Gå till innehåll

PLO100 - Hur spela lågt dubbelpar?


Tuttinunnen

Recommended Posts

Efter att ha blivit utdragen otaliga gånger på PLO25 och PLO50, så gick jag upp i nivå för att spela tillbaka det jag hade förlorat, så som jag hört att man ska göra.

 

Hur spelar ni dubbelpar? I det här fallet har jag 8833, men hur gör ni generellt?

Spelar ni likadant i tidig position som sent. Spelar ni annorlunda på 6-bord resp. fullring? Spelar ni QQTT annorlunda än 2277 t.ex? Spelar ni annorlunda om dom är suited, doublesuited eller unsuited?

 

Nu till den specifika handen:

Jag höjer som jag alltid gör med dubbelpar. 3betar alltid om fi har >100bb, fast då inte full pott om han har AAxx för då 4betas det alltid och mina fina implicita odds försvinner, tänker jag rätt där?

 

***** Hand History for Game *****

$100 USD PL Omaha - Friday, November 21, 15:57:43 ET 2008

Table Table 137424 (inget BS) (Real Money)

Seat 5 is the button

Total number of players : 6

Seat 1: MrX31 ( $176.96 USD )

Seat 2: chipwhacker ( $201.81 USD )

Seat 3: gams09100 ( $189.39 USD )

Seat 5: HERO ( $197.63 USD )

Seat 6: wasenkiller ( $111.57 USD )

Seat 4: csuppert ( $99.82 USD )

wasenkiller posts small blind [$0.50 USD].

MrX31 posts big blind [$1 USD].

** Dealing down cards **

Dealt to HERO [ 8d 8s 3h 3d ]

chipwhacker folds.

gams09100 calls [$1 USD]

csuppert calls [$1 USD]

HERO raises [$5.50 USD]

wasenkiller calls [$5 USD]

MrX31 folds.

gams09100 calls [$4.50 USD]

csuppert calls [$4.50 USD]

** Dealing Flop ** [ 3s, Kc, 5s ]

 

Träffar trissen och betar såklart pott eftersom färgdrag är ute.

 

wasenkiller checks.

gams09100 checks.

csuppert checks.

HERO bets [$21.85 USD]

wasenkiller raises [$87.40 USD]

 

Push eller fold? Känns som att fi ganska ofta sitter på övertriss här. Men han kan väl likväl ha kombodrag eller tvåpar med eller utan färgdrag?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Proffsgrej att gå upp i nivå på tilten. Me like.

 

8833 - korrekt är att slänga pre, men det är så kul att se om man träffar set så jag orkar inte alltid göra det (fast numer spelar jag mest headsup också, och då är ju i princip alla set nuts med 100bb i stacken). Men vill du spela bra på 0.5/1 så är det nog bäst att slänga. Såsom spelat blir det nog fold på floppen istället. Har du färgdrag också så kan du trycka in, men som det ser ut nu måste du lägga. Fast det är skittråkigt.

 

Folk pratar alltid om skillnaden mellan låga nivåer och nosebleed - i en hand som är rätt lik den här på fast med floppen JT4 stoppade Durrrr in blixtsnabbt med 44xx mot en kille som visade upp JTxx (vilket rimligen är korrekt på 200/400 då spelet är så aggressivt och folk pushar så lätt så mot en rimlig range flippar han eller leder med någon procent), så det som är korrekt på låglimit kan ändra på sig högre upp.

 

Men som en generisk tumregel på lite mer mänskliga nivåer så visar folk upp ett set här rätt ofta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

att du 3betar yyxx-händer låter helt klart som en läcka, särskilt om du inte pottar när du gör just det. pottar du annars med AKQJds-händer eller AAxx-händer? hade personligen bara synat pre, medan jag mer än gärna hade pottat QQTT eller JJ99 (i pos dvs och rent generellt synar jag bara pre om ngn pottat upp och det är multiwaypott med typ QQTT, ds slår jag dock om för det mesta) då de har potential att dra mot stege oftare än t.ex 8833 (vilket den handen aldrig gör) osv vilket ökar din equity rätt kraftigt i längden. även högre chans att floppa topset än om du spelar t.ex. 3355 vilket gör besluten enklare väl på flop.

 

floppar du topset m QQ99 kan man räkna med niorna som blockers för fi då man oftast möter wrappisar på typ QTx-brädor vilket i sin tur också ger en hel del added equity :)

 

alltsomoftast möter du ju kombodrag (par+flush som du leder över) och wrappis/wrappis+fd som typ är coin. sedan finns det ju faktiskt de som degar K5xx här också, alla dagar i veckan, särskilt på plo100. du reppar AAss för de flesta fis iaf och då racear många gärna med k5xx

 

rätt konstig frågeställning när jag tänker efter, du säger att du 3betar dubbelpar (antar att det är för att träffa set...), då är det väl en nobrainerdegning på den här underbara floppen? som spelat är det degning alla dar imo, men ska egentligen foldas eller limpas pre.

 

edit: snackade bort mig lite

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter att ha blivit utdragen otaliga gånger på PLO25 och PLO50, så gick jag upp i nivå för att spela tillbaka det jag hade förlorat, så som jag hört att man ska göra.

 

 

Well said!

:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

(känner igen mig något.... från PLO100 till PLO1000 ....eller högre inom 15 min... ;))

 

 

För att vara seriös avseende handen ifråga får jag instämma med tidigare talare avseende det mesta.

 

 

Pre fold eller ev. limp så länge du kan komma undan från floppat set vid hårt motstånd.

