Gå till innehåll

Problem på låga bord


gabrelito

Recommended Posts

När man sitter och lirar tex 1/2 på svs. Man spelar upp sig stadigt, aggressivt på bra starthänder. Problemet e ju att folk synar och raisar till höger och vänster.

Ett exempel: Köper in med 100 spänn spelar bra händer och kommer upp i 200. Får AK, bettar pott, flop typ KJ9. Så bettar man igen och FI ställer. Jag synar och FI visar J9 eller QT.

Liknande har hänt 10000 ggr.

 

Hur undviker man? folk e ju så lösa, ska man gå upp i nivå för att slippa skiten lr? elelr skall man folda varje gång med top-pair när man blir reraisad all in? Blir så jävla tiltat, hoppas ni fattar:)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En bra grundprincip på låga nivåer är att spela tight, tightare, aptightast. Eftersom motståndarna som regel (inte alltid, notes är A och O) spelar löst och ofta inte släpper drag eller TP med dålig kicker osv. så är det bara att vänta in nötterna eller nästnötterna och casha in.

 

Gå inte upp i nivå för att de 'där uppe' respekterar höjningar. Det blir en säker väg till gulning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När man sitter och lirar tex 1/2 på svs. Man spelar upp sig stadigt, aggressivt på bra starthänder. Problemet e ju att folk synar och raisar till höger och vänster.

Ett exempel: Köper in med 100 spänn spelar bra händer och kommer upp i 200. Får AK, bettar pott, flop typ KJ9. Så bettar man igen och FI ställer. Jag synar och FI visar J9 eller QT.

Liknande har hänt 10000 ggr.

 

Hur undviker man? folk e ju så lösa, ska man gå upp i nivå för att slippa skiten lr? elelr skall man folda varje gång med top-pair när man blir reraisad all in? Blir så jävla tiltat, hoppas ni fattar:)

 

 

Ditt stora problem kan vara att motståndet är bättre än du själv, men att du är blind för det. Tycker du kan vara öppen för att så kan vara fallet och hela tiden förbättra ditt spel. Högre upp kommer det ju bara vara större skillnad i skillz, samt högre insatser vilket ger väldigt mycket större förluster.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ditt stora problem kan vara att motståndet är bättre än du själv, men att du är blind för det. Tycker du kan vara öppen för att så kan vara fallet och hela tiden förbättra ditt spel. Högre upp kommer det ju bara vara större skillnad i skillz, samt högre insatser vilket ger väldigt mycket större förluster.

 

Haha, klart jag försöker utveckla mitt spel, annars skulle jag inte skriva här. Överskattar man sig själv för att man sitter på 1/2 på svs och lackar på nån som inte kan reglerna?:P

 

Aja, får tighta till ännu mer då!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När man sitter och lirar tex 1/2 på svs. Man spelar upp sig stadigt, aggressivt på bra starthänder. Problemet e ju att folk synar och raisar till höger och vänster.

Ett exempel: Köper in med 100 spänn spelar bra händer och kommer upp i 200. Får AK, bettar pott, flop typ KJ9. Så bettar man igen och FI ställer. Jag synar och FI visar J9 eller QT.

Liknande har hänt 10000 ggr.

 

Hur undviker man? folk e ju så lösa, ska man gå upp i nivå för att slippa skiten lr? elelr skall man folda varje gång med top-pair när man blir reraisad all in? Blir så jävla tiltat, hoppas ni fattar:)

 

Du skriver ju sj vad problemet är...Du har svårt att släppa TPTK.

Det är bara ett par, inte nöten, måste lära dig släppa enstaka par även om du spelar på lägre nivåer...

Vad tror du han ställer med som du slår på den brädan?

 

Sen att gå upp i nivå för att slippa skiten som du skriver är nog det största misstaget du kan göra...Slår du inte 1/2 varför tror du då att du slår spelet på högre nivå? Om du spelar likadant och får in det på floppen med AK på KJ9 på högre nivå tror du fortfarande din hand är bra då?

