Gå till innehåll

NLT - AA mot re-raisat pottbet på flop

Recommended Posts

Postad

Jag försöker lära mig att spela NL nu efter att i stort set uteslutande ha spelat fixed tidigare. Idag fick jag två AA och torskade två inköp på just dessa händer :) Ena gången var klantigt, borde ha förstått att fi satt med set, men den här handen tyckte jag var lite knepig.

Fullt bord $100 inköp.

Både jag och fi har ganska prick ett inköp. Tar handen ur minnet.

Jag (MP2) A :spade: A:club:: raise $3.50

Fi (MP3): Call

Flop 10 :spade: 8 :club: 7 :spade:

Jag: Bet $8.50

Fi: raise to ~$28

Färg och stegdrag ute, vad gör man?

Höjer jag här då är jag för pot commited för att folda mot ytterliggare omslag, eller tänker jag fel här?

Syn känns inte heller bra.

Fold känns vekt.

Har ingen read på fi heller. Är så oerhört skiftande nivå på spelarna, så det är svårt att veta hur man ska göra vid omslag när man bara har ett par. Magkänslan sa att han inte hade set, då han troligen inte höjt så pass mycket och kanske mest troligt hade valt att syna och höja mig på turn.

Postad

Det första jag tänker är att detta antagligen är precis vad jag skulle göra om jag satt på KK eller kanske QQ för att ta reda på vart jag stod. Han kan även ha satt dig på tex AK eller AKs och ville inte låta dig dra till eventuell färg. Mycket i den här situationen beror ju på din read på fi.

Du skriver att du försöker lära dig NL så jag vet inte om jag går in på en för elementär nivå om jag säger att fi kan ha synat dig med en suited connector för att få in hela din stack på floppen om han träffade hårt.

Helt beroende på read skulle jag antingen ställa in eller folda. Känns för mig som att syn inte existerar då det inte ger någon information. Om en rag faller på turn så sitter du ju i samma situation som på floppen bara att du har investerat mer i potten.

Att vänta på ett bättre läge känns mer rätt än att trycka in här då du kanske inte har någon bra read på fi och floppen är farlig.

Postad

Vet faktiskt inte vad jag hade gjort i denna sitts, kan bara säga att om jag hade varit Fi så hade jag lätt kunnit sitta på en 9T tex eller stege+färgdrag. Mycket möjligt att han har floppat två par med 78.

Spelar jag handen efter flopp så trycker jag iallafall in resten av markerna.

Postad

Utan någon read här hade jag valt att folda eftersom det finns många olika kombinationer som han kan sitta på här dessutom en hel del drag.

Alternativet är att ställa vilket inte kännas så lockande här i bästa fall kanske det 50-50 om han synar.

Postad

Flopen är alldels för sammansatt för att du skall kunna gilla dina kort. Iofs har du A :spade: vilket är en klar fördel, vilket gör att du vet att fi inte har nötflushdraget. Men synar du måste du trycka på turn om du skall kunna ha chans på poten, då kan du lika bra lasta in pengarna nu, du vill inte se J, 9, 6 kanske inte heller ett :spade: vilket är ganska många kort. Bra raise av fi. Scare bet?

De händer du är favorit mot här som han kan ha är: KK, QQ, JJ, 99, QJ :spade: , T9 och 98. Med KK och QQ borde han kanske ha reraisat dig pf, om han inte är passiv dvs (du har ingen read så du vet inte). Kvarstår gör JJ, 99, QJ, T9 och 98, alla klart spelbara händer i hans position på flopen. MEN alla händer du leder mot ie Allin.

Skulle han mot förmodan ha prickat sitt set skulle han ändå kunna spela som han gör eftersom det faktiskt ligger ute ett flop som kan se lite farlig ut (att du sedan 9/10 gånger med pf raise inte har den typ av hand borde han tänkt på), men hans reraise är för stor för set, om han sätter dig på pf raise hand så vill han inte jaga bort dig med en potbet...?

D händer du är illa ute mot är TT, 88, 77, J9, T8, T7 och 87. T8 och T7 borde vara händer han muckar på pf raise, även J9? (dom var suuuited!). Kvarstår gör TT, 88, 77 och T7 där du ligger risigt till, men grattis, du pricka set... take my money... :cry:

Personligen skulle jag raisa lite mer pf , dock gäller att raisarna är lika stora oavsett om det är TT i sen positin eller om det är AKs osv...

Vilken hand tror du att fi hade?

Postad

Tack för bra svar!

Verkar som att jag inte är helt ute och cyklar i mitt NL resonemang.

Att brädan var så koordinerad och full med drag gjorde mig mer övertygad om att jag faktiskt hade bästa handen. Hans ganska kraftiga höjning tolkade jag som att han antingen satt på ett bra drag och ville försöka vinna potten med en gång, eller att hans hand inte var så stark och att han inte ville se fler kort på bordet vilket kunde tolkas som ett överpar eller kanske par med drag..

Fold kändes vekt, höjning skulle bara sluta med all in, syn kändes inte bra heller för jag har ju egentligen bara 2 outs som jag kan vara ganska säker på ger mig bästa handen. Det hela slutade med att jag ställde in och han blixtsynade med 78 suited.

@Baller, att höja mer pre-flop tror jag inte riktigt på. Innan de här två AA händerna har jag på mina senaste 6 AA vunnit blindsen med samma höjning. På ultimate bet har de en "bet pot" knapp som jag brukar köra med.