Gå till innehåll

Lära sig bli disciplinerad


Jimmit

Recommended Posts

Hejsan PF !

 

Jag är en snubbe som nyligen (ett drygt halvår sedan) blev myndig och började spela poker på nätet. Mitt problem är att jag vet att jag är relativt bra på poker, men klarar inte av att hålla diciplinen riktigt i alla lägen vilket gör att jag per timme backar ungefär $1 i snitt. Hade jag bara givit fan i att alltid vilja syna ner motståndarna när man sitter på AA,KK,AK och missat brädan totalt som även parat sig, så hade jag nog istället plussat 5-10 dollar enligt egen uppfattning.

 

Har för det mesta spelat NL5 och NL10, går bäst på NL10 av någon anledning, antagligen för att det är lättare att bluffa, men jag vet inte riktigt. Bör vara en lagom nivå för $150 som jag satte in när jag började i somras men som sedan bit efter bit försvunnit och nu är borta helt.

 

Nu har jag lovat mig själv att sluta spela om jag inte plussar nästa insättning jag gör. Jag funderar på att sätta in 500kr på Unibet, då deras klient verkligen ser hur skön ut som helst. Har även blivit rekommenderad att spela där av "nät-polare" som plussat cirka €10000 redan iår.

 

Nog med snack, min egentliga fråga är vad man ska läsa eller fundera på för att bli bättre diciplinerad och ge fan i att känna sig tvungen att syna ner för att se om han verkligen sitter på dedär settet. Eller är jag helt enkelt bara en hopplös spelare? :-(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är du trött när du gör dessa synar som du uppfattar som kassa? I så fall ta en paus. Lär díg känna igen tecknen för när du blir odiciplinerad och ta alltid en paus då. Ett av mina tecken är att jag blir rastlös och utan tålamod. När jag känner så tar jag alltid en paus och gör annat.

 

Du kan inte ha som mål att du måste plussa annars slutar du spela. POker är ett spel som kostar att lära sig..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är du trött när du gör dessa synar som du uppfattar som kassa? I så fall ta en paus. Lär díg känna igen tecknen för när du blir odiciplinerad och ta alltid en paus då. Ett av mina tecken är att jag blir rastlös och utan tålamod. När jag känner så tar jag alltid en paus och gör annat.

 

Du kan inte ha som mål att du måste plussa annars slutar du spela. POker är ett spel som kostar att lära sig..

 

Jag spelar oftast när alla andra gått och lagt sig för att jag ska kunna koncentrera mig och inte bli störd av syrrans fjortisdunk och brorsans krafs i legolådan. Så det är mycket möjligt att jag kanske borde spela på dagtid. När jag tänker efter så har jag nog gått som bäst när jag varit ledig från plugget och lirat mitt på dagen.

 

Hmm, menar du att alla går back i början alltså? Jag har snart läst Sklanskys The Theory of Poker och därmed skapat mig mer förståelse för spelet. Märkt själv att jag inte gör lika många idiotsynar längre, vilket är ett bra tecken antar jag.

 

Hur lång tid är "snitt-tid" att spela innan man börjar bli vinnande? 8-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

man måste inte backa i början. men ska man plussa måste man vara bättre på poker är sina motståndare och det tillräckligt mycket för att också slå huset.

 

tror den viktigaste lärdomen är att kunna skilja på bra beslut och bra resultat. ofta tvingas man ta syner man tror att man kommer förlora 3 gånger av 4(t ex om fi betar halvpot på river). viktiga är att man inte börjar tvivla bara för att man förlorat 5st sådana i rad utan fortsätter ta den lönsamma synen även nästa gång fi betar halvpot.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

bästa sättet att få disciplin och motverka tilt.

 

-spela ett par hundra tusen händer (så du har sett alla sjuka situationer några ggr)

-vinn ett par hundra tusen kronor (så du inte bryr dig ekonomiskt om just den potten el sessionen)

-tappa lusten för spelet (dvs om du torskar blir det bara trist och du gör ngt annat)

-analysera statsen så du är hundra på att det spelet du precis gjorde gör dig vinnande i längden (då kan man torska några flips el missa lite pushade drag)

 

sen ska du inte glömma att allt annat i livet påverkar hur du reagerar vid bordet, dvs du måste eliminera all tilt i övriga livet om du ska kunna behålla disciplinen.