 

Självklart är det ju väldigt situationsberoende,( har du nån spec. read på fi att han ställer med FD osv är väl syn berättigat ) men när nån ställer på KJ9 så känns väl inte AK som nöten men som sagt det beror ju mkt på vilken FI du möter, men jag skulle ju inte vara överlycklig att syna en all in där på floppen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Känner igen mig på detta problemet. Tycker jag kör hyffsat bra TAG spel, vilket lätt kan resultera i om man har en bra hand(TPTK) att man spelar den för aggresivt. Gäller att ha en read på FI så man har koll på hans range.

Men som nämts tidigare gäller väl o tighta till o vika en hand som TPTK om man möter hårt motstånd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När man sitter och lirar tex 1/2 på svs. Man spelar upp sig stadigt, aggressivt på bra starthänder. Problemet e ju att folk synar och raisar till höger och vänster.

Ett exempel: Köper in med 100 spänn spelar bra händer och kommer upp i 200. Får AK, bettar pott, flop typ KJ9. Så bettar man igen och FI ställer. Jag synar och FI visar J9 eller QT.

Liknande har hänt 10000 ggr.

 

Hur undviker man? folk e ju så lösa, ska man gå upp i nivå för att slippa skiten lr? elelr skall man folda varje gång med top-pair när man blir reraisad all in? Blir så jävla tiltat, hoppas ni fattar:)

 

det är sånt som händer när man spelar poker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I exemplet du gav: Att i cash game syna en höjning med J9 eller Q10 i position är ju inget ovanligt.

Om du skulle spela högre limits skulle folk spela nästan lika många händer, men dom flesta skulle spelas på rätt sätt jämfört med på låga nivåer.

 

Och floppen KJ9 är ju ganska farlig. Om du varit tight innan, och sen börjar betta för fullt förstår fi att du har t ex AK och inte kommer släppa handen om han ställer.

Sen är det ju helt enkelt sånt som händer i poker, det där ÄR poker.

 

Det handlar om mer än starthänder och hur dom "ska" spelas. Hur händerna utspelas beror helt på vilken read fi har på dig, och hur du spelat innan.

Spelar han så många bord att han inte klarar av det är det bara att tacka och ta emot, och utnyttja det.

Mixa upp ditt spel lite istället för att bli ännu tightare, men lugna ner dig om du stöter på hårt motstånd från en spelare som verkar vettig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att man kan tänka rent matematisk: Håller man sig till sitt sunda spel så blir man visserligen utdragen oftare men NÄR man vinner så vinner man MER eftersom potterna gödslas mer.

 

Så i det långa loppet tjänar man helt klart på det....

 

Själv spelar jag bara premiumhänder och har lyckats grinda upp

kapitalet utan större svårigheter...

 

Att man blir utdragen ofta med höga par mot skithänder av en eller flera motståndare får man tåla...det är oundvikligt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fel, fel, fel, du vill spela fler händer mot kasst motstånd.

 

Jo, det är sant som du säger men jag tänkte mest på OP:s situation. Jag vill nog säga att det första steget är att spela riktigt tight på låga nivåer. Känner du att du kan spela ut FI så ska du självklart spela många marginella händer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej mitt vresiga inlägg fick inte va kvar jävla juggler :P... tilt... ska skriva en seriös och lättförståelig post då.

 

Om du spelar micro och har Edge kan du i princip raisa ALLA händer preflop och ta ned den post eftersom du har edge. Fördelen är att du kan bygga potter pre med skräp och sedan ta ned den post eftersom dom släpper utan träff. Bara genom detta bygger du stack rätt fort. Dåliga spelare på micronivåer spelar nästan alltid sina händer faceup, deras händer blir väldigt definerade och gör det därför mycket enkelt att spela ut dom. Värdebetta mkt, bluffa lite, folda när någon raisar.

 

Dock e det viktigt att sluta trycka på pottknappen om det är mer än 1 spelare i potten förutom du, samt om han fortsätter syna turn. På flopp får du väldigt ofta syn men turn synar de aldrig om de inte har ngt, synar de turn så synar de river nästan alltid. Så bluffa inte bort dig efter turn.

