Gå till innehåll

Jag hade en tanke...men det går inte


nutshellcracker

Recommended Posts

Hmmmm...... smart?

 

Vad? Att PLO betyder POTlimit Omaha? Eller hans påstående?

 

NL Omaha erbjuds av en del sajter, och det finns både bra och dåliga saker med NLO, där är det än viktigare att table-selecta.

 

På FTP kan man dra hem storkovan om man hittar ett medium sånt bord. På HS borden spelas PLO som NL för det mesta....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 95
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Det handlar om att spela SPELET. Sen om jag skulle tjäna pengar på det - fine. Det är väl allas mål, men jag skulle aldrig göra det som professionell. Den risken vill jag inte ta, framförallt vill jag inte ta den om det nu mot förmodan är slut om 2 år, och, även om det inte är det så har bottarna tagit över helt så spelet ändå är dött.

 

Då kan det vara bra att vara aktuell på arbetsmarknaden fortfarande. Att sitta med en examen, som man ej använt på 5 år för man spelat poker....ja en sån anställer inte jag det kan jag säga. Så, jag vill spela spelet, men det GÅR inte att spela spelet så som jag anser det skall spelas på micro nivåerna. Det är ju bara att kolla antalet spelare/hand så inser man att det är skit på dem där låga nivåerna.

 

Och, tråden handlar då om HUR man skall gå till väga för att få spela spelet. Och jag tror jag är lösningen nära; spela såna nivåer där det faktiskt finns bra spelare.

 

Jag kan hantera en synstation, men inte 5 samtidigt i varenda hand!

 

En variant är HU också, men det är ingen vidare action än på SvS HU bord PLO/Omaha8.

 

Sen är det ju rätt kul att du tror att jag skulle bry mig om att tappa ett shortstack inköp på 0.5/1 med 60/40 överläge mot en stor stack, även om det ALDRIG I CG POKER kan motiveras att syna oavsett stackstorlek om man är underdog 40/60. Men det stör mig inte så mycket, utan det som stör mig är att nivån är så jädra låg.

 

Jag vill kunna fyra av en bra bluff nån gång, jag vill kunna åka på en setup. På de låga nivåerna ser halva bordet floppen varje hand, och det är sällan det är showdown mellan 2 spelare utan det är vanligt med 3-4.

 

Det ENDA som funkar riktigt bra har jag märkt är att gå all-in, pre med top5 starthänder, samt att på flop göra samma sak med top-par eller bättre på hög bräda. Hur kul är sådant spel?

 

Feel with ya! Nu har du fått några åsikter om VARFÖR du går upp o varför du inte spelar mot fisk, men det handlar inte om det, det är precis som du själv säger. Du har lirat högre och tycker själv att det är en allt för låg nivå för ditt spel, då du vet att du kan lira högre o ändå vara vinnande. Känns mycket bättre för psyket att veta att du blev setup av en duktig spelare o att du får skylla dig själv och gå vidare till nästa hand och spela bättre, än att bli utdragen av en idiot som inte vet när han/hon ska lägga sin hand mot dig. Eller som du sa, att enklare att isolera sig o köra max mot 2 spelar o inte 4. Sen är det som sagt en smak sak, vill man spela POKER eller grida som en ZOMBI. Fattar inte hur kul det kan va o lira micro o va vinnande o aldrig gå upp i nivå o utveckla sitt spel o testa sig själv, sitta 8h o nöta utan känslor.... that's not poker imo.

 

Men det viktigaste av allt är ju att om man ska gå upp o lira lite högt så ska man känna att man kan göra det med pengar man har råd med. Du skreva att du inte ville riskera mkt nu när du har hela 2bar+fru grejen, men va kan va bättra än att investera i sig själv? GL ännu en gång!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej. Bevisa hur det nånsin kan vara vinstgivande att alltid syna i KÄNT underläge med 40/60, även om stacken hos Fi är 1/3 del av din egen.

 

I Cashgame. Turnering helt annan sak.

 

Lyckas du skall du få 50 spänn. Det har du mitt ord på.

