Gå till innehåll

2st Skattefrågor


Vali3nt

Recommended Posts

Hur långt efter kan egentligen skatteverket komma och be om skatt på en pokervinst? finns de inget "sista datum" då dom inte kan komma och begära?

 

tänkte på en annan sak med. Om man för över vinster till först moneybookers ----- > sen sitt konto.. borde det inte bli svårare för skatteverket att se detta som en pokervinst?

 

/ mvh Vali3nt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tänkte på en annan sak med. Om man för över vinster till först moneybookers ----- > sen sitt konto.. borde det inte bli svårare för skatteverket att se detta som en pokervinst?

 

Vore konstigt om inte Skatteverket vet att Moneybookers och Neteller används till spelsajter i stor utsträckning. Förmodligen kommer de be dig om att visa vilken sajt Moneybookerspengarna kommer ifrån. Bevisbördan ligger på dig, inte på dem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Frågade forumguden Cyntax om detta igår, och enl honom så är det 5-6år (beroende på hur man räknar. Han får utveckla själv) om Skatteverket har gjort fel, t.ex. om de godkänt ett avdrag men sedan kommer på att det var felaktigt. Är det däremot du som har gjort fel, t.ex. mörkat pokervinster, så är det 10 år som gäller.

 

Vad gäller att trixa med MB eller in på skattefria sajter osv så tror jag inte särskilt på det. Bevisbördan ligger som sagt på dig. "Vi ser att du fått in 200k på ditt bankkonto från utlandsk betalare. Bevisa att du inte ska skatta för de pengarna". Att då visa utdrag från MB funkar inte direkt, och inte utdrag från skattefri sajt heller. Det skulle isf vara om du har en massa hhs från den sajten som visar att du brutto har motsvarande vinst på sidan, men då räcker det att Skatteverket kräver ett komplett utdrag från den sajten för att se att det inte går ihop.

 

Spela på skattesajt med ont i magen alternativt skatta, eller håll dig borta är mitt råd.

 

/SK

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag spelar på NOiqpoker och frågar man dom säger dom att man får kolla upp det själv hos skatteverket om det är skattefritt. MEN dom ska va 100% aktiva i ENDAST malta enligt dom själva.

 

Och om skatteverket börjar ställa frågor till mig... vad gör jag då? säger - nej jag ska inte skatta för jag spelar på noiqpoker och dom är belagda i malta?

fattar inte detta redigt HJÄLP;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag spelar på NOiqpoker och frågar man dom säger dom att man får kolla upp det själv hos skatteverket om det är skattefritt. MEN dom ska va 100% aktiva i ENDAST malta enligt dom själva.

 

Och om skatteverket börjar ställa frågor till mig... vad gör jag då? säger - nej jag ska inte skatta för jag spelar på noiqpoker och dom är belagda i malta?

fattar inte detta redigt HJÄLP;)

 

Typ så ja. Om du hävdar att sajter ska vara skattefri så är det sedan upp till Skatteverket att utreda om så är fallet. Så vitt jag vet så anses NoIQ skattefritt enligt det man kan säga idag.

 

/SK

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

FYP :roll:

 

Nej, så är det mig veterligen inte. Skatteverket är väl skyldiga att iaf starta en utredning? Alltså, du säger typ "det står på deras sida att dom är EU-sajt, titta på den här länken". Är skatteverket då av annan uppfattning så ska de starta utredning. Är ganska säker på att det är så Cyntax beskrivit det i andra trådar. Ska fråga honom...

 

/SK

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är väl var företaget säger sig ha sin hemvist som räknas, ifall man måste skatta eller ej?! Så har det väl varit innan iaf.

 

Det tror inte jag. Var de säger att de har sin hemvist är ju ointressant för skatteverket misstänker jag, det är väl där den faktiska huvudsakliga verksamheten befinner sig som avgör om det ska betraktas som inom EU eller inte? Sen har jag ingen aning om man kan hävda "god tro" som lekman på området EU:s skatteregler. Vet inte hur stor den egna skyldigheten sträcker sig, men misstänker väl att den är 100 % också...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag förklarade lite dåligt för Krippa. Så här är det...

 

Skatteverket kan gå tillbaka 2 år och rätta misstag dom gjort, men 6 år om du gjort fel. Om det är ett skattebrott preskiberas det normalt efter 10 år.

 

Det är därför pokerspelaren i Göteborg som jag hjälper just nu blir granskad för inkomståren 2005, 2006 och 2007. 2007 är alltså ordinarie granskning och 05/06 räknas som 2 år tillbaka.

 

2008 kan du själv rätta deklarationer för inkomståret 2001, d.v.s. taxeringsåret 2002. (samma för SKV om du gjort felet)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...