 

Valuebet valuebet valuebet. TPTK e seminuts, har du bättre än det är det bara försöka få in så mkt deg som möjligt asap.

 

Om någon 3 bettar pre, lägg dig alltid. Undantaget är om ni är djupa och du tror att han kommer ge dig hela sin stack om du träffar ett set/tvåpar.

 

Om någon raisar post, dvs på flopp, turn eller river - lägg dig. På lägre nivåer raisar inte folk om de inte har nuts. Har dom något annat förutom nuts så trycker dom syn. Syn syn syn. Detta är ganska enkelt att exploatera eftersom du alltid får bra implicita och potodds till att dra ut dom med dina drag.

 

Detta är massa bra tumregler som du kan följa och med lätthet slå micronivåer. Jag vet detta för en polare till mig som lirar micro sa precis om du - "Det är omöjligt å vinna på så här låga nivåer! Dom lägger sig ju aldrig"

Så för att motbevisa honom så testade jag. Jag körde några tusen händer för att motbevisa honom och hade 29bb/100. Jag kommer inte ihåg vilka stats jag lirade men jävligt LAG iaf.

 

Det är ganska logiskt att det är enklare att vinna pengar mot sämre motstånd. Det gäller bara att anpassa sig och veta hur man ska extrahera pengar.

 

Hoppas detta gav dig lite hjälp på vägen. Gl.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet inte om någon har nämnt det, men i ditt exempel spelar det stor roll om det är Hu(heads up) eller multiway-pot. I en multi-way pot är det ännu viktigare att fråga dig själv - är verkligen mitt toppar bättre än min motståndares hand när det är en raise och en reraise? Om du inte tror det, så är nästa steg att jobba på att verkligen klara av att lägga AK i det läget, även fast det känns svårt.(säger inte att handen du gav som exempel var multiway, men hoppas att du förstår poängen) I en HU pott minskar kraven för att syna, och ditt beslut måste baseras på hur kan har spelat tidigare och därmed vilka händer han kan tänkas gå AI med i det läget.

 

Sen finns det något man kan kalla "standard" också. det innebär tex att om du har KK och hamnar AI mot en spelare som har varit någorlunda lös tidigare, och han visar upp AA så innebär det inte nödvändigtvis att du har spelat fel. Varför? Jo, jämför KK mot de händer som han kan tänkas gå AI med preflop (på dessa nivåer är det mer än AA som folk ställer med pre) och du kommer att upptäcka att du leder mot hans totala "range" (handdistrubution). På så vis är det ett spel som du vinner på i det långa loppet, och du kan "avskriva" den här individuella handen som "standard".

 

Sen om du verkligen vill veta om du spelade korrekt eller inte, så finns det ett kanonbra sätt - skaffa Pokertracker! Efter varje session kan du gå igenom hur du spelade handen och sedan posta den på forumet och få den analyserad av spelare som är bättre och vinner mer än dig. Var öppen och beredd på att de som analyserar handen kommer att hävda att du spelade fel - i så fall, ta lärdom till nästa gång och du kommer bli en bättre pokerspelare och kan vinna mer pengar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag håller med Totty men position är mycket viktigt. Vill man som Totty skriver vikta sin handdistribution mot skräp så gör det framförallt på CO och knappen. Lär dig också att se vilka som är synstationer som håller i sina floppade botten och mellanpar in i döden. Titta på hur folk använder sin tidsbank. Det går ganska lätt att hitta generella mönster hos orutinerade spelare ( blixtsyn på flop med två hjärter , vad kan FI ha då? steka, steka, steka.....miniräjs, vad kan FI ha då?).

Var inte för fäst i klädda kort. Många kombinationer av klädda händer - typ K9, KT, Q8 etc - är livsfarliga om du postflop är uppe mot en duktig balanserad spelare ( fixa PT eller nåt annat så att du kan hitta spelare som tex FR synar med mindre än 20 % - då är K9 med action efter flop inte kul).

