PandaRio Postad 8 April , 2009 Rapport Postad 8 April , 2009 Tjena! Mitt första inlägg här. Jag har nyligen precis börjat spela poker, spelar på lägsta tänkbara nivå o har väldigt dålig koll Men försöker lära mig så mkt som möjligt genom att läsa på nätet osv. Var en djungel till att börja med att förstå alla olika bokstavsförkortningar, men nu börjar sakerna fall på plats. Dock har jag fortfarande några ord/förkortningar som jag inte vet vad dom står för/betyder, som jag gärna skulle vilja att nån spred lite ljus över Tacksam rookie/fisk Här kommer dom: potkontroll HD OP/OOP barrel/doublebarrel SCs PPs IP TP VPIP AF peel Citera
OsantVassSpelare Postad 8 April , 2009 Rapport Postad 8 April , 2009 Potkontroll: Personen som är "aggressor" i potten, alltså den personen som raisat pre eller som la det senaste bettet förra gatan. OP/OOP: On/in position, out of position Barrel/Doublebarrel: Hur många gator man bettar (oftast är det continuationsbets man pratar om), en barrel är en gata. Preflop räknas inte med. SCs: Suited connectors PPs: Pocket pairs IP: In position? TP: Topp par VPIP: Voluntary Put $/money In Pot, mäts procentuellt hur ofta nån för in pengar till potten, den räknar inte med blinsden. Används som ett mått för att se hur ofta en spelare går med i en pott. AF: Aggressions faktor, ett mått som består av en simpel ekvation (som egentligen inte är viktigt att kunna, kan den inte själv i huvudet) för att mäta hur aggressiv en spelare är. Peel: Se ett kort till/Syna för att se om våran hand förbättras på nästa gata. Vanligare i Fixed Limit än No Limit, brukas ofta kallas semi-float i NL. Citera
Quakeile Postad 8 April , 2009 Rapport Postad 8 April , 2009 Många olika uttryck och förkortningar blir det. De flesta är ju engelska förkortningar, men några svenska uttryck finns det också. En liten lista över förkortningar finns här: http://www.pokerpedia.se/wiki/Kategori:Pokeruttryck Citera
Slasktratt Postad 8 April , 2009 Rapport Postad 8 April , 2009 Potkontroll: Personen som är "aggressor" i potten, alltså den personen som raisat pre eller som la det senaste bettet förra gatan. OP/OOP: On/in position, out of position Barrel/Doublebarrel: Hur många gator man bettar (oftast är det continuationsbets man pratar om), en barrel är en gata. Preflop räknas inte med. Fel imo. Potkontroll: Att t.ex. checka bakom turn för att hålla nere potten och lättare kunna syna ett riverbet. OP: Original Poster (i forumsammanhang alltså). OOP: Out of Position. Dubbelbarrel: Att bluffa både flop och turn. Citera
OsantVassSpelare Postad 8 April , 2009 Rapport Postad 8 April , 2009 Fel imo. Potkontroll: Att t.ex. checka bakom turn för att hålla nere potten och lättare kunna syna ett riverbet. OP: Original Poster (i forumsammanhang alltså). OOP: Out of Position. Dubbelbarrel: Att bluffa både flop och turn. Jo men i pottkontroll kan du checka bakom på turn eftersom du har kontroll över potten för att du betta på flop. T ex, du har QJ och raisar pre och får 1 syn, floppen kommer KJ9 och du CBar i position, nu kan du ju checka på turn i position för att du har just pottkontroll. Doublebarrel behöver inte vara bluff som jag uppfattat det. Citera
PandaRio Postad 9 April , 2009 Författare Rapport Postad 9 April , 2009 Tack så mycket för hjälpen allihopa! Citera
Recommended Posts