Gå till innehåll

Om Annette_15 och en AP-direktör fick ett barn...


Klyka

Recommended Posts

...så skulle det kunna se ut nånting sånt här:

 

annette15spelarpokerbykhm6.jpg

 

(ja, det är en repost).

 

Vad föredrar du - att vara Klyka (ja, utan värderingar i övrigt då :mrgreen:, men att se dina egna kort men ingen annans) eller att vara deras avkomma (ja, återigen utan värderingar i övrigt.. att se allas kort utom dina egna, alltså)?

 

Vilket ger störst edge?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Av Klyka och avkomman väljer jag avkomman, då det verkar mycket roligare att se alla andras kort än sina egna. Antar att det ger större edge som en bonus. (Ska jag väga in andra överväganden än bara vilka kort man får se när man spelar poker så är jag dock ganska säker på att beslutet blir ett annat. Inte minst för att barn ofta brukar vara hyfsat lika sina mödrar. :-) )

 

Av Anette och dirren så får det nog bli Anette. Hon vinner ju ändå även utan att se korten, och har nog ett lugnare liv vid sidan om bordet som det ser ut just nu.

 

Edit: När kommer det en pokerklient med stöd för att kunna välja mellan att bara se sina egna hålkort eller att bara se alla andras hålkort?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Edit: När kommer det en pokerklient med stöd för att kunna välja mellan att bara se sina egna hålkort eller att bara se alla andras hålkort?

 

Man skulle kunna prova o spela ett homegame där man klistrar upp sina egna kort i pannan. =) Gäller att alla litar på varandra dock, iom att det annars lätt blir collusion.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man skulle kunna prova o spela ett homegame där man klistrar upp sina egna kort i pannan. =) Gäller att alla litar på varandra dock, iom att det annars lätt blir collusion.

 

Ja, eller att alla har pannband som man sätter sina kort i.

 

Jag hade anmält mig direkt - låter skitkul! :-D "Snacket i korten" lär ju bli mer intressant än vanligt på ett sådant homegame. :mrgreen:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nåt som faktiskt skulle vara intressant är HU indianpoker.. finns nog ett o annat att analysera där.. Bluffande tex.

 

Just HU indianpoker blir ju ganska lätt att få till i praktiken utan pannband och så också, om man sitter vid var sin dator i samma rum och spelar men där båda bara får se den andres bildskärm.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just HU indianpoker blir ju ganska lätt att få till i praktiken utan pannband och så också, om man sitter vid var sin dator i samma rum och spelar men där båda bara får se den andres bildskärm.

 

Svårt att pricka bettknappen!

Annars är det ju precis bara att det är precis tvärt om vid showdown. Man får 2 hålkort, men det är motståndarens kort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svårt att pricka bettknappen!

 

Aj fan, just det. :oops:

 

Annars är det ju precis bara att det är precis tvärt om vid showdown. Man får 2 hålkort, men det är motståndarens kort.

 

Måste testa det senare idag, ska köra lite HU med en kompis i alla fall i eftermiddag. Får se vad han tycker om förslaget att det är motståndarens kort man får framför sig och att man spelar utifrån det. Blir intressant... :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aj fan, just det. :oops:

 

 

 

Måste testa det senare idag, ska köra lite HU med en kompis i alla fall i eftermiddag. Får se vad han tycker om förslaget att det är motståndarens kort man får framför sig och att man spelar utifrån det. Blir intressant... :-)

 

Ge oss en update sen, det blir ju inte mycket utav värdebetande utan snarare ett sjukt psykologiskt spel, snarare så att det kommer spelat raise/fold :) är min första tanke iaf..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vid närmare eftertanke är inte detta heller något nytt. Men icke desto mindre intressant! Blir ett helt annat spel. Tror inte det blir mindre VB:ande, men man måste tänka om helt och hållet kring handranges, drag etc.

 

En lustig sak är att drag får en helt annan karaktär. Man spelar sällan eller aldrig som att man är på drag (för det vet man helt enkelt väldigt sällan, iom att mitt drag består i chansen att motståndarens kort träffar), däremot har man ofta antidrag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ge oss en update sen, det blir ju inte mycket utav värdebetande utan snarare ett sjukt psykologiskt spel, snarare så att det kommer spelat raise/fold :) är min första tanke iaf..

 

Vi provade alltså att köra lite NLTH HU efter modellen att man fick motståndarens hålkort att titta på istället för sina egna. Nu hade vi inte funderat så mycket på vad denna form av poker egentligen innebär innan vi började så vi spelade säkert riktigt dåligt, men inledningsvis blev det hela ganska "omvänt". Och det var väl det som var den naturliga utgångspunkten i de flesta fall - att bestämma sig för vad motståndaren skulle gjort om han själv hade spelat läget, och sedan göra tvärtom. Men bluffmomentet är klurigt att analysera. :-)

 

Lite lustigt blev det när vi hamnade all in preflop med 23o mot 24o. Men såklart blev det split pot av det hela. Så man kanske ska spela någon slags hi/lo eller så istället när man kör denna typ av poker?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hu blir det ungefar hold'em lowball och i ovrigt poker som vanligt. Ska inte vara nagra andra skillnader an att hd:arna klumpar sig lite annorlunda i den spelbara delen av rangen. Bor verkligen inte vara massa raise/fold och psykologiskt tjosan, iaf inte mer an i vanlig poker.

