Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Sambon jobbar på ett mindre, privat, företag med ca 15 anställda. Perioden juli-september var hon föräldraledig 100% och därefter kontinuerligt 50% (vi delar 50/50).

Ryktesvägen (om man nu kan kalla det så på ett såpass litet företag) har hon nu fått höra att chefen kommer att dela ut en monetär julbonus. Det är ju frid och fröjd men hon fick även höra att den skulle baseras på närvaro och vilket då skulle innebära att hon får en mindre bonus än t.ex sin kollega som jobbat som normalt under året.

Det jag funderar över är huruvida det är korrekt att göra så, från chefens sida. På ett sätt kan jag ju förstå det eftersom min sambo inte lagt lika många arbetstimmar som hennes kollega men samtidigt funderar jag på om det är korrekt eftersom en arbetsgivare inte får inskränka på förmåner etc pga föräldraledighet. Dessutom ligger min sambos arbete för arbetsgivaren till grund för en stor del av företagets framgång, imo, inte bara i ett kortsiktigt perspektiv utan även i ett långsiktigt.

Jag är öppen för att höra era tankegångar :-P

Tilläggas bör väl även att det inte handlar om några jättesummor här heller...

Postad

Det verkar inte vara sa smart, relationsmassigt, att anvanda en legalitet for att tvinga till sig en smasumma. Lite som att klaga pa att mormor kopt en for billig julklapp eftersom brorsan fick en dyrare. Vardet pa en irriterad chef torde vara bra mycket mer negativt an nagon tusenlapp.

Angaende lonsamheten for foretaget i stort sa har det ju rimligen med loneforhandling att gora snarare an en bonus som ar baserad pa narvaro.

Rent moraliskt tycker jag det ar helt bisarrt att ni alls kommer pa tanken att klaga.

Postad

För att förtydliga Hjort; jag är medveten om att det skulle vara ett klassiskt case of " Hi gun, meet my foot" att ge sig in i en dialog med hennes chef över en småsumma. Således är det inte primärt sådana argument jag är ute efter utan snarare pudelns kärna, är det korrekt eller ej? Jag lägger egentligen ingen värdering i det utan ville bara dryfta saken.

Postad

Juridiskt har jag ingen aning.

Moraliskt tycker jag det ar helt sjalvklart att man kan ge lagre bonus till foraldralediga. Men OTOH sa tycker jag ocksa det ar helt sjalvklart att man borde fa sparka folk for att de alls far ungar, sa antagligen ar jag inte sa mainstream dar.

Om det ar en bonus specifikt for att belona narvaro torde val de flesta halla med om att foraldralediga inte borde fa samma bonus som nagon som faktiskt gar till jobbet. Produktivitetsgrejen borde ju inte vara en faktor i en san bonus, och sarskilt om det ar langsiktigt ar det ju nagot som snarast bor avspeglas i lon, eller andel i foretaget, an en bonus.

Postad

Nja, en bonus är inte en förmån

En förmån är gratis gymkort eller fritt kaffe, och där är det ju uppenbart att alla anställda ska ha lika (står dessutom i skattebestämmelserna, om inte alla anställda behandlas lika här så är det inte avdragsgillt). Att begära att sambon bara får dricka halva kaffekoppar går alltså inte.

En bonus är dock inte en sådan förmån, utan det är ju en prestationsbaserad ersättning. Det finns två "normala" sätt att nyckla ut dessa ersättningar (förutom på direkt försäljning för säljare) och det är dels utefter lön (dvs bankdirektörer får miljonbelopp och kassörskan får en hundralapp) eller arbetstid. Jag skulle vara glad att jobba i ett företag som sätter det på arbetstid i stället för lön.

Postad

"Hej, jag vill ha en bonus för mitt icke-arbete under den tid som andra (icke-föräldrar) betalade mig för att stanna hemma från jobbet." :shock:

Tänk så här: Föräldrar får ett gäng ekonomiska fördelar som icke-föräldrar inte får. Hur kan man då få för sig att klaga när en annan grupp (närvarande) får en ekonomisk fördel som icke-närvarande inte får? Rent moraliskt vore det vedervärdigt.

Postad
Sambon jobbar på ett mindre, privat, företag med ca 15 anställda. Perioden juli-september var hon föräldraledig 100% och därefter kontinuerligt 50% (vi delar 50/50).

Ryktesvägen (om man nu kan kalla det så på ett såpass litet företag) har hon nu fått höra att chefen kommer att dela ut en monetär julbonus. Det är ju frid och fröjd men hon fick även höra att den skulle baseras på närvaro och vilket då skulle innebära att hon får en mindre bonus än t.ex sin kollega som jobbat som normalt under året.

Det jag funderar över är huruvida det är korrekt att göra så, från chefens sida. På ett sätt kan jag ju förstå det eftersom min sambo inte lagt lika många arbetstimmar som hennes kollega men samtidigt funderar jag på om det är korrekt eftersom en arbetsgivare inte får inskränka på förmåner etc pga föräldraledighet. Dessutom ligger min sambos arbete för arbetsgivaren till grund för en stor del av företagets framgång, imo, inte bara i ett kortsiktigt perspektiv utan även i ett långsiktigt.

Jag är öppen för att höra era tankegångar :-P

Tilläggas bör väl även att det inte handlar om några jättesummor här heller...

Ganska roligt hur ni marxister kan snurra till det ibland.

Postad
"Hej, jag vill ha en bonus för mitt icke-arbete under den tid som andra (icke-föräldrar) betalade mig för att stanna hemma från jobbet."
Vad är det som säger att min sambos arbetsinsats, trots att den skedde under kortare tid under året, var av sämre värde för företaget än den person som hade 100% närvaro?

