Gå till innehåll

Hjälp snälla!


Recommended Posts

Jag postade denna hand när jag åkte ut Everest PF-turnering. Den är signifikant för alla mina pokerhänder. Jag tänker på dessa händer ständigt. Vad gör jag för fel och vad gör dom rätt? Snälla hjälp mig!

 

--------------------------------------------------------------------------------

 

Som jag har skrivit tidigare så är jag antagligen världens sämsta spelare. Men om någon kunde ge minsta lilla indikation vad jag gör fel och varför han gör rätt så är jag tacksam.

 

Jag har 930 marker.

Han har 1375 marker.

 

Blinds 100/50.

 

Jag har fått AQo och går allin med bara knappen och blindsen bakom mig. Jag har kanske spelat 1-2 potter på hela tiden. Så han måste veta att jag är tight. Nu callar han över 9xBB med 97 suuuuuuuuuuited. Jag skulle inte ens calla med dessa kort under dessa förutsättningar under pistolhot. Vad är det jag har missat? Jag råkar ständigt ut för detta. Jag har försökt att räkna på det men jag måste missa något.

 

Pot:100+50+930=1080 marker.

Han måste calla 930 för att vinna 1080 dvs nästan 1 to 1.

Jag får det till att han måste vinna ca 46%, räknar jag rätt?

 

Nu är min range som tight väl definierad. Men säg att vi räknar den väl tilltagen. 88+,AJ+. Då har han drygt 30% att vinna.

 

Jag försöker att förstå vad jag gör för fel. Tänker jag fel eller är jag bara allmänt urusel. Själv ser jag 97 som rent skräp speciellt när det blir HU. Vad är det han vet som inte jag vet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du får in pengarna som 60-40 favorit så gör du väl inget fel direkt? :shock:

 

Jag läste en tråd på 2+2 och där skrattade alla åt någon som tyckte att man skulle lägga ett 60-40 läge. Hur gör proffsen? Dom bara vinner och vinnner. Själv så fär jag otroliga svängningar trots att jag i 80-90% är favorit.

 

Och framför allt. Hur tänker dessa spelare? Jag kan förstå de första händerna. Lets go allin och se vad som händer. Men det här är ofta 30 min till 2 timmar in i en turnering eller långt in i en SnG. Det är som om dom väntar på att jag skall definiera min hand så att dom kan calla som max 45%. Det vanliga är AK för att sedan bli callad med tex A9. Detta i ett läge där min range är kanske AK, AA-1010. Varför callar man med A9? Dom måse ju märka att jag knappt spelar en hand. Och när det gäller SnG så kollar dom min ROI på SharkeScope. Där måste dom se att jag spelar "fegt och tight".

 

Jag har lyckats få ut lite information av några av dessa av mig hatade personer. Ett vanligt svar är att dom hade en bra hand. Dom förstår inte skillnaden mellan att gå allin med 10xBB i sen position med AJ och att calla en allin från tidig position från en tight spelare med 10xBB och AJ. Dom förstår inte att i ena fallet så spelar AJ mot slumpmässiga kort och är därmed stor favorit på lång sikt. Medan i andra fallet så spelar dom mot en väl definierad range, säg AK-AQ, AA-99.

 

Nu spelar jag på micronivå men hur gör proffsen? Är dom inte lika vanliga på högre nivåer? Är det kanske en högre FE som gör att dom slipper stora svängningar? Fan vad jag skulle vilja förstå!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http://archives1.twoplustwo.com/showflat.php?Cat=0&Board=ssplnlpoker&Number=3069765

 

Nu kommer jag inte ihåg om det är rätt länk egentligen men kolla runt lite däromkring så kommer du antagligen få rätt mkt nyttig input. Kom ihåg att många av de du möter är cp-fiskar och att de kan vara under en enorm rush. Det är inte Ev+ att syna 10+ bb-stack allin med 40-60 händer oavsett vad de får för restultat i en specifik hand...