 

Om det där lät för jobbigt så får du bara försöka koppla bort pengarnas värde. Det borde gå genom att lira för pengar du inte behöver el räknar med att ta ut (och om du kan ta ut ngt är det en bonus).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar. Känner att jag börjar få grepp om det nu. Bestämt mig för att sätta in €50 i helgen på Unibet, dem ska jag inte använda till något annat än att lära mig spelet riktigt på €0.02/€0.04 nivån. Ska försöka spela så många händer som möjligt för den summan och försöka klara av minst 5000 händer. Låter det rimligt?

 

I övrigt ska jag läsa både The Teory of Poker och Pokerhandboken ett par gånger och på så sätt lära mig agera riktigt i fler situationer och försöka att vinna "The battle of mistakes" som Sklansky snackar om. Ska bli kul att se vart det leder denna gången. :roll:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är en tunn röd linje. Många pokerspelare har ju som mål att bli fullständigt apatiska vid pokerbordet vilken i vissa fall kan vara väldigt bra , tyvärr blir många pokerspelare det i verkligheten också :).

 

Tips:

1. Drick mycket vatten, håller dig mer alert faktiskt.

2. Ha någon form av tidsfördriv vid sidan om, det ska dock ej få förstöra din koncentration. Ordböcker funkar för vissa men distraherar andra. Internetradio är ju ett annat alternativ.

3. Sedan på riktiga lowstakes nivåer kan du ju följa en chart med ungefär hur du spelar starthänder preflop om du verkligen vill spela basic. Går att hitta på cardrunners mm.

 

Sedan om man gular ett antal smårullar ibörjan av sin karriär säger ju inte alltför mycket om en som pokerspelare, svängningar har alla. Då är det bättre att antingen köra riktigt micronivå med en skaplig bankrulle, eller stoppa in så du har rejält antal inköp på t ex 0.1/0.2 eller 0.25/5.

 

Lycka till!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Disciplin och tålamod kan man träna upp alldeles gratis genom att spela frirullar och med playmoney.

Det har jag faktiskt försökt med. :) Kommit ITM 3ggr av 10 möjliga på "Nordic Copenhagen" frirullen på PS. Kanske ett gott tecken? Eller är 30% för sällan?

 

Tips:

1. Drick mycket vatten, håller dig mer alert faktiskt.

2. Ha någon form av tidsfördriv vid sidan om, det ska dock ej få förstöra din koncentration. Ordböcker funkar för vissa men distraherar andra. Internetradio är ju ett annat alternativ.

3. Sedan på riktiga lowstakes nivåer kan du ju följa en chart med ungefär hur du spelar starthänder preflop om du verkligen vill spela basic. Går att hitta på cardrunners mm.

1. Det gör jag, sitter alltid med min nike-vattenflaska och dricker lite smått.

2. Brukar köra Spotify i bakgrunden, funkar ungefär som webbradio fast man väljer låtarna själv.

3. Hm, ett nytt ord för mig. Vad är chart för något? ^^

 

Spela korta sessioner, 25 minuter eller liknande. Funkar bra för mig.

Jovisst, det skulle kunna fungera. Men då blir det svårt att följa de Sklansky säger att man inte ska lämna bordet så länge man är favorit. Fast det är man kanske inte längre än 25min när man tappar koncentrationen iofs. Ska testas!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spela korta sessioner, 25 minuter eller liknande. Funkar bra för mig.

 

+1

 

Det har jag faktiskt försökt med. :) Kommit ITM 3ggr av 10 möjliga på "Nordic Copenhagen" frirullen på PS. Kanske ett gott tecken? Eller är 30% för sällan?

 

Ett ITM % på 30 är bra, så nej det är inte för sällan. Iofs beror detta på hur långt in i prispengar du har kommit..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett ITM % på 30 är bra, så nej det är inte för sällan. Iofs beror detta på hur långt in i prispengar du har kommit..

 

Det är ganska olika. För en vecka sedan ungefär kom jag på 20:e plats ungefär, minns inte om det var 18:e eller 22:a, 2 placeringar ifrån 20:e i vilket fall. Sedan har de andra vart runt 100-500:e plats av mellan 6000 och nästan 8000 deltagare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

du får nog spela bra mycket fler turneringar innan du kan dra allt för stora växlar på dina resultat. Sen betvivlar jag att det är lättare att bluffa på NL10 än NL5, det är nog lika enkelt/svårt.

 

Det kan jag förstå. Ska sitta hela helgen och nöta då mitt intresse för att dra ut på krogen sjunkit avsevärt i takt med temperaturen.

