Gå till innehåll

Minderårig åker fast - konsekvenser?


Sletzos

Recommended Posts

Hej gottfolk!

 

Jag har en kompis som är under 18 vars pappa har blivit lite hispig då han har vunnit rätt mycket den senaste tiden. Det sonen undrar (jag skriver obv åt honom) är vad som kan hända om det skulle bli offentligt.

 

Det finns några olika frågor han har.

 

  1. Kan en privatperson polisanmäla det? Åtgärd?
  2. Om sidan får in en anmälning, hur ser processen ut?

 

Givetvis förstår jag att om sidan kan bevisa att han är under 18 och spelar så stänger de kontot och liknande, men är sidan verkligen intresserad av detta om kontot i fråga rejkar €/$5000 i månaden? Det som talar för sidan är givetvis att de vill vara ansvarstagande, men så länge det inte blossar upp på några pokerforum utan bara är en vanlig anmälan så är kanske intresset lägre?

 

Hoppas på en bra diskussion!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

[*]Kan en privatperson polisanmäla det? Åtgärd?

 

Ja, en privatperson kan polisanmäla men det skulle inte ge så mycket eftersom jurisdiktionsmrådet kommer att vara Malta, Gibraltar, Costa Rica, Isle of Man eller var sajten nu har sitt säte. Resultat: inget alltså. Skulle det däremot anmälas till någon form av Gaming Commission i det land där sajten finns kan det bli problem, men troligen inte mer än att grabben stängs av och att pengarna konfiskeras.

 

Spelar han i pappans namn med pappans insättningsmetod så kan ingenting alls hända eftersom ingen kommer att komma hem och ta fingeravtryck på musen för att fastställa vem av dem som har spelat.

 

[*]Om sidan får in en anmälning, hur ser processen ut?

 

Sidan ringer upp och kollar vad som står på. Om grabben säger att han har spelat så stängs kontot och pengarna konfiskeras. Om pappan påstår att han har spelat så lämnas det utan åtgärd.

 

 

Allt beror på om grabben har konto i eget namn eller i pappans. Är det i eget namn kan det bli problem om sajten kräver att han skickar in ID. Är kontot i pappans namn är det lugnt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dom kan inte bevisa något. Punkt.

 

edit: Du menar att han spelar på sin fars namn va?

 

Ja, han spelar i sitt fars namn.

 

Det värsta som kan hända är nog att sajten låser kontot och konfiskerar pengarna på det.

Han är lite rädd för att någon ska typ anmäla det till SKV och härja. Det är iofs bara skattefria pengar, men det är ändå ett litet orosmoln.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

  1. Kan en privatperson polisanmäla det? Åtgärd?
  2. Om sidan får in en anmälning, hur ser processen ut?

 

Hoppas på en bra diskussion!

 

Hörde gör något år sen om en kille som lirat i sin morsas (i smyg) namn och vunnit några 100k SEK på expekt. Expekt ringde till morsan som var helt ovetande om något pokerspel överhuvudtage. Det som hände var att expekt helt enkelt konfiskerade pengarna. Ingen oplisanmälan eller så. Lagen att minderåriga inte får spela om pengar är till för att skydda minderåriga, så det borde väl vara som att dricka/langa alkohol eller liknande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag anser att pappans skall konfiskera alla vunna pengar till killen flyttat hemifrån eller för alltid. Det borde lära "kompisen" att inte utnytja sin fars grejer. Det KAN ses som urkundsförfalskning iof eftersom han har utgett sig för att vara sin far........... Men som sagt lär det ju aldrig komma till ngt sånt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag anser att pappans skall konfiskera alla vunna pengar till killen flyttat hemifrån eller för alltid. Det borde lära "kompisen" att inte utnytja sin fars grejer. Det KAN ses som urkundsförfalskning iof eftersom han har utgett sig för att vara sin far........... Men som sagt lär det ju aldrig komma till ngt sånt.

 

 

Alltså pappan är väl medveten om att sonen spelar och lånar ut kontot, men när han vunnit så mycket på sistone börjar folk prata om det och det är det han är rädd för. Det här med urkundsförfalskning om juridistikområdet är malta/whatever?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Jennez. Jag vet vem du är till rykte och så vidare, men om han ska kunna visa upp det för sin far, vad kan man stoltsera med för titel på dig?

 

Haha, jag är Vice Duke and Imperial Majesty of all New, Old and Not Yet Estabished Markets på Betway.

 

Nej då, jag är Poker Coordinator på Betway och har haft ett antal sådana här fall (eller inte exakt som det här, men liknande).

Till exempel kontaktade en grabb supporten angående ett konto som stod i hans mammas namn. Jag ringde upp dem och mamman intygade att det var hon som spelade och att sonen bara hade hjälpt till med supportkontakten (varför man nu skulle behöva hjälp med det). Hur som helst så fattar man ju att det är grabben som lirar men det finns ju inte en chans att bevisa det och så länge kontoinnehavaren kan styrka sin identitet med pass/ID och/eller insättningsmetod så finns det ju ingenting hållbart rent juridiskt som pekar på att det är fiffel på gång (om nu inte sonen börjar skicka mail till supporten i eget namn och allmänt klantar sig på annat sätt).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis.