 

På PLO100 utan specifik historia mot FI har de flesta TAG/REGs ett högre set här, bara att vika utan fundering. Vildarna (80/30-4,0 ligan) ska du dock pusha tillbaka mot då de troligen har typ 7-högt färgdrag+mellanpar (i bästa fall) :lol: :lol: :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Proffsgrej att gå upp i nivå på tilten. Me like.

 

8833 - korrekt är att slänga pre, men det är så kul att se om man träffar set så jag orkar inte alltid göra det (fast numer spelar jag mest headsup också, och då är ju i princip alla set nuts med 100bb i stacken). Men vill du spela bra på 0.5/1 så är det nog bäst att slänga. Såsom spelat blir det nog fold på floppen istället. Har du färgdrag också så kan du trycka in, men som det ser ut nu måste du lägga. Fast det är skittråkigt.

 

Folk pratar alltid om skillnaden mellan låga nivåer och nosebleed - i en hand som är rätt lik den här på fast med floppen JT4 stoppade Durrrr in blixtsnabbt med 44xx mot en kille som visade upp JTxx (vilket rimligen är korrekt på 200/400 då spelet är så aggressivt och folk pushar så lätt så mot en rimlig range flippar han eller leder med någon procent), så det som är korrekt på låglimit kan ändra på sig högre upp.

 

Men som en generisk tumregel på lite mer mänskliga nivåer så visar folk upp ett set här rätt ofta.

 

Ok, om Omahakungen själv säger det så får jag nog tänka om med mina dubbelpar. Det är mycket möjligt att jag är minus totalt på dom händerna, har ingen koll.

 

Edit: Mer Omahasnack i din och Gdailys dagbok!

 

att du 3betar yyxx-händer låter helt klart som en läcka, särskilt om du inte pottar när du gör just det. pottar du annars med AKQJds-händer eller AAxx-händer? hade personligen bara synat pre, medan jag mer än gärna hade pottat QQTT eller JJ99 (i pos dvs och rent generellt synar jag bara pre om ngn pottat upp och det är multiwaypott) då de har potential att dra mot stege på typ J87-brädor osv vilket ökar din equity rätt kraftigt i längden, särskilt mtp att du blockar 9TQ-händer som allt som oftast degar alla dgr i veckan på t.ex. den brädan (J87).

 

alltsomoftast möter du ju kombodrag (par+flush som du leder över) och wrappis/wrappis+fd som typ är coin. sedan finns det ju faktiskt de som degar K5xx här också, alla dagar i veckan, särskilt på plo100.

 

rätt konstig frågeställning när jag tänker efter, du säger att du 3betar dubbelpar (antar att det är för att träffa set...), då är det väl en nobrainerdegning på den här underbara floppen? som spelat är det degning alla dar, annars fold (helst) eller syn pre

 

Nej, eftersom det inte är 3betat så är det ingen nobrainer. Fi kan sitta på så många olika händer. Är det 3betat däremot och man träffar den här trissen så är det inte så troligt att fi har set i femmor och då är det en nobrainer push in da house.

 

Tack för utförliga svar!

 

Så vilka dubbelbar ska jag spela då? Dom där TT är lägsta paret bara?

 

Självklart hade fi triss i femmor, men jag DROG UT HONOM PÅ RIVER :mrgreen: , så min skottning slutade med stor succé!

 

gams09100 folds.

csuppert folds.

HERO raises [$131.10 USD]

wasenkiller is all-In.

** Dealing Turn ** [ Ah ]

** Dealing River ** [ 8c ]

HERO shows [ 8d, 8s, 3h, 3d ]three of a kind, Eights.

wasenkiller doesn't show [ 3c, 5d, 5c, 9c ]three of a kind, Fives.

HERO wins $46.88 USD from the side pot 1 with three of a kind, Eights.

HERO wins $232.14 USD from the main pot with three of a kind, Eights.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

snygg utsugning

 

ser inget fel i att limpa in eller öppna händer som 5566, 3344ds, 77ss88 etc i sen pos. förutsatt att man inte överskattar dom när man väl träffat. när man öppnat typ 6688ds degar man ju gladeligen in på A56 flop m flushdraw och inte typ K86r som här typ, då får man helt enkelt proceed a little bit more careful.

 

det många inte förstår när de spelar PLO är att det är så sjukt +ev att hela tiden ha ngn form av redraws på sina klara händer även fast handen är helt klar på flop eller turn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

** Dealing Flop ** [ 3s, Kc, 5s ]

wasenkiller checks.

gams09100 checks.

csuppert checks.

HERO bets [$21.85 USD]

wasenkiller raises [$87.40 USD]

 

 

Vad gjorde resterande muppar? Hans linje känns ju jättestark men han borde kunna göra detta med annat än 55 tycker jag (KK har han väl aldrig här)

 

Alltså, även om han gör det med annat än 55xx/KKxx så ligger vi dåligt till mot alla vettiga händer. Hans range här är ganska tight i och med att brädan inte direkt är jättedragig och består i princip av flushdragsvarianter (AKxx med två spader, AAxx m spader), wraps med flushdrag (A64x, 467x, 246x), rena wraps (467x, 246x) och färdiga händer (KKxx, 55xx, K5xx).

 

Jag fick inte in alla varianter på rätt rad på propokertools, så jag tog bort wraps med flushdrag och ersatte dem med "vanliga" wraps. Trots den försämringen av hans range och ingen viktning alls mellan händerna så ligger vi ändå efter:

 

board: 3sKc5s

Hand Pot equity Wins Ties

8d8s3h3d 47.20% 283,195 0

AsK*s*,AsA*s*,As64*s,467*,*246,KK**,55**,K5** 52.80% 316,805 0

 

 

Tar vi bort K5**blir det genast jättemisär då vi har bara 30% mot hans range, vilket typ förklarar varför bottom set är rätt tråkigt att sitta med i en stor pott.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...