Gå till innehåll

Avancerat(?) oddsproblem


wizzo

Recommended Posts

Jag visste inte om jag skulle lägga det här inlägget bland allmän pokerteori eller andra former av poker. Spelet det handlar om är nämligen Fem små hus, även känt som Sviten special.

 

Men frågan handlar egentligen inte om spelet i sig för det är ett ren matematisk fråga om hur man räknar ut oddsen. Jag ska dock snabbt beskriva spelet, om inte annat för att den som inte spelat det bör testa. Det är ett riktigt roligt och intressant spel :-D

 

Spelet är ett splitspel där halva potten vinns av bästa omahahanden (high) och halva potten vinns av bästa mörkpokerhanden. Så man får alltså fem kort - betrunda - flop - betrunda - byte - turn - betrunda - river - betrunda (så omaha med fem kort alltså).

 

Nu till problemet där jag behöver hjälp av alla mattegenier som jag vet finns här på forumet :-D Vi har en situation på river där jag sitter med AAQ72 och brädan ligger QJ522. Potten är 500 och fi har betat 350. Fi bytte tidigare två kort och visar nu QQ och säger att han inte kollat vad han bytte in. Vi förutsätter att det var QQ som sparades och att fi talar sanning, dvs att han nu har tre okända kort i sin hand.

 

Omahahanden är ju förlorad så frågan är nu om AA står tillräckligt ofta som vinnande mörkpokerhand för att motivera syn. Det kostar 350 för att vinna 250 så vi måste vinna oftare än 72% (250/350).

 

Frågan är då hur ofta får han tvåpar eller bättre?

 

Vi vet också att vi vid bytet slängde en 5 och en 8. Efter att vi vet ett av hans dolda kort så påverkas ju oddsen beroende på om det är ett känt kort (på bordet eller i min hand) eller ett okänt kort. Därför undrar jag om man måste räkna på alla scenarion (blir många det :-D ) eller om det jämnar ut sig så man kan räkna med en enkel formel.

 

Hans första kort kan ju inte förbättra handen så det är enklare att föreställa sig att han har QQX och två kort kvar. Är det korrekt (eller i alla fall i närheten) att räkna 3/37+6/36 (alltså först 3 "outs" för att para X och sen 6 "outs för att para X eller det andra kortet vi "tittade" på om X nu inte parade sig. I så fall blir det ca 8+17=25. Han förbättrar alltså i 25% av fallen och då får vi odds för syn eftersom vi vinner halva potten 75% av gångerna och det skulle vara minst 72%.

 

Jag vet inte alls om det går att räkna på detta sätt eller om det blir fel. Jag förstår hur man kan räkna ut detta exakt genom att gå igenom alla scenarion men det blir ju lite jobbigt 8-)

 

Nu känns det som jag har skrivit en roman om en egentligen ganska enkelt problem...hoppas jag inte krånglat till det och hoppas nån orkar läsa och har lust att räkna på det.

 

FYI så kom jag som sagt fram till att jag hade odds för syn och AA fick stå denna gång :-D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3/51+6/50

Vi vet ju om 14 kort och dessutom fungerar det inte att addera sannolikheter hejvilt, räkna på sannolikheten att han missar båda korten istället. Borde bli:

 

35/38*31/37=0.77

 

Din hand står alltså 77% av gångerna. Jag skumma bara ditt inlägg så någon annan kan ju räkna på sannolikheten att jag räknat fel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi vet ju om 14 kort och dessutom fungerar det inte att addera sannolikheter hejvilt, räkna på sannolikheten att han missar båda korten istället. Borde bli:

 

35/38*31/37=0.77

 

Din hand står alltså 77% av gångerna. Jag skumma bara ditt inlägg så någon annan kan ju räkna på sannolikheten att jag räknat fel.

 

Ja alltså glöm 3/51+6/50...vet inte hur jag tänkte...har redigerat mitt inlägg men du hann svara innan det var uppdaterat.

Att addera sannolikheter går väl bra när det gäller att a eller b ska hända? sannolikhet för krona 50%, sannolikhet för klave 50% så sannolikhet för krona eller klave är 50+50=100.

 

Vi vet 14 kort, med X vet vi 15 så det bör väl bli 37 respektive 36 kort vi ska räkna på i fortsättningen?

 

Äh nu är jag för trött för detta...måste sova...tack svar iaf :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi vet ju om 14 kort och dessutom fungerar det inte att addera sannolikheter hejvilt, räkna på sannolikheten att han missar båda korten istället. Borde bli:

 

35/38*31/37=0.77

 

Din hand står alltså 77% av gångerna. Jag skumma bara ditt inlägg så någon annan kan ju räkna på sannolikheten att jag räknat fel.

