Gå till innehåll

AK mot stor re-rais pre flop


Ekstrom

Recommended Posts

PokerStars Game #23379777774: Tournament #129736907, $50+$5 Hold'em No Limit - Level VI (100/200) - 2008/12/30 0:31:16 CET [2008/12/29 18:31:16 ET]

Table '129736907 85' 9-max Seat #8 is the button

Seat 1: AMYGO37 (10620 in chips)

Seat 2: TAKE IT 69 (4835 in chips)

Seat 3: Alfonsotexas (7435 in chips)

Seat 4: Hero (11495 in chips)

Seat 5: x Bamos x (5350 in chips)

Seat 6: isuckoutonu (6159 in chips)

Seat 7: kanongubbe (6067 in chips)

Seat 8: mattluxford (12652 in chips)

Seat 9: SMC7777 (7700 in chips)

SMC7777: posts small blind 100

AMYGO37: posts big blind 200

*** HOLE CARDS ***

Dealt to Hero Ace of HeartsKing of Diamonds

TAKE IT 69: folds

Alfonsotexas: folds

Hero: raises 400 to 600

x Bamos x: folds

isuckoutonu: folds

kanongubbe: calls 600

mattluxford: folds

SMC7777: folds

AMYGO37: raises 10020 to 10620 and is all-in

 

 

AMYGO37 är rätt ny på bordet, har inte alldeles för bra koll på honom. Handen innan förlorade han en 5k pott om nu det kan påverka. Enkelt lägg eller syn?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lung bara lung ;)

Skulle vara kul med lite tanke gångar, if you may.

 

Ok här kommer lite mer tankegångar. Om du vill ha bra svar, varför postar du inte hur många det är kvar, när det är itm, vad är medelstacken, bla bla...

 

Lixom vad är meningen med att bara posta en hand ur en turnering utan info?

 

Hur kan du ens förvänta dig svar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok här kommer lite mer tankegångar. Om du vill ha bra svar, varför postar du inte hur många det är kvar, när det är itm, vad är medelstacken, bla bla...

 

Lixom vad är meningen med att bara posta en hand ur en turnering utan info?

 

Det spelar ingen roll vad medelstacken är.

ITM spelar lite roll, med betoning på lite.

Hur många som är kvar spelar heller ingen roll.

 

Eftersom motståndaren förlorade en stor pott handen innan så får vi anta att han är tiltad vilket gör det till en lätt syn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det spelar ingen roll vad medelstacken är.

ITM spelar lite roll, med betoning på lite.

Hur många som är kvar spelar heller ingen roll.

 

Eftersom motståndaren förlorade en stor pott handen innan så får vi anta att han är tiltad vilket gör det till en lätt syn.

 

Det spelar ingen roll om motståndaren är tilltad eller inte, detta är en lätt syn.

 

Men det kommer spela roll i hans framtida HH analyser, ifall han vill ha bra svar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min tankegång skilljer sig lite mot föregående talare. AK är favorit mot alla händer utom par på hand. Det är fullt möjligt att han är tiltad... men pushar han Ax på en tilt? Inte jättetroligt enligt mig, förutom kansk AQ. Även om han pushar 22 så är du dog. Om du anser att du är en av de bättre spelarna vid bordet skulle jag inte ta en syn. Du riskerar ju trots allt din turre på en förmodad coinflipp eller ett 60/40 läge, och som det ser ut från HH:n så ligger du ju hyffsat bra till med 50xBB.... Om du hade haft under 20xBB eller om det var cashgame så hade jag instasynat. Men jag har fått kritik för det här resonemanget förut, så jag förväntar mig inget annat nu heller 8-) .

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min tankegång skilljer sig lite mot föregående talare. AK är favorit mot alla händer utom par på hand. Det är fullt möjligt att han är tiltad... men pushar han Ax på en tilt? Inte jättetroligt enligt mig, förutom kansk AQ. Även om han pushar 22 så är du dog. Om du anser att du är en av de bättre spelarna vid bordet skulle jag inte ta en syn. Du riskerar ju trots allt din turre på en förmodad coinflipp eller ett 60/40 läge, och som det ser ut från HH:n så ligger du ju hyffsat bra till med 50xBB.... Om du hade haft under 20xBB eller om det var cashgame så hade jag instasynat. Men jag har fått kritik för det här resonemanget förut, så jag förväntar mig inget annat nu heller 8-) .[/QUote

 

Men snälla hur tänker folk? Vilken hand är det han pushar som vi har 60/40 mot?

En flip här är massa ev+ då det ligger mängder av döda chips i potten redan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men snälla hur tänker folk? Vilken hand är det han pushar som vi har 60/40 mot?

En flip här är massa ev+ då det ligger mängder av döda chips i potten redan.

 

Det ligger inte speciellt mycket dead money i potten. För neutralt chipEV krävs att vi vinner 45,7% vilket för en genomsnittlig flip med AKo vi inte riktigt uppnår. Lägg därtill en aningen avtagande värde på chipsen ju fler vi har och det är knappast EV+ i sig själv att syna med AKo om vi vet att motståndaren har 22-QQ.

 

Om vi synar med AKo här borde minska risken något att motståndarna vid bordet försöker göra squeezar mot oss i fortsättningen. Handrangen för motståndaren lär ju inte enbart vara par utan även händer vi dominerar, så jag tycker man bör syna här, men en flip är inte en massa EV+. (Om hero inte är betydligt sämre än motståndaren då ökad varians är positivt)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men snälla hur tänker folk? Vilken hand är det han pushar som vi har 60/40 mot?

En flip här är massa ev+ då det ligger mängder av döda chips i potten redan.

