Gå till innehåll

medelpar ur position


Zaixer

Recommended Posts

hur man ska spela medelpar ur position i cg på bästa sätt mot en höjning från en aggressiv spelare är något som jag har ägnat mycket tankearbete på att försöka lösa.

 

ett exempel:

 

tag i co höjer till 4bb och alla foldar fram till mej i sb med 88.

 

handen är för stark för att kasta. en 3bet här är troligtvis +ev men jag förvandlar då en bra hand till en bluff så jag väljer att syna.

 

flop K57r.

 

om jag satsar här kommer han troligtvis syna eller höja med alla bättre händer. med sämre händer kommer han antingen att kasta handen eller tvinga ut mej ur potten med en bluffhöjning.

 

jag väljer därför att passa och han gör självklart en standard cbet.

 

eftersom jag har en bra bit över 50% equity mot hans range kan jag inte med gott samvete kasta handen och en höjning för värde är självklart inte heller en möjlighet vilket leder till en syn.

 

på turn visar sig problematiken, speciellt mot en bra spelare.

 

med min c/c på flop har min motståndare en väldigt bra bild av min range som ett medelpar, en kung med hygglig kicker eller i sällsynta fall ett set. hans range däremot är fortfarande alla händer han höjer med innan flop.

 

så gott som alla turn och riverkort försämrar min equity mot hans range och eftersom den är så bred blir jag tvungen att nästan blint gissa om han vågar bluffa turn och/eller river då min hand så gott som alltid har förvandlats till något som endast slår en bluff.

 

/exempel

 

jag kan inte vara den enda som har tänkt på den här frågan och undrar därför om några bra spelare här vill dela med sig av sina tankar runt detta eller vet någon video, tråd, bok eller liknande som behandlar det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

handen är för stark för att kasta. en 3bet här är troligtvis +ev men jag förvandlar då en bra hand till en bluff så jag väljer att syna.

 

syn är vettig linje pre..vill bara påpeka att 3beta dock inte är samma sak som att göra din hand till en bluff..eftersom 88 fortfarande ligger långt värdemässigt över hans öppningsrange. Olika starthänder har olika eq helt enkelt, skulle säga att bluffar knappast existerar preflop..

 

hans range däremot är fortfarande alla händer han höjer med innan flop.

 

lite väl förhastade slutsatser, eftersom din range är betydligt starkare än hans behöver han knappast cbeta 100%, något han inte borde göra heller.

 

 

Lösningen i praktiken är att du blir tvungen ta mer passiva linjer på floppen med vissa starkare made hands, att tex checkraisa dessa händer på turn gör du effektivt genom att väga upp dessa med diverse drag..mer problematiskt är att man (iallafall jag) ofta har för få eller för svaga draghänder mot en nitt när man försvarar blindsen, speciellt på denna floppen..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vilka starka händer kan jag egentligen väga upp min flop c/c med? de enda jag kan komma på är KQ, 77 och 55 om jag 3bettar AK och KK.

 

Får känslan av att du försvarar rätt tight oop, vilket jag ioförsej gillar..det gör att qk kommer vara en väldigt stor del av din range överhuvudtaget..så denna bör du garantera syna med, kan inte ge dig nån mall över hur ofta hehe men att alltid checkraisa den blir inte hett iallafall..

 

skulle gissa att du möjligtvis läcker pengar för du har för få kungar i din hd när du tar en C/C linje, du blir för dragen till småpar..för övrigt borde kjs vara tillräckligt nötig att försvara med pre

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Både Jerico och Jeppish har bra och vettiga tankar.

QUOTE=Zaixer;1142227]

eftersom jag har en bra bit över 50% equity mot hans range kan jag inte med gott samvete kasta handen och en höjning för värde är självklart inte heller en möjlighet vilket leder till en syn.

 

Fastna inte i det här tänket. Det finns vissa tillfällen då du måste folda även om du leder över hans range eftersom du har så stora omvända implicita.

Om du märker att han skjuter alla gator ofta så kan du ta CRAI på turn eller river med lite fler både värde- och bluffhänder. 88 kunde ju vara rätt rolig att ha som bluffCRAIhand på river eftersom du har lite showdownvalue när han checkar bakom, men den är fortfarande för dålig för att checka-syn river mot de flesta spelare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...