olalun Postad 20 April , 2005 Rapport Postad 20 April , 2005 Bordstämning: "Chipleadern" är med o raisar i nästan varje pott. Blivit reraisad av honom ett antal gånger tidigare och då har han i stort sett haft rags. Pre flop-spelet: Jag får KK i mellanpos och funderar på att slöspela mina KK men raisar upp 5 BB (30 dollar) och blir (som väntat) reraisad av sb till 85 dollar. En limpar går då all in till totalt 85,05 och detta ger ju oss chansen att raisa ytterliggare! En varningsklocka ringer efter denna (från sb beräknade?) höjning och blir lite rädd att sb har en monster, men är fortfarande övertygad att jag har honom för tillfället. Jag trycker all in för att bli ensam kvar med killen som gått all in! Sb steker en stund innan även han ansluter sig till potten. ***** Hand History for Game 1921821555 ***** $600 NL Hold'em - Wednesday, April 20, 00:47:34 EDT 2005 Table Table 36816 (6 max) (Real Money) Seat 1 is the button Total number of players : 6 Seat 1: Bet2WinBig55 ( $1002.78 ) Seat 2: mlkwarrior ( $1791.07 ) Seat 3: sgdr123 ( $503.6 ) Seat 4: bfejeran ( $85.05 ) Seat 5: olalun9 ( $663.6 ) Seat 6: DOMNUTS ( $140 ) mlkwarrior posts small blind [$3]. sgdr123 posts big blind [$6]. ** Dealing down cards ** Dealt to olalun9 [ Kh Ks ] bfejeran calls [$6]. olalun9 raises [$30]. DOMNUTS folds. Bet2WinBig55 folds. mlkwarrior raises [$82]. sgdr123 folds. bfejeran is all-In [$79.05] >You have options at Table 36718 (6 max) Table!. olalun9 is all-In [$633.6] mlkwarrior calls [$578.6]. ** Dealing Flop ** [ 8d, 9d, Ac ] ** Dealing Turn ** [ 8s ] ** Dealing River ** [ 5c ] mlkwarrior shows [ 9h, 9s ] a full house, Nines full of eights. bfejeran doesn't show [ 6d, 6s ] two pairs, eights and sixes. olalun9 doesn't show [ Kh, Ks ] two pairs, kings and eights. mlkwarrior wins $1157.1 from side pot #1 with a full house, Nines full of eights. mlkwarrior wins $259.15 from the main pot with a full house, Nines full of eights Avslutning: Som jag trodde så hade jag honom pre, men han lyckades klonka trissen på floppen och sen var d kört! Frågan är om jag bara skulle ha synat killen som gått all in och avvaktat vad sb hade gjort i det läget? Hade han också bara synat och vi sett floppen, så hade det ju varit en ganska enkel lay down postflop om sb bettat ut , då ett A också kom på floppen! ------------------------------------------------------------------------------------- Efter denna hand så får jag KK på ett annat bord och tänker wtf, nu jävlar! Hittar tyvärr inte HH till denna, men en kille raisar upp 20 dollar pre flop och får med sig en limpare! Jag sitter på knappen med KK och reraisar till 120 dollar. Killen som raisar trycker efter en stunds stekande all in var på limparen lägger sig och jag synar! Han är shortstacked med en ca 400 dollar så jag täcker honom. Floppen är xxQ, turn A och river x! Han satt givetvis på AK och jag åker dit på ännu en käftsmäll. Avslutning: Här har jag ju svårt att komma ur denna pott då det inte är jag som går all in först, men valet är ju att lägga ned KK eller så fullfölja! Hade ingen speciell "read" på killen, så det kanske hade varit ett bättre alternativ så här i efterhand, hehe! Citera
jna Postad 20 April , 2005 Rapport Postad 20 April , 2005 I båda dessa händer gick du in som favorit före floppen, alltså var det två bra spel. Vid riktigt tighta bord mot en riktigt tight spelare KAN det dock vara rätt att folda enligt min erfarenhet, d v s i de fall där man verkligen tror att fi sitter på AA. Citera
olalun Postad 20 April , 2005 Författare Rapport Postad 20 April , 2005 Tack för ditt inlägg och bra åsikter, jna! Är dock inte riktigt överens med dig om att bara för att jag är favorit pre flop, så är det ok att trycka all in. Hade jag t.ex bara synat i det första fallet, hade jag förmodligen inte förlorat hela min stack, men det är juh lätt och vara efterklok ! Detta är ju dock bara min åsikt och jag är egentligen ute efter förslag på hur eller om jag kunnat spela händerna annorlunda. Citera
Hickmott Postad 20 April , 2005 Rapport Postad 20 April , 2005 olalun säger: Är dock inte riktigt överens med dig om att bara för att jag är favorit pre flop, så är det ok att trycka all in. Jo, det är det. Du kan helt enkelt inte tacka nej till att lägga in alla dina pengar när du ligger långt före. Att analysera i efterhand och säga "jag borde inte ha ställt in, eftersom han satte trissen på floppen" är helt fel. Du låg långt före, du ställde in pengarna. Då har du gjort rätt. En helt annan fråga är ju dock om Milkwarrior kan tänkas sitta på AA. //Hickmott Citera