 

Om du räknar på att han han pushar med alla par och alla broadway så har vi knappt 60/40. Självklart är det +EV att ta en syn med den hand rangen. SJÄLVKLART!!! Men jag ifrågasätter om det alltid är värt den +EV:en när vi i prinicp går all in med 50BB så pass tidigt i turren som det verkar vara. Jag anser att allt faktiskt inte handlar om +EV i turrar. Det är rätt mycket annan strategi oxå. Och min strategi i det här fallet med 50BB är att ta det lungt och se floppar och känna av reads på dom istället för att dundra på och jaga marginella +EV beslut där jag riskerar hela min välmående stack pf.

Me det sagt så förstår du att jag inte anser att det är fel att syna här, jag säger bara att jag inte gör det av ovanstånde anledning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det ligger inte speciellt mycket dead money i potten. För neutralt chipEV krävs att vi vinner 45,7% vilket för en genomsnittlig flip med AKo vi inte riktigt uppnår. Lägg därtill en aningen avtagande värde på chipsen ju fler vi har och det är knappast EV+ i sig själv att syna med AKo om vi vet att motståndaren har 22-QQ.

 

Om vi synar med AKo här borde minska risken något att motståndarna vid bordet försöker göra squeezar mot oss i fortsättningen. Handrangen för motståndaren lär ju inte enbart vara par utan även händer vi dominerar, så jag tycker man bör syna här, men en flip är inte en massa EV+. (Om hero inte är betydligt sämre än motståndaren då ökad varians är positivt)

 

Oj då av någon anledning utgick jag ifrån att det var ante.

Är ju en uppenbar syn i vilket fall om fi bara pushar par är det typ breakeven att syna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du räknar på att han han pushar med alla par och alla broadway så har vi knappt 60/40. Självklart är det +EV att ta en syn med den hand rangen. SJÄLVKLART!!! Men jag ifrågasätter om det alltid är värt den +EV:en när vi i prinicp går all in med 50BB så pass tidigt i turren som det verkar vara. Jag anser att allt faktiskt inte handlar om +EV i turrar. Det är rätt mycket annan strategi oxå. Och min strategi i det här fallet med 50BB är att ta det lungt och se floppar och känna av reads på dom istället för att dundra på och jaga marginella +EV beslut där jag riskerar hela min välmående stack pf.

Me det sagt så förstår du att jag inte anser att det är fel att syna här, jag säger bara att jag inte gör det av ovanstånde anledning.

 

60/40 med döda pengar i potten är ju ett superläge.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

60/40 med döda pengar i potten är ju ett superläge.

 

Mot any pair/any broadway:

 

(0.58838 * 11920) - (0.41162 * 10020)

7013 - 4124 = 2889

 

Vilket motsvarar ca: 14.5 BB +EV.

 

Mot any pair:

 

(0.42743 * 11920) - (0.57257 * 10020)

5094 - 5737 = -643

 

Vilket motsvarar ca: 3.5BB -EV

 

För mig är det ett marginellt beslut för syn med 50BB hyffsat tidigt i turren, med en i princip riskerad bust, som jag allt som oftast avstår från.

 

Jag skiter fullständigt i om jag är ute och cyklar eller inte. Jag skulle däremot upskatta feedback på varför jag är ute och cyklar, så jag kan korrigera mitt spel därefter.

 

Edit:

Räkna oxå på om det är 50/50 för de båda alternativen...

 

Edit igen.. missade att det var en syn mellan... ska räkna om...

 

Edit: Räknat om

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är ju värdelöst att stova denna hand med ranges då den beroende på FI är sjukt viktad till antingen AQAK eller PP, tror seriöst väldigt få spelar any broadway på detta sättet. Håller dock med om att det är given syn.

 

Om du räknar bort alla broadway och kör på AQ, AK eller PP så får vi ett +EV på ca: 1.5BB. Det tycker jag mer känns som en marginell syn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du räknar bort alla broadway och kör på AQ, AK eller PP så får vi ett -EV på ca: 1.5BB. Jag trodde vi bara synar om vi har +EV? Hur motiverar du en syn här?

 

Jag snapsynar här faktiskt. Hans range är absolut inte så smal som du påstår imo jag opr-ade killen och han verkar dels inte särskilt duktig mtp på att han lirar $0.1 mtts ena dagen och $109 dagen efter. Kanske dumt att ta beslut baserat på detta men i mina ögon är han ingen seriös spelare och det leder till att han inte har en så "tight" range. Fisk som precis förlorat en stor pott kan lätt squeeza typ KJ+, AJ+, 22+ här vilket gör det till ezz call imo. Egentligen tycker jag att det är nobrainer-syn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min tankegång skilljer sig lite mot föregående talare. AK är favorit mot alla händer utom par på hand. Det är fullt möjligt att han är tiltad... men pushar han Ax på en tilt? Inte jättetroligt enligt mig, förutom kansk AQ. Även om han pushar 22 så är du dog. Om du anser att du är en av de bättre spelarna vid bordet skulle jag inte ta en syn. Du riskerar ju trots allt din turre på en förmodad coinflipp eller ett 60/40 läge, och som det ser ut från HH:n så ligger du ju hyffsat bra till med 50xBB.... Om du hade haft under 20xBB eller om det var cashgame så hade jag instasynat. Men jag har fått kritik för det här resonemanget förut, så jag förväntar mig inget annat nu heller 8-) .

 

Du tänker ju helt fel...

 

Om du nu har edge mot alla andra så kommer du få ännu mer edge desto större din stack blir...

 

Varför tänker så jäkla många så som du?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...