/2)*(1/2)*(1/2) = 1/8 = 0.125 = 12.5%

 

2. I en vanlig kortlek (52 kort) drar du två kort. Vad är sannolikheten att bägge är röda?

 

(26/52)*(25/51) ~= 0.245 = 24.5%

 

3. Du spelar limit holdem 10/20 SEK. Potten innehåller 9 sb innan floppen som ses av tre personer och du sitter på knappen med ett öppet stegdrag (OESD). Gunnar Gurka betar och John Doe höjer. Skall du syna? Om du synar går du allin med dina sista 20 SEK.

 

Efter bettandet och höjandet på floppen så innehåller potten totalt 12 sb (120kr), om jag inte är helt ute och cyklar. Och det kostar då 20kr att syna.

Av 47 osedda kort har jag 8 stycken som hjälper mig att få in stegen, och 39 kort som gör att jag missar stegen.

Och så till EV-beräkningen...

 

EV = (8/47)*120+(39/47)*-20 = +3.83kr

 

Så ja, där skulle jag syna.

 

------------------------------------------------------------------------------

 

4. överkurs Du sitter med med 22 i BB i en tiomanna ring, alla synar innan dig. Skall du checka eller höja?

 

Oj, här känner jag att jag inte har tid att räkna fram ett svar just nu. Intressant fråga dock, så det ska bli kul att höra svaret.

 

/jawbreaker

 

Hej,

 

har kollat igenom kapitlet om EV och kommit fram till följande:

 

 

Citat:

1. Vad är sannolikheten för att i slantsinglingen få klave tre gånger i rad?

 

 

p(3 klave) = (1/2)^3 = 1/8

 

 

Citat:

2. i en vanlig kortlek(52 kort) drar du två kort. Vad är sannolikheten att bägge är röda?

 

 

 

p(2 röda) = (26 välj 2) / (52 välj 2) = (26*25 / 2) / (52*51 / 2) = 25 / 102

 

 

Citat:

3. Du spelar limit holdem 10/20 SEK. Potten innehåller 9 sb innan floppen som ses av tre personer och du sitter på knappen med ett öppet stegdrag (OESD). Gunnar Gurka betar och John Doe höjer. Skall du syna? Om du synar går du allin med dina sista 20 SEK.

 

 

 

Syna. Får in stegen ~30%, antag att jag vinner då och endast då! antag vidare att Gurkan synar hälften av gångerna (borde vara oftare...)

 

0.30 * (9 + 3 + 1/2) - 0.70 * 2 = +2.35 sb

 

/Mikael

 

Sactodian svarar:

Fråga 1: ½ * ½ * ½ = 0.125 = 12,5 % chans.

 

Fråga 2.

 

Antal röda kort i en kortlek = 26. Chans dra två i rad: (26/52)*(25/51) = 0,245 = 24,5 % chans.

 

Fråga 3. Du kan syna för 20 och får då se ett kort gratis eftersom du går all-in. Förutsätter att du alltid vinner om du sätter stegen.

 

Pott preflop: 45 dollar. A betar 10, C höjer till 20. Pott: 75 dollar.

 

Ren faktisk kalkyl om A lägger sig:

 

Kort kvar: 47 på flop och 46 på turn. Antal kort som gör din hand: 8.

 

Vinst (+75) = 8/47 + 8/46 = 34,5 %

Förlust 65,5% på -20.

 

EV = (75 * 34,5%) + (-20 * 65,5%) = 12,775 $

 

Du tjänar $12,755 på varje syn du gör i detta läge. Du skall alltså syna. Troligen synar A också, han har nästan 10:1 i odds.

 

 

Mailar snart in överkursen....

 

Eroz svarar

1. Vad är sannolikheten för att i slantsinglingen få klave tre gånger i rad?

 

Svar: 0,5^3=0,125=12,5%

 

2. i en vanlig kortlek(52 kort) drar du två kort. Vad är sannolikheten att bägge är röda?

