purplecard Postad 3 Februari , 2009 Rapport Postad 3 Februari , 2009 Hej. Jag och min sambo ska köpa bostadsrätt för ca en miljon. Låneansökan avslogs med tanke på att jag inte har taxerad inkomst. Då återstår tre alternativ: 1. Jag cashar och står på kontraktet. 2. Vi ser hur stort lån min sambo kan få och jag står för resten plus att jag lånar henne pengar så hon slipper topplån. Sedan köper vi bostadsrätten tillsammans och skriver papper på allt vem som lagt vad osv. 3. Vi ser hur stort lån min sambo kan få och jag står för resten plus att jag lånar henne pengar så hon slipper topplån. Sedan köper hon bostadsrätten och står ensam på kontraktet och vi skriver papper på hennes "lån" till mig. Vad tycker ni verkar bäst? Fördelen med alternativ 3 är att det garanterat inte blir trubbel med bostadsrättsföreningen. Om jag ex cashar huset kan väl dom neka köpet ändå i och med att hyran på 7000 känns osäker för dom. Läste om en annan som fick lägga ett par månadshyror i deposition men det är ju inte säkert min ev förening går med på det. Mvh Citera
JELLJUN Postad 3 Februari , 2009 Rapport Postad 3 Februari , 2009 Hej. Jag och min sambo ska köpa bostadsrätt för ca en miljon. Låneansökan avslogs med tanke på att jag inte har taxerad inkomst. Då återstår tre alternativ: 1. Jag cashar och står på kontraktet. 2. Vi ser hur stort lån min sambo kan få och jag står för resten plus att jag lånar henne pengar så hon slipper topplån. Sedan köper vi bostadsrätten tillsammans och skriver papper på allt vem som lagt vad osv. 3. Vi ser hur stort lån min sambo kan få och jag står för resten plus att jag lånar henne pengar så hon slipper topplån. Sedan köper hon bostadsrätten och står ensam på kontraktet och vi skriver papper på hennes "lån" till mig. Vad tycker ni verkar bäst? Fördelen med alternativ 3 är att det garanterat inte blir trubbel med bostadsrättsföreningen. Om jag ex cashar huset kan väl dom neka köpet ändå i och med att hyran på 7000 känns osäker för dom. Läste om en annan som fick lägga ett par månadshyror i deposition men det är ju inte säkert min ev förening går med på det. Mvh Prata med banken och fråga hur mycket som måste in kontant för att köpet skall kunna genomföras. Se bara till att lösa det juridiska mellan er två då ni är sambos. Man vet aldrig om det skulle skära sig mellan Er. Citera
purplecard Postad 3 Februari , 2009 Författare Rapport Postad 3 Februari , 2009 Det juridiska ska jag vara noga med. Frågade banken om jag fick lånet om jag lade 500000 kontant med det var tvärkört ändå. Dom ville se framtida inkomster och även sociala skyddsnät med pension, sjukskrivningsersättnings m.m. edit: Då vi var på personligt möte med bankmannen såg han inga problem alls med pokern och tyckte det var häftigt etc och lovade till 99 procent att det inte var några problem. Men så ringde han idag och sa att han hade fått nej av sina chefer och kreditansvarig.... Citera
aka_thn Postad 3 Februari , 2009 Rapport Postad 3 Februari , 2009 Jag tycker nog alternativ 2 låter bäst.. om det nu går att genomföra.. Alltid roligare om man kan äga någonting tillsammans och därigenom tar bättre hand om sitt köp! Lät som en dyr "hyra" trots att ni köper den.. Jag har 2200kr i avgift, köpte för 260 000:- Citera
o_x_e_n Postad 4 Februari , 2009 Rapport Postad 4 Februari , 2009 Byt bank....fan om du kan visa att du kan punga upp en så stor summa är dem ju dumma i huvet om dem inte tillåter detta. Jag skulle hört runt med andra. Du känner ju alltid nån som jobbar på nån bank=) Citera