 

Jo, det är möjligt att det inte är lättare, säkert bara någon inbillning som vanligt. :) Vad är bäst att börja med, en ganska stor rulle (för mig är det $200) på NL10, eller en mindre $50 på NL5? Skiljer verkligen skicklighetsnivån någonting på dem nivåerna? :-P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, skulle nog ha börjat med det. Fast hade väl gått lika snabbt att förlora det :roll: Det dröjde inte ens ett dygn innan jag torskat mina 500kr på Unibet. Blev utdragen konstant. :cry:

 

http://www.liquidpoker.net/h/620567

http://www.liquidpoker.net/h/620568

http://www.liquidpoker.net/h/620569

http://www.liquidpoker.net/h/620571

http://www.liquidpoker.net/h/620573

 

Känns verkligen inte som att poker är min grej, vann endast 2 all-in moment, och torskade runt 10.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

bästa sättet att få disciplin och motverka tilt.

 

-spela ett par hundra tusen händer (så du har sett alla sjuka situationer några ggr)

-vinn ett par hundra tusen kronor (så du inte bryr dig ekonomiskt om just den potten el sessionen)

-tappa lusten för spelet (dvs om du torskar blir det bara trist och du gör ngt annat)

-analysera statsen så du är hundra på att det spelet du precis gjorde gör dig vinnande i längden (då kan man torska några flips el missa lite pushade drag)

 

sen ska du inte glömma att allt annat i livet påverkar hur du reagerar vid bordet, dvs du måste eliminera all tilt i övriga livet om du ska kunna behålla disciplinen.

 

Om det där lät för jobbigt så får du bara försöka koppla bort pengarnas värde. Det borde gå genom att lira för pengar du inte behöver el räknar med att ta ut (och om du kan ta ut ngt är det en bonus).

 

grymt bra inlägg rosen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, skulle nog ha börjat med det. Fast hade väl gått lika snabbt att förlora det :roll: Det dröjde inte ens ett dygn innan jag torskat mina 500kr på Unibet. Blev utdragen konstant. :cry:

 

http://www.liquidpoker.net/h/620567

http://www.liquidpoker.net/h/620568

http://www.liquidpoker.net/h/620569

http://www.liquidpoker.net/h/620571

http://www.liquidpoker.net/h/620573

 

Känns verkligen inte som att poker är min grej, vann endast 2 all-in moment, och torskade runt 10.

 

Hand 1: Höj mer på flopp, ganska mkt mer, minibet synar han alla drag med. Ok att checka turn för pottkontroll. Men vilka händer tror du han synar riverpush med där som du slår? Finns nog inga.

 

Hand2: Satsa på floppen. Fi har 3bettat pre så han checkfoldar nog inte en J hög bräda. Försök få in allt på floppen om det går. Slowspel där sätter dig mer ofta i problem än vad du tjänar på att dölja ditt set.

 

Hand3: Samma sak här, höj floppen och försök få in pengarna på flop eller turn.

 

Hand 4: Ganska standard, inte så mkt att göra imo att FI är ganska short. Går väl att höja river och folda om vi är tillräckligt djupa. Men som det såg ut nu så spelar jag likadant.

 

Hand 5: Om du vill spela handen är det bättre att höja pre. Bett på floppen är ok. Bra att checka på turn för pottkontroll igen. Vi har nog bra showdownvalue men vill inte bygga stor pott med topppar med halvkass kicker. När han går AI foldar jag typ alltid. Det enda du slår är en bluff och kanske ett FD men det psuhar han nog inte där.

 

Så tycker inte att du kan skylla på utdragningar. Visst var det nån utsuging men sluta slowspela så tror jag det går lite bättre, GL

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hand 1: Höj mer på flopp, ganska mkt mer, minibet synar han alla drag med. Ok att checka turn för pottkontroll. Men vilka händer tror du han synar riverpush med där som du slår? Finns nog inga.

 

Hand2: Satsa på floppen. Fi har 3bettat pre så han checkfoldar nog inte en J hög bräda. Försök få in allt på floppen om det går. Slowspel där sätter dig mer ofta i problem än vad du tjänar på att dölja ditt set.

 

Hand3: Samma sak här, höj floppen och försök få in pengarna på flop eller turn.

 

Hand 4: Ganska standard, inte så mkt att göra imo att FI är ganska short. Går väl att höja river och folda om vi är tillräckligt djupa. Men som det såg ut nu så spelar jag likadant.

