Gå till innehåll

Vad är en bra ITM-procent?


Belyavski

Recommended Posts

Lite OT:Jag har själv inte så bra koll på min ITM%, utan det är ROI som är en viktigare siffra. Förstaplatser ger mycket mer än andraplatser, så därför är en hög % av dessa viktig. Om man jämför två spelare med samma ITM % (40%), men där spelare A har 20% 1a platser och 20% 2a platser med spelare B som har 16% 1a platser och 24% 2a platser, då gör spelare A mer än 160% mer vinst än spelare B (givet 65/35 fördelning av prispengarna till 1an och 2an).

 

Men till frågan: 40% ITM kan räcka ganska långt om man inte spelar så lågt. På låga nivåer tycker jag man ska ligga högre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tangerar MJ:s inlägg lite här: Allt som är bättre än genomsnittet är väl i någon mån att betrakta som bra. Dock är det inte nödvändigtvis bra att komma ITM i fler turneringar än genomsnittet, iom att du kanske väldigt ofta kommer tvåa men sällan vinner. Om du har ett $$-resultat som är bättre än genomsnittet (dvs bättre än att du förlorar raken per turnering i genomsnitt) så är dina stats att anse som bra i bemärkelsen "över medel".

 

Men OK, ett riktvärde kan ju ändå vara kul att ha. Var inte nöjd med att komma ITM mer än din "fair share", dvs 2/6 = 1/3 av gångerna i de turrar du spelar, men var i vart fall glad med det. =)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du behöver komma ITM 37 % för att inte gå back, till att börja med. Elva gånger på 30 försök, alltså lite mer än 1/3.

 

Det gäller för 6 pers $10 S&G på Full Tilt. Förstaplatsen är värd $39, andra $21 och rejken är $1. Du har alltså följande möjliga utfall:

1. +28

2. +10

3. -11

4. -11

5. -11

6. -11

 

Jag har antagit att du kommer etta lika ofta som tvåa. Det känns lite mysko men jag vet inte varför det inte skulle vara rimligt.

 

Om vi kallar ITM % för p, gäller för break even:

(p/2)*28 + (p/2)*10 - (1-p)*11 = 0

p = 11/30 = 37 %

 

Om du av någon anledning kommer tvåa oftare än etta måste du ha en högre ITM %. Säg att du uppvisar dubbelt så många andraplatser som förstaplatser. Då krävs det ITM på 41 % för att gå jämnt upp.

 

För break even:

(p/3)*28 + (2p/3)*10 - (1-p)*11 = 0

 

p = 11/27 = 41 %

 

Så att, har nån några stats på fördelningen mellan första och andraplatser?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...