Gå till innehåll

Bevisat: Pingisspelare är de bästa pokerspelarna


Tuttinunnen

Recommended Posts

  • Svars 87
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Vet inte om jag blir sådär väldigt kåt på en kille vars raggningsreplik är: Gumman, sug min OS-kuk så får du guldtänder...

 

:-)

 

Som gammal nybroit, och därmed nästan kalmarit, kan jag intyga att det florerade en hel del rykten kring J-Os krogbravader på den tiden :-P

 

:) Should i find myself some snack and popcorn's for this thread?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En annan grej var när han gick före i kön till Cafét tillsammans med Tommy Salo. När den långa kön suckade i kylan för att de inte fick smita in VIP-vägen vände han sig till folkmassan och sa: Ja, är det nån annan här som har vunnit OS-guld så är ni ju självklart välkomna att gå in ni också...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En annan grej var när han gick före i kön till Cafét tillsammans med Tommy Salo. När den långa kön suckade i kylan för att de inte fick smita in VIP-vägen vände han sig till folkmassan och sa: Ja, är det nån annan här som har vunnit OS-guld så är ni ju självklart välkomna att gå in ni också...

 

Han e ju rätt rolig måste jag säga!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En annan grej var när han gick före i kön till Cafét tillsammans med Tommy Salo. När den långa kön suckade i kylan för att de inte fick smita in VIP-vägen vände han sig till folkmassan och sa: Ja, är det nån annan här som har vunnit OS-guld så är ni ju självklart välkomna att gå in ni också...

 

Så svinigt, så kul.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag tycker att gamers blir de bästa pokerspelarna. inget snack om saken.

 

gaming ger grymma förutsättningar för förståelse av taktik och strategi, fingerfärdighet, uthållighet (delvis fysisk men framförallt psykisk) för att inte tänka på all tid man spenderar vid datorn så man lär sej allt som finns att veta om datorer. finns ingen sport som kan matcha.

 

nu tänker jag förstås framförallt på internetpoker men går även att applicera på live.

 

 

d

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har läst denna tråd med intresse, men hade inte riktigt tänkt att kliva in. Jag tycker egentligen att jag helst vill prata poker på ett pokerforum. Men vid närmare betraktan kan det vara på sin plats att reda ut en del grava missuppfattningar här. Vi är ju trots allt i en "off-topic"-avdelning.

 

 

Den skönaste historien är hur Stefan Diös spelade pingis med sin toffla mot någon i USAs damlandslag i Vegas för herrans massa år sedan.

 

Ack ja, du Ola. Det var visserligen duktigt att du visste det, men det är helt fel naturligtvis. Du blandar ihop minst två episoder och ingen av dem är speciellt intressant (i det här sammanhanget i alla fall).

 

Förresten var det ingen toffla utan en högersandal. Den var utmärkt att spela pingis med eftersom den hade praktiskt taget samma gummibeläggning som den antiloopracket jag använde på 70-talet. Tyvärr tillverkas inte den rätta sortens sandaler längre, vilket har lett till stora problem för mig både på promenad- och idrottsfronten. Det sista paret jag hamstrade vid sekelskiftet slets ut för något år sedan. Mycket allvarligt. Det går bara utför med världen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min syster har massor av roliga Diös-historier, eftersom de reste mycket tillsammans under pingistiden. Hon var grym på bordtennis på den tiden, kanske ska lära henne att spela poker?

 

Stefan har tydligen en tur-blandning som han smaskade på inför tävlingar. Om jag inte har helt fel så bestod den av jordnötter, russin och zoo-tabletter. Sounds delish!

 

Oj-oj-oj. Kära nån. Ack, ack, ack. Jag kan bekräfta att HeFos syster har varit elitspelare i bordtennis för den klubb där även jag spelade (på en betydligt lägre nivå), men det känns ju synnerligen instabilt att sprida felaktiga godisrecept på det här viset. Godtrogna läsare kan ju bli förgiftade. Det har hänt i Matmagasinet, så varför skulle det inte kunna hända här?

