Gå till innehåll

Skatterazzia mot pokerspelare på nätet!


Recommended Posts

En fråga till.....

 

 

Om man nu vinner en stor summa pengar men inte tar ut den från kontot... Då kan det ju knappast räknas som vinst sålänge den inte är utbetalt från kontot....eller??

 

Kan jämnställas med vinst i aktier sålänge dom inte sälja av?... Och hur ska skattmasen kunna bestämma var när hur??

 

Ska ta ett snack mad revisorn tror jag.... Nån som har nått vettigt man kan fråga han?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det inte så att bevisbördan ligger på spelaren?

 

Om det är så innebär det att det upp till dig att visa hur du fått pengarna annars så åker du på någon fin schblonartad skatt på 50%.

 

Well, bevisbördan ligger på den skattskyldige MEN det förutsätter att RSV kan hävda att man har haft en inkomst, misstanke, uppgifter om att så är fallet etc.

 

Någon schablonskatt tror jag inte på, inte något skattetillägg heller (eftersom Skatteverket inte själva vet ut eller in kan det inte heller hävda att den skattskyldige skall göra det (även om det är den skattskyldiges skyldighet).

 

(Det kanske var den här typen av inlägg de ville att jag inte skulle skriva, internrevisionen kan ju ringa mig om så var fallet, så får jag väl ta bort detta :lol: )

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du en BMW för 500 tusen och en lägenhet för 2 mille så tar dom skatt på minst 2,5 mille bara där. Sen även på vad dom antar att det kostar för att leva som du gör. Reser du mycket? Det krävs imkomst för att betala flygbiljetterna. Osv osv

Hade jag varit proffs så hade jag bott i en billig hyreslägenhet och kört en gammal volvo.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om vi dock stannar upp för en stund och jämför poker, som yrke, med valfri annan sysselsättning så tror jag majoriteten är överens; överskottet skall beskattas. Varför skulle denna yrkesgrupp befrias?

Till skillnad från de flesta andra "yrkes"grupper så går gruppen pokerspelare fetminus på sin aktivitet, det rör rimligen till det hela lite grann.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror att dom som ligger risit till är Storåkers, Legato, Kniven och andra kända "namn" som bevisligen vunnit i livetävlingar i exempelvis USA samt exempelvis dared som mot allt sunt förnuft låtit sig intervjuas i TV.

 

Medelpokerspelaren som vunnit någon lax i ett cashgame på nätet har inget att riskera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...samt exempelvis dared som mot allt sunt förnuft låtit sig intervjuas i TV.

 

Medelpokerspelaren som vunnit någon lax i ett cashgame på nätet har inget att riskera.

 

Min bästa polare har gemensamma vänner med dared och han berättade att dared har personlingen besökt skatteverket och meddelatat att han vunnit ett antal miljoner på poker och vill veta hur mycket han ska skatta. Så han är nog knappast förvånad att skatteverket vet om honom.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilka är förutsättningarna för att ett lotteri ska anses ha ”anordnats” i ett EU/EES-land?

 

 

 

 

Lotteriet ska tillhandahållas av en fysisk person bosatt i EU/EES-land eller av en utländsk juridisk person hemmahörande i ett EU/EES-land. I praktiken torde det i de allra flesta fall vara fråga om spelvinster över Internet hos etablerade utländska spelbolag, s.k. bookmakers. Det faktum att spel hos en utländsk bookmaker rent tekniskt sker över en server som fysiskt är placerad utanför EU/EES-området innebär inte annan bedömning än att det är fråga om ett utländskt lotteri arrangerat i ett EU/EES-land.

 

 

 

Denna skrivelse hittade jag på Skatteverkets hemsida. Jag har även mailat och frågat hur sítuationen ställer sig när bolaget är registrerat inom EU men har licens för pokerspel utanför EU. En inte alltför ovanlig situation. Den första meningen tycker jag dock ger anledning till att tolka det som att det är bolaget och dess säte och inte licensen som är avgörande. Detta är ju vad Lethe så föredomligt skriver i den andra tråden om skatter.

 

MarWil

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag skulle väldigt gärna vilja ha ett konkret svar på frågan:

 

Om man lirar en site som är reggad i ett EU land men är med i ett nätverk (Prima Poker) som kanske inte är inom EU vad gäller då?

 

Kan någon svaret på det, vet ens skatteverket själva vad som gäller?

 

Otroligt tacksam för all hjälp i frågan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man lirar en site som är reggad i ett EU land men är med i ett nätverk (Prima Poker) som kanske inte är inom EU vad gäller då?

 

Kan någon svaret på det, vet ens skatteverket själva vad som gäller?

 

Frågan är besvarad ett dussin gånger redan, att läsa relevant tråd och använda sökfunktionen rekommenderas varmt.

 

Svaret är att det som räknas är vart företaget du spelar hos ligger. Vart Prima är registrerade är alltså egalt. (Det är vad skatteverket har sagt till mig åtminstone, och om man tänker efter så är det ju enda rimliga sättet att göra det på.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
  • 1 year later...

