Flumhuvud Postad 24 November , 2008 Rapport Postad 24 November , 2008 Hej hej! Tänkte det var dags att få igång en liten dagbok. Kan ju vara kul med lite feedback på händer och situationer jag är tveksam över men samtidigt tror jag det kommer hjälpa mig att hålla fokus om jag skriver ner lite funderingar och resultat. Vem är jag då? 29 år. Bor i Umeå (svinkallt för närvarande). Håller på att skriva en c-uppsats att komplettera min tidigare utbildning. Har lirat en hel del poker de senaste 3 åren men då främst CG. Har gjort en nystart då jag cashade ut allt i somras för att kunna dra runt lite i Europa och hälsa på lite polare så nu har jag hoppat på sng-tåget och försöker lära mig så mycket som möjligt. Spelar enbart turbos på ongame och för tillfället residerar jag på $5+.5 men har väl tänkt att rätt snart ta steget upp en nivå. De två senaste sessionerna har jag backat dock så det kommer ta lite längre än beräknat att göra klivet upp. Mål: Vid månadsskiftet jan/feb vara regular på 20+2. Ha en bankrulle på $4k (inte för omöjligt speciellt med tanke på att jag grindar en bonus som om jag klarar hela ger mig $3k) Vägen dit: Snitta 80-100 sng/dag. Analysera, diskutera och studera så mycket som möjligt. Största läckan som jag ser hos mig just nu (antagligen många fler): Push/fold-situationer som baseras på read istället för ICM. Kommer lägga upp en del situationer framöver. Så, då kör vi. BR: $362 Citera
Flumhuvud Postad 24 November , 2008 Författare Rapport Postad 24 November , 2008 Sådärja, då var första passet avklarat. Blev väl lite drygt 40 sng:s totalt och till en början var jag ner rätt många inköp men slutade till slut på ett marginellt plus. Det är ju det som är lite lurigt med turbos; att variansen kan vara rätt brutal ibland. Tror mina största svingar hittills varit ca 20 inköp ner och 40 inköp upp. Är därför jag vill vara konservativ när det gäller br-krav. 30 inköp på $10 turbos känns inte helt tryggt. Min plan är att inte gå upp förrän jag har 50 inköp för den nivån och förhoppningsvis ska väl inte det ta allt för lång tid . Här kommer en hand jag har lite funderingar kring: Seat 3: Bautz11 ($2,830 in chips) Seat 4: freedoc26 ($3,540 in chips) Seat 5: BGajic1 ($3,215 in chips) Seat 8: ottokatz ($2,255 in chips) Seat 9: Flumhuvud ($3,160 in chips) ANTES/BLINDS ottokatz posts small blind ($150), Flumhuvud posts big blind ($300). PRE-FLOP Bautz11 folds, freedoc26 folds, BGajic1 bets $600, ottokatz folds, Flumhuvud bets $900, BGajic1 calls $600. POTT $2550 FLOP [board cards: ,, ] Flumhuvud bets $1,960 and is all-in, BGajic1 folds. Flumhuvud wins $4,510. SUMMARY Dealer: BGajic1 Pot: $4,510 Bautz11, loses $0 freedoc26, loses $0 BGajic1, loses $1,200 ottokatz, loses $150 Flumhuvud, bets $3,160, collects $4,510, net $1,350 Av någon anledning sparades inte mina kort men om jag inte missminner mig så hade jag A9s. Hursomhelst, det är semibubbla nu och ingen har en signifikant ledning. Blindarna är små så det finns fortfarande ett visst rum för moves. Det hade varit rätt passivt spel de sista rundorna med blindstölder och inga re-steals. Så när FI betar tar jag det som ett stöldförsök och höjer tillbaka. Problemet som jag kan se med det här är att vid syn så är jag oop och vet inte alls hur jag står i handen. FI synar också och brädan ger inte mig nåt, kan eventuellt hjälpa FI om han har AJ eller nåt. På floppen har jag väl bara ett val: push eller c/f? Om jag checkar så kan jag ju omöjligt syna en högst trolig push från FI och då är jag plötsligt short. Inte jättefarligt iof iom att blindarna fortfarande är relativt låga men de höjs snabbt och jag kommer isf snart vara i push/fold-läge. Så jag valde att pusha och förhoppningsvis komma ur striden som chipleader. Det gick ju vägen nu men det känns inte helt hundra. Vad tycks om mitt preflopspel och tänker och gör jag rätt på floppen? Citera