o_x_e_n Postad 4 Februari , 2009 Rapport Postad 4 Februari , 2009 Altrnativt ha nån som går i borgen för dig? Om det finns nån vill säga Citera
Beirut_kid Postad 4 Februari , 2009 Rapport Postad 4 Februari , 2009 Jag la in topplånet på 300k samt visade kontouttag på över 2år bakåt och fick låna på swedbank. Min sambo var dock medlåntagare men hon drar bara in 16k netto i månaden. Citera
HataB2B Postad 4 Februari , 2009 Rapport Postad 4 Februari , 2009 Om jag ex cashar huset kan väl dom neka köpet ändå i och med att hyran på 7000 känns osäker för dom. Mvh Kan kan de, men du kan ju prata med dem om de är beredda att lösa det genom att ha en borgensman för hyran (vilket i teorin torde kunna vara din sambo). Iaf var det så jag löste mitt bostadsköp. Jag cashade bostaden rakt av och så fick min stackars far vara borgensman för själva hyresbeloppet, vilket gör honom betalningsansvarig om jag glömmer/skiter i att/ inte kan betala hyran. Fördelen är att du inte har några jobbiga räntor samt att om ekonomiska bekymmer uppstår så kan bostaden belånas i ett senare skede. MVH (låter förresten som sjukt dyr avgift för en bostadsrätt ) Citera
aka_thn Postad 4 Februari , 2009 Rapport Postad 4 Februari , 2009 Hej. Fördelen med alternativ 3 är att det garanterat inte blir trubbel med bostadsrättsföreningen. Om jag ex cashar huset kan väl dom neka köpet ändå i och med att hyran på 7000 känns osäker för dom. Läste om en annan som fick lägga ett par månadshyror i deposition men det är ju inte säkert min ev förening går med på det. Mvh Kom på en sak.. Eftersom jag är ordf i vår bostadsrättsförening. Vi kan neka privatpersoner att bli medlemmar (köpa bost.), men det tjänar ingenting till. Detta beslut kan lätt överklagas och köparen får sin vilja igenom ca 90% av gångerna! Du kan egentligen ha hur många betalningsanmärkningar du vill, spelar ingen roll.. Om du misskött dig på annat vis och blivit vräkt tidigare under året kanske du kan nekas, men sanolikheten är inte så stor! Citera
purplecard Postad 4 Februari , 2009 Författare Rapport Postad 4 Februari , 2009 Tack för alla svaren. Ja, månadsavgiften är hög men det är ett radhus med fyra rum och kök. Trädgård som mynnar ut i en skog. Mycket lugnt område för barn. Sedan ligger det i Härryda kommun där prisläget fortfarande är högt. Det "låga" köpepriset är ett resultat av den höga avgiften. (nu låter jag som en mäklare som ska sälja) Men vi har inte ens lagt bud ännu så vi får väl se vad som händer..... Citera
jm_j Postad 4 Februari , 2009 Rapport Postad 4 Februari , 2009 Kolla med en annan bank istället. Topplån behöver man vara om man vill låna hela summan. Har själv både kreditanmärkningar och låg taxerad inkomst men kan få låna 50% av bostadsrättens pris upp till 1 mille om jag lägger ut resten kontant. Citera
frekje Postad 4 Februari , 2009 Rapport Postad 4 Februari , 2009 En lösning är att du betalar 2/3 cash och din sambo lånar 1/3. ni skriver sedan ett avtal mellan er där det framgår att du betalat 1/3 mer. Ganska standard när man flyttar ihop och har olika ekonomier. Citera
JimmyRare Postad 4 Februari , 2009 Rapport Postad 4 Februari , 2009 Jag och frugan har precis köpt radhus. Fick samtal för 2 timmar sedan där styrelseordförande krävde att jag skulle skaffa borgensman pga att jag inte har taxerad inkomst. Nu vet jag inte riktigt hur jag ska göra. Min fru studerar så hon har ju inte heller någon inkomst. Citera
Recommended Posts