 

NB: 72o ar inte i narheten av att vara not, iom att den ar 1:2 mot alla battre tvaor.

 

3+ spelare sa borde det bli valdigt annorlunda vanlig poker. Ska man fa det som vanlig poker lar man gora lowball av det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nåt som faktiskt skulle vara intressant är HU indianpoker.. finns nog ett o annat att analysera där.. Bluffande tex.

 

när vi körde plump med 1kort i pannan 7handat valde jag i mellanpos att satsa på att ta hem 1 stick med motiveringen att jag ansåg det osannolikt att någon annan hade samma färg som mig och de andra hade relativt låga kort. funderade på det efteråt och tror det var ev- om än marginellt. beror ju givetvis på massa faktorer, har tyvärr inte hh, men jag låg typ delad ledning en plats till höger om med en mycket erfaren plumpgrinder med readen att hon var 14år och troligtvis explodonk. korten var typ Js 9s 7 7 4 3. hon i ledningen hade 7. övriga i fältet hade typ 10-20poäng mindre än oss. era tankar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

när vi körde plump med 1kort i pannan 7handat valde jag i mellanpos att satsa på att ta hem 1 stick med motiveringen att jag ansåg det osannolikt att någon annan hade samma färg som mig och de andra hade relativt låga kort. funderade på det efteråt och tror det var ev- om än marginellt. beror ju givetvis på massa faktorer, har tyvärr inte hh, men jag låg typ delad ledning en plats till höger om med en mycket erfaren plumpgrinder med readen att hon var 14år och troligtvis explodonk. korten var typ Js 9s 7 7 4 3. hon i ledningen hade 7. övriga i fältet hade typ 10-20poäng mindre än oss. era tankar?

 

Har ingen valt att ta 1 stick så är det läge att satsa på att ta det. Speciellt om de som är efter inte har höga kort. Kör ni med 05 poäng på 0 stick är det ännu mer fördelaktigt att ta det. Kör ni däremot med 10 poäng på 0 stick är det nog en fördel att nolla i det läget. Risken att ta det är ju inte så stor.

 

Så jag tycker det beror på om ni kör 05 eller 10 poäng på 0 stick.

 

ps. vi brukar köra mörkt när det bara är ett kort så då vet man inte de andras kort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

när vi körde plump med 1kort i pannan 7handat valde jag i mellanpos att satsa på att ta hem 1 stick med motiveringen att jag ansåg det osannolikt att någon annan hade samma färg som mig och de andra hade relativt låga kort. funderade på det efteråt och tror det var ev- om än marginellt. beror ju givetvis på massa faktorer, har tyvärr inte hh, men jag låg typ delad ledning en plats till höger om med en mycket erfaren plumpgrinder med readen att hon var 14år och troligtvis explodonk. korten var typ Js 9s 7 7 4 3. hon i ledningen hade 7. övriga i fältet hade typ 10-20poäng mindre än oss. era tankar?

 

Det beror för det första på poängberäkningssystemet. Körde ni med etta framför (dvs 11 poäng om man klarar ett stick, 10 om noll) så vetefasen om risken är värd den extra poängen. Är det 10p för ett och 5 för noll så är det ju helt annat läge. Typ delad ledning är något för vagt också, det är en jämrans skillnad om du ligger någon poäng före eller efter.

 

(Also, alla som bjöd före dig borde ha tagit ettan redan för att få börja och chans att knappa in lite, särskilt om de andra korten var så låga. Tyder på att det var fisktätt. Då kan det bli svårt att ta in ett underläge om grindern har position på dig. Hon kommer ju alltid att veta vad du bjuder innan hon själv ska bjuda på slutet t ex)

 

Sen finns det vissa psykologiska faktorer som spelar in. Om du skulle misslyckas och senare få stryk av en 14-årig tjej så kan du åtminstone skylla på att du iallafall inte "satt och fegade till dig nollor".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det beror för det första på poängberäkningssystemet. Körde ni med etta framför (dvs 11 poäng om man klarar ett stick, 10 om noll) så vetefasen om risken är värd den extra poängen. Är det 10p för ett och 5 för noll så är det ju helt annat läge. Typ delad ledning är något för vagt också, det är en jämrans skillnad om du ligger någon poäng före eller efter.

 

(Also, alla som bjöd före dig borde ha tagit ettan redan för att få börja och chans att knappa in lite, särskilt om de andra korten var så låga. Tyder på att det var fisktätt. Då kan det bli svårt att ta in ett underläge om grindern har position på dig. Hon kommer ju alltid att veta vad du bjuder innan hon själv ska bjuda på slutet t ex)

 

Sen finns det vissa psykologiska faktorer som spelar in. Om du skulle misslyckas och senare få stryk av en 14-årig tjej så kan du åtminstone skylla på att du iallafall inte "satt och fegade till dig nollor".

 

10 poäng för 0

11 poäng för 1

 

eftersom de före mig hade bjudit 0 så ökar ju chansen att jag har ett högt kort mtp hur låga kort de andra hade.

 

får jag 1 poängs ledning så kan jag satsa på nollor varje runda och pressen ligger på henne att hon tvingas ta risken för att komma ikapp mig vilket borde öka mina chanser. om jag förlorar så är ju risken rätt stor att jag förlorar till henne vilket också offsetar risken jag tar lite.

 

som sagt, tyckte det var ett lurigt spel. men spelteori säger ju att man ska välja det mest aggressiva alternativet om man är osäker, borde väl gälla även för plump eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...