påhittat_namn Postad 24 November , 2008 Rapport Postad 24 November , 2008 Hade jag valt att spela handen hade jag pushat preflop, då slipper du ett eventuellt svårt beslut på floppen ur position. Du blir ju hur som helst i princip commitad på floppen, fold där och du har lite mindre än 7 bb kvar om jag räknat rätt. Och tror du han stealar, är det lätt push. Citera
Flumhuvud Postad 25 November , 2008 Författare Rapport Postad 25 November , 2008 Hade jag valt att spela handen hade jag pushat preflop, då slipper du ett eventuellt svårt beslut på floppen ur position. Du blir ju hur som helst i princip commitad på floppen, fold där och du har lite mindre än 7 bb kvar om jag räknat rätt. Och tror du han stealar, är det lätt push. Jo, precis. Du sätter fingret på ett av mina stora bekymmer med bubbelspelet. Ibland pushar jag rätt av och ibland gör jag som här, bara höjer. Som jag ser det ger mitt spel ovan både för- och nackdelar: Om han slår om pre och pushar all-in så kan jag fortfarande lägga mig utan att det är total katastrof. Jag blir iof short och måste pusha rätt snart ändå, men samtidigt kan jag ju inte säkert veta om hans höjning faktiskt är stöld eller stål. Problemet med det är att det spelet är grymt exploaterbart. Om FI är tänkande och observant kan han konstant pusha mig ur händer. (den absolut största nackdelen som jag ser men samtidigt finns det kanske inte så många observanta spelare på $5) Jag ska väl iof ändå tänka att det är bättre att inte ge FI chans att se floppen i position och att jag dessutom ska sikta mot 1:a plats och inte på att bara komma ITM. Summa summarum: Jag ska applicera det här och se hur det går framöver. Tack för feedback. Citera
Flumhuvud Postad 25 November , 2008 Författare Rapport Postad 25 November , 2008 Sådärja, klämde in en cirka 50-60 sng till igår kväll. Angående spelet i sig så tycker jag väl att jag i stort spelade rätt bra. Några misstag här och där men rätt sällsynt (vilket antagligen betyder att jag gjorde högvis med misstag ) Jag backade ändå en del och vad ska jag säga, ibland så blir det så. Blev rätt lustigt ett tag hur mina händer 'aldrig' fick stå. Det som i slutändan gjorde att jag backade var att när jag väl kom ITM så blev det övervägande 3:e platser...inte bra, inte bra alls. Rätt symptomatiskt för kvällen var sista handen jag spelade. Bubbla: En stor chipleader plus tre andra med ungefär samma stackar (6-7 bb). Jag ser ner på AA på CO och pushar. Btn instasynar (inte CL) med 4 2o och jag är ute . Tyvärr multitablar jag (8-9 bord) och hinner inte alltid spara händerna jag spelar, men ska försöka bättra mig till nästa gång. Har nu spelat över 1000 sng på $5 och min plan var att jag vid det här laget skulle flytta upp till $10 men de tre senaste dagarnas backande har gjort det omöjligt. Br: 326 Bara att kämpa på Citera
Flumhuvud Postad 25 November , 2008 Författare Rapport Postad 25 November , 2008 Ibland när man drabbas av utdragningar på löpande band händer det (iaf för mig) att man dras ner till ens alldeles egna personliga lilla helvete. Där finns det inga djävlar att plåga en utan det är istället man själv som gisslar ens psyke (och i mitt fall även min kropp). Resultatet brukar väl bli att man känner sig hatad/ orättvist behandlad/ motarbetad av allt och alla/ övergiven/ osv osv. Jag tror att de här känslorna inte nödvändigtvis är negativa. Det som är ytterst viktigt är dock att inte låta ens beslut påverkas av dem. Har man förlorat 6 gånger på bubblan innan är det ändå fortfarande rätt att vara agressiv där. Om man mister självförtroendet och avviker från sin spelstil blir vägen till ruinens brant än kortare. Jag tycker väl själv att det här är en av mina styrkor i poker; visst blir jag frustrerad och ibland hyfsat arg, men jag anstränger mig verkligen