Gå till innehåll

Filmer som handlar om Poker?


Seraph

Recommended Posts

Funderar på vad det finns för för filmer som har poker som någorlunda centralt tema.

 

De jag kommer på är:

Rounders

Shade

 

Men sen är det stop. Kommer ihåg att Glimne nämner nån i Pokerhandboken, men jag kommer inte ihåg namnet.

 

Kan ni hjälpa till att fylla på listan? Får gärna kommentera om ni tycker filmerna är sevärda eller inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

MAVERICK så klart :)

 

Sen har ju Lock Stock and Smoking Barrels med en scen där det handlar om poker. Men inte sånt du menar kanske.

 

 

*fuskar och kollar pokerhandboken* :

 

Härifrån till evigheten

 

Ingen Ängel

 

o.s.v. Men dessa är inga filmer som är kända för de flesta antar jag.

Jag känner verkligen inte till dom.

 

Dock är namnet "The cinicinnati kid" kanske känd för någon.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här är ett lass med filmer som har poker cener i sig.

Aces and Eights (1936)

Asso (1981)

Big Hand for the Little Lady, A (1966)

California Split (1974)

Croupier (1998)

Havana (1990)

Honeymoon in Vegas (1992)

Late Night Poker (2000)

Lock, Stock....(1998)

Lucky (2003)

Maverick (1957-1962)

Maverick (1994)

Ocean's 11 (1960)

Ocean's 11 (2001)

Poker (1986)

Rounders (1998)

Stuey (2003)

The Big Blind (1999)

The Big Blind (2003)

The Cincinnati Kid (1965)

 

//Henrik

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vissa filmer var ganska löst pokerrelaterade, så då drar jag också till med en:

 

 

Tusenbröder II. Den svenska serien som gick på SVT för ett tag sen. Handlingen inte kretsar så mycket kring poker, men de ska lura pengarna av en gangster i fängelset i en pokermatch.

 

 

Klart sevärd, vare sig man gillar poker eller inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

angående stuey så verkar det ta ett tag. Filmproducenten (tror jag) har inget bolag bakom sig som vill köpa filmen... eller vad man nu säger. Eventuellt ska dom släppa en DVD i vår innan filmen kommer på bio. Den har hittils endast visats på div film festivaler i USA. Om jag fattat allt rätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Big Hand for the Little Lady, A (1966)

 

Tror jag har hört talas om den. Är det inte så att en pokerspelare dör mitt under en hand, och hans änka får spela klart handen. Men hon har inte tillräckligt med pengar, så hon måste fixa det först. Tillslut hittar hon någon som kan tänka sig låna ut pengarna, men han vill se handen först. När hon visar den så är det inget snack om saken, hon får låna hur mycket hon vill.

 

Motspelaren antar då naturligtvis att hon sitter på en monsterhand, och lägger sig.

 

Frågan är bara vad hon hade för hand... :D

 

Vill hemskt gärna se filmen om någon har den. Jag vet hur den slutar, men tänker inte avslöja...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

If you love poker, you may want to check out these 18 great poker-influenced movies!

 

Aces and Eights (1936)

A gentleman gambler exposes a cheater—and then is framed for his killing. But will he be able to clear his name and win his ranch back?

 

Asso (1981)

Asso is the best poker player in town, but was recently killed. When he gets to heaven, he plays poker against a clerk who loses and lets him come back to earth as a ghost searching for a good man for his widowed wife. Yes, really.

 

Big Hand for a Little Lady (1966)

A Western about a man who loses it all at a poker challenge and then has a heart attack…and his widowed wife who now must learn poker to win it all back.

 

California Split (1974)

A gambler gets deep into debt and then pawns everything to play the poker game of a lifetime.

 

The Cincinnati Kid (1965)

A new kid’s in town and he has to face the best poker player in the US. He has help along the way, but when it all comes down, its up to him.

 

The Cooler (2004)

A man who inspires bad luck must hang around winning players to “cool them off.” But then he falls in love and suddenly inspires good luck.

 

Dr. Mabuse—The Gambler (1922)

Dr. Mabuse uses his mind-control tricks to win at the poker table!

 

Havana (1990)

Robert Redford is a gambler who trusts no one…but then meets the woman of his dreams.

 

House of Games (1987)

A psychologist tries to help a patient who says he’ll be killed if he doesn’t pay off a poker debt. She works hard to learn the game before he loses it all.

 

Kaleidoscope (1966)

A cheating poker player is forced to play in a high stakes game to prove he really is the “luckiest poker player ever.”

 

Loaded Pistols (1948)

Playing poker and the lights go out. Suddenly, someone is shot! In this whodunit, Gene Autry must play more poker to find the answer.