 

Mmm det är en svår nöt att knäcka, men ja bangar inte syna 1 kr i en 1000 krs pott med 40% vinstchans. Men de e nog jag som spelar fel och inte hittar folden då antar ja.

Gif me my monish plz

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad? Att PLO betyder POTlimit Omaha? Eller hans påstående?

 

NL Omaha erbjuds av en del sajter, och det finns både bra och dåliga saker med NLO, där är det än viktigare att table-selecta.

 

På FTP kan man dra hem storkovan om man hittar ett medium sånt bord. På HS borden spelas PLO som NL för det mesta....

 

Mmmm de ja menade...GLGL

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej. Bevisa hur det nånsin kan vara vinstgivande att alltid syna i KÄNT underläge med 40/60, även om stacken hos Fi är 1/3 del av din egen.

 

I Cashgame. Turnering helt annan sak.

 

Lyckas du skall du få 50 spänn. Det har du mitt ord på.

Lär dig pottodds så ska du nog förstå att det är ytterst sällan man ska vika ett underläge 40/60.

 

Exempel: Du och Phil Gordon spelar headsup mot varandra, ni har 50 kr var, Phil höjer till 20 kr innan floppen, du synar med 3489.

 

Floppen kommer Q73 regnbåge. Phil går allin för sina sista 30kr och råkar visa sin hand: AAJT. Du vet nu att du har 40% chans att vinna potten. Slutpotten kommer hamna på 100kr så du kommer i genomsnitt få 40kr av potten. Det kostar dig 30kr att syna phil. 40kr är mer än 30kr alltså är det rätt att syna.

 

Du kan skicka de 50 kronorna till valfri välgörenhetsorganisation, för jag vill inte ha dom.

 

GL med spelet

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lär dig pottodds så ska du nog förstå att det är ytterst sällan man ska vika ett underläge 40/60.

 

Exempel: Du och Phil Gordon spelar headsup mot varandra, ni har 50 kr var, Phil höjer till 20 kr innan floppen, du synar med 3489.

 

Floppen kommer Q73 regnbåge. Phil går allin för sina sista 30kr och råkar visa sin hand: AAJT. Du vet nu att du har 40% chans att vinna potten. Slutpotten kommer hamna på 100kr så du kommer i genomsnitt få 40kr av potten. Det kostar dig 30kr att syna phil. 40kr är mer än 30kr alltså är det rätt att syna.

 

Du kan skicka de 50 kronorna till valfri välgörenhetsorganisation, för jag vill inte ha dom.

 

GL med spelet

 

Så ser inte potuppbyggnaden ut för Potlimit, ever. Men om den skulle göra det så har du givetvis helt rätt.

 

Men du förstår säkert att det tråden handlar om är inte att isolera sig mot en spelare - återigen, mitt exempel var väldigt olyckligt! Isolerat mot en spelare är det enkelt även på Micronivå har jag märkt. Så det är väl en väg att gå.

 

Svårt att hitta action bara.

 

Men, det kanske bara är jag som har svårt att navigera i fiskhavet när det är stim inblandade på micronivåer?

 

är det nån mer som testat spela på micronivåer efter att ha spelat höga nivåer (jo, jag vet att Ferguson, Negreanu etc gör det och framgångsrikt med, orka med deras spelstil!) På SvS?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dessa idiotiska trådar och denna inställning som slagit sig fast lika hårt som det genialiska martin gale systemet, hos vissa människor.

 

Det är alltid människor som överskattar sin förmåga.

Att påstå att det är svårt att vinna mot dåliga spelare, det är som att kalla svart för vitt.

 

Lär dig spela mot dom istället, och nej varför i helafriden skulle du måste spela mega TAG?

Lär dig spela postflop istället, Det är där fiskarna gör sina största misstag.

Btw AAj10 ds är en dröm att spela i multiwaypot.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dessa idiotiska trådar och denna inställning som slagit sig fast lika hårt som det genialiska martin gale systemet, hos vissa människor.

 

Det är alltid människor som överskattar sin förmåga.

Att påstå att det är svårt att vinna mot dåliga spelare, det är som att kalla svart för vitt.