 

/Clueless

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här kommer en hand som symboliserar det problemet vi pratar om:

 

BossMedia Game #886755306: Table Anna 33 - kr0.50/kr1.00 - No Limit Hold'em - 18:27:52 - 2008/12/16

Seat 5: Hero (kr52.39)

Seat 1: Modman74 (kr70.22)

Seat 2: sickboy77 (kr411.29)

Seat 4: yyy444 (kr88.32)

Seat 3: zozo3 (kr53.97)

Hero posts the big blind of kr1.00

yyy444 posts the small blind of kr0.50

zozo3 is the button

*** HOLE CARDS ***

Dealt to Hero Jack of HeartsJack of Clubs

Modman74 folds

sickboy77 calls kr1.00

zozo3 folds

yyy444 calls kr1.00

Hero raises kr4.00

sickboy77 calls kr4.00

yyy444 folds

 

*** FLOP *** 5 of Clubs7 of Diamonds9 of Spades

Hero bets kr9.00

sickboy77 calls kr9.00

 

*** TURN *** 5 of Clubs7 of Diamonds9 of Spades7 of Hearts

Hero bets kr20.25

sickboy77 calls kr20.25

 

*** RIVER *** 5 of Clubs7 of Diamonds9 of Spades7 of Hearts7 of Clubs

Hero goes all-in with kr19.14

sickboy77 calls kr19.14

 

*** SUMMARY ***

Total pot kr103.14 | Rake kr2.64

Board: 5 of Clubs7 of Diamonds9 of Spades7 of Hearts7 of Clubs

Modman74 won (kr0.00), mucks

sickboy77 won (kr103.14), showed Ace of Spades7 of Spades

Hero won (kr0.00), showed Jack of HeartsJack of Clubs

 

 

Borde väl höjt mer pre. I och med att han bara synar ner hela vägen så får man ingen bra read på honom. Skall man sakta ner om man får syn på flop och river?

Bettar pott hela vägen, bra? Dåligt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här kommer en hand som symboliserar det problemet vi pratar om:

 

BossMedia Game #886755306: Table Anna 33 - kr0.50/kr1.00 - No Limit Hold'em - 18:27:52 - 2008/12/16

Seat 5: Hero (kr52.39)

Seat 1: Modman74 (kr70.22)

Seat 2: sickboy77 (kr411.29)

Seat 4: yyy444 (kr88.32)

Seat 3: zozo3 (kr53.97)

Hero posts the big blind of kr1.00

yyy444 posts the small blind of kr0.50

zozo3 is the button

*** HOLE CARDS ***

Dealt to Hero Jack of HeartsJack of Clubs

Modman74 folds

sickboy77 calls kr1.00

zozo3 folds

yyy444 calls kr1.00

Hero raises kr4.00

sickboy77 calls kr4.00

yyy444 folds

 

*** FLOP *** 5 of Clubs7 of Diamonds9 of Spades

Hero bets kr9.00

sickboy77 calls kr9.00

 

*** TURN *** 5 of Clubs7 of Diamonds9 of Spades7 of Hearts

Hero bets kr20.25

sickboy77 calls kr20.25

 

*** RIVER *** 5 of Clubs7 of Diamonds9 of Spades7 of Hearts7 of Clubs

Hero goes all-in with kr19.14

sickboy77 calls kr19.14

 

*** SUMMARY ***

Total pot kr103.14 | Rake kr2.64

Board: 5 of Clubs7 of Diamonds9 of Spades7 of Hearts7 of Clubs

Modman74 won (kr0.00), mucks

sickboy77 won (kr103.14), showed Ace of Spades7 of Spades

Hero won (kr0.00), showed Jack of HeartsJack of Clubs

 

 

Borde väl höjt mer pre. I och med att han bara synar ner hela vägen så får man ingen bra read på honom. Skall man sakta ner om man får syn på flop och river?

Bettar pott hela vägen, bra? Dåligt?

 

Alltså du sitter med en fjärdedels stack på bordet... du kommer inte vinna Varje Hand bara för att du har bäst hand pre eller på flopp. Det är poker, du blir utdragen ibland. Att förlora 50bb är inget att någonsin gnälla om, jättestandard. Det är därför du ska ha en bankrulle.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...