för att inte låta det gå ut över mitt spel. Hursomhelst, kom att tänka på en spelare som huserar på samma nivå som jag. Det går nästan aldrig en session utan att han spyr galla över allt och alla i sin omgivning och det har pågått så länge och i sån omfattning att jag nästan automatiskt sett honom som fisk. Igår studerade jag honom lite närmare och såg att han faktiskt var rätt duktig så jag sharkscopade honom och mycket riktigt, han är en mycket stabil vinnande spelare på nivån. Med andra ord så är hans tiltkontrollsmetod att steama av innan det påverkar hans spel. Jag kände verkligen igen mig i honom (jag kan också steama av rätt bra, men allra oftast är det mot klienten i sig) och har bestämt mig för att se honom som lite av en soulmate . Hur gör ni för att kontrollera er? Om ni tillhör den lyckliga skaran som alltid kan klappa er på ryggen för att ni spelat bra oavsett hur långt ner i swingen ni är så har ni all min respekt men om ni inte tillhör dem så behöver det kanske inte vara så illa, så länge som resultatet blir det samma. Kom ihåg: Bättre prins i helvetet än slav i himmelen. Citera
bossbaver Postad 25 November , 2008 Rapport Postad 25 November , 2008 Jag avundas alla människor som inte tiltar efter ett par utdragningar. Räcker med ett par för att få mig på übertilt... "Världen är så jävla orättvis mot MIG" tänker jag flera gånger per session Citera
Flumhuvud Postad 25 November , 2008 Författare Rapport Postad 25 November , 2008 Jag avundas alla människor som inte tiltar efter ett par utdragningar. Räcker med ett par för att få mig på übertilt... "Världen är så jävla orättvis mot MIG" tänker jag flera gånger per session Hehe, spot on Citera
Flumhuvud Postad 25 November , 2008 Författare Rapport Postad 25 November , 2008 Lite mer utav 'världen hatar mig': Egentligen är det väl bredbandsbolaget som 'hatar' mig för idag när jag hade startat upp 10 st sng hände det som inte fick hända. Internet totaldog och kom igång lagom för att jag skulle se mig bubblas på sista bordet där jag innan kraschen hade 6k med sex spelare kvar. Där har ni ytterligare en orsak till god BR-management gott folk Citera
påhittat_namn Postad 25 November , 2008 Rapport Postad 25 November , 2008 Hur gör ni för att kontrollera er? I cashgame finner jag det omöjligt att inte tilta ur totalt ibland, jag tycker det är betydligt lättare att kontrollera sig själv i sit n gos. Jag spelar färre bord och sällan turbos, snabbare blinds höjningar = mer lotto i slutet och fler utdragningar känns det som. Citera
Flumhuvud Postad 26 November , 2008 Författare Rapport Postad 26 November , 2008 Sådärja, 1200 sng spelade och det börjar bli lite löjligt nu. Känns som att det är fysiskt omöjligt för mig att vinna men innerst inne vet jag ju att jag ska vara glad när fi drar ut gång på gång med any 2. Tur att det finns sharkscope, för då kan jag se att jag faktiskt har varit vinnande...ivartfall innan dagboken startades . Lite för trött nu för att skriva upp nån hand eller situation, får ta det i morgon istället. Br: 234 I raset ingår ju också de 10 sng som bredbandsbolaget strulade bort. I morgon blir det nog iaf inte så mycket poker då det är labb och flickvän på schemat, men tror en liten paus vore bra för mig. Citera
Flumhuvud Postad 26 November , 2008 Författare Rapport Postad 26 November , 2008 Lyckades klämma in ca 30 sng nu iaf innan dagens schema faller in. Det går ju lite tungt får jag säga men jag känner ändå att jag inte spelar dåligt (ivartfall inte sämre än majoriteten av motståndare) men är helt enkelt fast i ett nät av utdragningar. Har varken enrgi eller lust att whina då det faktiskt inte hjälper mitt spel. Gick ju trots allt plus idag Har två händer jag funderar lite på också. Citera
