Gå till innehåll

Hjälp med PostgreSQL, glömt lösenord :S


Kenan83

Recommended Posts

Hej!

 

Ska installera om PostgreSQL, och den när man kommer till den rutan där man ska skriva lösenord så måste det vara samma som den gamla, det verkar inte spela nån roll att jag tagit bort skiten och hoppats på att slippa detta.

 

Jag har tyvärr glömt bort den gamla, trodde att det standard lösenordet men jag har tydligen ändrat det :(

 

Hur löser man detta smidigast?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du testat med "inget lösenord"?

 

Efter jag vart vart jag vill instllera PostgreSQL så kommer denna ruta upp:

 

Please provide a password for the database superuser and service account (postgres). If the service accountalready exists in Windows, you must enter the current password for the account.

 

Och så fält för username och password, inget annat :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nu är jag lite osäker, så länge sedan men nåt i stil med

 

efter du avinstallerat så kan du behöva deleta PostgreSQL programmappen manuellt(du har väl inget kvar du vill spara där?)

man behöver ta bort postgres usern manuellt tror jag också

 

alla databaser går upp i rök med stegen ovan, så man bör ju ha gjort en backup från programmet som använder databasen och sparat det nån annanstans

 

(det finns ju två users/lösen, en för tjänsten och en för databasen)

 

 

 

 

http://archives.postgresql.org/pgsql-hackers-win32/2004-10/msg00092.php

> with pginstaller, when pass the creation of postgres he

> creates postgres user.

>

> if in the next step i cancel the installation, if i try to

> install again we need to create another user in windows,

> because when i cancel the installation the installer don't

> delete the user that was created in the previous installation.

>

> i think that you must delete postgres user when a

> installation is canceled, or at least, ask to.

 

This is a known issue, and it was determined way too dangerous to go

removing accuonts on uninstall, since they may well be used for other

things.

 

It might be a good idea to explicitly inform the user about this when

the account is created, though.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok. Vet du ifall jag kan hitta en nånstans eller nollställa den?
En databas? Nej sorry, men du har kvar din databas alltså?

Kom på nu att det är någon text när man installerar postgres att man är tvungen att ha ett lösen, även om man inte vill. Kanske inte går med "inget lösen" då.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nu är jag lite osäker, så länge sedan men nåt i stil med

 

efter du avinstallerat så kan du behöva deleta PostgreSQL programmappen manuellt(du har väl inget kvar du vill spara där?)

man behöver ta bort postgres usern manuellt tror jag också

 

alla databaser går upp i rök med stegen ovan, så man bör ju ha gjort en backup från programmet som använder databasen och sparat det nån annanstans

 

(det finns ju två users/lösen, en för tjänsten och en för databasen)

 

 

Nej, har inget jag vill spara på den, kan verkligen inget om detta, tror att jag hade den för PT2, så det var ganska länge sen jag installerade den.

 

Finns det inte bara en mapp jag kan ta bort och bli av med skiten :oops:

 

En databas? Nej sorry, men du har kvar din databas alltså?

Kom på nu att det är någon text när man installerar postgres att man är tvungen att ha ett lösen, även om man inte vill. Kanske inte går med "inget lösen" då.

 

Har ingen aning, men finns det nåt sätt jag kan ta bort databasen på (allså ta bort allt som har med PostgreSQL att göra).

 

Kontona kanske ligger kvar i operativsystemet. Om det är Windows XP, så syns de inte i Användarkonton, men finns med i Datorhantering-Lokala användare och grupper.

 

 

Använder vista.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Databasen är alltså den fil där alla dina händer finns sparade. Om du skiter i dessa så måste det gå att installera om skiten för att få det att fungera oavsett om det bara är filen som är lösen.skyddad. Men det är inte säkert att det är enkelt för det. Ockh det kan ju som de andra skriver likväl vara "service-programmet" som kräver lösen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delete PostgreSQL Service Account

 

Go Start ‐> Run, 'cmd' ‐> OK.

 

At the Windows command prompt type:

 

net user postgres /delete

 

Then hit <Enter>

 

It should then say "The command completed successfully.". If it does not say this then it failed to delete your postgres service user because you more than likely do not have administrator privileges.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Databasen är alltså den fil där alla dina händer finns sparade. Om du skiter i dessa så måste det gå att installera om skiten för att få det att fungera oavsett om det bara är filen som är lösen.skyddad. Men det är inte säkert att det är enkelt för det. Ockh det kan ju som de andra skriver likväl vara "service-programmet" som kräver lösen.

