Gå till innehåll

~15 bb. Betfold vs push ?


FishFTW

Recommended Posts

Jag har börjat lira mtts och turrar lite mer på slutet. Spelet funkar väl ganska bra men jag är fortfarande ganska fiskig.

 

En sak jag diskuterat med en duktig Mtt-spelare är huruvida man ska agera när blindsen börjar stiga och man sitter där med strax under 15 bb.

 

Exempel: 24$ 90manna turre på ftp.

25 spelare kvar och vi ligger 17 en bit under average. säg blinds 120/240 och vi har cirka 3000 i marker. Får AJo i nån mittenposision. Fold till oss.

Hur agerar vi här?

 

*Jag föredrar att pusha rätt in för det mesta. Mest för att jag inte vill raisa och behöva släppa mot RR eller släppa en missad flop. Kunna stela blindsen eller eventuellt få nån syn av AT,KQ,KJ eller liknande.

 

Min kollega brukar också agera på samma sätt. Dock har han snackat lite med en annan mtt:spelare ( som f.ö är riktigt kompetent) och han säger att han ofta kör BF trots runt 15 bb.

 

 

Vad finns det för argument för Betfold samt push i dessa lägen?

 

 

 

*Vi räknar med att FIs på denna nivå är "halv-kompetenta" :roll:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Saken är väl den att har du 15bb och ställer AI, så kommer du få syn oftast av en bättre hand.

 

Om du bara höjer till säg 3xbb och får en syn, så leder du oftast eftersom en bättre hand kommer vilja raisa till all-in.

 

Får du en 3-bet emot dig så är du oftast slagen. Han har oftast en bra hand här då han inte räknar med att kunna bluffa bort dig när du har så lite kvar i stacken.

 

Det är mina tankar, dock fisk men :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Betfold är iaf skitkallt. Push eller fold. Foldar i ep men degar i sena. Eller jag pushar nog kanske alla positioner föresten.

 

me 2.

 

Saken är väl den att har du 15bb och ställer AI, så kommer du få syn oftast av en bättre hand.

 

Om du bara höjer till säg 3xbb och får en syn, så leder du oftast eftersom en bättre hand kommer vilja raisa till all-in.

 

Får du en 3-bet emot dig så är du oftast slagen. Han har oftast en bra hand här då han inte räknar med att kunna bluffa bort dig när du har så lite kvar i stacken.

 

Det är mina tankar, dock fisk men :)

 

 

Ah detta är väl 2 sidor av det antar jag. Menar du att du betfoldar/betsynar såna här lägen?

Var väl lite såhär som den här andra killen brukade lira. Frågan är om det är nåt värde i ett betfolda i detta läge?

Jag kan ingenting om icm eller liknande så vore kanon om någon med lite av dessa kunskaper kunde lämna en åsikt och hur han lirar liknande situationer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

fördelen: du slipper busta med under delen av din öppningsrange

nackdelen: du riskerar att få syn av händer i pos som inte skulle kunna ha synat en allin och riskerar ge blindsen korrekta odds att syna.

 

praktiska nackdelar: du riskerar göra misstag när du avgör vilka händer du ska vika mot omslag vilket kan bli väldigt dyrt men inget problem i teorin.

 

överkurs: i game of chicken med vettigt spel ges penalty åt den som agerar sist. mtt är en form av game of chicken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...