Gå till innehåll

Limpa först in istället för raise?


Supertequila

Recommended Posts

Hade en fundering.

 

Säg en turre, efter ITM, top heavy prisutdelning. Vi siktar oss på topplatserna.

 

Stacken är runt 10-15 BB, och vi öppnar på knappen (ev. co) eller SB med en hand som typ AJ-AT lr 77-88.

 

Standardspelet är ju att höja 2,5 BB typ o sno blindsen.

 

Jag har även lagt märke till att folk så här sent i turrar pushar light mot limpare.

 

Höjer vi får vi in 1,5 BB om fi foldar, o om antes finns med säg 3-4 BB.

 

Men min fråga är om det finns ett högre värde i att istället limpa med en sån hand i syfte att inducera en lightpush o syna för att hamna i 60/40, 70/30 lr nåt sånt för vi känner att vi vill gambla så här sent i turren o en dubblad stack till 20-25 BB så här sent är en klar fördel.

 

Jag menar mot bättre händer stackar vi ändå av här med raise allin pre, lr bet-call med lite större stack. Det är de sämre händerna som jag tror vi kan få mer värde utav.

 

Kriterierna är då att man måste få push mot sig hyfsat ofta med en hand som man leder över rätt ofta.

 

Kom o tänka på det då jag ganska ofta sett folk limpa i såna lägen med typ AA och väldigt ofta har BB lr liknande pushat stack.

 

Skulle uppskatta om våra duktiga turneringsspelare tog den här diskussionen om det här annorlunda synsättet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Standardspelet är väll ändå att pusha med 10-15bb.

Och nej vi vill inte få in det med at eller 77-88.

Vi vill ha blinds och ante utan strid.

 

Ok om vi inte är ITM, men efter det kan man ta lite större risker för o hamna bättre till i betalningsstrukturen som är topheavy. Sen kommer ju inte bra kort så ofta o man vill inte gå igenom en kall kortleksstreak när blindsen är höga. Här kan ju va rätt läge o ta gamblingen.

 

10-15 bb har du rätt i, säg 20-22 nånstans då.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sen när bryr man sig om itm i mtts?

 

Ok om vi inte är ITM, men efter det kan man ta lite större risker för o hamna bättre till i betalningsstrukturen som är topheavy. Sen kommer ju inte bra kort så ofta o man vill inte gå igenom en kall kortleksstreak när blindsen är höga. Här kan ju va rätt läge o ta gamblingen.

 

10-15 bb har du rätt i, säg 20-22 nånstans då.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ifall det är en sida med ante är ju standard att push först in med 10-15bbs. utan ante eller med 20-22bbs limpar jag gärna med händer som är för svaga för att syna en resteal. speciellt i bb mot aggresiva spelare, målet är då att dom höjer 3-4bbs o sen kan du resteala med bra fe. gillar generellt inte att limpsyna med den sortens händer i standarfall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Givetvis är det ett bra verktyg att ha i sin arsenal teq
Lol, nej.

 

Hela grejen går ut på att man vet vad motståndarna gör med händerna som skulle vikt mot push. Och det gör man inte, eftersom sådana här situationer väldigt sällan dyker upp.

 

Eftersom checken från bb med en skräphand är värd något i stil med 1/5-1/3 av potten så måste han pusha väldigt ofta med rent skräp som 75o för att det ska vara bättre värde att limpa än att bara pusha.

 

För att man ska vara någorlunda säker på att någon faktiskt spelar så, så behöver man ha observerat 5-10 gånger när någon openlimpat när denne sitter i bb och att denne då visat skräphänder. Eller ännu fler observationer

på andra spel där spelaren visar kraftiga tendenser att överaggra med skräp.

 

Det som behöver hända är alltså, någon behöver limpa *och* personen man har read på behöver vara i bb *och* personen som man har read på behöver ha visat skräp *och* det måste hända många gånger.

 

I praktiken behöver man alltså tusentals händer för att få ihop en sån read med någorlunda säkerhet.

 

Dessutom är det svinlätt att monsterexploatera en sån här strategi. Pusha med händerna som skulle synat, och checka allt som skulle vikt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...