Gå till innehåll

Inköp - BR management, hur funkar det där?


mrsAA

Recommended Posts

Vore jättetacksam om någon vänlig själ skulle vilja förklara det här med inköp för mig, på enklast möjliga sätt för en färsking. :-) Det må vara en dum fråga, men ja - jag har aldrig riktigt förstått detta känner jag. Och BR management är ju A och O, så jag vill lära mig från grunden.

 

Det talas ju om 30 inköp för den nivån man spelar på, men hur räknar jag ut den summan?

 

Är det 30 inköp per bord man spelar, om man multitablar? Eller är det allt som allt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Säg att du spelar med 0.50-1 dollars blinds (Nl100). Då är maxupptaget 100 dollar, du behöver 30 såna inköp för att ha bankrulle för denna nivån enligt nämnda bankrullekrav. 30*100 är förstås 3000, vilket blir bankrullen du behöver. För NL50 innebär det bankrulle om 1500 och NL25 innebär det krav om 750 dollar.

 

Detta gäller oavsett antal bord du spelar. Ett krav för att det ska funka för dej är självklart också att du är en vinnande spelare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Säg att du spelar med 0.50-1 dollars blinds (Nl100). Då är maxupptaget 100 dollar, du behöver 30 såna inköp för att ha bankrulle för denna nivån enligt nämnda bankrullekrav. 30*100 är förstås 3000, vilket blir bankrullen du behöver. För NL50 innebär det bankrulle om 1500 och NL25 innebär det krav om 750 dollar.

 

Detta gäller oavsett antal bord du spelar. Ett krav för att det ska funka för dej är självklart också att du är en vinnande spelare.

 

Tusen tack för din utförliga förklaring! :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Personligen tycker jag 30 inköp är i klenaste laget.

 

Alla påverkas av fluktruationer i rullen och 30 inköp är mindre än vad man tror och variansen kan vara grymmare än vad man tror.

 

Jag skulle personligen rekomendera MINST 50 inköp för att känna att man har marginalerna som behövs osv.

 

Observera att detta är min högst personliga uppfattning.

 

Lycka til!

 

Förre

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vore jättetacksam om någon vänlig själ skulle vilja förklara det här med inköp för mig, på enklast möjliga sätt för en färsking. :-) Det må vara en dum fråga, men ja - jag har aldrig riktigt förstått detta känner jag. Och BR management är ju A och O, så jag vill lära mig från grunden.

 

Det talas ju om 30 inköp för den nivån man spelar på, men hur räknar jag ut den summan?

 

Är det 30 inköp per bord man spelar, om man multitablar? Eller är det allt som allt?

 

Tycker en sådan sak som BR management är väldigt individuellt samt vilken form av poker du spelar som avgör ( och din spelstil )

 

Spelar du FR kanske du inte behöver lika många inköp som när du spelar SH.

Det finns personer som är bekväma att "bara" spela med 20inköp men o andra sidan finns det även personer som är obekväma om de inte har >50.

 

Det kommer du nog känna sj vad som passar dig bäst, men minst 15 är ett tips från mig iaf, men sen gäller det ju självklart att ha disciplin när/om du kommer under din gräns. Går du inte ner i nivå ( ej har disciplin till det så bör du nog ha mkt mer än 15 inköp )

 

För min del så spelar jag inte på en nivå om jag inte har >50BI, inte för att jag är rädd att jag ska gula utan för att annars spelar jag "scared money" känns det som ( har för klent psyke :) ) Samt att jag har haft disciplinen att gå ner i nivå när jag kom under 50BI.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det verkar ju vara individuellt hur mycket folk vill ha som inköp. Jag har kört både FR och SH, tilltalas dock mer av SH - eftersom det händer mer där.

 

Jag har nästan spelat med tillräcklig BR för min nivå, men skulle behöva lite lite till för att nå 30-nivån. Scared money känns ju inte kul, tror säkerligen att ens spel påverkas negativt då..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3000-big blind är uträknat efter ett förenklat Kelly-kriterie, som fungerar väldigt bra. Men den innebär också att du ska gå ner i nivå så fort du bara har 2900 big blinds kvar.

 

Har man inte den diciplinen så bör man ha runt det dubbla i bankrulle.

 

Tack så mycket för en bra förklaring! :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Själv spelar jag svs NL FR 0,5-1 och har endast 10 inköp dvs 2000:- i bankrullen, spelar så mkt sämre om jag har mer så jag tar ut varje gång det blir 2500:-. Har iof varit nere på ca 500:- ett par enstaka gånger men då får man ta tag i sitt spel och nöta så löser det sig till slut.

Beror väl mkt på spelstil som andra redan nämnt, men 3000bb teorin/taktiken är nog den bästa man kan ta sikte på för att vara hyggligt säker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

fattar inte varför så många vill ha enorma summor på pokersidor. när man vet att man är en vinnande spelare så bör det räcka att ha tillräckligt mycket för att överleva normal varians på sidan medans resten av pengarna bor trygga och välmående på banken.

 

tiltande o inte se sina pengar ii lobbyn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Allt detta är upp till var och en och det är ens psyke som styr över om man känner en trygghet av att ha pengar i ryggen eller inte.

 

Sen är det ju även ett mått på hur mycket risk man är villig att ta genom att spela på en nivå där "normal varians" ger större swings än vad man har i bankrulle.

 

Upp till var och en, lista ut vad som passar för dig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

fattar inte varför så många vill ha enorma summor på pokersidor. när man vet att man är en vinnande spelare så bör det räcka att ha tillräckligt mycket för att överleva normal varians på sidan medans resten av pengarna bor trygga och välmående på banken.