Tänk så här: Föräldrar får ett gäng ekonomiska fördelar som icke-föräldrar inte får. Hur kan man då få för sig att klaga när en annan grupp (närvarande) får en ekonomisk fördel som icke-närvarande inte får? Rent moraliskt vore det vedervärdigt.
Kan meddela att jag går grovt back på att ha skaffat två barn mot vad jag hade haft på kontot om vi vart barnlösa.
Postad
Vad är det som säger att min sambos arbetsinsats, trots att den skedde under kortare tid under året, var av sämre värde för företaget än den person som hade 100% närvaro?

Kan meddela att jag går grovt back på att ha skaffat två barn mot vad jag hade haft på kontot om vi vart barnlösa.

Ni valde själva att skaffa barn. Om det är en minusaffär får ni stå för det. Som det är nu så subventionerar jag, min fru och alla andra barnlösa individer föräldrar på ett flertal olika sätt - föräldraledighet, skola, barnbidrag, VAB o.s.v., o.s.v...

Om du anser att det är rätt att en viss grupp (föräldrar) ska få ekonomiska fördelar är det jävligt grisigt att klaga på att vissa får ekonomiska fördelar enbart för att du (eller din fru i det här fallet) inte råkar tillhöra gruppen i fråga.

Postad

I det här fallet är det tydligen hennes chef som "säger" det. Borde inte han vara bättre insatt än du?

Postad

Absolut inget, men tänk själv hur det hade låtit om någon sagt att Stina får trippel bonus i år, för att hon varit extra duktig, tycker chefen.

Antingen nycklas bonusen ut på arbetstid eller på baslön, och inte på subjektiva värden. Då får man facket på sig.

Postad

Jag kan inte riktigt förstå hur så många kan börja dra detta till en moralisk/politisk sak när det som TF frågar om är om det får gå till såhär så som lagar-förordningar är skrivna. Om dessa lagar-förordningar sen är så som de borde vara hör ju faktiskt hemma i ett annat fack.

Tyvärr har jag inget svar på din fråga då jag inte kan arbetslagstiftningen och då föräldrarlagar något bra.

Postad
Jag kan inte riktigt förstå hur så många kan börja dra detta till en moralisk/politisk sak när det som TF frågar om är om det får gå till såhär så som lagar-förordningar är skrivna. Om dessa lagar-förordningar sen är så som de borde vara hör ju faktiskt hemma i ett annat fack.

Tyvärr har jag inget svar på din fråga då jag inte kan arbetslagstiftningen och då föräldrarlagar något bra.

Tja, det är väl ungefär som om man skulle starta en diskussion om levnadsförhållanden i Gulag-läger. Då faller det sig rätt naturligt att vissa skulle känna sig tvingade att påtala problemen med att över huvud taget ha Gulag-läger...

Postad

http://sydsvenskan.se/ekonomi/article355398/Mammaledig-fick-inte-pensionspremie.html

Inte ens vid pensionsbetalningar finns det klara svar.

- Föräldralediga ska ha samma rätt som dem som arbetar. Det gäller inte minst lön och andra anställningsvillkor. Så stränga är reglerna kring att missgynna föräldralediga, säger hon.

Den nya lagen innebär att man inte får göra skillnad på föräldralediga och dem som inte är det.

- Föräldralediga ska behandlas som om de varit på jobbet. Det är ett väldigt strängt förbud mot att diskriminera dem, säger Jämo.

Kvinnor tar i genomsnitt ut betydligt längre tid i föräldraledighet än männen. Det innebär att utebliven bonus eller gratifikation i större utsträckning drabbar kvinnor.

Den nya lagen gäller inte prestationsbaserad individuell bonus, anser Jämo. Fallet Bohusläningen gäller en allmän, ensidig gåva från arbetsgivaren till de anställda, liksom är fallet med den till dem som jobbar på Folksam

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=678&a=713486

Postad

Jag skulle vilja säga att om ni vill röra upp himmel och helvete, och stå på er och vara obekväma, så kan ni nog till slut få rätt till bonusen, lagn verkar vara på er sida.

Skulle dock själv aldrig göra det, speciellt så som arbetsmarknaden ser ut nu.

Postad
Är 90% av alla män utvecklingsstörda tills dom själva får barn?

Möjligen kan det vara så att Mel Gibsons replik från "The Patriot" har viss giltighet (för vissa):

"I'm a parent. I haven't got the luxury of principles."

Kan tilläggas att jag inte håller med.

Postad
Ah, bajsmaskiner kan inte matas i kronor och oren. I rattvisans namn borde det ske massiva omfordelningar fran barnfamiljar till barnlosa, eftersom barnfamiljerna ar sa oerhort mycket rikare i karlek och tillfredstallelse i livet.

Ni borde noja er med existensminimum sa att vi utan barn kan forsaka fylla halet i varat liv med champagne och gaslever, aven om det sa klart bara racker en liten bit.

Postad
Möjligen kan det vara så att Mel Gibsons replik från "The Patriot" har viss giltighet (för vissa):

"I'm a parent. I haven't got the luxury of principles."

Kan tilläggas att jag inte håller med.

Nej, jag tror helt enkelt bara att du är maskföda och mentalt kapabel därefter.

Postad
Nej, jag tror helt enkelt bara att du är maskföda och mentalt kapabel därefter.

Varför är du alltid så fruktansvärt otrevlig? Fick du inte lära dig något alls om vett och etikett som liten? Beror det på miljö eller arv, tror du? Hänger det samman med ditt oerhörda (marxistiska) behov av att förtrycka andra?

?