Gå till innehåll

Hur många % spelar bort pengar de inte "har råd" att förlora??


antonin75

Recommended Posts

Hej!

 

Jag har funderat en hel del på hur många procent av dem som sysslar med internetpoker som spelar bort pengar de egentligen inte "har råd" att förlora.

 

Alltså, hur många procent av spelarna kan inte begränsa sina förluster utan spelar bort sådana pengar som annars skulle gå till att täcka kostnader för räkningar/mat/kläder och sånt.

 

Hur många procent av spelarna, på ett ungefär, tror ni att det rör sig om?

 

Vidare; Tror ni att de flesta av dessa spelar mid, low eller high stakes?

 

Mina egna gissningar är att det är typ 10-20% och att de spelar midstakes, typ 1-4 Usd.

 

Vad tror ni? Finns det någon relevant artikel i ämnet att läsa?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 56
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Kolmården verkar ta in ett 20-tal fall per år, och de är väl störst på detta i Sverige. Men det är ju också de riktigt grova fallen. Säg att det finns ett 50-tal sådana platser per år totalt sett. Säg att det är 1% av alla de som spelar bort för mycket som faktiskt kommer under behandling så har du cirka 5000. Detta ska då jämnföras med alla som överhuvudtaget spelar, inte enbart poker. Så trav, jackvegas, postkodslotter och annat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man måste ju också ha i åtanke att det finns ganska många i sverige som har en månadslön på omkring 40 tusen.

Frågan är hur många av dessa herrar som spelar över nätet eftersom det finns en jävla massa i sverige som försörjer sig på nätpoker.

 

Angående din fråga så tror jag det är betydligt mer än 2%, 30-40 % av dessa är säkerligen kriminella, eller tvingas in i det förr eller senare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så vad blir då den uppskattade procentdelen, Loveless du verkar ha bra koll.

Hur många spelar internetpoker i Sverige i relation till den uppskattade siffra du kommit fram till?

 

Hur tror ni det ser ut i andra länder?

 

Möjligen är denna problematik mindre i Sverige än i andra pokerspelande länder, tack vare det ekonomiska skyddsnätet och andra samhällsinsatser, eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svarar inte direkt på din fråga, men ca 1/3 vinner pengar på SnG och 2/3 förlorar. Detta enligt Scarkscope statistik som är minst sagt omfattande (se FAQ).

 

Det finns en gammal tråd om detta nånstans. Kort sagt kan man säga att ifall man bara tittar på¨sharkscope så överdrivs andelen spelare som är vinnande i längden. Enkel matematik.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

alltså definera vad vi pratar om.

definera "ha råd med" samt "mer än vad de tänkt sig".

Alla måste ju granskas av en viss mall om man nu ska kunna räkna ut en hyfsat intressant siffra.

Detta kommer ju aldrig gå att göra eftersom folk har olika brm.

Klart är att det finns många spelmissbrukare och jag tror inte dom är färre i sverige än övriga länder sett till antalet inv iaf.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så vad blir då den uppskattade procentdelen, Loveless du verkar ha bra koll.

Hur många spelar internetpoker i Sverige i relation till den uppskattade siffra du kommit fram till?

 

Hur tror ni det ser ut i andra länder?

 

Möjligen är denna problematik mindre i Sverige än i andra pokerspelande länder, tack vare det ekonomiska skyddsnätet och andra samhällsinsatser, eller?

 

Nej, jag är inte insatt, bara bra på att googla. Men jag tror att siffran 200.000 som spelar nätpoker regelbundet togs fram i någon undersökning för några år sedan. Betänk då att siffran jag tog fram gäller all form av spel och då får vi nog upp antalet regelbunda spelare till en bra bit över miljonen. Actionspel som poker är dock överrepresenterade så drar till sig fler spelberoende personligheter.

Baserat på detta skulle min grova gissning vara att cirka 1% av alla pokerspelare har grava problem (spelar långt över sina tillgångar och finansierar sitt spel genom att mer eller mindre lura vänner på pengar alternativt ren brottsverksamhet), medan 20-30% har problem med att de spelar för mer än de tänkt sig. Jag själv klassar in i grupp 2 mentalt och har haft problem tidigare, men klarar mig numera genom att vara en break even spelare på poker. Har även satt strikta regler gällande stop-loss för varje session.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Definitionen som jag tänkte mig den var spelare som vid flera tillfällen spelat poker med pengar, kanske inte nödvändigtvis förlorat dem, som de inte skulle ha råd att förlora.

 

Med inte ha råd menar jag sådana pengar som skulle täcka mat/lägenhet/räkningar, typ det som i Sverige täcks av existensminimum.

 

Kan det vara så få som 1%. Det känns lite lågt faktiskt. Jag tror att det är fler än så...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Beror väl på hur man tolkar det. Tror att (nästan?) alla vid något eller några tillfällen skottat för hela sin rulle, men haft pengar kvar på bankkontot eller skaplig inkomst så att det inte sätter personen i fråga i en ekonisk knipa. Skulle vara intressant att höra om det faktiskt finns någon här som aldrig tiltskottat riktigt ordentligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Beror väl på hur man tolkar det. Tror att (nästan?) alla vid något eller några tillfällen skottat för hela sin rulle, men haft pengar kvar på bankkontot eller skaplig inkomst så att det inte sätter personen i fråga i en ekonisk knipa. Skulle vara intressant att höra om det faktiskt finns någon här som aldrig tiltskottat riktigt ordentligt.

 

Jag har aldrig gjort det.

 

Spelat vinnande poker i 2 ½ år utan att tiltskotta. Har faktist svårt att förstå hur folk kan göra det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har heller aldrig tiltskottat. Om man inte räknar de första 100$ jag grindat ihop från min 15$ insättning där jag gick upp från FL5/10 cent till FL10/25cent men det var innan jag visste vad bankrulle eller bankrulle management var. Fast den berodde ju inte på tillt utan att jag trodde jag var tillräckligt bra :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...