Gå till innehåll

FLT - Micro Limit, felspelad låg pocket


SaInT

Recommended Posts

Har som vanligt tyvärr ingen handhistory så tar ur minnet. Detta är från ett 0.25/0.50 FL bord på pacific, vilket betyder extremt loose-passive. Normalt, om det inte är en höjning från early pos, är det 7-8 som ser flopen. Att folk går till showdown med ace high händer ofta.

 

Preflop

Blir tilldelad 33 på Big Blind.

Åtta pers limpar. Vad gör jag nu? Tänker lite på vad Sklansky säger i "Hold'em Poker", med tanke på de implicita oddsen behöver fem pers se flopen för att man ska spela låga pockets från late pos. Detta borde väl betyda att om nu åtta pers limpar fram till mig på BB så är det en självklar raise? Jag bestämmer mig till slut för att inte raisa utan checkar. Pot: $2,25

 

Flop

Flop J63 rainbow.

Bestämmer mig för att dra en checkraise eftersom jag är ganska säker på att någon måste träffat åtminstånne knäkten. Det absolut bästa möjliga händer - UTG betar! Fyra pers callar, tre foldar och det är nu upp till mig. Jag bestämmer mig dock för att vänta tills turn med att checkraisa eftersom det är just UTG som betar, så jag callar istället efter en tids tänkande. Detta borde ge mig maximal EV. Pot: $3,75

 

Turn

Turn Q.

Fortfarande rainbow. Jag checkar och döm av min förvåning när UTG checkar. Om någon late pos betar nu och jag raisar lär jag knappast få övriga spelare att syna kallt, så jag börjar fundera på att syna ett kommande bet. Fast de kan ju ha stegdrag så kanske inte? Tyvärr blir det rundcheckat, så jag får inte in några bets alls. Pot: $3,75

 

River

River: 6

Betar, får syn av två stycken som båda visar tvåpar med knäkt på hand och jag håvar in $5,25, en onödigt liten pot jämfört med vad jag hade tänkt mig.

 

 

Hur borde jag spelat annorlunda? Borde jag raisat preflop? När jag sedan får set på flop, spelar jag som jag gjorde eller borde jag raisat alternativt check-raisat direkt? Bet på turn? Bet på river?

 

* Pillar lite i rubriken - QoS *

* En väldigt liten pillning bör tilläggas :D - SalnT *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fan var glad för att du vann istället. Din lilla snålis ;)

 

Preflop är kanske inte läge att raisa med så lågt pocketpar, etersom nästan vartenda kort kan ha dig slagen om du inte träffar.

 

Men på floppen är det bara att checkraise som gäller, och sen betta raisa så mycket du orkar till slutet. På så lösa bord som det där verkade vara så är det oftast någon som "jagar" sin färg/stege eller vadsomhelst enda till slutet. Och då får man ju tänka lite som att "går det så går det" lixom. Gillar inte FL just av den anledningen att det alltid är en massa "riverhunters" som är med. Men om man kallt räknar med att bli utdragen ibland, så kommer du vinna desto större potter de gånger (som nu) när du väl lyckas träffa något som håller till slutet.

 

Alltså.. Ge fan i att checka på lowlimit FL bord. Ös in så mycket du orkar och håll tummarna. Blir det en 4 färg eller en "given" stege på bordet kanske du ska överväga att lägga dig. Men lägg dig inte innan rivern iaf. Du KAN ju få in 4:talet eller en kåk.

 

Så upp med hakorna och lycka till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men om jag check-callar på flop och får in en check-raise där UTG betar först på turn får jag in fler big bets än om jag check-raisar på flop väl? Om jag istället check-raisar på flop kommer antagligen ingen raisa mitt turn-bet?

 

Hade det nu gått som jag hade tänkt mig hade jag slängt in mer pengar i poten än om jag bara betar hela tiden så snålis var väl lite å ta i? :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ju inte säkert att du får lika många callers på turn som på floppen pga av det kostar dubbelt så mycket att syna på turn...sedan finns det väl en bra HH på pacific, iaf om man vill se handen uppspelad igen, bara att sitta med HH-forumet brevid och skriva...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

fast det är ändå troligt att de synar en checkraise på floppen eftersom potten hunnit växa sig ganska stor vid det laget.. de lär ha potodds att hänga kvar då? eller om man tänker ur en nybörjares synvinkel: "jag har ju redan slängt in så mycket, så jag kan väl lika gärna syna och se..."

