Gå till innehåll

Automagisk förlängning av avtal - oskäligt?


TotalFarsa

Recommended Posts

Har ett abonnemang på en svensk sajt sedan ett drygt halvår tillbaka. Idag kom ett mail om att de har förlängt mitt medlemskap med ett halvår och bifogat fanns en faktura på beloppet som skulle betalas in.

 

Well, jag hade aldrig för avsikt att vara betalande medlem mer än det första halvåret och jag missade att det i deras avtal står att de förlänger medlemskapet automatiskt om man inte säger upp det senast 24 timmar innan det löper ut.

 

Funderar på om man har någon chans att slippa ur det här ändå. Googlade runt lite och hittade följande:

 

1. Ett sådant avtal strider mot EUs direktiv gällande oskäliga villkor i konsumanetavtal: http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=CELEX:31993L0013:SV:HTML

 

2. Konsumentverkets hemsida upplyser om det här: http://www.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel.asp?lngCategoryId=1818&lngArticleId=4552

 

3. En dom i marknadsdomstolen förbjöd 2005 Viasat att köra med denna form av avtal gentemot slutkund, läs domen här: http://www.marknadsdomstolen.se/avgoranden/avgoranden2005/Dom05-34.pdf

 

Är på det klara med att jag har signat medlemsavtalet och därmed inte lär ha en chans men det kan ju, om inte annat, bli en intressant diskussion med företaget om de sätter sig på tvären.

 

Och, ja, jag är medveten om att EUs direktiv är just direktiv, inget som ett svenskt företag är bundet att följa. I dagsläget.

 

Men domen från marknadsdomstolen var ju intressant iaf.

 

Tror ni att jag har någon chans?

 

*edit* Och här fanns visst lite mer aktuell info: http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=763&a=474954

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Får erkänna att jag blev positivt överraskad.

 

Hej!

 

 

 

Jag vill börja med att säga att vi har som policy att inte tvinga våra medlemmar att stanna kvar hos oss. Säger man upp medlemskapet för sent är det ingen fara, vi bråkar inte om det utan avslutar det och tar bort fakturan – vilket jag kommer göra i ditt fall. Ingen tjänar på att ha medlemmar som egentligen inte vill vara med.

 

 

 

Det du nämner är vad vi kan se här ett direktiv och inte en lag. Jag hittar även följande:

 

 

 

”En snarlik köpform, som däremot är accepterad, är de abonnemangsliknande avtal som bland annat bokklubbar brukar ha. Kunden får då regelbundet bokpaket, om han/hon inte före varje utskick tackar nej. Skillnaden är att kunden från början måste ha ingått ett abonnemangsavtal där det tydligt framgår att klubben tillämpar sådana säljrutiner.”

 

 

 

 

 

Detta är samma upplägg som vi har. Man blir medlem, det är ett löpande abonnemang och man har tillgång till tjänsterna tills man säger upp det. Om man har ett mobilabonnemang är ju det också löpande och avslutas inte automatiskt när bindningstiden går ut, utan man måste aktivt säga upp det. Det är samma med oss, med den skillnaden att vi inte har någon uppsägningstid.

 

 

 

Avslutningsvis: Det framgår klart och tydligt i villkoren att vi har det här systemet, plus att vi mailar ut en påminnelse om att det kommer att förlängas två veckor innan det gör det. Helt lagligt.

 

 

 

Men som sagt tvingar vi ingen att vara med så ditt medlemskap är nu avslutat och jag har tagit bort fakturan.

 

 

 

Mvh,

 

XXXXXXx XXXXX

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det du nämner är vad vi kan se här ett direktiv och inte en lag.
Vem skrev/sa det? ... Nej ett direktiv är inte en lag. Ett direktiv står ÖVER nationella lagar. Om Sverige hade haft en lag som sa att det är ok med negativ avtalsbindning så hade den lagen inte varit giltig.

 

Samma historia, annan länk: http://www.dagensjuridik.se/sv/Artiklar/Canal-Digital-stams-for-negativ-avtalsbindning/

 

HEJA!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var en support-tjej som skrev det. I mailet från henne, som jag quotat ovan, tycker jag att hon är ute och cyklar når hon jämför deras upplägg med en bokklubb och ett mobilabonnemang. Men jag tog ingen debatt med henne om det eftersom hon gick mig till viljes och makulerade fakturan.
Helt rätt. Lägg inget mer krut på det där.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Direktivet gäller som lag från och med 1995 eller vad det nu stod i direktivet. Enda skillnaden mellan förordningar och direktiv från EU är att det finns en implementeringsperiod för direktiven medan förordningar är gällande lag direkt. Dessutom kan direktiven ha direkt effekt även innan implementeringsperioden har gått ut om vissa förutsättningar är uppfyllda.

 

Jag vet att frågan redan är löst men tänkte ändå bidra med lite kuriosa. (Har tråkigt på jobbet)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...