 

hmm ok, ska testa att ta bort PT2 och se om det hjälper, för jag hittat inte nån fil där mina händer är sparade...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delete PostgreSQL Service Account

 

Go Start ‐> Run, 'cmd' ‐> OK.

 

At the Windows command prompt type:

 

net user postgres /delete

 

Then hit <Enter>

 

It should then say "The command completed successfully.". If it does not say this then it failed to delete your postgres service user because you more than likely do not have administrator privileges.

 

Wohoooooooooo my nigga =)

 

Tog bort pt2 i onödan nu haha :(

 

Tack alla ni andra som hjälpt till =)

 

Edit: brainslicer ifall du är sugen så kan du får PT2 och hud som tack för hjälpen ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hmm ok, ska testa att ta bort PT2 och se om det hjälper, för jag hittat inte nån fil där mina händer är sparade...

 

 

Dom sparas i postgresql. Att du avinstallerar PT2 tar inte bort postgresql eller databaser/users som finns där. Som konstaterats: inte ens avinstallation av postgresql gör det = för farligt, kan ju finnas flera som använder samma tjänst.

 

Edit: brainslicer ifall du är sugen så kan du får PT2 och hud som tack för hjälpen ;)
keep it(bara att installera igen ju), or feel free to donate to someone in need :) god jul
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just when i though i was out, this shit pulls me back in again :(

 

Nån som vet hur man skapar en databas manuellt, när jag installerade så fick jag aldrig följande val:

 

http://www.holdemmanager.net/PostgreSQL_Install_Help.html

 

Fick bara välja lösenord och vilken port jag vill ha.

 

Får så klart felmeddelande upp när jag försöker skapa en genom HM :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just when i though i was out, this shit pulls me back in again :(

 

Nån som vet hur man skapar en databas manuellt, när jag installerade så fick jag aldrig följande val:

 

http://www.holdemmanager.net/PostgreSQL_Install_Help.html

 

Fick bara välja lösenord och vilken port jag vill ha.

 

Får så klart felmeddelande upp när jag försöker skapa en genom HM :(

Har för mig man inte väljer så mycket mera? Bara klickar next typ(beroende på version)...

 

Nu har jag aldrig använt HM, men nånstans i settings ska du ju säkert berätta för HM: port, user, lösenord ...så HM kan ansluta till postgrsql servern, innan det kan du knappast creata nå databaser...

 

http://www.rvgsoftware.com/hm/quickstart.pdf

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har för mig man inte väljer så mycket mera? Bara klickar next typ(beroende på version)...

 

Nu har jag aldrig använt HM, men nånstans i settings ska du ju säkert berätta för HM: port, user, lösenord ...så HM kan ansluta till postgrsql servern, innan det kan du knappast creata nå databaser...

 

http://www.rvgsoftware.com/hm/quickstart.pdf

 

Ju allså, men det jag menar är att jag aldrig fick skapa en databas, när jag installerade PostgreSQL så fick jag välja port och läsenord, aldrig username, så jag antar att jag fick bara välja lösenord för programmet och inte för databasen.

 

Har klickat mig igenom alla filer i mappen men hittar ingen där man kan göra en databas manuellt.

 

Eller ju, hitta en, men den öppnas i DOS (säger man DOS fortfarande :S )och där vågade jag inte röra nåt där...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ju allså, men det jag menar är att jag aldrig fick skapa en databas, när jag installerade PostgreSQL så fick jag välja port och läsenord, aldrig username, så jag antar att jag fick bara välja lösenord för programmet och inte för databasen.

 

Har klickat mig igenom alla filer i mappen men hittar ingen där man kan göra en databas manuellt.

 

Eller ju, hitta en, men den öppnas i DOS (säger man DOS fortfarande :S )och där vågade jag inte röra nåt där...

 

är inte precis inne på detta, tar bara lite random ur minnet, länge sedan jag installerade postgresql och särskilt då jag inte ens har HM men...

 

har för mig account / username var färdigt ifyllt? man skulle bara välja lösenord för servern och databas superusern.

 

om du inte fick fylla i lösen andra gången kanske du inte hade inizialize database cluster ikryssat?

då tror den att det finns gammal data du vill använda och user/lösen tas från den(används om man sparat data mappen från tidigare installationer/disk-krascher) och frågar antagligen inte efter lösenord andra gången då.

 

Ja, det går även att tillverka manuellt i "dos rutan" vilket jag gjorde för att få en ny databas på en annan fysisk disk i PT3, post 2 där (men de gäller ju bara för PT3:s tabeller, specifikt för HM måste du ha schema.postgresql.sql-filen från HM) Som sagt, har inte HM men säkert finns det nån motsvarande guide/hjälp på HM-forum?