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Preflop

Blir tilldelad 33 på Big Blind.

Åtta pers limpar. Vad gör jag nu? Tänker lite på vad Sklansky säger i "Hold'em Poker", med tanke på de implicita oddsen behöver fem pers se flopen för att man ska spela låga pockets från late pos. Detta borde väl betyda att om nu åtta pers limpar fram till mig på BB så är det en självklar raise? Jag bestämmer mig till slut för att inte raisa utan checkar. Pot: $2,25

Jag gillar hur du tänker, men helt självklart är det inte. Men om dina motståndare är riktiga idioter så bör det åtminstone lite +EV med hög varians. Höj gärna men inse att du väldigt ofta måste folda på floppen.

 

Flop

Flop J63 rainbow.

Bestämmer mig för att dra en checkraise eftersom jag är ganska säker på att någon måste träffat åtminstånne knäkten. Det absolut bästa möjliga händer - UTG betar! Fyra pers callar, tre foldar och det är nu upp till mig. Jag bestämmer mig dock för att vänta tills turn med att checkraisa eftersom det är just UTG som betar, så jag callar istället efter en tids tänkande. Detta borde ge mig maximal EV. Pot: $3,75

Jag hade nästan säkert betat ut här, om jag inte visste att UTG var väldigt aggressiv av sig, orsaken är att jag inte vill att det blir bet från sen position så att det blir 2 bet kallt till det med riktigt hopplösa händer - de kan ju få för sig att det är ok att slänga en hand. Plus att jag höjde preflopp och då kommer ju ingen som tänker efter lite ändå sätta mig på en bättre hand än överkort. <-- Den här biten var tydligen fel, jag trodde att du faktiskt höjde. Men det spelar inte så stor roll, jag hade ändå betat. För övrigt så hade nog inte jag heller höjt preflopp.

 

Enda gången jag checkar är väl om jag är säker på att någon kort efter mig är sugen på att beta eller höja, då check-raisar jag. På det viset skapas en rent gigantisk pott och motståndarna får betala 2 bet på avbetalning vilket kommer att göra att de känner sig bekväma nog att spela rent skräp från floppen och tvungna att ta ett kort från turn också. Jag vill i vart fall inte att större delen av bordet får ta 2 bet kallt eftersom de kan få för sig att det är moraliskt ok att slänga en hand som KQ eller A9 då.

 

Jag gillar inte riktigt att du slöspelade din hand, dels för att det inte skapar nämnda gigantiska pott och dels för att det inte är säkert att din motståndare betar på turn också. Genom att höja nu så får du nästan säkert in 2,5BB i potten om du väntar till turn så kommer dels några folda eftersom de insett att deras backdörrsfärg inte kommer och dels så finns ju som sagt en liten risk att det inte blir några bet alls, vilket är stor katastrof. Så höj på floppen och beta ut på turn.

 

Turn

Turn Q.

Fortfarande rainbow. Jag checkar och döm av min förvåning när UTG checkar. Om någon late pos betar nu och jag raisar lär jag knappast få övriga spelare att syna kallt, så jag börjar fundera på att syna ett kommande bet. Fast de kan ju ha stegdrag så kanske inte? Tyvärr blir det rundcheckat, så jag får inte in några bets alls. Pot: $3,75

Hoppsan, och vad var det jag sa? Ska man få något gjort så får man göra det själv. Vid turn så har någon säkerligen hålstege åtminstone så du vill ju inte ge gratiskort, beta ut om du inte är jäkligt säker på att UTG kommer att göra det.

 

River

River: 6

Betar, får syn av två stycken som båda visar tvåpar med knäkt på hand och jag håvar in $5,25, en onödigt liten pot jämfört med vad jag hade tänkt mig.

Stämmer bra det.

 

 

Hur borde jag spelat annorlunda? Borde jag raisat preflop? När jag sedan får set på flop, spelar jag som jag gjorde eller borde jag raisat alternativt check-raisat direkt? Bet på turn? Bet på river?

Raisen preflopp är väl helt ok, jävligt marginell men det är ju kul att raisa plus att en gigantisk pott hjälper dina motståndare att begå misstag. Men du får inte ha några stora problem med varians om du gör den. Setet kan och bör du som sagt beta ut på floppen om du inte har starka skäl att inte göra det. På turn så är det bara att inse att du bara har två rundor till på dig att få in pengar samt att det nu rimligen finns folk som kan dra ut dig som kan tänkas lägga sig mot ett bet, så beta ut. Och på river så betar vi också ut eftersom folk kommer att vara sugna på den gigantiska potten och syna med lite vad som helst.