 

Jag tror att många menar bankrulle när de talar om inköp. Pengarna kan alltså lika gärna vara på banken. Jag håller med dig om att man kan lika gärna kan ha en mindre summa på pokersajten.

 

Den som börjar spela poker och har en mindre summa att lägga ned på det bör se annorlunda på bankrullekraven. Det är inte frågan om att man t ex vill lägga ned så litet som 100 kronor per månad och då med 50 inköps-regeln måste hitta 2-kronors-bord. Nej, bankrullen är då en resurs som faller ut med 100 kronor per månad under en längre tid. Man kan alltså ta dessa 100 kr som ett enda inköp, och förlora det eller lyckas få det att växa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3000-big blind är uträknat efter ett förenklat Kelly-kriterie, som fungerar väldigt bra. Men den innebär också att du ska gå ner i nivå så fort du bara har 2900 big blinds kvar.

 

Har man inte den diciplinen så bör man ha runt det dubbla i bankrulle.

 

Vill bara se om jag har fattat Kelly's kriterie.

 

T.ex om jag spelar NL500 och vill gå upp till NL1000 och jag tjänar $25/100 på NL500 och har $500/100 i std.dev.

En fågel flyger ner och säger i mitt öra att jag kommer tjäna $35/100 på NL1000 och ha en std.dev på $1100/100.

 

Då skall jag alltså ha: (1100^2-500^2)/(35-25) = 96 000 innan jag går upp på NL1000?

 

Det är ju ganska mycket mer än 3000bb. Vilka siffror använde du när du räknade eller är det jag som är helt borta? :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3000-BB-rekommendationen är ganska vanligt förekommande, det är inte bara Gdaily som förespråkar den. Många olika beräkningsgrunder (även vissa som imo är bättre än att använda sig av Kelly) har lett ett flertal personer till att ge ungefär samma rekommendation. Gemensamt för alla är att de baserar sina beräkningar på vissa antaganden om winrate, varians och accepterad risknivå. Alla dessa parametrar är individuella och olika för olika nivåer och speltyper, så generella riktlinjer ska alltid tas med en nypa salt.

 

En sak till att beakta är att om du spelar på lägsta möjliga nivån med 3000 BB i bankroll, så kan du inte kliva ned i nivå. Om du däremot spelar NL 1000 med 3000 BB i nivå, så har du en "kudde" av lägre nivåer som du kan kliva ned på innan du gular. Du får så att säga en mjuklandning, och den är mjukare ju högre nivå du spelar på. 3000 BB på en hög nivå är nåt helt annat än 3000 BB på låg nivå.

 

En annan sak är att winrate generelt är lägre på högre nivå, medan variansen är högre. Detta verkar i andra riktningen, för högre BR-krav.

 

Faktum är att jag tycker alla diskussioner om BR-krav för det mesta är BS. Det enda man kan säga med hyffsad säkerhet är "om du hellre dör än att gå ned i nivå, och har Winrate X och varians Y, samt accepterar en risk of ruin om Z%, så ska du ha N inköp i din bankrulle". Är du beredd att gå ned i nivå när du förlorar, så kan du göra vad fan du vill egentligen.

 

Har du inget emot att sätta in pengar när du gular, så kan man heller inte tala om att du har en viss BR. Säg att du har 300 kr undanstoppat för poker, men är beredd att punga ut med upp till 1000 kr denna månad och upp till 2000 kr nästa månad om du förlorar, vad har du då för BR? De tre hundra? 1300? 3300? Det enda du egentligen behöver bekymmra dig för är ju risken att ha spelat upp de 1300 kronorna från denna månad innan nästa löning, så du måste ta en paus från pokern. Ja, spela då inte högre än att den risken är relativt liten. Använd sunt förnuft och skit i BR-rekommendationer.

 

Om du däremot, som jag och många andra med mig, har ett belopp undanstoppat för poker, och helst vill slippa göra fler insättningar (har som mål att pokern ska vara självfinansierande) så gäller det att hushålla lite grann. Då kan du inte satsa alltför mkt på ett bräde. Men vad skulle hända om jag tar ett skott på en högre nivå och backar? Tja, jag kanske får kliva ned i nivå tills jag vunnit tillbaka pengarna.

 

Med allt detta sagt så är det ändå bäst att sätta upp lite gränser för sig själv. Det hjälper när diciplinen tryter. Men sätt upp gränser som känns rimliga för dig. Om du har råd att förlora pengarna och tycker att det är tråkigt att spela lägre, spela då inte lägre för att en forumprofil säger åt dig att du ska ha 3000 BB. Den siffran är inte framräknad med dig som underlag. Du vet bäst själv.

 

---

 

Också ett ord om vad BR är. Gdaily har helt rätt i att BR inte är vad du har på ditt pokerkonto. Det är de pengar du har avsatta för poker. Det kan rent av röra sig om pengar du vet att du kommer att avsätta från framtida löningar (som nämns ovan). Tänker du satsa 1000 kr resten av ditt liv, så har du en jättestor BR, men det är inte så praktiskt att tänka i de termerna då. BR kan vara ett väldigt flytande begrepp. Egentligen är det bara relevant när du, som jag, har en sluten pokerekonomi som ska vara självfinansierande.

 

Om pengarna sen är spridda på ett fondkonto, Moneybookers och ett dussin olika pokersiter, så är det ändå den totala summan som utgör din BR. Jag har till och med sett folk skriva "jag har en BR 0m $100 på Pokerstars, så där spelar jag microlimit, också har jag en BR om $10000 på FTP, så där spelar jag högre" (något överdrivet, men). Det är knas! Pengar kan ju flyttas! Spela på samma nivå på stars som du gör på FTP. Gular du starskontot så är det ju bara att föra över några dollars från FTP-kontot.

 

---

 

Slutraljerat för den här gången.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...