Flumhuvud Postad 26 November , 2008 Författare Rapport Postad 26 November , 2008 Seat 1: RAND0M_HERO ($1,170 in chips) Seat 2: goldplAA ($6,240 in chips) Seat 4: Flumhuvud ($1,800 in chips) Seat 6: flobebert1 ($2,200 in chips) Seat 9: pecheneg ($2,460 in chips) Seat 10: jugi6666 ($1,130 in chips) ANTES/BLINDS flobebert1 posts small blind ($100), pecheneg posts big blind ($200). PRE-FLOP jugi6666 folds, RAND0M_HERO folds, goldplAA bets $500, Flumhuvud bets $1,800 and is all-in, flobebert1 folds, pecheneg folds, goldplAA calls $1,300. Jag sitter med AKo här och funderar på om det är rätt med push. Mörkarna är ju fortfarande relativt låga men vi har nått den svåraste fasen av en sng enligt mig. Som jag ser det har jag bara två val: push / fold. Push känns intuitivt rätt iom att det är guld värt att samla på sig marker vid det här läget men samtidigt är det ju ytterst tveksamt om FI släpper sin hand här som chipleader. Fold känns också mycket vekt och ett ickevinnande spel i längden. ps. Egentligen är inte den här handen så svåranalyserad men jag tycker det överlag dyker upp såna här situationer vid den här mörkernivån och behöver lite feedback på hur jag ska tänka i stort. ds. Citera
Flumhuvud Postad 26 November , 2008 Författare Rapport Postad 26 November , 2008 Seat 1: Flumhuvud ($1,455 in chips) Seat 2: ttfci1907 ($2,740 in chips) Seat 3: toso30 ($1,080 in chips) Seat 4: steinar sssk ($1,960 in chips) Seat 5: xchrissiex74 ($1,295 in chips) Seat 6: mid33 ($1,500 in chips) Seat 7: wolfschenk ($2,575 in chips) Seat 8: Heribert12 ($60 in chips) Seat 9: OnkelKu ($1,100 in chips) Seat 10: sboub49 ($1,235 in chips) ANTES/BLINDS xchrissiex74 posts small blind ($50), mid33 posts big blind ($100). PRE-FLOP wolfschenk folds, Heribert12 folds, OnkelKu calls $100, sboub49 folds, Flumhuvud bets $450, ttfci1907 folds, toso30 folds, steinar sssk folds, xchrissiex74 folds, mid33 folds, OnkelKu calls $350. FLOP [board cards: ,, ] OnkelKu checks, Flumhuvud bets $1,005 and is all-in, OnkelKu folds. Jag satt på TT här och höjde upp pre. Här har vi ju ett sånt däringa jobbigt läge igen då det känns som att jag bara kan stjäla eller eventuellt checka och då förmodligen folda mot hans push på turn. Det här händer rätt ofta, t.ex. med AK och tom flop. Jag är ju inte committad men kommer snart bli short om jag foldar...vad säger ni? Är det bara att pusha på och stjäla eller ska jag vara väldigt konservativ utan träff till dess att jag blir committad och spelet då blir självgående? Citera
Sjogren Postad 27 November , 2008 Rapport Postad 27 November , 2008 Såg att du behövde en sparringpartner. Jag är intresserad, spelar samma nivå o har typ samma mål. Citera
Flumhuvud Postad 28 November , 2008 Författare Rapport Postad 28 November , 2008 Såg att du behövde en sparringpartner. Jag är intresserad, spelar samma nivå o har typ samma mål. Sweet! Det funkar ju inte så bra för mig att sända PM...än. Nån som vet hur många poster som behövs för att kunna använda den funktionen? Annars skulle vi ju kunna starta en studiecirkerl kanske? Citera
Flumhuvud Postad 28 November , 2008 Författare Rapport Postad 28 November , 2008 Sådärja. Efter lite flickvän, labb, c-uppsats och arbetsintervju är det nu dags för en monstergrind. Tänkte väl i princip lira hela dan och halva natten. Enda inplanerade pauserna är för intag och uttag. Har haft lite tid att reflektera över mitt spel och nått slutsatsen att backandet har påverkat mitt spel på ett negativt sätt. Har spelat allt för tight när bubblan närmar sig och det är ju verkligen inte så man ska spela...antar att jag undermedvetet har spelat passivt av rädsla för att förlänga downswingen (?) men resultatet har ju faktiskt precis blivit tvärtom. Nåja, får se om jag kan styra upp det lite. let's crush'em! ps. var inte oroliga gott folk, vet att det är fredag och jag borde vara ute och härja med folket istället för inne men tjejen drar till sthlm och inget inplanerat idag men i morgon är det inflyttningsfest som gäller Citera