 

Bara så du vet: jag är fisk på sng så jag vet inte om jag har nåt direkt att bidra med egentligen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns väl ingen som "bara vinner och vinner" i poker? Tänk på Gus Hansens miljonförluster (i $$) nyss. Eller läs all veklagan i forumet bland de stora killarna som drar in 100K eller mer om året på sin poker. Folk kommer in i dåliga streaks hela tiden. Ibland loosar man både 7 och 8 allin-situationer i rad, trots att man kanske var 80-90% favorit i flera av dem och lika eller marginell underdog i övriga.

 

Slumpmomentet kan man aldrig göra något åt. 97 suited kan ju åtminstone med viss sannolikhet bli färg eller stege. Jag har blivit callad av värre händer än så som drog ut och vann. Å andra sidan har jag i nåt läge i halvtilt gått allin med J6 off för mina sista hundringar i chips från stora mörken i en pott där flera redan var allin. Tror det var både AK och QQ med i leken. Men jag fick en kåk och vann... I poker kan allt hända.

 

Vad du kan göra är att ta en notis på spelaren. Jag skriver upp dem som "lös synare" och tar med lite fakta om läget det skedde i. Om jag sen inte är desperat pga lågt M så tar jag det mer försiktigt med stötandet nästa gång vi eventuellt hamnar vid samma bordet och dårfinken sitter i stora mörken. Men inte in absurdum. Spelar du själv rätt så kommer du i längden att tjäna på att folk gör dumma syner.

 

Att du har en tightare call än push range handlar ju sen inte bara om motståndarens handdistribution, utan att du inte har någon fold equity som synare (dvs det blir inga händer som vinns direkt preflop pga att alla lägger sig).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

även en överlägsen spelare har bara en marginell fördel i varje enskild turnering. om man inte kan acceptera det ska man nog inte spela alls.

 

beträffande turneringsdivorna man ser på tv så är dom säkert bra spelare men jag är övertygad om att de flesta tagit risker och haft en stor slev flyt i viktiga lägen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

..........hur gör proffsen? Är dom inte lika vanliga på högre nivåer? Är det kanske en högre FE som gör att dom slipper stora svängningar? Fan vad jag skulle vilja förstå!

 

Proffs slipper absolut inte stora svängningar, tvärtom, ju högre upp du kommer desto större swings p.ga. högre aggresion och minskad edge.

 

Läxan för dig att förstå på är att det är sjukt hög varians i poker, även på låga nivåer. Vissa dagar/veckor får du bara acceptera att bli pissad på av folk som spelar skit, gång på gång på gång... (bläddra igenom några sidor i min DB så hittar du nog många, många exempel på detta...;))

 

MEN: det som gör att man faktiskt kan tjäna $ på detta är att många spelar illa. Fråga inte fiskarna varför de synar illa utan försk bara vara glad åt det, i lääääängden vinner du på det (längden är dock lååååång). Försöker själv "vara" glad" över värdet när allt går åt h-e men det är kanske inte alltid så j..la lätt när man torskat 7:e raka all-ins som favorit :twisted:

 

Sen är väl MTT det som har högst varians av allt typ eller har jag fel?

 

Gl iaf ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du behöver inte hjälp. Du behöver att "inte ha otur". Som någon skrev: Får du in degen som stor favorit så ska man va glad även om det just där och då är svårt att se varför när man blir utdragen.

 

Variansen i MTTs är dödligt jobbig. Själv har jag inte lyckats med att "inte ha otur" sen i oktober, och så länge man inte lyckas med det så går man inte långt i någon MTT. Det enda som man kan glädja sig åt är att man vet att man i det lååååååånga loppet vinner mer än de som är sämre än sig själv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo han spelar uppenbarligen alldeles för tight om hans shoverange är aj+, 88+ först in från button med 9bb.

 

Nu var det ytterligare en position men det spelar väl ingen större roll. Det är exakt detta som jag inte begriper. Jag är Tight och Weak. Precis all statistik talar för det, mitt agerande talar för det. Trots detta så callar dom tamefan hela tiden. Hur ser deras matematiska kalkyl ut?

 

När jag spelar cashgame så har jag en PFR på 0,60%. Vad kan jag ha för en hand? Kan det möjligtvis vara AA eller KK. Trots detta och trots att jag ibland höjer 20-30 BB så callar dom. Jag har just fått ett call från J6 suuuuited. Jag raisar med 20xBB och han callar med 30xBB stack. Givetvis är jag 100% säker på att förlora när vi är allin på floppen och han drar till färg.