 

Lär dig spela mot dom istället, och nej varför i helafriden skulle du måste spela mega TAG?

Lär dig spela postflop istället, Det är där fiskarna gör sina största misstag.

Btw AAj10 ds är en dröm att spela i multiwaypot.

 

Pre - absolut. Med en sån bräda som diskuteras här med halva gänget kvar i potten (4-5 stycken?) Nope. I princip Muck-värde! Så, en miss som jag ibland gör på Micro limitsen är att jag potbettar, (när jag varit aggro pre) även på en sån bräda, och det jag insett är att det enda raka att göra om floppen kommer så är att checka, för på floppen med 5 spelare behöver man i princip ha stål, med blockers. Annars blir man utdragen mer än man tjänar på.

 

Men, en sak är helt klar, att i detta fallet med en spelare emot, med mitt potbet på floppen där är rätt given, likaså synen sen för att gå all-in, och att jag sen blir badbeatad är en annan historia. Det är inte vad det handlar om dock.

 

Jag börjar inse en annan sak; jag klarar inte av att hantera synstationerna som finns, och det är ju jävla konstigt för de borde ju vara ens bästa vänner. Men när de blir för många så är din väl valda range inte av betydelse...

 

Äh, jag lägger ner, hur tar man bort tråden?! Jag får helt enkelt börja spela Micro HU, alt Shorthanded, eller gå up i nivå ordentligt!

 

Mods, lås tråden eller ta bort, whichever you like.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja om fi betar Max (dvs pott) får du ju 2:1 i pottodds och behöver då ett 33,4/66,6 läge för att syna lönsamt.

 

Nu kanske jag tänker fel men är inte det du beskriver att man behöver 33.4 equity för att syna ett pottbet? Vi har ju 40% equity i detta fall och då är det alltså lönsamt att syna?! Och eftersom det är potlimit har man alltid som sämst 2:1 vilket betyder att det alltid är rätt att syna med 40% equtiy? :)

Nu vet jag inte hur det funkar med potlimit och om någon reraisar men borde ju inte göra någon skillnad!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu kanske jag tänker fel men är inte det du beskriver att man behöver 33.4 equity för att syna ett pottbet? Vi har ju 40% equity i detta fall och då är det alltså lönsamt att syna?! Och eftersom det är potlimit har man alltid som sämst 2:1 vilket betyder att det alltid är rätt att syna med 40% equtiy? :)

Nu vet jag inte hur det funkar med potlimit och om någon reraisar men borde ju inte göra någon skillnad!

 

Nja om du riskerar att bli raisad eller förlora mer pengar på nästa gata så måste man ju ta hänsyn till implicita resp omvända implicita odds. Men om man måste syna ett pottbet och inte riskerar att förlora mer (antingen för man är AI eller för att man kan folda om man inte träffar) så är 33,4% vinstchans (eller equity) alltid lönsamt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visa istället ett exempel från pottlimit där det är rätt att folda 40/60. Av det jag läst av dig antar jag att de som spelar plo på svs gärna ser dig på borden.

 

Okej, säg att spelet är ett reellt exempel, från tex ett Micro, 0.5/1, pot pot syn. Potten är uppe i 18. Du bettar 18 på floppen som kommer precis så som du beskrev den. Nu sitter du med 9 instoppade i potten, du har 40% chans att ta hem den.

 

Vad gör du? (förutom att du redan skitit i vattnet när då synade en rereraise preflop)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man blir ju lite rädd för sådana här inlägg... ja man tappar ju faktiskt nästan tron på människan...

Mitt råd till dig är att INTE gå upp i nivå. Tänk på din familj. Innerst inne så förstår du säkert att du inte besitter den logik som lämpar sig för poker.

 

Nej jag måste ha haft en jädra tur isåfall då. Så, efetersom jag inte skall spela nåt mer vill jag tacka Svidler, Weinerbach, Joe69, Contitech, BIF11GA, och ett antal andra fiskar för del-betalnig av huslånet.

 

Och så får jag väl spela nåt annat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...