Flumhuvud Postad 28 November , 2008 Författare Rapport Postad 28 November , 2008 Vad skönt det känns nu. Har iof bara spelat en cirka 25 sng på mitt första pass men plussade en del. Det allra viktigaste är dock känslan av att ha lite kontroll igen. Ärligt fattar jag inte hur jag kunde bli så tight och försiktig tidigare. Agressivitet är ju vad man måste ha, speciellt på turbo. Ni får lova mig att om jag nånsin igen börjar klaga på 'swing' så får ni säga till mig att bli mer aggro...ok? Br: 290 Citera
Flumhuvud Postad 28 November , 2008 Författare Rapport Postad 28 November , 2008 Haha, det fick man ju äta upp Inledde andra sessionen med cirka 12 inköp back och där låg jag sedan resten av tiden...känns lite sanslöst att åka på så många runners ibland (inget whine) men jag funderar på om det kan vara nåt med att jag kanske spelar med en grymt variansrik stil? Ska försöka få lite ordning på tekniken och lägga upp nån video och se om nån kan se vad jag kan förbättra. Har ändå fortfarande känslan av att jag har kontroll på spelarna...fast jag ska nog vara försiktig med stora ord så länge det går som det går BR: 238 Citera
Flumhuvud Postad 29 November , 2008 Författare Rapport Postad 29 November , 2008 Ok, om jag ska vara ärlig så har jag ingen som helst aning om vad som händer just nu. Drog in cirka 60 sng till i gårkväll och som längst gick det kanske 22 st innan jag kom itm . Helt osannolikt hur mycket tur de andra har....tappat räkningen på hur många gånger runner runners har suttit eller river kommit för att random kort ska slå mina pocketpar...Eller också sitter jag väl och bedrar mig själv. Lutar åt att tro att mina första 800+ sng var ren och skär tur eftersom de senaste 500 har inneburit ett fritt fall utan fallskärm... Den som vill kan ju gå in på sharkscope och få sig ett gott skratt (flumhuvud på ongame). Det underliga är att jag inte spelar annorlunda (vad jag vet iaf) men det är som förgjort att öht vinna som favorit. Om jag kommer in som underdog (händer ju ibland det med) så är jag ännu mer chanslös än som favorit.... Blä och blä och blä (får väl kämpa på men känns lite meningslöst just nu då det inte känns som att man blir belönad för att spela 'bättre' än fi men som tur är har jag snart clearat första steget av min bonus vilket kommer ge mig 750$) Citera
Flumhuvud Postad 29 November , 2008 Författare Rapport Postad 29 November , 2008 Ok, lite efteranalys. Även om jag måset säga att det känns som att jag är inne i värsta motriggen så förstår jag ju att det måste finnas nåt hos mig och mitt spel som inte funkat på sistone. Ska jobba lite mer på den övergripande strategin hos mig och dessutom max 6-tabla för att se om det kan ändra nåt. Simma lugnt Citera
Flumhuvud Postad 1 December , 2008 Författare Rapport Postad 1 December , 2008 Sisådärja, äntligen dags för lite poker igen. Var ju upptagen större delen av lördagen och igår handlade det mest om att försöka komma tillbaka till livet igen . Har spelat lite ändå och fått upp br lite grann. Känns klart bättre att bara 6-tabla även om det minskar antalet sng jag hinner med/dag. Br: 218 Citera
Flumhuvud Postad 2 December , 2008 Författare Rapport Postad 2 December , 2008 Klämde av en cirka 80 stycken igår och det kändes ok....ivartfall bättre än det katastrofala backandet jag har haft på sistone. Lägger upp en hand jag funderade på. BR: 215 ps. En rolig situation som utspelade sig: På bubblan tilläts jag köra över mina motståndare och till sist blir det HU där FI har 128 chips och jag resten av 15k. Spelade enligt SAGE-systemet och förlorade planenligt efter att min motståndare bland annat floppade triss tre gånger när jag satt på höga PP. Hehe, längtar till dess att det vänder Citera
Recommended Posts