 

Så mina 0,60% är inte tillräclikgt. Jag måste ner på en ännu lägre PFR för att han skall ge min höjning någon som helst respekt.

 

Mitt rekord är när jag hade dubblat upp så jag hade 216xBB. Jag skall spela ut orbiten. Då får jag AA. Vad göra? Jag är inte kompetent nog att spela AA djupstackad så jag går allin, skriver i chatten att jag har AA.

 

Så nu har dom följande information. Höjer 0,60%, tight-weak och har gjort ett absurt överbet samt skrivit i chatten att han har AA. Uppenbarligen så måste man calla med JJ eller? Det är vad han gör och vinner givetvis.

 

Detta har inträffat mig 5 gånger och jag har faktiskt lyckas vinna 1 gång. Dom som har callat runt 200xBB har haft JJ, QQ, KK, AKx2.

 

Hur ser tankeprocessen ut hos dessa människor? Hur jävla tight-weak måste jag bli innan dom tillskriver mig en tight-weaks egenskaper? Vilka av dessa händer har en chans mot min superduper definerade PFR-raise? Dom callar "1 to 4# vilket du inte behöver vara en hjärnkirurg för att inse.

 

Så snälla. Om det finns någon därute som begriper hur dom tänker. Snälla! Berätta det för mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En sak som du missar är att det finns en enorm mängd spelare på micronivå som bara är ute efter att gambla. Dom skiter i om dom har J6s eller KK eller 35o. För dem är poker ett lotteri.

 

Varför pushar du AA med 200BB om du inte vill ha syn? För att vinna 1,5BB till?

 

För övrigt så fuskar du när du skriver AA i chatten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

text

 

Kanske är överdrivet kritisk nu men du har fått en del vettiga svar nu men du ger dig visst inte...

 

Har du någon "egentlig fråga" som du inte besvarats redan eller är vill du berätta om alla dina bad-beats och gnälla i allmänhet?

Om du vill gnälla passar det nog bättre att skapa en db och gråta ut där.

 

Med risk för upprepning: Alla tänker inte bra/korrekt/alls när dom spelar och därför kan man ofta få in pengarna löjligt bra trots att FI "borde haja bättre". Inte fan vill du väl att dom ska folda när du pushar som klar favorit, oavsett hur deras "tankeprocess" ser ut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske är överdrivet kritisk nu men du har fått en del vettiga svar nu men du ger dig visst inte...

 

Har du någon "egentlig fråga" som du inte besvarats redan eller är vill du berätta om alla dina bad-beats och gnälla i allmänhet?

Om du vill gnälla passar det nog bättre att skapa en db och gråta ut där.

 

Med risk för upprepning: Alla tänker inte bra/korrekt/alls när dom spelar och därför kan man ofta få in pengarna löjligt bra trots att FI "borde haja bättre". Inte fan vill du väl att dom ska folda när du pushar som klar favorit, oavsett hur deras "tankeprocess" ser ut.

 

 

Ger mig? Det är väl snarare att jag inte förstår. Jag vill gärna veta hur dom tänker. Eftersom det känns som om jag kan gå Break Even mot en normal spelare men förlora endless mot dessa "any two" spelare så vore det bra om jag kunde täppa till den läckan. Jag ser att dom ofta ligger på en VPIP på 50-90% NL FR. Dom kanske har en PFR på 30-80%.

 

Om dom ligger på 80%. Vilka händer foldar dom? Jag har försökt att hitta ett mönster men jag gör inte det. Nu kanske det är så att dom som spelar på detta sätt inte registrerar sig på ett pokerforum.

 

Sedan har vi winrate hos er proffs. Om jag har förstått er rätt så ligger ni på en 30-50BB/100 på CashGame. På DoN som jag spelar har jag sett 80-90% men jag hittar inte några sådana på Sharkescope över ett större urval (1000 händer). Jag hade tänkt följa någon av dessa DoN-proffs för att se vad dom gör.