 

Lock, Stock and Two Smoking Barrels (1998)

London regulars pool together to help their friend play poker against a gangster. Their loss throws them into the wild world of the crime underground…and it’s all they can do to get back out.

 

Lucky (2003)

The dark comedic rise and fall of a gambling addict.

 

Luckytown (2000)

A young woman (Kirsten Dunst) convinces a clerk to give up his job and head to Vegas to become a poker king. But she actually has an ulterior motive…finding her father.

 

Maverick (1994)

Mel Gibson and Jodie Foster star in this Western romp where they must come up with cash for a big poker tournament…no matter what it takes.

 

Queen High (1930)

When two business women can’t get along, they play poker to see who gets to be in charge…and who gets to be a servant to the other for a year!

 

Rounders (1998)

Matt Damon comes to the rescue, helping a buddy of his pay off a big gambling debt. He dives into the professional poker world, for better or worse.

 

Sunset Trail (1939)

Hopalong Cassidy! Need we say more? Hopalong tracks down a bad guy by pretending to be a amateur poker player.

 

 

Källa: pokersourceonline.com

 

* Kortar ner länken lite - QoS *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Shade (2003)

 

"Shade is set in the world of poker hustlers working the clubs and martini bars of Los Angeles. The tale unfolds as a group of hustlers encounter "The Dean" and pull off a successful sting that results in their pursuit by a vengeful gangster." // IMDB

 

kommer inte ihåg hur mycket poker det va i den, men den va bra iaf :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Har också misslyckats med att hitta nåt sätt att få tag på "Stuey", dvs filmen om Stu Ungar. Den har fått en ny titel: "Highroller: the Stu Ungar story".

Filmen om tidernas mest färgstarka kortspelsprofil kom i fjol i USA och har, vad jag lyckats hitta på nätet, fått bra recensioner och även vunnit något pris. Utifrån filmklippen på

http://www.highrollermovie.com/

verkar den klart sevärd.

Vad jag förstår har den ännu inte funnit någon europeisk distrubutör. Fick höra från annat håll att det amerikanska filmbolaget ber europeiska kortspelare lobba för filmen...

Någon som vet mer? Nån som har sett den? Som vet hur man får tag i den på nåt sätt?

Eller som har kontakter inom europeisk filmdistribution?

R.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Enligt Yahoo! groups om just "High Roller: The Stu Ungar story" så står följande att läsa:

Actually, the street date for the DVD will probably coincide with next year's WSOP, which means not until next APRIL! This is happening for a number of reasons, not the least of which is that distributors set their release calendars far in advance.

 

The good news is that there will most likely be another type of release before that. Where and when isn't set yet.

 

If you want to vent, go to:

http://www.hbo.com/apps/submitinfo/contactus/submit.do

select "HBO Films" and tell 'em what you want....

OR

http://www.sho.com/site/util/contact.do

They might listen, who knows? Couldn't hurt...

 

Där hittade jag även en länk till en annan pokerfilm: The Big Blind. Verkar förvisso vara en film av B karaktär men några kända ansikten dyker upp. Trailer finns på sidan.

EDIT: B kanske var att ta i utan att ha sett den. Har läst lite mera nu och den verkar vara gjord med low- eller t.o.m. microlimit budget. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Big Hand for the Little Lady, A (1966)

 

Tror jag har hört talas om den. Är det inte så att en pokerspelare dör mitt under en hand, och hans änka får spela klart handen. Men hon har inte tillräckligt med pengar, så hon måste fixa det först. Tillslut hittar hon någon som kan tänka sig låna ut pengarna, men han vill se handen först. När hon visar den så är det inget snack om saken, hon får låna hur mycket hon vill.

 

Motspelaren antar då naturligtvis att hon sitter på en monsterhand, och lägger sig.

 

Frågan är bara vad hon hade för hand... :D

 

Vill hemskt gärna se filmen om någon har den. Jag vet hur den slutar, men tänker inte avslöja...

 

Har du läst Pokerhandboken? Filmen skildras med ett ganska långt referat där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 months later...

The Music of Chance:

Är det någon som har sett filmen?

Hur mycket 7-card stud spelas det?

 

 

The story appears to be relatively simple. One man goes driving. He meets another man on the road. The two of them meet some eccentric millionaires. The four men play poker. Then two men build a wall. It is almost nonsensical now that I look back on it. But the story's not really the thing (it never is in an Auster book). So don't go looking for closure, and don't expect easy answers. It's all just an excuse for some finely written meditations on the nature of fate and the restrictions of freedom.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...