 

Hand 5: Om du vill spela handen är det bättre att höja pre. Bett på floppen är ok. Bra att checka på turn för pottkontroll igen. Vi har nog bra showdownvalue men vill inte bygga stor pott med topppar med halvkass kicker. När han går AI foldar jag typ alltid. Det enda du slår är en bluff och kanske ett FD men det psuhar han nog inte där.

 

Så tycker inte att du kan skylla på utdragningar. Visst var det nån utsuging men sluta slowspela så tror jag det går lite bättre, GL

 

Fan va schysst med en riktig analys :)

 

Ska ha detta i åtanke och så försöker jag idag eller imorgon igen på Unibet :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Spela korta perioder, ca 1h i stöten och ta sen ett par minuters rast där du inte sitter kvar vid datorn, t ex. ta lite luft.

 

2. Sätt en stoploss och lär dig hålla den. Detta är ett väldigt bra sätt att träna upp din självdisciplin.

 

3. Ge dig själv en high five vid en bra fold. Du har precis sparat pengar.

 

4. Var glad när du kliver från bordet pga att du känner dig Hungrig, Arg, Ledsen eller Trött. Den sk HALT-regeln.

 

5. Träna regelbundet. Fysisk träning kommer garanterat göra att du mår bättre fysiskt som psykiskt och att du orkar koncentrera dig en längre tid.

 

Räkna inte med att bli disciplinerad över en natt, det tar tid men om du verkligen går in för det så kan jag garantera att du kommer märka resultat... -1 till +10 kanske 8-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Spela korta perioder, ca 1h i stöten och ta sen ett par minuters rast där du inte sitter kvar vid datorn, t ex. ta lite luft.

 

2. Sätt en stoploss och lär dig hålla den. Detta är ett väldigt bra sätt att träna upp din självdisciplin.

 

3. Ge dig själv en high five vid en bra fold. Du har precis sparat pengar.

 

4. Var glad när du kliver från bordet pga att du känner dig Hungrig, Arg, Ledsen eller Trött. Den sk HALT-regeln.

 

5. Träna regelbundet. Fysisk träning kommer garanterat göra att du mår bättre fysiskt som psykiskt och att du orkar koncentrera dig en längre tid.

 

Räkna inte med att bli disciplinerad över en natt, det tar tid men om du verkligen går in för det så kan jag garantera att du kommer märka resultat... -1 till +10 kanske 8-)

 

1. Det har jag börjat försöka med, plussat tre inköp idag, troligen mycket beroende på det, och även att jag börjat spela MYCKET mer på positionen.

 

2. Stoploss, innebär en max-förlorargräns? :) Där brukar jag köra ett inköp per session, hoppas det är tillräckligt?

 

3. Det va en idé!

 

4. Där är nog en svaghet, spelar fortfarande gärna förmycket på kvällen, MÅSTE FÖRBÄTTRAS!

 

5. Hoppas 2 innebandyträningar (1,5h), 2 löparpass (5km) och en match i veckan är tillräckligt. Får svårt att hinna med mer även om jag skulle vilja :-(

 

 

 

Har även ett par händer jag vill ha lite kritik på:

http://www.liquidpoker.net/h/623791

http://www.liquidpoker.net/h/623795

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Det har jag börjat försöka med, plussat tre inköp idag, troligen mycket beroende på det, och även att jag börjat spela MYCKET mer på positionen.

 

2. Stoploss, innebär en max-förlorargräns? :) Där brukar jag köra ett inköp per session, hoppas det är tillräckligt?

 

3. Det va en idé!

 

4. Där är nog en svaghet, spelar fortfarande gärna förmycket på kvällen, MÅSTE FÖRBÄTTRAS!

 

5. Hoppas 2 innebandyträningar (1,5h), 2 löparpass (5km) och en match i veckan är tillräckligt. Får svårt att hinna med mer även om jag skulle vilja :-(

 

 

 

Har även ett par händer jag vill ha lite kritik på:

http://www.liquidpoker.net/h/623791

http://www.liquidpoker.net/h/623795

 

Andra handen så är det bara att fortsätta. Du raisade, han synade. Enda händerna som slår dig på floppen är A-K och 2-2.

Minbettet hade jag tolkat som drag (e.g färgdrag), pocket-par eller lågt Ess. Inget dåligt spelat här (enligt mig)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...