 

Samtidigt när jag har läst väldigt välartikulerade och trovärdiga artiklar har jag sett andra siffror nämnas. Det var en bra artikel som nämnde att om man har 10BB/100 (vilket skulle vara bra) så är det faktiskt bara ett inköp på 1000 händer. Snacka om liten marginal. När jag kollar i PT så hittar jag några som ligger kring just denna siffra men väldigt få som ligger kring 30-50BB/100 över ett större antal händer.

 

Det kanske låter löjligt men min hand med AQo har jag tänkt dagligen på. Mina >200BB/100 allins med AA som har förlorat med tänker jag fortfarande på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Troligen är det så att du blöder riktigt mycket på grund av att du är galet tight, men skyller det på eventuella utdragningar du råkar ut för.

 

TACK! Det är också vad jag tror fast då inte tight utan weak. Säg att jag bara bettar en flopp om jag har 2 par och bättre. TPTK försöker jag att hålla nere potten för att inte förlora så mycket.

 

Skyller är kanske fel ord. Försöka att förstå är kanske bättre. Jag fattar intuitivt att det är för weak men det är ingen som kan förklara varför. Och med förlaring menar jag matematiskt eller verbalt. Tidigare höjde jag inte ens AA och KK men så läste jag en bok som matematiskt lyckades visa hur "starka" dessa händer är.

 

ÄR det någon som kan ge ett tips hur man lär sig att bli aggresivare? Det känns som om varje försök från mig att spela aggresivt slutar med katastrof. Jag har provat med CardRunners och PokerCampus som inte gav mig något. En bok? En länk? Snälla! Ge mig ett tips.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sätt dig ner med ett pappersblock, en penna, en miniräknare och pokerstove framför dig. Försök själv förstå vilka händer du ska ha i vilka ranges och hur effektivt det är mot olika spelstilar. Tänk allt i ranges och försök få en ganska svårexploativ grundstrategi som du sedan kan anpassa beroende på motstånd.

Just ja, sluta vara så resultatorienterad också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sedan har vi winrate hos er proffs. Om jag har förstått er rätt så ligger ni på en 30-50BB/100 på CashGame. På DoN som jag spelar har jag sett 80-90% men jag hittar inte några sådana på Sharkescope över ett större urval (1000 händer). Jag hade tänkt följa någon av dessa DoN-proffs för att se vad dom gör.

 

Du har förstått fel. Det finns bra spelare på NL 0,5/1 som kan hålla typ 30BB/100 över ett stort sample, men på högre nivåer är 10BB/100 en väldigt bra siffra.

 

Menar du 80-90% ROI på DoN? Är du medveten om att max-ROI på DoN är 81%? Det är den ROI du skulle få om du kommer ITM i 100% av dina spel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 ggr är inte en sample att dra några som helst slutsatser av. Inte heller att du skrev att du hade AA. Skulle du automatiskt tro varje person som tryckte in degen och skrev i chatten att han hade AA? De händerna du redogjorde för är ju händer man självklart synar med i en turnering - om man inte spelar sina höga par och AK, vad ska man då spela för händer? Jag skulle aldrig låta mina beslut vägledas av någons babbel i en chatt.

 

Sen tror jag inte att du på mikronivåer ska räkna med att folk läser av dina stats från något program eller överhuvudtaget analyserar ditt spel i någon större bemärkelse. De som gör det ger nog respekt åt dina pusher - men det är å andra sidan spelare som inte skulle syna en push med 97s även om de trodde att motspelaren pushade med any two.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lär dig spelet, spela spela spela... Finns folk som även tidigare nämnts, som skiter fullständigt i matematiska kalkyler, de kanske inte ens vet vad det är liksom... Spela abc-poker, och spela mer än de typ 500 händer som det låter på dig att du har spelat. AA torskade jag en gång, fick syn av en sämre hand när jag gick all in preflop å hade otur... VAFAN spela spela spela... lär dig av rutin och misstag och fatta det att man vinner inte alltid för att man spelar "rätt" , det gäller att ha lite tur ibland oxå (dvs i enskilda fall), men om du är favorit varje gång så gör du rätt och kommer vinna i längden som redan sagts... Så sluta whina, va glad när du förlorar som favorit och vetat att du gjort rätt och inte blivit överspelad, nästa 4 av 5 gånger i samma lägen så e det du som drar det längsta strået... Kan du inte hantera detta så kanske inte poker e något för dig!!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...