Gå till innehåll

AK vs all in flopp MTT


Haslo

Recommended Posts

Denna hand skedde i en 20$ rebuy på ftp. Preflopp så är det ju inget att diskutera men floppen. Hur gör jag här.

 

För det första: Cbetar jag? För det andra: Hur mycket cbetar jag i detta läge? Jag tycker sjv min cbetsize är bra men jag kanske har fel. Nu när han ställer vad gör jag då. Visst jag är ju i 99% av fallen slagen eller? Men jag har ju commitat nästan halva stacken och det kostar mig "bara" mina resterande ca 8600 i en pott på ca 28k för att syna. Så min fråga är. Foldar jag eller synar jag?

 

Full Tilt Poker Game #9528452167: $17,000 Guarantee (Rebuy) (72571084), Table 21 - 200/400 Ante 50 - No Limit Hold'em - 17:08:10 ET - 2008/12/16

Seat 1: BLIZT (8,780)

Seat 2: the mini jew (28,098)

Seat 3: Sleepyis1 (18,662)

Seat 4: KronicKiller (27,175)

Seat 5: ChipnaChrrrr (2,907)

Seat 6: bono32 (9,892)

Seat 7: jooj42 (20,182)

Seat 8: Hollaplaya68 (27,014)

Seat 9: Haslo (16,419)

BLIZT antes 50

the mini jew antes 50

Sleepyis1 antes 50

KronicKiller antes 50

ChipnaChrrrr antes 50

bono32 antes 50

jooj42 antes 50

Hollaplaya68 antes 50

Haslo antes 50

ChipnaChrrrr posts the small blind of 200

bono32 posts the big blind of 400

The button is in seat #4

*** HOLE CARDS ***

Dealt to Haslo Ace of DiamondsKing of Hearts

jooj42 raises to 1,200

Hollaplaya68 folds

Haslo has 15 seconds left to act

Haslo raises to 3,250

BLIZT folds

the mini jew folds

Sleepyis1 folds

KronicKiller folds

ChipnaChrrrr folds

bono32 folds

jooj42 calls 2,050

*** FLOP *** 8 of Hearts5 of Spades7 of Diamonds

jooj42 has 15 seconds left to act

jooj42 checks

Haslo bets 4,500

jooj42 raises to 16,882, and is all in

Haslo???

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingen duktig MTT spelare, men hade undvikt ett så starkt contbet och om jag var fi som visste att du contbetar hade jag gjort exakt samma spel som honom...

 

Du ligger oftast under, men som du säger kan potoddsen ge dig syn. Att han har set tvivlar jag på eftersom han bara hade synat, mer att han kan ha överpockets eller träffat brädan på något sätt. Eller att han har 66 eller en 6:a.

 

Tycker ändå du kan folda här, men om du verkligen vill komma topplacerad hade man tagit syn här. Foldar du är det ~9000 kvar i din stack och du hamnar under avg, själv skulle jag sätta honom på 66/99/TT/JJ i detta läget och synat sen rivrat K... :D. Eller hade nog foldat, beroende på turre, 20$ kan man ändå gambla för klonk.

 

Tror du är 30/70 dog oftast, och du har investerat nästan 50% (~8000) av din stack i en 28k pott. Med andra ord, finns inget rätt eller fel i mina ögon, mer om du vill shortstackspela eller om du vill gambla som underdog för att klonka. Tror inte ITM är något som intresserar dig oerhört...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi sitter i position :).

 

EDIT:

Ingen som har kommenterat den lilla 3betten pre, men jag vill iaf säga att i like it a lot.

 

Tänkte precis säga att jag inte gillar den, vi hetsar gärna fram allin pre och det gör man bättre med stort bet, detta får han nästan odds på.

 

Men å andra sidan har man tänkt checka på kall flopp ska man såklart hålla nere potten genom det prebet du gör.

 

Hade jag spelat hade det kostat uppemot nära 4K pre och jag hade gjort mig commitad på Cbettet på flopp. Vi vill trots inte se en flopp som vi alltför sällan träffar och sen veka till oss och tappa initiativet i potten, är han hygglig bluffar han ju hem den på turn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänkte precis säga att jag inte gillar den, vi hetsar gärna fram allin pre och det gör man bättre med stort bet, detta får han nästan odds på.

 

Men å andra sidan har man tänkt checka på kall flopp ska man såklart hålla nere potten genom det prebet du gör.

 

Hade jag spelat hade det kostat uppemot nära 4K pre och jag hade gjort mig commitad på Cbettet på flopp. Vi vill trots inte se en flopp som vi alltför sällan träffar och sen veka till oss och tappa initiativet i potten, är han hygglig bluffar han ju hem den på turn.