sawdustwilly Postad 20 April , 2005 Rapport Postad 20 April , 2005 Enligt min åsikt har du för liten BR i så fall, alternativt är för rädd om pengarna för att vinna maximalt. Om du inte kan tänka dig att betta allt du har vid bordet för en "chansning" där du har 60-80% vinstmöjlighet gör du, i mina ögon fel. Visst man kan sitta och vänta på bättre chanser där man har bättre odds. Men enligt min erfarenhet är det faktiskt så att även man om ställer in på flop eller turn har man inte säkert bättre odds än vad du har pre-flop i detta fallet. Så om du resonerar såhär pre-flop så ska du ju lägga dig i liknande chanser oavsett på vilken gata bettningen sker. (och då komer du inte spela många händer till showdown, det kan jag garantera) Citera
olalun Postad 20 April , 2005 Författare Rapport Postad 20 April , 2005 sawdustwilly-tror nog inte att det är någon ide att blanda in min BR, då den är mer än tillräcklig för ännu högre nivåer ! Jag tvekar väldigt, väldigt sällan att gå all in med Höga PP och även ibland med AK, givetvis dock med beaktning vilket motstånd som finns och tidigare satsningar som varit! I det här fallet är det ju jag som väljer att gå all in för att bli av med min plågoande, vilket inte lyckas. Vad jag var ute efter var om någon tycker att det finns alternativa spelsätt och inte om det var rätt eller fel att gå all in pre! Uttryckte mig kanske lite konstigt tidigare, men givetvis tycker även jag att det är ok att gå all in om man är favorit, men för den delen inget nödvändigt ont! I vissa fall kan det vara klokt att se floppen och därefter omrevidera situationen! Tack för den konstruktiva kritiken iaf! Citera
sawdustwilly Postad 20 April , 2005 Rapport Postad 20 April , 2005 Vad bra att du har BR, då behöver vi inte fastna i nån sån dum diskussion. Utan hålla oss till pokern. (jag vet vad det innebär att spela över sin BR, då jag har gjort ett försök att slå mig in på 15/30 från att vara 5/10 spelare... ingen höjdare och jag avråder alla från att göra det. skarpt. Oavsett vilken nivå man försöker sig in på.) Nåjå, tillbaka till pokern. olalun säger: Bordstämning: "Chipleadern" är med o raisar i nästan varje pott. Blivit reraisad av honom ett antal gånger tidigare och då har han i stort sett haft rags. Pre flop-spelet: Jag får KK i mellanpos och funderar på att slöspela mina KK men raisar upp 5 BB (30 dollar) och blir (som väntat) reraisad av sb till 85 dollar. En limpar går då all in till totalt 85,05 och detta ger ju oss chansen att raisa ytterliggare! En varningsklocka ringer efter denna (från sb beräknade?) höjning och blir lite rädd att sb har en monster, men är fortfarande övertygad att jag har honom för tillfället. Jag trycker all in för att bli ensam kvar med killen som gått all in! Sb steker en stund innan även han ansluter sig till potten. Varför vill du inte ha syn efter alla dessa reads? Perfekt spelat tycker jag i detta läget. En riktigt aggresiv spelare ska hållas kort när man väl har stålet (visst, AA slår dig, men inte nån av dina reads pekar åt detta håll). Han tror dessutom att han kommer få syn av massa folk med skitkort pga. sin aggresivitet när ni blivit tillräckligt sura på honom. Därför är han ju betydligt mer benägen att syna allt möjligt. Låt honom betala, dyrt, precis som du gjorde, synd att det inte gick vägen denna gång. Självklart inser jag också att det finns fler sätt att spela denna handen, men mot en överaggresiv kille, som du verkar ha stött på, tycker jag detta i 95% av fallen är den rätta vägen. Ett A på floppen hade skrämt iväg dig, och han hade antagligen lyckats skrämma bort dig med sitt par i nior även om han inte träffat. Vilket hade gett ökad value till det aggresiva spela han kör. Att lill-killen går med och kryddar potten är av mindre betydelse. De brukar ställa på Ax och alla pp enligt min erfarenhet. Bara att hoppas att även chippon har ett A så att de tar varandras outs. Jag tar tacksamt emot andra uppfattningar och idéer kring varför det skulle kunna vara störra värde på att spela handen annorlunda. Citera
Recommended Posts