Gå till innehåll

Mirakelpiller ger Negreanu skarp hjärna!


TANDEMCYKELN

Recommended Posts

Nejdå, placebo är det inte. Det ämne som mirakelpillren påstås innehålla heter Huperzine A och är en så kallad kolinesterashämmare. Preparat med samma effekt används för behandling av Alzheimers sjukdom och studier visar att Huperzine A, som härrör från den kinesiska örtmedicinen, är jämförbart med de preparat som den västerländska medicinen förespråkar.

 

Kolinesterashämmare gör att patienternas kognitiva förmåga blir bättre (eller åtminstone inte sämre lika snabbt som utan medicinering) och rent teoretiskt ger det också bättre minnesinlagring. Biverkningslistan är däremot lång - illamående, kräkningar och muskelkramper är vanligt.

 

Bland de vanliga biverkningarna finns även aggressivitet, vilket ju kanske är en önskvärd effekt så länge det bara påverkar pokerspelet.

 

Om någon är sugen på att prova Negreanus mirakelpiller så borde det lika bra att sno ett par Aricept av någon Alzheimersjuk släkting och se om nästa all-in lyckas tack vare pillren...

 

(Och här är en fet disclaimer som påpekar att stycket ovan är ironi och att det är jättedumt att äta receptbelagd medicin utskriven åt någon annan)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hjort skrev:

Vilken fin, informativ och objektiv artikel. Det är säkert inte alls så att det är artikelförfattarens brorsa som kränger pillren...

 

:lol: Couldnt agree more. Det läskiga är att det finns en rejäl bulk som läser sånt här skit. Det hävdas ju ibland att 1. pokernews inte helt kan konkurrera med Nature o likn tidskrifter, samt 2. en muntlig hårdsponsrad case report från en pokersnubbe inte räcker hela vägen.

 

chcar: Du verkar ju onekligen veta vad du pratar om, till skilln från en annan som inte har det här som största intresseområde direkt, men: Finns det några referenser som visar att det här skulle ha någon effekt? Kommer inte åt Medline. Menar, bara för att det är en cholinesterashämmare är ju inte placeboeffekt utesluten osv. (Jag vill så jävla gärna att det här bara är ren dynga, hatar all kuponghäftesmedicin. Dessutom finns det säkert en massa som kommer att köpa skiten bara för att Negreanu knaprar det)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

chcar: Du verkar ju onekligen veta vad du pratar om, till skilln från en annan som inte har det här som största intresseområde direkt, men: Finns det några referenser som visar att det här skulle ha någon effekt?

 

Jag gjorde en sökning i PubMed innan jag skrev mitt inlägg och läste några sammanfattningar av artiklar om HupA (originalartiklarna var på kinesiska, så jag läste inte dem...). En randomiserad, placebokontrollerad dubbelblindstudie visade att HupA hade effekt vid mild till medelsvår Alzheimers och det pågår tydligen en fas III-studie kring HupA och Alzheimer, så någon nytta verkar det göra.

 

Kollade lite mer kring HupA nu och substansen tycks dessutom verka som NMDA-receptorantagonist, vilket ju inte gör saken mindre lovande ur Alzheimersynpunkt.

 

Vi kan väl anta att HupA har viss effekt - men frågan är om det är korrekt att marknadsföra substansen som ett preparat som gör pokerspelare vassare i tanken. Ingen skulle väl komma på tanken att förskriva Memantin eller Aricept på indikationen "MTT-tiltprofylax". Så trots att det finns visst vetenskapligt stöd så sorterar även jag in Negreanus mirakelpiller i facket kuponghäftesfarmaka tills vidare...

 

(Jag är inte neufofysiolog eller så, utan bara en simpel medkand som hade lite tid över och sökte i PubMed...)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Snyggt jobbat chcar, tack för svaret. Hur som helst, Negreanu & Co kommer säkerligen att tjäna en rejäl hacka, iom att pokernews borgat för bevisad effekt...

 

Sålunda står väl fortfarande affe kvar som pokermedicinen #1. Jag menar, har det dugit åt en stor del av sveriges läkarkår 50+ så...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack DrBarry!

 

Om man hade lite mindre moral skulle man naturligtvis öppna ett nätapotek för pokerspelare där man säljer allt från Alzheimermedicin till betablockerare eller varför inte en egen blandning av diverse substanser.

 

Sedan är det bara att hitta ett namn på Pokermobs topp 100-lista, köpa honom som affischnamn och se degen rulla in.

 

"Glöm oddstabeller och tells! Nu finns Maxapot® som gör dig till en vinnande pokerspelare! Bevisad effekt enligt en studie publicerad i Pokernews."

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Psyko skrev:

Komiskt.

 

Ger knappast några större fördelar. Lika sannolikt att man blir en sämre spelare.

 

Jag tror inte heller att det gör just varken till eller från. Betablockare vore nog finfint iofs. Men man blir nog inte sämre iaf. Å andra sidan, varför skulle det inte finnas tillräckligt med dumma stackare som köper ur pokerapoteket när det finns ett jättegäng som tänker välja pokern som yrke innan ens varken gymnasiet eller 05/1 FL-nivån är avklarat. Dumgrunden finns ju där lixom.

 

Banan? Javisst. Frukt är ju godis!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...