Gå till innehåll

Volume kontrollen

AdslVerbe

Recommended Posts

Min lilla högtalarebild längst ner i högra hörnet har förvunnit på mitt Windows XP. Ibland kommer den tillbaka när jag startar om...ibland inte.

Dom senaste gångerna har den inte kommit tillbaka.

Jag talar alltså om Volumekontrollen där man lätt och enkelt reglerar volumen.

Var hittar jag detta program på min dator så jag manuellt kan starta upp det vid behov.

Antar att det ligger under något konstigt namn i Windowsmappen.

Tacksam för svar/AV

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok. Tack.

Men det märkliga är att den inte dyker upp ändå...dessutom var den redan ikryssad.

Märkligt :rolleyes:

Det händer ibland. Orsaken kan sammanfattas med 'något problem med drivrutiner', dvs man vet inte varför, men om man ominstallerar drivrutiner och tar bort och sätter tillbaka ljudkortet ( både i enhetshanteraren och ibland tom fysiskt) så kan det lösa sig till slut. Om det är ett ljudkort integrerat med moderkortet kan man också pilla med att disable och enable det i bios.

Länk till kommentar

Det händer ibland. Orsaken kan sammanfattas med 'något problem med drivrutiner', dvs man vet inte varför, men om man ominstallerar drivrutiner och tar bort och sätter tillbaka ljudkortet ( både i enhetshanteraren och ibland tom fysiskt) så kan det lösa sig till slut. Om det är ett ljudkort integrerat med moderkortet kan man också pilla med att disable och enable det i bios.

Tack. Ska testa det nästa gång.

Länk till kommentar

Annars kan du söka efter sndvol32.exe i windowskatalogen och skapa en genväg till den. Drag-and-droppa genvägen i snabblänksfältet nere vid startmenyn (den som brukar ha länkar till outlook och allt vad det är i miniatyrikonformat). Då får du upp volymkontrollen med ett klick, och den har fem olika sliders: Allt ljud, Wave, CD-ljud, Linjeingång och Midi. De första är väl mest intressanta för de flesta, de senare mindre intressanta.

Länk till kommentar

Annars kan du söka efter sndvol32.exe i windowskatalogen och skapa en genväg till den. Drag-and-droppa genvägen i snabblänksfältet nere vid startmenyn (den som brukar ha länkar till outlook och allt vad det är i miniatyrikonformat). Då får du upp volymkontrollen med ett klick, och den har fem olika sliders: Allt ljud, Wave, CD-ljud, Linjeingång och Midi. De första är väl mest intressanta för de flesta, de senare mindre intressanta.

N1...det var lite det här jag var ute efter från början. Ty

Länk till kommentar