 

Vad tror vi om detta med SKV? De skickar väl ut en förfrågan? Cyntax? :)

 

Om det är pappans namn och pappan som äger insättnings- och uttagsmetoden så är det samma sak som för alla andra pokerspelare. Har man otur så kollar SKV upp det. Jobbigt, men relativt riskfritt om det är en EU-sajt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker det hela är minst lika intressant rent moraliskt. Bara för att något inte går att bevisa så är det lika mycket olagligt ändå.

 

Absolut, men nu frågar han ju vad som kan hända och med den info vi har för tillfället är svaret ingenting.

 

Jag tycker inte att folk under 18 år ska spel öht och jag sätter gärna stopp för det i jobbet om jag kan. Men som i mitt exempel ovan så är det ju faktiskt inte 100% att det är sonen som spelar. Morsans story kan ju vara sann även om den sannolikt inte är det och eftersom allting annat såg kosher ut så måste man ju fria hellre än fälla i det fallet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När du nämnde "alla andra" blev det intressant. Vad är det dom ska kolla upp? Inom EU = skattefritt - eller?

 

Vem som helst kan ju åka på en lite noggrannare koll vid deklarationen, oavsett om man är pokerspelare eller ej. Råkar man då ha tagit ut större summor så kan det bli jobbigt att förklara det för skattmasen. Absolut inte omöjligt på något sätt men det kan ju dra ut på tiden och orsaka en jävla massa jobbigt merarbete för individen.

 

Spelar man på en sajt som är skattefri så innebär det ju inte att Nisse Gråkostym på SKV fattar att man inte ska betala skatt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vid 17 års ålder blev jag fast för att jag var underårig. Det hände när jag fick en royal bonus på merge nätverket. Vet fortfarande inte idag hur de kom på mig men.

Det som hände var att de stängde av mitt konto med några hundra $$, men sen så när jag fyllt 18 så frågade jag bara supporten om de kunde öppna mitt konto igen, vilket de gjorde och alla pengar var kvar. Inga problem alls där :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Andy Mcleod (en av världens bästa MTT-spelare) spelade mycket när han var minderårig. Om jag har förstått det rätt hamnade han i något bråk med Sorel "Imperium/Zang" Mizzi som skvallrade åt Stars. Det som hände var att kontot blev fruset och låstes upp på Andys 18 årsfödelsedag (lite kuriosa, måste vara riggat konto efter upplåsningen. Samma dag som upplåsningen FTade han Million och veckan efter vann han $5kfo). Iallafall, klart man förlorar värde på att inte kunna investera sina pengar när de är frysta på kontot, men man får ju tillbaka de senare iallafall, även fast de då inte är värda lika mycket.

 

Hade en amerikansk bekant som spelade som minderårig lite nu och då under någon av hans föräldrars namn. Någon anmälde honom till Stars och de frös hans konto och bad om ID-handlingar. Så fort Stars fick ID-handlingarna låstes kontot upp och jag har för mig att han spelar lite nu och då även idag.

Har för mig att man även får ändra sitt nickname på Stars ifall man har spelat som minderårig och fyller 18. Tex, OP vän spelar under sin pappas konto och när han fyller 18 så berättar han för Stars (efter att han har cashat ut pengarna obv ;)) och ber dom låsa det gamla kontot och öppna ett nytt under det riktiga namnet.

 

Sen har ni väl inte missat ryktena om att Bestpoker skulle ha hjälpt en minderårig spelare att komma in på krogen under något pokerevenemang? Det var någon sådan historia under CDS tiden.

 

EDIT: Sen kan man ju åka fast ifall man tex befinner sig på andra sidan världen och ens föräldrar är hemma och man skulle råka vinna tex WCOOP Main, där det brukar vara endel kontroller. Lär ju vara väldigt mycket jobb för Stars att få fram exakt var personerna befann sig vid olika tillfällen såklart, och tror inte att de prioriterar det speciellt högt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det verkar som om fokus har blivit flyttad till fel sak. Pappan bryr sig tydligen inte ifall sonen spelar poker. Fine. Det enda pappan bryr sig om är:

1 - Ifall han kan åka på en upptaxering från skatteverket.

Eftersom det tydligen var en skattefri sajt det rör sig om så kan en upptaxering inte komma i fråga.

2 - Om han eller sonen kan åka dit för att sonen använt kontot i pappans namn.

Om någon nu mot förmodan skulle undra krävs det bara att pappan svarar JA på frågan - "Är det verkligen du som använder det där kontot som står i ditt namn?"

 

Problem solved.

Det var väl det han ville veta eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...