 

Jag vill ju såklart även kunna 3bet/folda händer här också (stackdjupet är jättebra för det) och då är det rätt tråkigt att dra upp det till 4k som du vill.

 

Du menar alltså att du cbettar hela din range på den här floppen? Det är jättedåligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vill ju såklart även kunna 3bet/folda händer här också (stackdjupet är jättebra för det) och då är det rätt tråkigt att dra upp det till 4k som du vill.

 

Du menar alltså att du cbettar hela din range på den här floppen? Det är jättedåligt.

 

Nej jag cbettar inte hela min range här men om rangen är viktad typ

20% bluffhänder/semihänder som 79s mm

40% ofärdiga starka händer såsom KQ, AQ,AK

40% PP

 

Så skjuter jag iväg en salva med de händer som har showdownvärde och i detta stackdjup med en hårt bettad preflop så har även AK det på den nivå jag lirar regular ($10-$50). Att bara betta överpar eller bättre här anser jag vara en stor svaghet.

 

Klart vi ska kunna 3betfolda här men det kan ju bara röra absoluta botten av vår range.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror jag gillar syn pre (mer shovear från lillpar och sämre ess bakom och eventuellt även syn).

 

Ska man betsizeexploatera kan man nog göra det genom minraise eller minraise+växel.

 

Bet flopp beror rätt mkt på range.

 

Värderaise?

 

Vi har troligen bäst hand pre, vi förbättrar den alltför sällan på flopp och de gånger vi gör det gäller det ju att FI har en hand med.

 

Lättast att få in pengar från sämre hand är pre.

 

Men beroende såklart på om man tror att det kan komma shove från senare fältet så är ju synshove att föredra, men det är imo dumt att förlita sig på det för de flesta på $20 nivån har svårt att vika PP även mot reraises. Dessutom är det inte galet dåligt att få senare PP att vika sig i denna pott.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta är verkligen det största problemet i handen...

 

Vet inte om du levlar, håller med eller vad.

 

Men. Det är ett av problemen... ja

 

Inte det största, inte det minsta. Blir så tiltad av ditt granskande i en text efter nåt litet att angripa o kritisera.

 

Har FI AK,AQ,AJ,KQ blir vi lättbortbettade på turn om vi visar svaghet.

 

 

EDIT: sätt istället en rimlig handrange på FI som han inte väljer att fyrbetta pre med, som han vågar checka flopp med så kommer du nog se att den innehåller rätt stor del av oträffade händer som kan vika mot ett Cbet

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet inte om du levlar, håller med eller vad.

 

Men. Det är ett av problemen... ja

 

Inte det största, inte det minsta. Blir så tiltad av ditt granskande i en text efter nåt litet att angripa o kritisera.

 

Har FI AK,AQ,AJ,KQ blir vi lättbortbettade på turn om vi visar svaghet.

 

 

EDIT: sätt istället en rimlig handrange på FI som han inte väljer att fyrbetta pre med, som han vågar checka flopp med så kommer du nog se att den innehåller rätt stor del av oträffade händer som kan vika mot ett Cbet

 

Menar bara att du kanske ska fundera på hur vår equity i potten förändras (eller inte förändras) när vi har lagt in den sista höjningen pre, jämfört med när fi har gjort det. Det är inte som att turordningen i satsandet eller något annat förändras när vi som du uttrycker det "har initiativ" jämfört med när vi inte har det. Fi kan fortfarande betta eller checka likadant och det kan även vi.

Tycker btw bättre om 3bet pre än syn, även fast det är hyffsat close.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Någon får gärna utveckla det här med varför man betar på floppen.

Vad är det jag betar för, känns inte som att det är en bluff och förstår inte att det skulle vara för värde. Om jag betar och fi slår om så tycker jag att det blir problematiskt, ska jag syna varje gång så blir det väl en läcka?

 

Känns som att beta på floppen är en blandning av att beta för värde och information. Som jag spelar idag så checkar jag ofta här för showdown value.

 

Visst visar jag svaghet när jag checkar, men om jag skulle beta för att verka starkare varje gång kostar det väl mig pengar i förlängningen? Dessutom är jag inte den enda spelare som ser svag ut i det här läget.

 

Om jag inte träffar turn och fi betar så har jag mer information (ett kort till), kan ofta kosta på mig att syna om jag fortfarande tycker att jag har showdown value.

 

Problemet med AK är väl att handens höga equity försvinner när vi kommer till floppen, det är ett helt nytt läge. Vi har bästa kickern, men jag ser inte argumenten för att ta initiativet till att börja bygga pott.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...