Det kom en dom från Kammarrätten i Göteborg den 24/5. Rättsfallet är inte ett direkt ett poker- eller spelfall, men det kan ändå var intressant för den som plockar ut sina pokervinster med t.ex. Netellers Debitcard och fastnar i Skatteverkets granskning av utländska kontokort/skatterazzia. Här kommer ett referat saxat från Info Torgs rättsbank:

----

Man (H.S.) med konto i utländsk bank behöver inte lämna in kontoutdrag

 

Kammarrätten: En man hade ett kontokort utställt av en bank på Isle of Man. Han hade gjort bankomatuttag som uppgick till sexsiffriga belopp. Kammarrätten finner nu att mannen har rätt att förhålla sig passiv och inte behöver lämna in kontoutdrag, vilket Skatteverket under hot om vite förelagt honom att göra.

 

Skatteverket ansökte om att länsrätten skulle ålägga en man att betala vite på 50 000 kronor. Mannen hade inte efterkommit ett föreläggande om att inkomma med kontoansökningshandlingar eller liknande avseende ett konto i en utländsk bank och att han skulle inkomma med kontoutdrag avseende åren 1998 till 2003 för kontot. Föreläggandet hade delgetts mannen i november 2004 men mannen hade inte lämnat in de begärda handlingarna.

 

I länsrätten motsatte mannen föreläggandet under åberopande att det fanns anledning att anta att han skulle komma att påföras skattetillägg om han följde föreläggandet. Länsrätten gick dock på Skatteverkets linje och utdömde vitet då enbart det förhållandet att han hade ett konto utomlands inte kunde ge anledning att anta att han gjort något brottsligt eller som kunde leda till skattetillägg.

 

Kammarrätten bifaller mannens överklagande och upphäver länsrättens dom samt avslår Skatteverkets ansökan om utdömande av vite. Enligt 3 kap. 6 § 2 stycket taxeringslagen får ett föreläggande att lämna uppgift inte göras om det finns anledning att anta att den skattskyldige har begått en gärning som är straffbelagd eller kan leda till skattetillägg och föreläggandet avser en fråga som har samband med den misstänkta gärningen. Kammarrätten hänvisar till att bestämmelsen om vitesförbud i en utredning om skattetillägg har tillkommit för att uppfylla rättssäkerhetskraven enligt artikel 6 i den europeiska konventionen om skydd för de mänskliga rättigheterna och de grundläggande friheterna, Europakonventionen. En enskild ges rätt att förhålla sig passiv i en utredning av sådan oriktig uppgift som kan leda till skattetillägg.

 

Av utredningen framgick att mannen betalat drygt 2 000 kronor med ett kontokort som utställts av Standard Chartered Bank Isle of Man ltd. Vidare hade bankomatuttag gjorts med kontokortet som uppgick till sexsiffriga belopp. Det fanns inga uppgifter i mannens deklarationer att han hade tillgångar utomlands. Kammarrätten finner med bakgrund av detta att det finns anledning att anta att mannen förfarit på ett sådant sätt som kan leda till skattetillägg.

 

Instans: Kammarrätten i Göteborg

Nummer: 5922-05

Datum: 2006-05-24

---

Om någon av er storvinnare plockar ut vinster med utländska kontokort kan ni hävda passivitetsrätten och hänvisa till ovanstående rättsfall om skatteverket vill att ni ska komplettera med kontoutdrag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kammarrätten hänvisar till att bestämmelsen om vitesförbud i en utredning om skattetillägg har tillkommit för att uppfylla rättssäkerhetskraven enligt artikel 6 i den europeiska konventionen om skydd för de mänskliga rättigheterna och de grundläggande friheterna, Europakonventionen. En enskild ges rätt att förhålla sig passiv i en utredning av sådan oriktig uppgift som kan leda till skattetillägg.

 

Jisses! Är det således fritt fram att hålla sig passiv i en skatteutredning om man har något att dölja? Det låter jobbigt för SKM i så fall...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kammarrätten hänvisar till att bestämmelsen om vitesförbud i en utredning om skattetillägg har tillkommit för att uppfylla rättssäkerhetskraven enligt artikel 6 i den europeiska konventionen om skydd för de mänskliga rättigheterna och de grundläggande friheterna, Europakonventionen. En enskild ges rätt att förhålla sig passiv i en utredning av sådan oriktig uppgift som kan leda till skattetillägg.

 

Jisses! Är det således fritt fram att hålla sig passiv i en skatteutredning om man har något att dölja? Det låter jobbigt för SKM i så fall...

 

Japp, men SKMs motvapen heter sköntaxering

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om någon av er storvinnare plockar ut vinster med utländska kontokort kan ni hävda passivitetsrätten och hänvisa till ovanstående rättsfall om skatteverket vill att ni ska komplettera med kontoutdrag.

 

Men skönstaxeringen lär väl komma som ett brev på posten i alla fall om de kan se att 6-siffriga belopp har tagits ut.

 

EDIT: såg att gdaily han före med en fingernagel :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...