Gå till innehåll

banker slutar med kontanter


anth

Recommended Posts

Vet inte om detta hör hemma i livepoker-, eller ekonomiforumet.

 

http://www.e24.se/branscher/bankfinans/artikel_941909.e24

Artikeln berättar att vissa bankkontor börjar bli kontantlösa för att minska antalet rån.

Svenska handel vill också att man ska använda kontokort i större utsträckning.

 

Vad kommer det att få för konsekvenser för live-poker spelen i framtiden när kontanter blir mer och mer ovanliga?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det har lugnat ner sig lite nu.... men jag hade en period då jag blev drabbad av bankernas ovilja att hantera pengar och kände en viss ilska.

 

Innan semestern skulle jag växla in småmynt som vi sparat ihop i ett års tid. Som om någon bank ville ta emot dom! En bank tyckte jag kunde åka till ICA Maxi och växla in dom.

Jag tror att det var åttonde banken jag var till som jag kunde växla in dom. Fick dock sätta in pengarna på min sambos konto, för jag var inte kund där.

 

Sen fick jag en pytte summa från landstinget för en reseersättning. På den stod det att det var endast Swedbank som kunde lösa in den. Väl där tog de betalt för att betala ut pengarna till mig, för jag var inte kund där. Men jag kunde inte gå till någon annan bank, för på reseersättningen stod det att det var Swedbank och ingen annan som gällde.

 

Jag funderar starkt på att kräva att min lön betalas ut i kontanter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är väl jätteskönt att kontanter försvinner, är enbart till besvär och gynnar mest ljusskygga verksamheter.

 

för övrigt har jag ett checkhäfte som är väldigt trevligt att använda vid exempelvis homegames

Jag vägrar, och har vägrat de senaste tio åren, att ta emot checkar.

Enligt min mening så är checkar något av det opålitligaste som finns.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det här utvecklingen kom redan i början av 1990-talet, vilket jag upptäckte när jag tog med mig min spargris till ett kontantlöst bankkontor i Umeå.

 

Sen som Loveless skriver kommer kontanter självklart att finnas kvar i omlopp eftersom det finns en efterfrågan på anonyma betalningsmedel.

 

Det har lugnat ner sig lite nu.... men jag hade en period då jag blev drabbad av bankernas ovilja att hantera pengar och kände en viss ilska.

 

Innan semestern skulle jag växla in småmynt som vi sparat ihop i ett års tid. Som om någon bank ville ta emot dom! En bank tyckte jag kunde åka till ICA Maxi och växla in dom.

Jag tror att det var åttonde banken jag var till som jag kunde växla in dom. Fick dock sätta in pengarna på min sambos konto, för jag var inte kund där.

 

Sen fick jag en pytte summa från landstinget för en reseersättning. På den stod det att det var endast Swedbank som kunde lösa in den. Väl där tog de betalt för att betala ut pengarna till mig, för jag var inte kund där. Men jag kunde inte gå till någon annan bank, för på reseersättningen stod det att det var Swedbank och ingen annan som gällde.

 

Jag funderar starkt på att kräva att min lön betalas ut i kontanter.

 

Swedbank vid donkan har en mynträkningsmaskin.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är väl jätteskönt att kontanter försvinner, är enbart till besvär och gynnar mest ljusskygga verksamheter.

 

 

Kort är väl bra, men nackdelen är att man inte har en aning hur mycket som finns på det vilket kan ge jävligt dyra övertrasseringsavgifter, att inte kunna handla det man ska etc. Har man obegränsat med pengar på kontot så är väl kort kanon antar jag.

 

 

Som kärringen till Usama Bin Ladens son sa i en intervju.

"Min man är urfattig pga faderns affärer och tvingas leva på kreditkort"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...