Gå till innehåll

Säkraste operativet?


niotio

Recommended Posts

Har precis haft en datakrasch och måste installera om.

Tänker använda denna dator enbart till poker och installera ett minimum av program (pokerklienter, ahk, holdemmanager, mozilla firefox och kaspersky internet security 2009).

Vilket operativ är säkrast av XP och Vista? Vilket funkar bäst till poker?

Vista verkar finnas i flera olika versioner, vilken är bäst för både säkerhet och poker?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Windows XP Pro kan man alltid lita på och snabbare än Vista.

 

Nackdelen är ju att det inte stödjer mer än 2 Gb ramminne.

 

 

Jag tror att både Vista och XP är lika säkra. Men om du har mer än 2Gb ram så Vista>XP.

Själv använder jag mig av XP, så rent GUI-mässigt skulle jag väl köra på XP. Orka lära sig ett nytt GUI nu liksom. :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nackdelen är ju att det inte stödjer mer än 2 Gb ramminne.

 

Stämmer inte.

 

EDIT: Lika bra att förklara istället för att vara tyst å dryg...

 

32 bitars versionen av XP kan adressera lika mycket internminne som Vista. Lite förenklat:

 

MängdenRamIDatorn-MinnetPåGrafikkortet=RamSomDatornAnvänderTillRam

 

Och MängdenRamIDatorn är då om man använder 32bitar runt 4GB som max och bra mycket mer som max om man använder 64bitars operativsystem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vista är mer spyware än OS. Min tjej har det på sin laptop och jag har nog aldrig blivit vansinnig oftare på ett system. Gillar verkligen inte att varje jävla klient ska ha kontakt med internet. Tex. så är diskdefragmenteraren ett av dom programmen som ständigt söker kontakt. Varför den nu ska ha internetkontakt är ett mysterium. Segt och jävligt är det också.

 

Ska du köra Windooze och poker så håll dig till XP och senaste Service packen.

 

 

 

Säkerhet, vet ej vem som sa det men :

 

"Om du ska ha en säker dator, dra ut sladden,ställ datorn i ett kassaskåp och gräv ner skåpet i öknen. Då är den så säker som det går att få."

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nackdelen är ju att det inte stödjer mer än 2 Gb ramminne.

 

 

Jag tror att både Vista och XP är lika säkra. Men om du har mer än 2Gb ram så Vista>XP.

Själv använder jag mig av XP, så rent GUI-mässigt skulle jag väl köra på XP. Orka lära sig ett nytt GUI nu liksom. :-)

 

XP32 klarar dryga 3GB. XP64 klarar 8 om jag inte minns fel. Tillräckligt mycket iaf.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stämmer inte.

 

EDIT: Lika bra att förklara istället för att vara tyst å dryg...

 

32 bitars versionen av XP kan adressera lika mycket internminne som Vista. Lite förenklat:

 

MängdenRamIDatorn-MinnetPåGrafikkortet=RamSomDatornAnvänderTillRam

 

Och MängdenRamIDatorn är då om man använder 32bitar runt 4GB som max och bra mycket mer som max om man använder 64bitars operativsystem.

 

Ja bättre att förklara än att dryga. ;-)

och tack för en bra förklaring!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja bättre att förklara än att dryga. ;-)

och tack för en bra förklaring!

 

Hehe. Jo, det brukar uppskattas. Som man vill bli bemött ska man bemöta andra säg ; )

 

I formeln kan man även kasta in en liten till variabel, nämligen "Minne Som Datorn Helt Enkelt Använder/Reserverar" och subtrahera med. Jag är övertygad om att google ger underbara svar till vad det är för något. Men det känns lite overkill för mig iaf :D Har någon en lätt snabb förklaring får denne gärna bringa lite klarhet =)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

The 32-bit processor can access 4GB of address space, but the hardware design may mean it cannot address 4GB of physical memory. In the original IBM PC, for example, the processor could address 1MB but only 640K was available to the operating system: you lost the top 384K (37.5%). In modern 32-bit PCs, you lose the area from 3GB to 4GB (25%). This space is used for graphics, input-out operations, the system board and so on. Often these addresses are reserved even if the devices are not fitted: your hi-def PC still has memory space for 1980s graphics cards. This means that 3GB is usually the useful limit for a 32-bit PC, though some motherboards can make 3.5GB available.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett tips är att alltid virtualisera webbläsaren på pokerdatorn och starta med en fräsh installation av denna varje gång programmet startas.(valfritt) Förutom bokmärken etc. På det sättet eliminerar du nästan risken totalt för att få in skit i datorn. Den vanligaste vägen är ju via hemsidor som är "infekterade".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...