 

Svar: 26/52*25/51=0,245=24,5%

 

 

3. Du spelar limit holdem 10/20 SEK. Potten innehåller 9 sb innan floppen som ses av tre personer och du sitter på knappen med ett öppet stegdrag (OESD). Gunnar Gurka betar och John Doe höjer. Skall du syna? Om du synar går du allin med dina sista 20 SEK.

 

Svar: Potten är på 12 sb när den kommer till oss och vi ska in med 2, det ger oss 6:1 i pottodds. Ett stegdrag sätter vi 1-(39/47*38/46)=0,3145=31,5% av gångerna, ungefär 2:1. Således blixtsyn.

Är bordet färgat eller har färgdrag kanske man inte bör räkna med 8 vinstkort utan 6 blir då mer lämpligt, det ger 1-(41/47*40/46)=24,144=24,1% ungefär 3:1 och vi har blixtsyn även där.

 

Sedan att man sitter och lirar FL med ~2 Big bets är en annan sak.

 

_________________

.: In Trance We Trust :.

Svinto svarar

Hej goddag. Här kommer mina lösningar.

 

1. (1/2)^3 = 1/8

2. 1/2 * 25/51 = 25/102 ~ 24,5%

 

3.

Potentiell vinst: 9 sb (före floppen) + 1 sb (Gunnars bet) + 2 sb (Johns höjning) + 1 sb (Gunnars högst troliga syn) = 13 sb.

Insats: 2 sb.

 

Så länge vinstsannolikheten är > 2/13 ska man syna. Nu vet man inte allt om floppen, men generellt blir det väldigt svårt att inte syna här eftersom man kommer att träffa sin stege 1 gång av 3 och då vinna för det mesta.

 

4.

En höjning som alla synar ökar potstorleken med 10 sb och kostar 1 sb. Man träffar sit set med sannolikheten 1/8, och man kan räkna med stegar och fyrtal och liknande, men det känns väldigt besvärligt. Om man dessutom ska väga in sannolikheten att man ofta kommer att förlora mot ett högre set, stege eller färg blir det riktigt svårt. Och vilka möjliga händer har motståndarna? Att alla har helt slumpmässiga händer låter faktiskt inte speciellt troligt, och allt annat försvårar räkningarna ytterligare.

 

Därför tror jag att det är bättre att resonera såhär. 9 limpare tyder på riktiga skitmotståndare som kommer att ge dig bra betalt när du träffar setet/stegen. Jag tror att man kommer att vara i ledning på floppen drygt 1 gång av 10, och att många av syntomtarna kommer att spela helt galet de gånger man träffar. De kommer att spela bakdörrar och hålstegar oavsett om det är 10 eller 20 bets i potten. Därför är det bättre att checka för att få dessa spelare att syna utan potodds de gånger du träffar. Med 20 sb i potten blir det korrekt för dessa syntomtar att spela i princip vad som helst.

 

-Svinto

Heltok svarar

1: 1/2*1/2*1/2=1/8=12.5%

2:26/52*25/51=24.5%

3: 12sb i potten. öppet stegdrag->8outs. 1:47/8-1=1:4,875. kostar 2sb.

2x4,875sb = 9,75sb. förväntad EV: 12sb-9,75sb=2.25sb. dvs man tjänar 22.50kr i genomsnitt på att syna. därför ska man syna.

4: små par tappar i styrka när det blir väldigt många i som ser floppen, så här hade jag checkat.

 

Jag väntar ett par dagar med att publicera svaret på den tidigare frågan.

 

1. Vad är sannolikheten för att i slantsinglingen få klave tre gånger i rad?

 

2. i en vanlig kortlek(52 kort) drar du två kort. Vad är sannolikheten att bägge är röda?

 

3. Du spelar limit holdem 10/20 SEK. Potten innehåller 9 sb innan floppen som ses av tre personer och du sitter på knappen med ett öppet stegdrag (OESD). Gunnar Gurka betar och John Doe höjer. Skall du syna? Om du synar går du allin med dina sista 20 SEK.

 

------------------------------------------------------------------------------

 

4. överkurs Du sitter med med 22 i BB i en tiomanna ring, alla synar innan dig. Skall du checka eller höja?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...