devalanteriel Postad 6 November , 2008 Rapport Postad 6 November , 2008 Kort svar: ... hyfsat? Jag har en enskild firma sen i början av februari och behöver räkna ut hur mycket jag egentligen ska betala i skatt och moms givet årets intäkter (försäljning av tjänster), uttag (lön) och till företaget inköpta varor. Skrev en egen webapp för det i början av året som jag gått efter, och den har koll på alla intäkter, utgifter, kommunalskatt, grundavdrag, schablonavdrag samt egenavgifter, men jag vill helst dubbelkolla så att allt blivit rätt också. Minns hur mycket strul det var att hitta rätt siffror på allt så det är ju knappast omöjligt. Restskatt = okul. Problemet är att alla program är skit. De enda som fungerar ens i närheten av vad jag vill är Unicell, som är riktigt fult, jobbigt att navigera och inte har en fullt fungerande demoversion, samt Visma vars enskild firma-program inte fungerar med utländska kunder (kunder inom övriga EU utgör majoriteten i företaget). Nu är frågan, hur fasen räknar jag ut det? Är det betala för revisor som gäller eller har ni någon vettig tanke? Går det att köpa t.ex. Fort Nox-abonnemang för en månad, registrera allt och se så det funkar, och fortsätta med ett löpande abonnemang om det skulle visa sig vara vad jag vill åt? Citera
Illvillja Postad 7 November , 2008 Rapport Postad 7 November , 2008 Jag har inte skrivit ett enda inlägg här på pf.nu på 1,5 vecka för att jag suttit med bokföringen för min enskilda firma... Det enda programmet som har stöd för att räkna ut exakt är vad jag har funnit Visma SPCS Enskild Firma, men precis som du är det värdelöst för min del då jag också har utlandstransaktioner... Det finns ett program som heter EfRedo tror jag eller ngt (finns på http://www.enskildfirma.nu ) Jag tittade på det och testade det. Tror att det ska kunna ge en hyfsad siffra, men jag valde Unicell framför det då det kändes mer användarvänligt... har dessutom fått grym support från Unicell när jag kört fast... *edit* That said, jag har inget svar på hur du räknar ut exakt, jag kör in 50% av mina intäkter på ett speciellt sparkonto som jag betalar skatten ifrån... *edit #2* Egna uttag påverkar ju inte resultatet i enskild firma, bara ditt egna kapital (din skuld till företaget). Det egna kapitalet justeras inte förrän i slutet av året då företagets resultat förs in och förhoppningsvis täcker upp dina egna uttag under året... Citera
LappRoffe Postad 7 November , 2008 Rapport Postad 7 November , 2008 Kort svar: ... hyfsat? Jag har en enskild firma sen i början av februari och behöver räkna ut hur mycket jag egentligen ska betala i skatt och moms givet årets intäkter (försäljning av tjänster), uttag (lön) och till företaget inköpta varor. Skrev en egen webapp för det i början av året som jag gått efter, och den har koll på alla intäkter, utgifter, kommunalskatt, grundavdrag, schablonavdrag samt egenavgifter, men jag vill helst dubbelkolla så att allt blivit rätt också. Minns hur mycket strul det var att hitta rätt siffror på allt så det är ju knappast omöjligt. Restskatt = okul. Problemet är att alla program är skit. De enda som fungerar ens i närheten av vad jag vill är Unicell, som är riktigt fult, jobbigt att navigera och inte har en fullt fungerande demoversion, samt Visma vars enskild firma-program inte fungerar med utländska kunder (kunder inom övriga EU utgör majoriteten i företaget). Nu är frågan, hur fasen räknar jag ut det? Är det betala för revisor som gäller eller har ni någon vettig tanke? Går det att köpa t.ex. Fort Nox-abonnemang för en månad, registrera allt och se så det funkar, och fortsätta med ett löpande abonnemang om det skulle visa sig vara vad jag vill åt? Revisor behöver du inte. En bra bokförings/redovisningskonsult är däremot nöten. För bråkdelen av vad en revisor kostar, slipper du gråa hår när allt ska sammanställas inför bokslutet. En väl investerad slant som dessutom håller ens eget humör på topp. Citera
devalanteriel Postad 7 November , 2008 Författare Rapport Postad 7 November , 2008 eFRedo är det enda program jag inte testade när jag letade i natt, men ska göra det då. Unicell föll på icke fullt fungerande demoversion. Jag har ingen lust att betala 1 250 kr på något utan att veta om det gör vad jag behöver. Ang. din edit 2 så stämmer det fint och det har jag koll på. Vad jag vill åt är att lyckas räkna ut skatten så korrekt som möjligt, så att jag får bekräftat att jag verkligen tagit ut rätt summor i egna uttag. Upptäckte nämligen i går att jag missförstått helt hur schablonavdrag och avdragsgilla inköpta varor fungerar och fick lite panik. Men nu när jag börjar få matten mer korrekt verkar det istället som att jag får 25 000 kr mer över än vad jag först trodde. Jag är förvirrad! Anyway, stort tack för ditt svar iaf. Ska testa eFRedo och i värsta fall får jag väl skaffa en Unicell-licens, det är ju åtminstone en engångskostnad... Citera
devalanteriel Postad 7 November , 2008 Författare Rapport Postad 7 November , 2008 Revisor behöver du inte.En bra bokförings/redovisningskonsult är däremot nöten. För bråkdelen av vad en revisor kostar, slipper du gråa hår när allt ska sammanställas inför bokslutet. En väl investerad slant som dessutom håller ens eget humör på topp. Tack, får fundera på att leta upp en. Citera
gdaily Postad 7 November , 2008 Rapport Postad 7 November , 2008 Du kan köpa FortNox på tremånadersabbonemang Citera
Illvillja Postad 7 November , 2008 Rapport Postad 7 November , 2008 Anyway, stort tack för ditt svar iaf. Ska testa eFRedo och i värsta fall får jag väl skaffa en Unicell-licens, det är ju åtminstone en engångskostnad... Engångskostnad är en sanning med modifikation. De har ett underhpllsavtal som är frivilligt att använda för 400 kr / år. Jag tecknade för det och har inte ångrat mig alls. Tror jag ringt 10 samtal (dels för att jag ramlade på ngn bugg, men även för att allt inte var helt förklarat i deras videos som de har på varje avsnitt). Det är nästan som att ha en redovisningskonsult då killen som svarar är oerhört duktig. Sen om du hanterar valutor tillkommer 400 kr för att få det att fungera i Unicell... Jag har som sagt suttit i 1,5 vecka med detta och börjar få ganska lagom med koll nu så du kan PMa för MSN-adress om du vill ha snabbare kommunikation... Citera
devalanteriel Postad 7 November , 2008 Författare Rapport Postad 7 November , 2008 Tack, ska pyssla lite till och skulle jag vilja börja använda Unicell är jag glad för erbjudandet. Citera
Recommended Posts