Gå till innehåll

Arbetsrätt


sulla

Recommended Posts

Min fråga är denna. En person Har jobbat 8 år på samma företag inom alla avdelningar(lager,order,sälj). En ny person kommer in på den avdelningen som innehåller 5 pers där man jobbar idag, efter ett halvår märker man att det blir arbetsbrist och att nån av dessa måste flyttas till en annan avdelning. Kan man då utan att bryta lagen flytt på den som jobbat längst?

 

Frågan gäller alltså inte uppsägning för då är fallet solklart utan bara en förflyttning inom företaget. Men borde inte sist in först ut gälla även där?

 

Följdfråga, hur får man ändra lön,förmåner mm?

 

Om detta är tillåtet borde man ju teoretiskt kunna bli av med folk väldigt lät genom att byta deras arbetsuppgifter till något de inte vill, kan eller passar för att göra. En säljare kan ex sättas som städare i ett halvår i förhoppning att han slutar självmant.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min fråga är denna. En person Har jobbat 8 år på samma företag inom alla avdelningar(lager,order,sälj). En ny person kommer in på den avdelningen som innehåller 5 pers där man jobbar idag, efter ett halvår märker man att det blir arbetsbrist och att nån av dessa måste flyttas till en annan avdelning. Kan man då utan att bryta lagen flytt på den som jobbat längst?

 

Frågan gäller alltså inte uppsägning för då är fallet solklart utan bara en förflyttning inom företaget. Men borde inte sist in först ut gälla även där?

 

Följdfråga, hur får man ändra lön,förmåner mm?

 

Om detta är tillåtet borde man ju teoretiskt kunna bli av med folk väldigt lät genom att byta deras arbetsuppgifter till något de inte vill, kan eller passar för att göra. En säljare kan ex sättas som städare i ett halvår i förhoppning att han slutar självmant.

 

 

Tyvärr är det så att vid omförflyttning gäller inte sist in först ut. Däremot är det inte helt enkelt att förflytta folk till vad som helst och hur som helst. Man ska enligt reglerna erbjudas en likvärdig tjänst, vilket iofs kan tolkas på olika sätt. Det finns regler för detta men är inte helt solklara regler.

 

Googla på omplacering.

 

Men i princip kan det vara ett sätt för företaget att "bli av" med folk de inte gillar.

 

 

ps. har själv råkat ut för detta och man har inte mycket att säga till om.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jobbar själv inom ett statligt verk. Här har ag rätt att flytta personal mellan olika positioner. Dock behåller personen ifråga alltid sin lön även om denna flyttas till en position som generellt sett har en lägre lön än den han hade innan.

 

Normalt sett så behåller man lönen men har läst att det finns undantag då de kan sänka lönen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, om förflyttningen beror på den förflyttade så att säga. Sker det enbart på ag:s initiativ är det inte ok att justera lönen nedåt.

 

Jag är ingen expert på arbetsrätt men det verkar som de kan göra det även om det är på arbetsgivarens initiativ:

 

http://csjobb.idg.se/karriar.nsf/All/65B135AEF28C0126C1256D98004DC67B?OpenDocument&id=5

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Frågan i ovanstående länk rör ett privatägt företag. Jag pratade om ett statligt verk.

 

Det är (vad jag vet i alla fall) samma lag som gäller för privatägda företag som för statliga/kommunala - LAS.

 

Edit: Om man förflyttas till en tjänst där normallönen är lägre kan det bli så att man behåller sin lön men att ens lön fryses, dvs man får inte löneförhöjning på några år tills ens lön är mer jämnställd de andras.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varken personen ifråga eller företaget är fackligt anslutna utan bara lagen finns att förlita sig på och nya tjänsten som kan erbjudas är inte likvärdig sälj vs inköp. Det rör sig om ett privatägt företag med 25 anställda

 

Det finns också en firmabil i denna soppa, regler för att behålla den?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varken personen ifråga eller företaget är fackligt anslutna utan bara lagen finns att förlita sig på och nya tjänsten som kan erbjudas är inte likvärdig sälj vs inköp. Det rör sig om ett privatägt företag med 25 anställda

 

Det finns också en firmabil i denna soppa, regler för att behålla den?

 

Likvärdig tjänst kan som sagt tolkas på olika sätt och tyvärr är det nog så att arbetsgivaren har tolkningsrätt.

 

Vad gäller firmabilen har jag ingen susning om. Googla eller kontakta någon expert på arbetsrätt.

 

Olyckligt att personen inte är fackligt ansluten. Hade kunnat få hjälp och svar där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varken personen ifråga eller företaget är fackligt anslutna utan bara lagen finns att förlita sig på och nya tjänsten som kan erbjudas är inte likvärdig sälj vs inköp. Det rör sig om ett privatägt företag med 25 anställda

 

Det finns också en firmabil i denna soppa, regler för att behålla den?

 

Finns kollektivavtal? Det kan ju hjälpa.

 

Ett tips är att gå med i SAC, syndikalisterna, illa kvickt. De har skickliga ombud som är glada i att ställa till med allt möjligt. Det kvittar att ingen annan är med, eller så är det till och med en fördel: de är inte bundna av några andra personers avtal, utan kan snickra ihop ett eget.

 

Ett annat tips är att gå med i lämpligaste normala fack och snabbt skaffa sig status av ombud av ngt slag. Dessa har nämligen ett extra skydd mot åtgärder som annars skulle kunna vara trackasserier av fackligt aktiva.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Beror ju lite på vad det är för slags tjänst också, en blåkragearbetare kan man förflytta lite hur som helst, medans detta inte gäller för de med vit krage. Och situationen du beskriver kan väl vara vilket som, kan jag tänka mig. Om jag nu minns rätt om hur arbetsledningsrätten fungerar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...