 

plus att han kan byta in en tvåa som han inte kan para eller något annat kort med blockerade outs vilket lägger på några procent till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi vet ju om 14 kort och dessutom fungerar det inte att addera sannolikheter hejvilt, räkna på sannolikheten att han missar båda korten istället. Borde bli:

 

35/38*31/37=0.77

 

Din hand står alltså 77% av gångerna. Jag skumma bara ditt inlägg så någon annan kan ju räkna på sannolikheten att jag räknat fel.

Ser lite för simpelt ut, tror man behöver en mer detaljerad uträkning där man tar hänsyn till "synliga" kort och att det är mindre chans att t.ex para upp ett A än en 4a.

 

Detta är ett helt sjukt roligt spel BTW, var spelar ni det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nä innan jag somnar slogs jag av detta...ponera att vi känner 49 kort så det bara är 3 kvar. Då VET vi ju om han kommer förbättra eller inte och det beror ju på vilka kort det är vi känner. Alltså måste det påverka oddsen även här...intuitivt känns det också rätt...så måste det vara. Detta är nog ganska komplicerat trots allt, även om det kanske påverkar marginellt just med 14 kända kort?

 

God natt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kostar 350 för att vinna 250 så vi måste vinna oftare än 72% (250/350).

 

Här blev det lite galet. Potten blir 500+350*2=1200 och du kan vinna halva alltså 600. Du behöver alltså vinna 350/600=58% av gångerna.

Okochas uträkning visade att din hand står 77% av gångerna och så kan vi lägga på några procent för blockerade outs så hamnar vi på ca 80% så din syn var korrekt med god marginal.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här blev det lite galet. Potten blir 500+350*2=1200 och du kan vinna halva alltså 600. Du behöver alltså vinna 350/600=58% av gångerna.

Okochas uträkning visade att din hand står 77% av gångerna och så kan vi lägga på några procent för blockerade outs så hamnar vi på ca 80% så din syn var korrekt med god marginal.

Nej nu var det väll endå du som tänkte galet, han investerar ju 350 för att vinna hälften av som ligger i potten alltså 250, de 350 som FI bettade och hero synade kan dom ju ta tillbaka direkt.

Han synar ju inte för att vinna sina egna 350 kr, rätt borde väll vara 350/850=41%

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja alltså glöm 3/51+6/50...vet inte hur jag tänkte...har redigerat mitt inlägg men du hann svara innan det var uppdaterat.

Att addera sannolikheter går väl bra när det gäller att a eller b ska hända? sannolikhet för krona 50%, sannolikhet för klave 50% så sannolikhet för krona eller klave är 50+50=100.

 

Är inte världens bästa på sannolikhetslära plus att klockan är sent, men ditt exempel behandlar inte samma sannolikhet som korten gör. Edit: så jag tänker alltså inte försöka göra uträkningarna här, utan bara visa varför du tänker fel.

 

Att addera sannolikheten för att a eller b ska hända fungerar bara om det är EN händelse. Tänk tex att du singlar slant två gånger och ska räkna på sannolikheten för att få klave minst en gång. Om vi räknar som i ditt exempel är sannolikheten då 50%+50%=100%, vilket uppenbarligen inte stämmer då vi kan få krona två gånger i rad.

 

Här blev det lite galet. Potten blir 500+350*2=1200 och du kan vinna halva alltså 600. Du behöver alltså vinna 350/600=58% av gångerna.

Okochas uträkning visade att din hand står 77% av gångerna och så kan vi lägga på några procent för blockerade outs så hamnar vi på ca 80% så din syn var korrekt med god marginal.

 

Nej nu var det väll endå du som tänkte galet, han investerar ju 350 för att vinna hälften av som ligger i potten alltså 250, de 350 som FI bettade och hero synade kan dom ju ta tillbaka direkt.

Han synar ju inte för att vinna sina egna 350 kr, rätt borde väll vara 350/850=41%

 

Vi får pottodds på ca 10:7 (vi synar 350 för att vinna 250), alltså måste vi vinna 10 av 17 händer för att gå jämnt. 10/17=58%, så fiddegogogo har rätt.

 

Gaston, felet du gör är att du räknar med de 250 i potten han INTE kan vinna eftersom han förlorar Omahadelen. Räknar du 350/600 istället så blir det rätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså wtf!

 

Jag har alltid trott att jag var iaf var hyfsad på dessa uträkningar, men det är bara erkänna att det mesta blivit fel för mig här :oops:

 

Pottoddsen räknas givetvis 350/600=58% får skylla på att jag sällan spelar splitspel (kanske tur det :-D ). Med de oddsen kan jag ju intuitivt blixtsyna, så ofta förbättrar han inte!

 

Ang mina adderingar av sannolikheter så ser det ju helt klart ut att stämma att det inte funkar för två händelser...doh!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...