Gå till innehåll

Ska spela turnering, ser vårat upplägg bra ut?


Mjukis

Recommended Posts

Efter en massa småturneringar på upp till 20 pers tänkte vårat gäng dra ihop till en lite större med 40 platser.

Det är jag och en till som kommer hålla i det (och även deltaga i spelet) och vi har suttit o trixat lite med upplägget men har lite luckor att fylla ut.

 

Givetvis blir det NL Texas Holdem, med by-in på 300skr.

Potten blir alltså förhoppningsvis på 12000.

Price Poolen tänkte vi skulle se ut så här: 7000,4000,1000. Verkar det rimligt?

 

Vi tänkte köra på 5 bord (förutsatt att vi blir 40pers) med 8 pers på varje.

Men sen är vi lite kluvna hur vi ska göra.

Ska 2 pers från varje bord gå vidare till finalbordet som då blir på 10 pers, eller ska 3 från varje gå vidare till 2 semifinalbord? Grejen är ju att det blir 8 pers på det ena bordet och 7 på det andra, känns lite orättvist.

edit: Hur gör man med blindsen när man kommit till semi-/finalbordet? Börjar dom om eller fortsätter man där man va innan?

 

Har även funderat på att köra med add-on, fast jag är lite osäker på det.

Vad tycker ni mer erfarna om add-on, är det en överskattad grej och hur bör man gå tillväga med det?

 

Kommer inte på något mer direkt som vi har funderingar över, men jag fyller på efterhand :lol:

 

Tacksam för lite tips o trix.

 

//Per

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den här tråden blir säkert låst snart, men jag ska försöka hinna svara på några frågor. :)

 

Price Poolen tänkte vi skulle se ut så här: 7000,3000,1000. Verkar det rimligt?

 

För brant, tycker jag. Kör med 45%-25%-15%-10%-5%, dvs fem priser.

 

Ska 2 pers från varje bord gå vidare till finalbordet som då blir på 10 pers, eller ska 3 från varje gå vidare till 2 semifinalbord?

 

Nej, nej, slå ihop till fyra bord så snart ni är 32, till tre bord så snart ni blivit 24, osv. Det är standard, både online och live.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, nej, slå ihop till fyra bord så snart ni är 32, till tre bord så snart ni blivit 24, osv. Det är standard, både online och live.

 

Varför låst??

 

ok, men vilka ska gå vidare till vilket bord, lotten som avgör eller är det någon annan faktor som spelar in?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är jag och en till som kommer hålla i det (och även deltaga i spelet)

 

Finns inget sämre än att både agera arrangör och deltagare. Låt oss säga att en konflikt uppstår mellan dig och en annan spelare. Hur skall den lösas på ett rättvist sätt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska 2 pers från varje bord gå vidare till finalbordet som då blir på 10 pers, eller ska 3 från varje gå vidare till 2 semifinalbord?

 

Antingen kör du en standard turnering där borden slås ihop eftersom, eller så kör du en Sit&Go-variant som jag funderat på att arrangera.

 

Sit&Go-varianten är ungefär som du beskriver ovan. Tex kan man ha fyra bord med 8 spelare på varje bord. Man spelar tills det är kvar två spelare per bord, dessa har då kvalificerat sig till finalbordet.

Vid finalbordet så gör man antingen så att man får ta med sig det antal chips man hade från det förra bordet, eller så börjar man om helt från början. Spelet på kvalificeringsborden lär bli lite annorlunda beroende på vad man bestämmer sig för här.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om ni ska köra som de flesta turneringarna avgörs så börjar ni med 8 personer på varje bord och sedan allteftersom folk åker ut försöker ni hålla jämt antal spelare runt borden.

 

Tex om två åker vid ett bord flyttas en spelar från ett 8 personers bord så det blir två bord med sju. Det bästa är att försöka flytta spelare från ungefär samma avstånd till BB som de får på det nya bordet.

 

Detta är ganska svårt att få till om man spelar själv förvisso.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det bästa är att försöka flytta spelare från ungefär samma avstånd till BB som de får på det nya bordet.

 

Detta är ganska svårt att få till om man spelar själv förvisso.

 

En annan variant är att flytta den som har minst marker. Det är enklare när man spelar själv + markerantalet hålls någorlunda jämnt mellan borden på det sättet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...