 

Äkta Diösblandning består av vakuumpackade, saltade jordnötter till vilka tillsätts proportionerliga delar Tutti Frutti- resp. Salta Katten-tabletter. Själva blandandet (och serverandet) utförs i en brittisk teburk av bleck enligt en särskild ritual vars detaljer jag inte kan gå in på här.

 

Denna legendariska blandning åtnjöt ett oöverskådligt intresse i spelarbussarna (ända tills jordnötter förbjöds pga nerskräpningsrisken, vilket på intet sätt var mitt fel). Särskilda ransoneringsåtgärder fick ofta införas, annars fick jag inte smaka något själv. Om Diösblandningen gav några framgångar i själva idrottsutövandet är däremot inte utrett. Ärligt talat ställer jag mig tveksam till den tesen.

 

En enklare variant (i glasskål i stället för bleckburk, vilket ger en något sämre effekt) kan för övrigt än i dag stundom återfinnas här på skrivbordet intill mig. Den senaste batchen tog slut i natt.

 

Men alltså, russin. Zootabletter. Ack, ack, ack. Kära nån. Ojojoj. Quelle mésalliance!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har läst denna tråd med intresse, men hade inte riktigt tänkt att kliva in. Jag tycker egentligen att jag helst vill prata poker på ett pokerforum. Men vid närmare betraktan kan det vara på sin plats att reda ut en del grava missuppfattningar här. Vi är ju trots allt i en "off-topic"-avdelning.

 

 

 

 

Ack ja, du Ola. Det var visserligen duktigt att du visste det, men det är helt fel naturligtvis. Du blandar ihop minst två episoder och ingen av dem är speciellt intressant (i det här sammanhanget i alla fall).

 

Förresten var det ingen toffla utan en högersandal. Den var utmärkt att spela pingis med eftersom den hade praktiskt taget samma gummibeläggning som den antiloopracket jag använde på 70-talet. Tyvärr tillverkas inte den rätta sortens sandaler längre, vilket har lett till stora problem för mig både på promenad- och idrottsfronten. Det sista paret jag hamstrade vid sekelskiftet slets ut för något år sedan. Mycket allvarligt. Det går bara utför med världen.

 

 

Mitt minne av din högersandal: Stockholms Bordtennisförbund fyller 50 år och man har massor med lustiga grenar "dubbel med en racket" och "spel med annat än racket". Det visades bilder från 40-års jubliléet i förbundets tidning "Stefan Diös spelade med en sandal". Vet inte hur du placerade dig? Kommer själv inte ihåg vad jag spelade med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Phil Hellmuth lär vara ruggigt bra på pingis:-D

 

Det vet jag inget om, men Tom McEvoy var i många år aktiv bordtennisspelare i Michigan, om vi nu ska sprida skvaller. Att döma av det jag sett av hans ratingtal nådde han inte några högre höjder ens med amerikanska mått mätt, men han reste runt och tävlade en hel del innan han satsade mer på pokern. Amerikanska pingisspelare brukar ibland fråga mig om honom och jag har sett honom besöka pingistävlingar i Las Vegas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag måste hålla mig till ämnet stämmer det säkert att relativt många bordtennisspelare är pokerintresserade. När jag rör mig på turneringar i mina närmaste distrikt träffar jag ofta spelare som vill prata poker, och jag hör talas om ännu fler. "Vet du att den-och-den spelaren i den-och-den klubben har vunnit si-och-så mycket på poker?" Sånt skvaller hör jag ganska ofta. Och på poker-SM i Tallinn förra året deltog minst två pingisspelare med meriter från elitserien/superettan.