 

Eftersom du säger att bordet var extremt passivt och antar jag synade mycket så anser jag det vara ett stort misstag att någonsin checka eller bara syna eftersom a) du missar en väldig massa stålar i potentiella synar och i mycket mindre utsträckning b) du får inte ut en hand som kan dra ut dig.

 

B) är mycket mindre intressant här än i vid tightare bord eftersom du egentligen inte kan ge de händerna dåliga odds nog att lägga ned, fokusera istället på att få de helt hopplösa händerna att följa med på så många bet som möjligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Preflop är kanske inte läge att raisa med så lågt pocketpar, etersom nästan vartenda kort kan ha dig slagen om du inte träffar.

Alltså, det är en valuebet. Man får 8:1 på sina pengar om alla synar när man bara behöver ~7:1 för att få in sin hand. Men det är en väldigt marginell höjning som ofta kan gå fel. På floppen så lägger man naturligtvis ned om man inte träffat ett set, eller möjligtvis ett stegdrag. Man kan också få odds för att syna ett bet för att dra till setet på turn också, men det förutsätter att man får avsluta betandet och att båda ens outs inte kan ge någon annan en bättre hand. I praktiken skulle det alltså vara på en regnbågsflopp utan trea där UTG betar och alla andra synar.

 

Men på floppen är det bara att checkraise som gäller, och sen betta raisa så mycket du orkar till slutet.

Om bordet är väldigt passivt så är det inte säkert att någon betar, plus att om någon betar så kanske det är någon i sen position som betar vilket leder till att helt hopplösa händer som skulle lagt in 1 bet lägger ned när de konfronteras med 2 bet.

 

På så lösa bord som det där verkade vara så är det oftast någon som "jagar" sin färg/stege eller vadsomhelst enda till slutet. Och då får man ju tänka lite som att "går det så går det" lixom. Gillar inte FL just av den anledningen att det alltid är en massa "riverhunters" som är med. Men om man kallt räknar med att bli utdragen ibland, så kommer du vinna desto större potter de gånger (som nu) när du väl lyckas träffa något som håller till slutet.

Jag brukar tänka att nu ska jag bygga en gigantisk jäkla pott om det skulle råka bli så att jag vinner den.

 

Alltså.. Ge fan i att checka på lowlimit FL bord. Ös in så mycket du orkar och håll tummarna. Blir det en 4 färg eller en "given" stege på bordet kanske du ska överväga att lägga dig. Men lägg dig inte innan rivern iaf. Du KAN ju få in 4:talet eller en kåk.

Bra råd, i fixlimit så bör man alltid leta efter en ursäkt att beta eller höja. Och självklart kör man trots att det blir fyrfärg eller fyrstege på brädan på turn, då har man ju ändå ända upp till 10 outs vilket man lätt har odds för att syna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

fast det är ändå troligt att de synar en checkraise på floppen eftersom potten hunnit växa sig ganska stor vid det laget.. de lär ha potodds att hänga kvar då? eller om man tänker ur en nybörjares synvinkel: "jag har ju redan slängt in så mycket, så jag kan väl lika gärna syna och se..."

Alla händer som har minsta chans att vinna kommer att syna, det är det som gör bordet löst. Så målet med en check-raise är inte att slå ut motståndare, det är ganska meningslöst vid ett väldigt löst bord eftersom du inte kommer att få ut händerna du vill ha ut men bli av med en del händer du vill ha kvar. Målet är istället att få in så jäkla mycket pengar i potten som det bara går de gånger man kommer att vinna mer än sin fair-share. Med så här många motståndare är ett färgdrag än utmärkt hand att göra det med. Sen är det bara att inse att man kommer att förlora potten mycket ofta.

 

Mike Caro sa något i stil med: Dina motståndare gör antingen ett av två fel, antingen så synar de för mycket eller för litet. Det är väldigt viktigt att försöka få dem att göra fel i den riktningen de redan gör fel, annars för man nämligen bara så att de spelar bättre vilket kostar en pengar.

 

Det är ett väldigt bra råd. Och konsekvensen av det är att man inte ska ge sig på att försöka check-raisa ut folk på ett sådan här bord eftersom det uppmuntrar motståndare som synar för mycket att syna mindre, alltså att spela bättre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...