 

Det är ju inte postgresql som tillverkar databaser utan programmet som ansluter till postgresql som gör det enligt programmets specificationer hur databasen skall konstrueras. Kan ju va många users/program/databaser som används i samma server.

 

edit:

om inte annat kan du ju läsa pt3:s postgresql uninstall/install guide

http://www.pokertracker.com/products/PT3/docs/PokerTracker3_Manual_Uninstall_Reinstall_PostgreSQL.pdf

...borde ju vara lika, förutom default user : password som används då

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej.

För att skapa en databas använder du kommandot

 

CREATE DATABASE databasnamn.

 

Lätt att byta lösenord för anv.kontot.

 

Starta pgAdmin III, om det är installerat.

"C:\Program Files\PostgreSQL\8.3\bin\pgAdmin3.exe" ligger det i.

Användarnamn postgres, lösenord blankt. Om det inte accepteras så läs i slutet av min post.

 

På vänstra sidan går du till user roles. Högerklickar, egenskaper .. du hajar.

 

Om du inte kom in med blankt lösenord så gör du så här.

 

Öppna filen F:\Program Files\PostgreSQL\8.3\data\pg_hba.conf med anteckningar. Ersätt md5 med trust för localhost och den andra ::128 ? i slutet av filen. Spara filen.

 

Klicka Start->Kör (Windowstangenten-R).

Skriv: services.msc /s

 

Sök reda på PostgreSQL i listan. Högerklicka, välj restart.

 

Gå tillbaka till filen. Ändra tillbaka trust till md5.

 

Starta pgAdmin III och ändra lösenord på samma sätt som beskrivits ovan. Ändra lösenord både för postgres (root/adminkontot) och Party Pokeranvändaren (om en sådan finns).

Gå tillbaka till Servicesfönstret. Starta om PostgreSQL igen.

 

Slut, frågor?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kom på att ovan inte funkar om man installerar om PostgreSQL.

Gör istället så här:

 

Start Kör.

Skriv: compmgmt.msc /s

 

System Tools - Local Users and groups - Users

 

Högerklicka på postgres välj Delete.

 

Nu kan du installera om postgresql.

Tänk på att göra backup på dina PT-databaser så att du kan attacha dom efter ominstallation (om de ligger i installationsmappen).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 years later...

Ska försöka få igång PT3. Fanns en postpreSQL på datorn, ingen aning om lösenord och behöver alltså få bort lösenordet. Tagit bort programvaran genom "Avinstallera program". Har sökt på nätet ett par timmar nu och det vettigaste jag hittar är den här tråden.

 

Delete PostgreSQL Service Account

 

Go Start ‐> Run, 'cmd' ‐> OK.

 

At the Windows command prompt type:

 

net user postgres /delete

 

Then hit <Enter>

 

It should then say "The command completed successfully.". If it does not say this then it failed to delete your postgres service user because you more than likely do not have administrator privileges

 

När jag trycker på Start (Windowsflaggan) så var hittar jag "Run" dvs "Kör"?

 

Finns ju bara en ruta som heter "Sök bland program och filer". Skriver jag "cmd" där så kommer jag till en svart ruta som heter "C:\windows\system32\cmd.exe", där det står lite om ensamrätt och vem som är user på datorn. Skriver jag in "net user postgres /delete" i den svarta rutan händer det ingenting.

 

Någon som kian hjälpa mig?

 

Mvh Patfor

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har inget "Kör" på datorn då jag har Windows 7.

 

Skrivit "cmd" i sökrutan hos "Start" och kommer till svarta "exe32"-rutan. Skrivit in "net user postgres /delete" i svarta rutan och tryckt på Enter, den skriver lite text men inte "The command completed successfully." som den ska göra enligt instruktionen. Händer inget mer. Kan fortfarande inte komma vidare med nedladdningen av postpreSQL för den kräver lösenord.

 

Vad göra?

 

Mvh Patfor

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har inget "Kör" på datorn då jag har Windows 7.

 

Skrivit "cmd" i sökrutan hos "Start" och kommer till svarta "exe32"-rutan. Skrivit in "net user postgres /delete" i svarta rutan och tryckt på Enter, den skriver lite text men inte "The command completed successfully." som den ska göra enligt instruktionen. Händer inget mer. Kan fortfarande inte komma vidare med nedladdningen av postpreSQL för den kräver lösenord.

 

Vad göra?

 

Mvh Patfor

Kolla länken och gör från början med nån av metoderna. Funkar det inte så testar du nästa.

 

Ditt problem är troligen att kommandot som du försöker utföra inte körs med adminrättigheter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...