 

Däremot tvivlar jag på att bordtennisspelare generellt har förutsättningar att bli bättre i poker än andra idrottare. Ägnar man sig seriöst åt sport och spel i någon form har man väl ett visst mått av tävlingsinstinkt, som lätt kan spilla över till andra slags utmaningar. Kanske är det mer tydligt bland individuella idrotter, men jag vet inte om just bordtennis utmärker sig särskilt eller i så fall varför. Vi säger ofta att "ja, inbitna pingisspelare är minsann ett speciellt släkte av egensinniga personligheter", men det är säkert likadant inom andra sporter. När idrottare umgås utanför banan är nog spel ett kärt ämne att diskutera och utöva. Inte bara renodlade idrottare, för den delen. Det finns ju många pokerspelare, även bland eliten, som har ägnat sig mycket åt andra tankespel som schack, backgammon osv. Det är nog ännu tydligare och jag tror att denna överlappning är ett ganska naturligt fenomen.

 

Men det är ju trevligt att träffa människor med gemensamma intressen även i mer "oväntade" sammanhang. Det är nog min egen främsta reflektion om saken.

 

Slutligen ska jag väl, för undvikande av missförstånd, betona att jag själv aldrig har varit speciellt lysande vare sig som pingis- eller pokerspelare. Däremot har jag med stort intresse ägnat mig åt båda spelen mycket länge och de har gett mig stort nöje i livet. Men vad jag än gör är jag betydligt bättre på att arrangera än på att spela.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mitt minne av din högersandal: Stockholms Bordtennisförbund fyller 50 år och man har massor med lustiga grenar "dubbel med en racket" och "spel med annat än racket". Det visades bilder från 40-års jubliléet i förbundets tidning "Stefan Diös spelade med en sandal". Vet inte hur du placerade dig? Kommer själv inte ihåg vad jag spelade med.

 

Det stämmer mycket bra. Jag ställde upp med sandalen i många plojtävlingar av den typen. Första gången var det en "plankcup" där egentligen bara gammaldags träplankracketar utan svampgummi var tillåtna, men jag brukade få dispens för att spela med sandalen. Vinnaren fick en plankstek serverad på dukat bord i tävlingshallen.

 

Därefter kom några "spel med annat än racket"-klasser av den typen du nämner. Alla fick komma före tävlingen och visa upp sitt vapen för tävlingsledaren, som satte ett handikapp efter vad man spelade med, inte hur skicklig man var. Handspeglar och annat med racketliknande handtag förbjöds så småningom.

 

En gång sas det i förhandsreklamen att den som valde att spela med en flygbiljett skulle få 19-0 i handikapp mot vem som helst. (Detta var förstås på den gamla tiden då man spelade till 21). Det var det ingen som nappade på, men jag minns att Erik Lindhs bror spelade med en Märklinskena och att en annan spelare använde ett par kalsonger (enligt "fjongmetoden").

 

Jag brukade få ganska lågt handikapp eftersom sandalen är så bra att spela med, men en gång gick jag till kvartsfinal i alla fall, det minns jag. Då hade man kanske vunnit 2-3 matcher först.

 

Emellertid blev jag nyligen ordentligt utklassad i en utmanarmatch på minibord av en redaktör på Poker Magazine. Men då vill jag som sagt betona att det inte går att få tag i riktiga pingissandaler nu för tiden. Samt att minibordet var väldigt litet.

 

Trevligt med nostalgi! Jag antar att jag känner dig, MJ, eller åtminstone känner till dig. Är det ofint att fråga vem du är?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pingis vet jag inte mycket om men jag tycker fan att var och varannan pokerlirare/pokerintresserad är gamla Magic The Gathering-spelare (liksom jag själv). Känner ju igen hälften (obs symbolisk överdrift) av ala turneringspelare från gamla magic Gran Prix, Lincon osv så magic måste i så fall tillsammans med pingis vara sjukt överrepresenterat i pokerspelarnas cv.

 

 

Förre

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stockholms Bordtennisförbund fyller 50 år -------- Det visades bilder från 40-års jubliléet

 

Innan nån annan påpekar det kan jag skrida till ditt försvar: Du har helt rätt även om du till synes är otydlig. Jubileumstävlingar med jippoklasser arrangerades både till Stockholmsförbundets 40- och 50-årsjubileum. Vid 50-årsjubileet hade jag lämnat Stockholm men blev ändå specialinbjuden att komma och delta, vilket var en stor ära.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...