Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

........artikel som nämnde att om man har 10BB/100 ...... När jag kollar i PT så hittar jag några som ligger kring just denna siffra men väldigt få som ligger kring 30-50BB/100 över ett större antal händer.

Innan du drar några slutsatser avseende winrate för dig själv eller en motståndare (BB/100 eller PTBB/100 där 2BB=1PTBB) behöver du ett stort sample, runt 100 000 händer för den spelaren, om inte mer. Förstår att det kanske låter löjligt mycket men variansen i poker är löjlig ;)

Kan bara uttala mig om omaha low/midstakes (PLO100 t.o.m PLO1000) där jag och folk jag känner spelar. Där tror jag (?) de bästa ligger runt 7-10 ptbb/100 på low och 4-6 ptbb/100 på mid (minst 100k händer). Förr hade vissa högre siffror men tror det är svårare idag. Avseende holdém är väl siffrorna något lägre numera eller...? Rätta mig om jag har fel.

Bästa rådet annars är väl att kolla cardrunners och deúces cracked. Bra böcker avseende den mentala biten (och hur fisken tänker) är "the poker mindset" eller "your worst poker enemy".

Postad
Du har förstått fel. Det finns bra spelare på NL 0,5/1 som kan hålla typ 30BB/100 över ett stort sample, men på högre nivåer är 10BB/100 en väldigt bra siffra.

Menar du 80-90% ROI på DoN? Är du medveten om att max-ROI på DoN är 81%? Det är den ROI du skulle få om du kommer ITM i 100% av dina spel.

Förlåt! Jag menade givetvis 80-90% ITM på DoN.

När man vinner 30BB/100, vad är det man vinner på? Om man räknar att 90%av alla händer går till SD. Då måste man nästan alltid ha bästa handen. Det räcker inte med TPTK eftersom du kanske har en-två som callar med samma par men med vilken kicker som helst. Säg att du har AK på en K83 rainbow flopp. Dom kan ha K8,K3,83 samt set. När sedan 4 kommer på turn så kan dom nu ha K4 samt A2, 65 osv som drar till en straight. Hur gör dom? Är det inte så att dom någonstans har hittat FE?

Känner du till någon sådan spelare som man kan kolla in?

Postad
Lär dig spelet, spela spela spela... Finns folk som även tidigare nämnts, som skiter fullständigt i matematiska kalkyler, de kanske inte ens vet vad det är liksom... Spela abc-poker, och spela mer än de typ 500 händer som det låter på dig att du har spelat. AA torskade jag en gång, fick syn av en sämre hand när jag gick all in preflop å hade otur... VAFAN spela spela spela... lär dig av rutin och misstag och fatta det att man vinner inte alltid för att man spelar "rätt" , det gäller att ha lite tur ibland oxå (dvs i enskilda fall), men om du är favorit varje gång så gör du rätt och kommer vinna i längden som redan sagts... Så sluta whina, va glad när du förlorar som favorit och vetat att du gjort rätt och inte blivit överspelad, nästa 4 av 5 gånger i samma lägen så e det du som drar det längsta strået... Kan du inte hantera detta så kanske inte poker e något för dig!!!

Jag har väl kanske snarare en 150.000-200.000 händer på NL10

utan att jag blir ett enda dugg bättre. Jag är så urusel så att det är skrämmande. Jag gav exempel på när inte ens ett >200xBB allin respekterar trors att jag inte har bettat sedan Eldkvarn brann. Någonstans läcker jag som ett såll och jag vet inte hur jag skall gå vidare.

Postad
Jag har väl kanske snarare en 150.000-200.000 händer på NL10

utan att jag blir ett enda dugg bättre. Jag är så urusel så att det är skrämmande. Jag gav exempel på när inte ens ett >200xBB allin respekterar trors att jag inte har bettat sedan Eldkvarn brann. Någonstans läcker jag som ett såll och jag vet inte hur jag skall gå vidare.

En bra grej kan väl vara att hitta den pokerform du tror dig ha mest talang för. Sedan börjar du arbetet att bli bättre inom den pokerformen. Ändrar inställning om att det skulle vara någon sorts konspiration mot just dig. Av ovanstående drar jag slutsatsen att det inte är cg du ska satsa på.

Postad

Du verkar ha problem med det som Sklansky kallar "Monster under sängen-tänkande" i nån av sina böcker. Känner igen det själv, men har successivt blivit bättre på att bekämpa det. Du är INTE uppe mot monsterhänder i merparten av de floppar du spelar. Man kan inte heller vinna på att bara sitta och vänta på monsterhänder själv.

Visst är det så på våra gemenamma, låga nivåer att många sitter och spelar inte bara ess utan också kungar med vilken kicker som helst. Men oftast kommer du INTE att vara uppe mot ett tvåpar när ditt ess eller kung med en mer resonabel kicker har träffat floppen.

Kan en del av problemet vara att du värdebetar för vekt efter floppen och bjuder in folk? Beta kanske 3/4 av potten när du träffar ditt toppar och se vad som händer. Blir du höjd eller kanske synad av flera personer kan du börja grubbla över om du har bästa handen. Men ofta kommer folk att lägga sina händer. Och en ensam synare kan ha nästan vad som helst. Jag ser ju dagligen i mina SnG:s hur idioter skänker bort merparten eller hela sina stackar när de träffat sitt toppar, men sitter med en skitkicker. Var inte rädd att fortsätta beta!